Sverige-Norge runt

Här diskuteras andra tekniska frågor

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
bjornlilja
Teslaägare
Kontakt:

Sverige-Norge runt

Inlägg av bjornlilja »

Hej!

Vi funderar på att åka Sverige-Norge runt med vår S75D i sommar.

Längs hela norska västkusten finns Superladdare men längs norra kusten och norra Sveriges inland är det som bekant tomt. Det ser även glest ut på uppladdning.nu

Men allt går förstås ändå med lite planering. Är det någon som gjort denna resa och kan komma med allmänna eller specifika tips på lämpliga stopp och laddmöjligheter?

Björn
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Re: Sverige-Norge runt

Inlägg av bylund »

Var planerar ni att vika in i Sverige? Jag har kört till Björkliden via Norge 2015 utan problem. Avsaknaden av laddning på den tiden i Gällivare eller Kiruna avskräckte att köra genom Sverige (plus avsaknaden av superladdare norr om Sundsvall längs kusten i Sverige). Nu finns åtminstone typ 2, så man kan ju ta sig längs E10 till Luleå där det finns Chademo. Eller lurar ni på att köra E8 från Skibotn och ner genom Finland? Även den vägen fungerar bra då Fortum har ett antal 22 kW typ 2 längs E8, samt att det finns en Chademo i Pello (Virta, funkar med PlugSurfing). Vi körde utan problem dit sommaren 2016, och nu finns det ju rentav superladdare i såväl Umeå som Skellefteå, så det är ju inte ens en sport längre.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Wilson
Teslaägare

Inlägg av Wilson »

Nu vet jag ju inte exakt hur du vill åka, men eftersom du nämner att det är tomt på superchargers längs norra kusten anar jag att du vill komma längre än Sörkjosen där den sista superchargern finns. Jag gjorde en liknande resa i somras till Nordkapp och klarade mig genom att surfa på CCS-nätverket fram till Nordkjosbotn. Jag använde tre laddare efter just Sörkjosen som fungerade bra.

Rica hotel, Alta 22kW
Skaidi hotell, 22kW
Scandic Bryggen i Honningsvåg 7,2kW

Du har ju lite mer batteri än jag i min i3a, så du behöver inte lika många stopp.

Vill du ta dig ännu längre bort, typ till Kirkenes, blir det lite mer spännande. För mig var det inte värt det i en i3, men i en S75D skall det inte vara omöjligt. Du borde kunna ta dig till Karigasniemi och sedan direkt till Kirkenes. Sedan kommer frågan hur man tar sig tillbaka till Sverige. Själv tog jag E6an tillbaka genom Norge för att vika in i Sverige via Östersund igen. Annars finns typ2-laddare längs E8 (typ svensk/finska gränsen) ner till Pello, där man kan ladda Chademo via Luleå tillbaka till Supercharger-nätverket i Skellefteå.

Det hela hänger på hur mycket tålamod du har, och hur äventyrlig du känner dig. Själv hade jag gillat det, men förstår att inte alla tycker att det är njutbart att tillbringa dyrbara semestertimmar på långsammare laddare.

För inspiration kan jag rekommendera Björn Nylands Youtube-reseskildring till Nordkapp från 2014, med just en Model S. Då fanns det inte superchargers, så laddningen krävde mer planering. Det har hänt otroligt mycket på bara några år, så passa på nu när resan fortfarande är lite av en utmaning:)

Tänk på att det kan vara vanskligt att ladda på vanlig stickkontakt i Norge med svensk UMC. Det är inte alltid det fungerar som man vill beroende på olika elnät (sök på IT- resp TN-nät för mer info). Norska UMCs hanterar detta bättre.

Den korta. Klart du skall åka! Det kommer ta lite längre tid allra längst upp i norr, men inte värre än att det är görbart.
Användarvisningsbild
bjornlilja
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av bjornlilja »

Spännande! Stort tack båda för era tips, detta blir spännande att planera under maj-juni.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare

Inlägg av Gustafsson »

Gå med i elbilsforeningen och få en laddbricka som kan registreras på fler laddleverantörer. Man får också en nyckel som passar till många laddstolpar med låg effekt/shuko, Kolla in appen ladestationer.no så ser du att det finns många alternativ även norröver.
Grönn kontakt ( min favvo) har laddstationer upp till Tromsö typ.
Chademo är förstås bra att ha ...
Jag har fortums + grönn kontakts RFID brickor vilket räckt för mig.
Kan vara svårt att registrera en svensk telefon hos vissa leverantörer så det är bäst att prova det innan man åker om man vill kunna ladda med app.
Glöm inte att registrera teslan i ett bomsellskap, transpondern du då får sätter du till höger om backspegelfästet där rutan inte är metalliserad
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare

Inlägg av Leo »

Även om det är "tätt" mellan SuC så gäller det att planera rutterna. Särskilt om man vill göra olika avstickare från de stora genomfartsvägarna. Ofta hamnade vi i vägkorsningar och vill ta en viss väg men pga av bilens laddnivå och placering av SuC tvingades vi välja annan väg.

Fartkameror som mäter medelhastigheten mellan två kameror är bra att komma ihåg.

Ha med Chademoadapter som back-up. Man kan då tex åka mellan Mo i Rana och Umeå och ladda i Storuman.

Medelhastigheten blev ofta klart lägre. Så trots mycket körning i bergiga trakter så blev förbrukningen lägre än förväntat.

Kom ihåg att strömmen måste räcka hela vägen till toppen även om du sen återvinner en hel del på nervägen. Trollstigen suger musten ur batteriet om vi säger så!
Renault R5, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare

Inlägg av dstr »

Det är en fantastisk resa att göra! Vi har gjort det i en P85D (nästan likvärdig räckvidd).

Vi utgick från Stockholm och sov första natten i Åre. Vi åkte in i Norge via lilla vägen (väg 322) som passerar Tännforsen (stanna till där!).

Andra övernattningen var i Mo i Rana. Vi laddade fullt i Storjord och hade varit i kontakt med Turistbyrån i Arjeplog om att få låna ett 3-fas-uttag där medan vi åt lunch. Med facit i handen så hade vi inte behövt det, då vi nådde stugan i Jokkmokk med god marginal. Här tog Google maps oss på en rutt som var grusväg några mil. Passa på att övernatta i Jokkmokk och ladda fullt på någon av de två 11kw typ-2 som finns i byn. Om dom krånglar eller är upptagna så finns det 16A 3-fas att låna hos verkstan vid OKQ8.

Här kan det vara värt att stanna någon extra dag och göra en utflykt till Kvikkjokk. Är man riktigt hardcore så åker man till Ritsem - kontakta STF där först och se till så ni får ladda på 3-fas uttaget för att ta er tillbaka.

På väg från Jokkmokk så bör ni stanna till vid Storforsen. Man når lätt Skellefteå från Jokkmokk, men det finns typ2 vid Coop i Boden om ni tar den vägen.

Lycka till! :)
Skriv svar