Jag var i kontakt med ägaren av OKQ8 Töre för några dagar sen, och det lät inte jättepositivt. Processen pågår alltjämt, men han trodde inte på att några Superchargers kommer upp ens under sommaren. Enligt honom var det bland annat något rivningstillstånd som drog ut på tiden.
Det var inga goda nyheter...
Jag är väldigt beroende av att denna station kommer upp, speciellt vintertid.
Om den inte kommer upp i år så kanske jag överväger att lämna, jag har tänkt tanken men det återstår att se. Denna station skulle ju stå klar redan 2017.
- Teslaägare från de nordligaste delarna av Sverige,
- Delar gärna med mig om mina erfarenheter av Tesla i -30gC. 2017 mX75d
2019 mS Raven Performance
SuC i Töre är väldigt viktig för oss i Norrbotten och andra passerande, och om jag inte minns helt fel utlovade Tesla att den skulle vara igång redan 2016. Då angavs även att SuC i Gällivare skulle vara igång, men den i Gällivare plockades bort från planerna inför 2017. En SuC i Gällivare behövs verkligen, inte minst för passerande norrmän.
Det är dåliga nyheter att det går så trögt med Töre, vi Teslaägare i Norrbotten behöver också SuC för att kunna röra oss någorlunda fritt i regionen (här finns ingen SuC). Hur som helst är det förträffligt att få rapporter om framskridandet här på forumet. Hoppet lever kring Töre.
Vill så gärna åka luleå<->kiruna<->björkliden i sommar som vi så ofta gjort i fossil men ser ingen möjlighet
Så trist att behöva ge alla elbilsskeptiker vatten på kvarnen :/
Bygg gärna töre och gällivare snarast snälla herr Elon
Tekniskt sätt är det ju möjligt genom att åka över gränsen till Pello och ladda på Chademo där men det tar ca 1,5 timmar längre tid än med avgasbil. Håller dock med om att Tesla borde sätta upp SuperChargers i norra landsändan. Det är ju inte bara vi i Sverige som kommer att ha nytta av det utan även alla norrmän som genar över Sverige om det är möjligt som de gör med sina avgasbilar.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Kan ju också vara så att Storuman kommer upp också. Norrbaggarna sparar ju 1-2 timmar på resan Oslo-Tromsö om de kör genom Sverige. Kommer de från kontinenten och ska upp till t.ex. Tromsö så sparar de 5 timmar på att köra genom Sverige istället för genom Norge.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Kul om det byggs i Norrland iår. Behövs verkligen. I sommar om det blir som ifjol så kommer jag att åka förbi Töre ett flertal gånger på väg mot Haparanda ska kolla om man ser om det är nått som är på gång då.