Jag kör i allways low vi har lite farthinder hör och var och så länge hastigheten är under 15km/h så är det ingen fara och jag brukar ändå inte köra fortare över de där så de ör i anknytning till gå gata och obevakade korsningar med skymd sikt och högerregel
Ser jag nåt vinkel eller farthinder som jag bedömer vara större sätter jag ändå i high
haha, jag brukar hålla 55 över farthinder där vägen har tillåten hastighet på 50. Inga problem i low
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Fick änligen mina sommardäck påsatta av Tesla för några dagar sedan (när dom väl hittat dom igen) men vägljudet är så pass högt att jag var tvungen att kolla om dom råkat sätta på dubbdäck istället. Och detta även i typ 50 km/t. Däcken är helt nya och är de som Tesla kör som standard (nåt Michelin-däck). Kan man hoppas att det blir bättre med tiden? Kör med 19".
Hade tidigare 19" dubbfria Nokian Hakka och är väl medveten om att Tesla inte direkt är den bäst ljudisolerade kupen men detta var klart mer än jag föreställt mig...
Edit:
Är det Michelin PS4 kör som standard på nya bilar (december 2017)?
Senast redigerad av improwise, redigerad totalt 1 gånger.
Vilka Michelin är det? Det skiljer nog en hel del i buller mellan de mer sportinriktade och de mer komfortinriktade Michelindäcken.
Hur varmt har det varit när du kört?
När jag byter på hösten (på min BMW) så är det ofta nära nollstrecket och då upplever jag en tydlig sänkning av bullret när vinterdäcken (Nokian Hakka R2) kommer på. NU när jag bytte till sommardäcken så var det varmt (10-15 °) och då var skillnaden mer av typen annan karaktär på ljudet än högre totalnivå. Sommardäcken blir ju hårda vid låga temperaturer och då ökar bullret.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
Får väl inte vara sämre och visa upp de nya Nitro Speed Gun Metal fälgar (storlek 8,5x20 med offset 30) med Hankook Ventus s1 evo2 däck (dimension 245/40/20) från Svedala Lågprisdäck:
Model S75D MCU2/AP HW3, Obsidian Black Metallic, Black Premium Interior, Carbon Fiber Decor, Dark Headliner, PUP & Sunroof
Fick änligen mina sommardäck påsatta av Tesla för några dagar sedan (när dom väl hittat dom igen) men vägljudet är så pass högt att jag var tvungen att kolla om dom råkat sätta på dubbdäck istället. Och detta även i typ 50 km/t. Däcken är helt nya och är de som Tesla kör som standard (nåt Michelin-däck). Kan man hoppas att det blir bättre med tiden? Kör med 19".
Hade tidigare 19" dubbfria Nokian Hakka och är väl medveten om att Tesla inte direkt är den bäst ljudisolerade kupen men detta var klart mer än jag föreställt mig...
Edit:
Är det Michelin PS4 kör som standard på nya bilar (december 2017)?
Jag upplevde också en markant ökning av däcksljud på gamla bilen när jag gick från 19” vinter hakka R2 till sommar 19” Michelin primacy(?) standarddäck från Tesla. Märkte ingen skillnad alls med nuvarande bil när jag fick från vinter 21” pirelli sottozero 3 till sommar 21” Achilles atr sport 2. Jag tror det dels beror på bättre ljudisolering av bilen samt att standardsommardäcken från Michelin låter mycket pga hårdhet för att få lång räckvidd. Hakka R2 är ju också mjuka som suddgummi i högre temperatur och när man ska byta till sommardäck så har man ju ofta kört några dagar/veckor i vårtemperatur och skillnaden känns då större än om man hade bytt tidigare innan det blivit varmare
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
När jag bytte från 19” dubbdäck (Hakka 8) till 21” sommardäck (Michelin PSS) så ökade faktiskt ljudnivån i bilen, förutom vid väldigt låga hastigheter.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com