Kaffekoppen betyder att kaffet är färdigbryggt, du ska bara hålla koppen mot taket där lampreglagen sitter och trycka på "kaffeknappen" under inställningar i "CAR".
Kul att du fick Madridfälgarna

Moderator: Redaktion
Fick och fick. Jag fick betala 25 papp för dem inklusive däck och montering. Men originalfälgarna är ju så gräsliga att vi tyckte det var värt det. Men som vinterhjul duger de ju. Och det är kanske då man behöver dem för räckviddens skull.HelectriC skrev:Kul att du fick Madridfälgarna
mati skrev:Vi har i helgen gjort vår första längre tur med nya e-Golfen. Karlstad t o r, totalt 31 mil. Det var mest för att testa långsfärdsegenskaperna och för att se hur de fina nya 17" fälgar (tack för tipset Helectric) påverkar förbrukningen. Vi var två personer i bilen samt en schäferhona på 36kg i skuffen. Golfen är förvånansvärt stor. Vovven hade gott om plats. Men för att ta med båda jyckarna hade vi behövt fälla ner baksätet.
Det var soligt, runt 15 grader, men kraftig vind från NO. Vi laddade fullt hemma och körde hela vägen enligt skyltarna, dvs 80-90-100-110. Jag gjorde några omkörningar och kom då tillfälligt upp i 120 kanske. Jag körde lungt, hela tiden med farthållaren påslagen, men jag snålkörde inte. Jag använde inte heller någon av E-Golfens eko-funktioner.
Vid ankomst, efter en liten felkörning genom stan, hade vi 18% soc kvar (enligt laddaren). Snittförbrukningen låg då på 1,65kWh/mil. Ganska mycket, men det var troligen blåsten som ställde till det.
Vi laddade bilen till 83% på Clever-laddaren. Det tog knappt en halvtimme. Under tiden tog en vi en hundpromenad och skrämde några änder och ett antal småhundar.![]()
Sen åkte vi till Sandgrund och ställde oss på elbilsparkeringen. E-Golfen kan ladda tvåfas 7,2kW. Jag hade räknat ut att vi borde få batteriet fulladdat om vi tar en timmes lunchrast. Men jag visste inte hur mycket ACn drar. Och eftersom hunden satt kvar i bilen var vi tvungna att ha ACn på fullt blås hela tiden. Efter 50 minuter indikerade appen att batteriet var fullt. ACn verkar inte vara så elektrontörstig som i Teslan. Laddtiden påverkas uppenbarligen bara marginellt.
Och så åkte vi hem.
Jag följde samma körmönster, lungt och enligt skyltarna, men inte medvetet snålt. Vid ankomst hemma hade vi över 30% soc kvar. Förbrukningen blev 1,53kW/mil, alltså mindre denna gången.
Det är svårt att säga hur mycket däcken och fälgarna påverkar, men jag skulle gissa mellan 5 och 10%.
Annars då? E-Golfen är en fantastisk bil att köra långt med. Den är extremt tyst och man liksom svävar fram. Farthållaren är väldigt välbalanserad, inte så ryckig som den i Teslan, och filassistenten gör sitt jobb så att man inte behöver hålla i ratten så hårt. Väldigt avkopplande. Ibland plingar det till en kaffekopp i displayen som påstår att föraren är trött.
Räckvidden verkar ligga på 23 mil under de rådande omständigheterna. Med originalfälgarna hade man kanske kommit 25 mil. Jag tycker det är helt okej, mer än så behöver vi inte.
Jämförelsevis hade Teslan haft en räckvidd på 35-40 mil under samma förutsättningar.
jaha,ok, det var ju saftigt. Då köpte du helt enkelt ett extra set hjul? Jag ändrade min beställning, så bilen enbart kommer med Madrid från fabrik och då kostade det bara 4200kr.mati skrev:Fick och fick. Jag fick betala 25 papp för dem inklusive däck och montering. Men originalfälgarna är ju så gräsliga att vi tyckte det var värt det. Men som vinterhjul duger de ju. Och det är kanske då man behöver dem för räckviddens skull.HelectriC skrev:Kul att du fick Madridfälgarna
Ja, precis. Men vi behöver ju ändå vinterfälgar. Så sett var det ingen jätteförlust. Och Madrid-fälgarna är sååååå mycket snyggare. Och jag slipper höra tjatet att fälgarna är fula.HelectriC skrev:jaha,ok, det var ju saftigt. Då köpte du helt enkelt ett extra set hjul? Jag ändrade min beställning, så bilen enbart kommer med Madrid från fabrik och då kostade det bara 4200kr.mati skrev:Fick och fick. Jag fick betala 25 papp för dem inklusive däck och montering. Men originalfälgarna är ju så gräsliga att vi tyckte det var värt det. Men som vinterhjul duger de ju. Och det är kanske då man behöver dem för räckviddens skull.HelectriC skrev:Kul att du fick Madridfälgarna
Ja, den finns kvar. Men den har inte rullat en endaste meter sedan vi fick Golfen. Det sista som hände var att sambon backade ut den ur garaget och eftersom parkeringssensorerna som vanligt inte fungerade körde hon in i sidoväggen på nåt sätt. Nu är främre stötfångaren sprucken och har fått en repa. Det var ju bara en tidsfråga att nåt sånt skulle hända. Innan dess var det jag själv som körde in i en plastlåda, men då var bilen stabilare och plastlådan gick sönder. Denna gången var det alltså väggen som vann. :-/ Den skadan måste ju åtgärdas först såklart. 17 papp i självrisk. Jippi.Verdi skrev:Har du kvar Teslan?
Hmmm. Men är det inte bättre att sälja den då? Tror det skulle vara skönt för dig.mati skrev:Ja, den finns kvar. Men den har inte rullat en endaste meter sedan vi fick Golfen. Det sista som hände var att sambon backade ut den ur garaget och eftersom parkeringssensorerna som vanligt inte fungerade körde hon in i sidoväggen på nåt sätt. Nu är främre stötfångaren sprucken och har fått en repa. Det var ju bara en tidsfråga att nåt sånt skulle hända. Innan dess var det jag själv som körde in i en plastlåda, men då var bilen stabilare och plastlådan gick sönder. Denna gången var det alltså väggen som vann. :-/ Den skadan måste ju åtgärdas först såklart. 17 papp i självrisk. Jippi.Verdi skrev:Har du kvar Teslan?
Jag har inte bestämt vad jag ska göra med bilen sen. Men det känns ju inte som att jag kommer använda den jättemycket framöver.
Det är ju det. Att bli av med den är nog inte svårt, men att sälja den utan att behöva lägga en massa pengar emellan blir svårare. Och ja, den är kanske dyrare än man har räknat med. Inte så att jag inte har råd, men det känns lite bortkastat liksom. Man kan ju inte låta bli att fråga sig om det är värt det. De pengarna hade man ju kunnat göra nåt roligt med.Verdi skrev:Hmmm. Men är det inte bättre att sälja den då? Tror det skulle vara skönt för dig.
Fick en liten släng av ångest själv nu. Insåg att Teslan nog är lite dyrare än jag räknat med. Känns inte riktigt bra men samtidigt så är jag nöjd med den och det är inte helt enkelt att bli av med den heller...
mati skrev:Det är ju det. Att bli av med den är nog inte svårt, men att sälja den utan att behöva lägga en massa pengar emellan blir svårare. Och ja, den är kanske dyrare än man har räknat med. Inte så att jag inte har råd, men det känns lite bortkastat liksom. Man kan ju inte låta bli att fråga sig om det är värt det. De pengarna hade man ju kunnat göra nåt roligt med.Verdi skrev:Hmmm. Men är det inte bättre att sälja den då? Tror det skulle vara skönt för dig.
Fick en liten släng av ångest själv nu. Insåg att Teslan nog är lite dyrare än jag räknat med. Känns inte riktigt bra men samtidigt så är jag nöjd med den och det är inte helt enkelt att bli av med den heller...
Samtidigt behöver jag ju en bil. E-Golfen används mest av sambon som pendlarbil, och jag vill inte ha en bensinbil att åka omkring i. Och för riktigt långa turer fungerar Golfen kanske inte heller så bra. Planen just nu är att vänta några månader till och se vad som händer på marknaden. VW lovar att deras ID kommer nästa år. Den borde rimligen gå att beställa innan. Den ska ha samma räckvidd som en Model S 100D men snabbare laddning. Säger de. Låter för bra för att vara sant, det återstår att se. Den bilen känns som ett ganska bra alternativ, även om siffrorna kanske inte riktigt stämmer. Den kommer åtminstone inte kosta en mille. Det kommer med andra ord inte heller kännas så förfärligt när den kanske inte blir helt perfekt. Men det där med att lägga en massa pengar på en otestad prototyp från USA är inget jag tänker göra igen.
lobbin skrev:Skulle den klara 13-14 mil i skånsk vinter? Delar med motorvägsfart.
Det finns en räckviddskalkylator för e-Golf.lobbin skrev:Skulle den klara 13-14 mil i skånsk vinter? Delar med motorvägsfart.
Håller med. Eller en e-Passat med dragkrok. Tänk vilken kanonbil det hade varit. Hade den funnits så hade jag köpt den rakt av. Ändå så får jag säga att vanliga Golfen är större än man tror. En stor vovve får plats utan bekymmer, klart över förväntan. Däremot så blir det svårt att få in båda våra hundar.frippe skrev:E-golfen är nog den elbilen jag gillat bäst när jag provkört elbilar, då inklusive provkörning av Tesla.
Synd att E-golfen inte finns i deras kombiutförande, det hade varit en storsäljare tror jag. Förutsatt att de kunnat behålla nuvarande räckvidd förstås och att priset inte sprungit iväg allt för mycket.
mati skrev:Man skulle kunna säga såhär: En (e-)Golf är en mogen 44-åring med erfarenhet och pondus.
En Tesla är en omogen tonåring som har för mycket kraft och som tror sig vara bäst på allt, samtidigt som det istället för en hjärna bara finns en stor skylt "under construction" bakom pannbenet.
Som någon filosof en gång uttryckte det. Galenskapen driver utvecklingen framåt visheten förvaltar denJerker skrev:mati skrev:Man skulle kunna säga såhär: En (e-)Golf är en mogen 44-åring med erfarenhet och pondus.
En Tesla är en omogen tonåring som har för mycket kraft och som tror sig vara bäst på allt, samtidigt som det istället för en hjärna bara finns en stor skylt "under construction" bakom pannbenet.![]()
![]()
![]()
Så sant! Men samtidigt är det tonåringarna som till slut har förändrat världen, det måste man säga. Det är det där bristande omdömet, tron på att man kan och vet allt, som ändå gör att man vågar pröva något nytt och det gör avtryck i historien.
Välkommen tillbaka till forumet! Jag ska rapportera till min bror som är intresserad av e-Golfen. Han jobbar i Karlstad kommun som har avtal med VAG och därför kan de anställda köpa VW till bruttolöneavdrag.
Ja såklart. Analoga instrument går ju inte. Active info display är ju ett måste.HelectriC skrev:för att återgå lite till temat i tråden![]()
Mati: har du active info display? Går det att konfigurera den i "e-Golf"-mode eller följer alla varianter fossilerna? Jag hade hoppats att man kunde bli av med den enorma "varvräknaren" som är i gamla e-Golfen.
Troligen för att de inte vill skrämma folk när de ser att räckvidden blir nästan tvåsiffrig vid -30 grader.Bjorn N skrev:Den där räckviddskalkylatorn var ju bra, men varför tror alla att kalkylatorer att -10 är det kallaste någon ger sig ut i bilen i? Och med ”alla” menar jag Tesla och VW. Alla två alltså!.
Får kanske erkänna att det är inte en rättvis jämförelse att jämföra en e-golf med en Tesla, för båda bilarna. Och det var egentligen inte min avsikt men i jakten på en elbil som passar våra behov får man helt enkelt testa många olika bilar.mati skrev:Håller med. Eller en e-Passat med dragkrok. Tänk vilken kanonbil det hade varit. Hade den funnits så hade jag köpt den rakt av. Ändå så får jag säga att vanliga Golfen är större än man tror. En stor vovve får plats utan bekymmer, klart över förväntan. Däremot så blir det svårt att få in båda våra hundar.frippe skrev:E-golfen är nog den elbilen jag gillat bäst när jag provkört elbilar, då inklusive provkörning av Tesla.
Synd att E-golfen inte finns i deras kombiutförande, det hade varit en storsäljare tror jag. Förutsatt att de kunnat behålla nuvarande räckvidd förstås och att priset inte sprungit iväg allt för mycket.
E-Golfens köregenskaper är underbara. Den är otroligt lättkörd, man har bra sikt runtom, lagom prestanda osv. En väldigt balanserad bil. Jag kan spontant inte komma på nåt som är direkt dåligt eller som jag skulle vilja ändra på. Det finns säkert förbättringspotential, som med allt, men inget som sticker ut negativt. Bortsett från att den inte heller går att få med drag, men det verkar ju ligga i systemet.
Man märker ju helt klart att VW har byggt Golfen sedan 1974. Den har mognat genom åren. Genom många, oftast ganska försiktiga, iterationer har man skapat en bil som är lagom bra på allt. Att den har fått en finfin elektrisk drivlina är bara grädde på moset.
Om man jämför med Tesla, som du gör ovan, så är det den vansinniga prestandan som gör att Tesla sticker ut. Det kan en e-Golf naturligtvis inte konkurrera med. Men det vill den inte heller. Och den har inte heller samma räckvidd och laddmöjligheter som en Tesla, vilket kan vara en nackdel om man vill ha en e-Golf som enda bil. Och så är Golfen såklart mindre.
Man skulle kunna säga såhär: En (e-)Golf är en mogen 44-åring med erfarenhet och pondus.
En Tesla är en omogen tonåring som har för mycket kraft och som tror sig vara bäst på allt, samtidigt som det istället för en hjärna bara finns en stor skylt "under construction" bakom pannbenet.