Vi har i helgen gjort vår första längre tur med nya e-Golfen. Karlstad t o r, totalt 31 mil. Det var mest för att testa långsfärdsegenskaperna och för att se hur de fina nya 17" fälgar (tack för tipset Helectric) påverkar förbrukningen. Vi var två personer i bilen samt en schäferhona på 36kg i skuffen. Golfen är förvånansvärt stor. Vovven hade gott om plats. Men för att ta med båda jyckarna hade vi behövt fälla ner baksätet.
Det var soligt, runt 15 grader, men kraftig vind från NO. Vi laddade fullt hemma och körde hela vägen enligt skyltarna, dvs 80-90-100-110. Jag gjorde några omkörningar och kom då tillfälligt upp i 120 kanske. Jag körde lungt, hela tiden med farthållaren påslagen, men jag snålkörde inte. Jag använde inte heller någon av E-Golfens eko-funktioner.
Vid ankomst, efter en liten felkörning genom stan, hade vi 18% soc kvar (enligt laddaren). Snittförbrukningen låg då på 1,65kWh/mil. Ganska mycket, men det var troligen blåsten som ställde till det.
Vi laddade bilen till 83% på Clever-laddaren. Det tog knappt en halvtimme. Under tiden tog en vi en hundpromenad och skrämde några änder och ett antal småhundar.
Sen åkte vi till Sandgrund och ställde oss på elbilsparkeringen. E-Golfen kan ladda tvåfas 7,2kW. Jag hade räknat ut att vi borde få batteriet fulladdat om vi tar en timmes lunchrast. Men jag visste inte hur mycket ACn drar. Och eftersom hunden satt kvar i bilen var vi tvungna att ha ACn på fullt blås hela tiden. Efter 50 minuter indikerade appen att batteriet var fullt. ACn verkar inte vara så elektrontörstig som i Teslan. Laddtiden påverkas uppenbarligen bara marginellt.
Och så åkte vi hem.
Jag följde samma körmönster, lungt och enligt skyltarna, men inte medvetet snålt. Vid ankomst hemma hade vi över 30% soc kvar. Förbrukningen blev 1,53kW/mil, alltså mindre denna gången.
Det är svårt att säga hur mycket däcken och fälgarna påverkar, men jag skulle gissa mellan 5 och 10%.
Annars då? E-Golfen är en fantastisk bil att köra långt med. Den är extremt tyst och man liksom svävar fram. Farthållaren är väldigt välbalanserad, inte så ryckig som den i Teslan, och filassistenten gör sitt jobb så att man inte behöver hålla i ratten så hårt. Väldigt avkopplande. Ibland plingar det till en kaffekopp i displayen som påstår att föraren är trött.

Räckvidden verkar ligga på 23 mil under de rådande omständigheterna. Med originalfälgarna hade man kanske kommit 25 mil. Jag tycker det är helt okej, mer än så behöver vi inte.
Jämförelsevis hade Teslan haft en räckvidd på 35-40 mil under samma förutsättningar.