JdeMo till Roadster (Chademo)
Moderator: Redaktion
Re: JdeMo till Roadster (Chademo)
Gjort en installation till
Lite nya förbättringar
pinnbultar till stänkskydden
3d printade damasker till krängningshämmaren
Efter lite om och men och ett gäng timmar
så var vi ner vid Max, McDonalds och superchager i Falkenberg och laddad han blir mörkt så bilden blev skit
Lite nya förbättringar
pinnbultar till stänkskydden
3d printade damasker till krängningshämmaren
Efter lite om och men och ett gäng timmar
så var vi ner vid Max, McDonalds och superchager i Falkenberg och laddad han blir mörkt så bilden blev skit
Oldsmobile Cutlass 1966, Tesla Roadster Sport 2,5 #528, Fiat 500 E La Prima 2021
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5662
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: JdeMo till Roadster (Chademo)
Tack Stefan för ett helproffsigt monteringsarbete. Med alla dina egna förbättringar av kitet blev resultatet kanon!
Plötsligt blev Roadstern en bil man kan åka långt med ! Lite ”production hell” i miniformat, men till slut satt allt där det skulle
Plötsligt blev Roadstern en bil man kan åka långt med ! Lite ”production hell” i miniformat, men till slut satt allt där det skulle
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: JdeMo till Roadster (Chademo)
Detta är ett imponerande arbete!
Bra jobbat ni som gör det!
Bra jobbat ni som gör det!
Model X75D & Model S75D
Kört Tesla sedan feb. 2015
Kört Tesla sedan feb. 2015
Re: JdeMo till Roadster (Chademo)
Ni som har beställt JdeMo kitet, hur lång leveranstid hade ni ? Känns riktigt användbart!
Tesla Roadster R80 | Model X 90D
Re: JdeMo till Roadster (Chademo)
för min del så tog det från nov/dec 15 till aug 17
men så lång tid tar det inte nu
2 veckor eller något i den stilen om han har kit hemma
men så lång tid tar det inte nu
2 veckor eller något i den stilen om han har kit hemma
Oldsmobile Cutlass 1966, Tesla Roadster Sport 2,5 #528, Fiat 500 E La Prima 2021
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5662
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: JdeMo till Roadster (Chademo)
Tog knappt 3 månader för mig att få allt. Kitet är inte bara att "skruva dit". Även om principen är enkel och delarna finns så är det en hel del justeringar, vinkelslipningar och anpassningar + dj-liga monteringar+ att även en välhållen bil uppenbarligen har några fastrostade skruvar ... En hel del att montera bort - lyft är ett måste.
Stefans kompletterande grejer + insikter var helt nödvändiga i mitt fall.
Kul att det gick att köra > 70 mil + montera grejerna + ca 8-9 tim jobb, åka några mil för att prova, på mindre än ett dygn. Det hade inte varit möjligt innan modifikationen.
I Sverige finns som väl är många 43 kW AC vilket möjliggör 60 A enfasladdning , t.ex. på Clever via typ 2 adapter. I Norge däremot har nästa alla dessa (med fast typ 2 kabel) försvunnit och då får man bara 32 A, ca 6 kW. Så ska man åka långt i Norge är JdeMo närmast ett måste.
Laddningen är inte som på modell S - här tjuvkopplar man Chademon till regenereringen, så när man laddar visar regen-mätaren fullt utslag (> 40kW). Det innebär att bilen måste vara på under laddning. Vidare finns en del tricks för att hålla koll på batteritemperaturen, batteriet blir annars ganska varmt innan bilen börjar kyla (Roadstern liksom folk i allmänhet behöver kylas över 42 grader, så då drar fläktarna igång). Även här monterade Stefan en liten diskret kontakt som kan aktivera bilens kylning (via ACn). Ett annat trick är att vb ladda en kort stund med AC (alltså UMCn ellet typ 2 adapter.) - då kyler bilen batteriet snabbt och effektivt ner till drygt 25 grader märkte jag.
Behov av "reboot" av JdeMo adaptern uppstår ibland, ingen snygg lösning finns än för det. Man borde kunna koppla en reboot funktion på OVMS modulen - ett annat tillbehör som gör Roadstern lite coolare...Den går dock att montera själv...
Kanske dags för en Roadster-träff nära nån stackare som inte har JdeMO ?
Stefans kompletterande grejer + insikter var helt nödvändiga i mitt fall.
Kul att det gick att köra > 70 mil + montera grejerna + ca 8-9 tim jobb, åka några mil för att prova, på mindre än ett dygn. Det hade inte varit möjligt innan modifikationen.
I Sverige finns som väl är många 43 kW AC vilket möjliggör 60 A enfasladdning , t.ex. på Clever via typ 2 adapter. I Norge däremot har nästa alla dessa (med fast typ 2 kabel) försvunnit och då får man bara 32 A, ca 6 kW. Så ska man åka långt i Norge är JdeMo närmast ett måste.
Laddningen är inte som på modell S - här tjuvkopplar man Chademon till regenereringen, så när man laddar visar regen-mätaren fullt utslag (> 40kW). Det innebär att bilen måste vara på under laddning. Vidare finns en del tricks för att hålla koll på batteritemperaturen, batteriet blir annars ganska varmt innan bilen börjar kyla (Roadstern liksom folk i allmänhet behöver kylas över 42 grader, så då drar fläktarna igång). Även här monterade Stefan en liten diskret kontakt som kan aktivera bilens kylning (via ACn). Ett annat trick är att vb ladda en kort stund med AC (alltså UMCn ellet typ 2 adapter.) - då kyler bilen batteriet snabbt och effektivt ner till drygt 25 grader märkte jag.
Behov av "reboot" av JdeMo adaptern uppstår ibland, ingen snygg lösning finns än för det. Man borde kunna koppla en reboot funktion på OVMS modulen - ett annat tillbehör som gör Roadstern lite coolare...Den går dock att montera själv...
Kanske dags för en Roadster-träff nära nån stackare som inte har JdeMO ?
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: JdeMo till Roadster (Chademo)
Jag kan gärna vara värd. Bor ju hyfsat mitt emellan de flesta och har inte Jdemo men hps dock ha den installerad om ett par veckor . 30 mil från Sthlm 20 från Linköping drygt 30 från Ullared och var nu resten bor. Även Linköping är ju bra läge för de flesta
- nicklasandersson
- Teslaägare
- Inlägg: 426
- Blev medlem: 08 jul 2016 13:50
- Ort: Linköping
Re: JdeMo till Roadster (Chademo)
Även fast jag inte har en roadster så tycker jag Linköping låter som en bra plan, jag är gärna med och hänger lite
MY Performance 2023 | Midnight Cherry Red | 21" Überturbine | Vit inredning
MY LR AWD 2021 | Djupblå metallic | 20" Induction | Svart inredning
S75D | Midnight silver | Panoramatak | Svarta NextGen-säten | AP1 | Luftfjädring | Premiumpaket
MY LR AWD 2021 | Djupblå metallic | 20" Induction | Svart inredning
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5662
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: JdeMo till Roadster (Chademo)
Jag åker ju med bilen mellan Norge å Sverige lite då å då och passerar Karlstad, så det skulle passa utmärkt, men Linköping är ju bra det med.
Det finns sommartid några trevliga stående motorträffar t.ex. i Vadstena onsdagar, flygvapenmuseet i Linköping torsdagar, vet inte hur det blir i år dock.
Det finns sommartid några trevliga stående motorträffar t.ex. i Vadstena onsdagar, flygvapenmuseet i Linköping torsdagar, vet inte hur det blir i år dock.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: JdeMo till Roadster (Chademo)
Linköping eller Karlstad med omnejd fungerar fint för mig!
Det vore klart häftigt att träffas i Vadstena en onsdag i sommar. Där brukar olika entusiastklubbar träffas med olika tema mm varje onsdag. Jag har varit där med min Roadster någon onsdag varje sommar sedan 2010.
Det vore klart häftigt att träffas i Vadstena en onsdag i sommar. Där brukar olika entusiastklubbar träffas med olika tema mm varje onsdag. Jag har varit där med min Roadster någon onsdag varje sommar sedan 2010.
/ Johan
------------------------------------------------------------------------------
Roadster 2.0 & Model S P85+
Fri supercharging vid köp av Model S/X http://---
------------------------------------------------------------------------------
Roadster 2.0 & Model S P85+
Fri supercharging vid köp av Model S/X http://---
Re: JdeMo till Roadster (Chademo)
Bra alternativ tycker jag!f0x skrev:Linköping eller Karlstad med omnejd fungerar fint för mig!
Det vore klart häftigt att träffas i Vadstena en onsdag i sommar. Där brukar olika entusiastklubbar träffas med olika tema mm varje onsdag. Jag har varit där med min Roadster någon onsdag varje sommar sedan 2010.
Re: JdeMo till Roadster (Chademo)
Du kan ju alltid droppa in på en kaffeGustafsson skrev:Jag åker ju med bilen mellan Norge å Sverige lite då å då och passerar Karlstad, så det skulle passa utmärkt, men Linköping är ju bra det med.
Det finns sommartid några trevliga stående motorträffar t.ex. i Vadstena onsdagar, flygvapenmuseet i Linköping torsdagar, vet inte hur det blir i år dock.
Re: JdeMo till Roadster (Chademo)
Tack för all detaljerad info! Jag har två års garanti kvar på nya batteriet, så jag får se om jag gör detta snart eller väntar ut garantin... å andra sidan får jag ju två år tidigare semisnabbladdning om det installeras nu... hmm... och då lär jag ju köra ännu mer Roadster på långkörning .Gustafsson skrev:Tog knappt 3 månader för mig att få allt. Kitet är inte bara att "skruva dit". Även om principen är enkel och delarna finns så är det en hel del justeringar, vinkelslipningar och anpassningar + dj-liga monteringar+ att även en välhållen bil uppenbarligen har några fastrostade skruvar ... En hel del att montera bort - lyft är ett måste.
Stefans kompletterande grejer + insikter var helt nödvändiga i mitt fall.
Kul att det gick att köra > 70 mil + montera grejerna + ca 8-9 tim jobb, åka några mil för att prova, på mindre än ett dygn. Det hade inte varit möjligt innan modifikationen.
I Sverige finns som väl är många 43 kW AC vilket möjliggör 60 A enfasladdning , t.ex. på Clever via typ 2 adapter. I Norge däremot har nästa alla dessa (med fast typ 2 kabel) försvunnit och då får man bara 32 A, ca 6 kW. Så ska man åka långt i Norge är JdeMo närmast ett måste.
Laddningen är inte som på modell S - här tjuvkopplar man Chademon till regenereringen, så när man laddar visar regen-mätaren fullt utslag (> 40kW). Det innebär att bilen måste vara på under laddning. Vidare finns en del tricks för att hålla koll på batteritemperaturen, batteriet blir annars ganska varmt innan bilen börjar kyla (Roadstern liksom folk i allmänhet behöver kylas över 42 grader, så då drar fläktarna igång). Även här monterade Stefan en liten diskret kontakt som kan aktivera bilens kylning (via ACn). Ett annat trick är att vb ladda en kort stund med AC (alltså UMCn ellet typ 2 adapter.) - då kyler bilen batteriet snabbt och effektivt ner till drygt 25 grader märkte jag.
Behov av "reboot" av JdeMo adaptern uppstår ibland, ingen snygg lösning finns än för det. Man borde kunna koppla en reboot funktion på OVMS modulen - ett annat tillbehör som gör Roadstern lite coolare...Den går dock att montera själv...
Kanske dags för en Roadster-träff nära nån stackare som inte har JdeMO ?
En Roadster träff vore förövrigt superkul!
Tesla Roadster R80 | Model X 90D
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5662
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: JdeMo till Roadster (Chademo)
Jag kan från mitten av juni till mitten av juli om vi pratar någon onsdag kväll Vadstena, vilket verkar vara relativt centralt för många...
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: JdeMo till Roadster (Chademo)
Jag åker till Vadstena med Roadstern på onsdag 30/5. Inser att det är för kort tid för att dra ihop en träff.
Vad säger ni om träff i Vadstena onsdag 13/6, 27/6 eller 4/7?
Vad säger ni om träff i Vadstena onsdag 13/6, 27/6 eller 4/7?
/ Johan
------------------------------------------------------------------------------
Roadster 2.0 & Model S P85+
Fri supercharging vid köp av Model S/X http://---
------------------------------------------------------------------------------
Roadster 2.0 & Model S P85+
Fri supercharging vid köp av Model S/X http://---
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5662
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: JdeMo till Roadster (Chademo)
Kan alla dessa dagar, men inte 30/5.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: JdeMo till Roadster (Chademo)
En kändis vid SuC i Køge. Trevligt att få prata med killen.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: JdeMo till Roadster (Chademo)
Jag nu installerat Jdemo på min vita roadster sport 2,5
Detta ä 5 gången jag gör en installation av Jdemo
Har inte gjort riktigt som kittet är tänkt utan varit lite alternativ på hur jag gjort det
Ja satte kontakten bakom nummer plåten
och gjorde gångjärn till den som jag har 3d printat ut
Plåten i normal läget
Kontakten har fått en 3d printad hållare
Detta ä 5 gången jag gör en installation av Jdemo
Har inte gjort riktigt som kittet är tänkt utan varit lite alternativ på hur jag gjort det
Ja satte kontakten bakom nummer plåten
och gjorde gångjärn till den som jag har 3d printat ut
Plåten i normal läget
Kontakten har fått en 3d printad hållare
Oldsmobile Cutlass 1966, Tesla Roadster Sport 2,5 #528, Fiat 500 E La Prima 2021
Re: JdeMo till Roadster (Chademo)
Var ju tvungen ta en runda och prova och det funkade laddade från 79% till 80% på under minuten
Laddade bara 1 min 17 sek, bara för att testa att det funkade
Oldsmobile Cutlass 1966, Tesla Roadster Sport 2,5 #528, Fiat 500 E La Prima 2021
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5662
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: JdeMo till Roadster (Chademo)
1 min 17 s är verkligen en snabbladdning
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: JdeMo till Roadster (Chademo)
Jag har kommit på hur man blir av problemet med att bli av med regenereringen då man laddar med Jdemo
1. ladda aldrig över 80% på laddaren
2. om nu skulle bryta mot regel 1. vilket gud förbjude så går det fint att åtgärda
gå in på service menyn tryck på "controls" sen "reset P.L" och "Yes" så funkar allt som vanligt igen
Råkade bryta mot regel 1 här om dan pga överfalls regn och hamnade på 93% på laddaren regen kom inte tillbaka för än efter ca 70 ideal km vilket inte jag tycke va kul
Vet att min röda roadster råkade utför svikt 12V systemet och efter det så var den ok så jag misstänkte det måste finnas något sätt att reseta det hela
och mycket riktigt var det det.
1. ladda aldrig över 80% på laddaren
2. om nu skulle bryta mot regel 1. vilket gud förbjude så går det fint att åtgärda
gå in på service menyn tryck på "controls" sen "reset P.L" och "Yes" så funkar allt som vanligt igen
Råkade bryta mot regel 1 här om dan pga överfalls regn och hamnade på 93% på laddaren regen kom inte tillbaka för än efter ca 70 ideal km vilket inte jag tycke va kul
Vet att min röda roadster råkade utför svikt 12V systemet och efter det så var den ok så jag misstänkte det måste finnas något sätt att reseta det hela
och mycket riktigt var det det.
Oldsmobile Cutlass 1966, Tesla Roadster Sport 2,5 #528, Fiat 500 E La Prima 2021
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5662
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: JdeMo till Roadster (Chademo)
Bra att veta, tackar!
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16