Vilken tillverkare blir först att hoppa på Super Charger?
Moderator: Redaktion
- Teslaspolen
- Teslaägare
- Inlägg: 4057
- Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
- Ort: Siljan
Vilken tillverkare blir först att hoppa på Super Charger?
Ja, vad tror ni? Nu när det börjar pratas om att göra icke-Tesla elbilar som faktiskt har en chans att hoppa mellan alla Super Chargers, vem blir först?
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
Re: Vilken tillverkare blir först att hoppa på Super Charger
Jag svarar VW, men då menar jag koncernen, jag skulle kunna tänka mig att Porsche blir första bilen från den gruppen med tillräcklig räckvidd och därmed intressant för super charging.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Vilken tillverkare blir först att hoppa på Super Charger
Tror att det blir något nytt företag som först hänger på. De gamla företagen tycker jag verkar anse att det vore en för stor prestigeförlust att börja samarbeta med Tesla.
Model S85 uttagen juli 2014. Nästa bil blir en Model ≡ P1xxD
Re: Vilken tillverkare blir först att hoppa på Super Charger
Precis det är nog en prestige förlusta att hoppa på Teslas laddar system. Framför allt från de som redan kommit igång med bilar typ VW, Nissan, KIA osv
Röstar på Annat och förslår något extremt... Tex Koenigsegg.
Röstar på Annat och förslår något extremt... Tex Koenigsegg.
Re: Vilken tillverkare blir först att hoppa på Super Charger
Mercedes har ju redan samarbete med TESLA, det står att läsa i bokslutsrapporten, Volvo också enligt en för mig säker källa.
Mercedes levererar delar till TESLA och köper en del delar till sina elhybrider.
Volvo köper mjukvara från TESLA.
Alltså inte helt omöjligt att dom köper in sig i laddstationerna.
Mercedes levererar delar till TESLA och köper en del delar till sina elhybrider.
Volvo köper mjukvara från TESLA.
Alltså inte helt omöjligt att dom köper in sig i laddstationerna.
- danni
- Teslaägare
- Inlägg: 7265
- Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
- Ort: Göteborg
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Re: Vilken tillverkare blir först att hoppa på Super Charger
Inte bara till elhybriderna - drivlinan i B-class electric tillverkas av Tesla.Jorma skrev:Mercedes har ju redan samarbete med TESLA, det står att läsa i bokslutsrapporten, Volvo också enligt en för mig säker källa.
Mercedes levererar delar till TESLA och köper en del delar till sina elhybrider.
Volvo köper mjukvara från TESLA.
Alltså inte helt omöjligt att dom köper in sig i laddstationerna.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Re: Vilken tillverkare blir först att hoppa på Super Charger
Uppföljningsfråga: hur mycket kommer hamna i brallorna på övriga biltillverkare NÄR nu Nissan eller BMW eller annan annonserar sammarbetet?
Re: Vilken tillverkare blir först att hoppa på Super Charger
Jag förstår inte riktigt frågan. Ska dom skita på sig eller menar du att dom skulle dra nytta av ett samarbete?Daoops skrev:Uppföljningsfråga: hur mycket kommer hamna i brallorna på övriga biltillverkare NÄR nu Nissan eller BMW eller annan annonserar sammarbetet?
Det vore ju bra om alla drar nytta av detta, biltillverkare, bilkonsumenter och i sista änden alla på denna planet!
Det kommer att gynna oss alla om det blir fler bilmärken som samarbetar om laddstationer och S85 kanske blir överkurs när laddstationerna blir lika tätt som bensinststionerna är idag.
Re: Vilken tillverkare blir först att hoppa på Super Charger
Fast jag undrar hur många biltillverkare som vill sitta i knät på Tesla. Tror de stora hellre skapar något eget eller ännu hellre låter politiker och skattebetalare stå för fiolerna.
Re: Vilken tillverkare blir först att hoppa på Super Charger
Det kommer inte att handla om att sitta i knät på TESLA.LarsL skrev:Fast jag undrar hur många biltillverkare som vill sitta i knät på Tesla. Tror de stora hellre skapar något eget eller ännu hellre låter politiker och skattebetalare stå för fiolerna.
TESLA har kommit långt med att bygga upp så infrastrukturen, politikerna kommer därför inte att slösa på skattepengar, både dom och skattebetalarna (väljarna) ser detta att det går att lösa utan skattehjälp. Att då inte gå in i ett samarbete genom att vara med och betala för laddstationer och vara med på banan vore väldigt dumt, och det är inte bilföretaget som person som styr, det gör dom större aktieägarna genom sin tillsatta ledning i bilbolaget. Dom vill naturligtvis dra in pengar, och om det går illa så byts ledningen ut mot nytt folk som tänker logiskt.
Re: Vilken tillverkare blir först att hoppa på Super Charger
Jag tror det kommer kallas till ett antal krismöten hos övriga tillverkare den dagen en etablerad biltillverkare går in i SC-nätverket. Vilket givetvis är bra.Jorma skrev:Jag förstår inte riktigt frågan. Ska dom skita på sig eller menar du att dom skulle dra nytta av ett samarbete?Daoops skrev:Uppföljningsfråga: hur mycket kommer hamna i brallorna på övriga biltillverkare NÄR nu Nissan eller BMW eller annan annonserar sammarbetet?
Det vore ju bra om alla drar nytta av detta, biltillverkare, bilkonsumenter och i sista änden alla på denna planet!
Det kommer att gynna oss alla om det blir fler bilmärken som samarbetar om laddstationer och S85 kanske blir överkurs när laddstationerna blir lika tätt som bensinststionerna är idag.
Re: Vilken tillverkare blir först att hoppa på Super Charger
Talar vi om de stora kända märkena som har erbjudanden som Tesla konkurrerar med så händer det nog strax efter att:
- McDonalds börjar servera Whopper
- Det går att använda ICA kort på Willys
- Svenska försvaret kan hitta ubåtar
- (fyll i själv...)
Jag skulle hålla med LarsL och säga Koenigsegg.
Alternativet vore att Tesla säljer hela SC nätverket och att det "brandas" om. På sikt kanske det inte vore så konstigt.
När ett nätverk av super chargers inte längre är en unik fördel för Tesla så är det väl inget större värde att äga det själv?
- McDonalds börjar servera Whopper
- Det går att använda ICA kort på Willys
- Svenska försvaret kan hitta ubåtar
- (fyll i själv...)
Jag skulle hålla med LarsL och säga Koenigsegg.
Alternativet vore att Tesla säljer hela SC nätverket och att det "brandas" om. På sikt kanske det inte vore så konstigt.
När ett nätverk av super chargers inte längre är en unik fördel för Tesla så är det väl inget större värde att äga det själv?
Model Y (Tidigare Model S 100D, Model S 85)
Re: Vilken tillverkare blir först att hoppa på Super Charger
Jag skulle inte bli förvånad om BYD skulle haka på. De satsar en hel del på elektriskt med egen gigafabrik. Kan tänka mig att de tänker mer på pengarna och praktiskt på det hela.
- TiborBlomhall
- Inlägg: 7981
- Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Re: Vilken tillverkare blir först att hoppa på Super Charger
Pegs jag håller tyvärr med dig.
Utan att veta men får jag spekulera så gick det till så här med Mercedes B-klass EV:
- Tesla ville den skulle få Supercharger
- Mercedes som precis har lobbat in CCS hos EU vägrade hoppa på en annan standard. De ville istället B-klass skulle få CCS kontakt
- Tesla vägrade utveckla den, dels pga att de surade över Mercedes Supercharger-nobb och dels för att de inte hade utvecklare över till såna extraprojekt.
Så blev det som det blev: B-klass EV blev utan snabbladdning öht - och fick mindre batteri än dess prototyp (som redan hade för liten).
Jag tror också precis som Elputte på BYD. Eller faktiskt på Renault, som redan gjort "uppror" mot Nissan och INTE tog deras batteri och CHAdeMO lösning i sin Zoe.
Inte var det de gamla traditionella mobiltillverkarna som hoppade på iOS/Android-tåget heller.
Utan att veta men får jag spekulera så gick det till så här med Mercedes B-klass EV:
- Tesla ville den skulle få Supercharger
- Mercedes som precis har lobbat in CCS hos EU vägrade hoppa på en annan standard. De ville istället B-klass skulle få CCS kontakt
- Tesla vägrade utveckla den, dels pga att de surade över Mercedes Supercharger-nobb och dels för att de inte hade utvecklare över till såna extraprojekt.
Så blev det som det blev: B-klass EV blev utan snabbladdning öht - och fick mindre batteri än dess prototyp (som redan hade för liten).
Jag tror också precis som Elputte på BYD. Eller faktiskt på Renault, som redan gjort "uppror" mot Nissan och INTE tog deras batteri och CHAdeMO lösning i sin Zoe.
Inte var det de gamla traditionella mobiltillverkarna som hoppade på iOS/Android-tåget heller.
- TiborBlomhall
- Inlägg: 7981
- Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Re: Vilken tillverkare blir först att hoppa på Super Charger
Att Nissan hoppar på Supercharger skulle vara bra, men av samma anledning som Mercedes tror jag tyvärr det inte kommer att hända: Nissan har satsat stora summor i CHAdeMO utbyggnaden över hela världen. Skulle de hoppa på Supercharger tåget var de stationerna förgäves. Nu när de tom har lobbat in hos EU att CHAdeMO får vara kvar.
I den bästa av världar skulle Nissans nästa elbil, deras "Model 3-dödare" ha både CHAdeMO och CCS kontakt där CCS kontakten är även Supercharger-kompatibel (går att få till rent mekaniskt). Den kombinationen skulle faktiskt bli killer. Tyvärr är den bästa världen bäst just pga avsaknaden av politiska krafter, vilket det finns i överflöd av i vår värld
I den bästa av världar skulle Nissans nästa elbil, deras "Model 3-dödare" ha både CHAdeMO och CCS kontakt där CCS kontakten är även Supercharger-kompatibel (går att få till rent mekaniskt). Den kombinationen skulle faktiskt bli killer. Tyvärr är den bästa världen bäst just pga avsaknaden av politiska krafter, vilket det finns i överflöd av i vår värld

Re: Vilken tillverkare blir först att hoppa på Super Charger
Appropå ingenting kanske, men i september fyller Superchargern tre år. Det är ganska gulligt med tanke på vilken skillnad den redan gjort för planetens teslaägare 

- lator
- Teslaägare
- Inlägg: 4194
- Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
- Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.
Re: Vilken tillverkare blir först att hoppa på Super Charger
Nu har ju faktiskt Elon lovat att Tesla Model S-ägarna ska få ladda "gratis" i SC-nätverket för all framtid och så länge han har något att säga till om så kommer det med all säkerhet att vara så också. Sen kommer det ju någon gång en dag då Elon Musk inte längre är med oss och då kan det ju bli andra bullar... (fast då är nog inte heller jag med...)pegs skrev:Alternativet vore att Tesla säljer hela SC nätverket och att det "brandas" om. På sikt kanske det inte vore så konstigt.
När ett nätverk av super chargers inte längre är en unik fördel för Tesla så är det väl inget större värde att äga det själv?



Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 

- Teslaspolen
- Teslaägare
- Inlägg: 4057
- Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
- Ort: Siljan
Re: Vilken tillverkare blir först att hoppa på Super Charger
Intressana diskussioner här!
Ska jag tillägga egna ord måste jag väll ändå säga att jag tycker inte det skulle vara ett nederlag alls för tillverkare X att hoppa på Super Charger. Som det sagts förut så används ju flertalet komponenter i olika icke-Tesla bilar från Tesla.
Men usch vad politik är drygt, speciellt då majoriten av politiker inte har en susning av vad de snackar om.

Ska jag tillägga egna ord måste jag väll ändå säga att jag tycker inte det skulle vara ett nederlag alls för tillverkare X att hoppa på Super Charger. Som det sagts förut så används ju flertalet komponenter i olika icke-Tesla bilar från Tesla.
Men usch vad politik är drygt, speciellt då majoriten av politiker inte har en susning av vad de snackar om.
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
Re: Vilken tillverkare blir först att hoppa på Super Charger
Även om SC får en annan logga så skulle Teslor fortfarande kunna ladda gratis. (Allt annat vore ett löftesbrott.)lator skrev:Nu har ju faktiskt Elon lovat att Tesla Model S-ägarna ska få ladda "gratis" i SC-nätverket för all framtid...pegs skrev:Alternativet vore att Tesla säljer hela SC nätverket och att det "brandas" om...
Skulle öppna upp för att varje bilmärke gör en deal med "SC Inc"
Model Y (Tidigare Model S 100D, Model S 85)
Re: Vilken tillverkare blir först att hoppa på Super Charger
Finns företagspolitik också och den kan vara riktigt skum. Tror som sagts ovan att de etablerade skulle se det som ett jättestor prestige förlust att hacka på Tesla. Det skulle vata lite som att erkänna att ni har gjort något vi inte klarar av eller att ni har vunnit våra bilar är sämre.
Plocka komponenter eller hela chassin fram och tillbaka gör de hela tiden. Men det ska ju helst inte konsumenten märka. Fast om du i din BMW uppmanas att svänga in på en Tesla SC så lär du uppmärksamma det. Kanske börjar konsumenten då också ifråga sätta om de verkligen sitter i rätt bil eller är det kanske en billigare kopia? Hmm.
Plocka komponenter eller hela chassin fram och tillbaka gör de hela tiden. Men det ska ju helst inte konsumenten märka. Fast om du i din BMW uppmanas att svänga in på en Tesla SC så lär du uppmärksamma det. Kanske börjar konsumenten då också ifråga sätta om de verkligen sitter i rätt bil eller är det kanske en billigare kopia? Hmm.
- TiborBlomhall
- Inlägg: 7981
- Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Re: Vilken tillverkare blir först att hoppa på Super Charger
Jag tror att om Tesla bara bytte texten på sina Superchargers till tex NIKOLA
skulle fler biltillverkare kunna hoppa på tåget.
Men de flesta av dem skulle hellre låta laddströmmen åka genom sin egen tunga än att säga till sina kunder att ladda bilarna vid en laddare det står TESLA på.

Men de flesta av dem skulle hellre låta laddströmmen åka genom sin egen tunga än att säga till sina kunder att ladda bilarna vid en laddare det står TESLA på.
Re: Vilken tillverkare blir först att hoppa på Super Charger
Sannolikt. Men hur marknadsför en annan biltillverkare en premium elbil, som rimligtvis ska kunna köra långt, utan tillgång till ett SC-nätverk?TiborBlomhall skrev:... de flesta av dem skulle hellre låta laddströmmen åka genom sin egen tunga än att säga till sina kunder att ladda bilarna vid en laddare det står TESLA på.
40kW CHAdeMO är inte direkt optimalt för snabbladdning om man har ett ≈100 kWh batteripack.
Är det därför som man ser så många laddhybrider från andra tillverkare?
(Enda alternativet som inte tvingar fram en massiv satsning på infrastruktur.)
Det lär börja svida när tillverkningskostnaderna för rena elbilar blir lägre än för konventionella (och mycket lägre än för laddhybrider).
(Ok, rena spekulationer förstås...

Model Y (Tidigare Model S 100D, Model S 85)
- TiborBlomhall
- Inlägg: 7981
- Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Re: Vilken tillverkare blir först att hoppa på Super Charger
Mitt ändringsförslag:
Vänstra laddstationen är otänkbar för många andra biltillverkare att rekommendera för sina kunder. Den högra tror jag däremot skulle gå.
Det är inte för inte CHAdeMO laddstationer heter CHAdeMO och inte Nissan.
Vänstra laddstationen är otänkbar för många andra biltillverkare att rekommendera för sina kunder. Den högra tror jag däremot skulle gå.
Det är inte för inte CHAdeMO laddstationer heter CHAdeMO och inte Nissan.
- Teslaspolen
- Teslaägare
- Inlägg: 4057
- Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
- Ort: Siljan
Re: Vilken tillverkare blir först att hoppa på Super Charger
Alla ni som röstar Annan får gärna säga vilken ni menar då, om ni inte redan gjort det!
P.S Kul idè Tibor! Ligger kanske framför allt i det faktum att det står Tesla på dom och inte bara Super Charger eller något i den stilen.
P.S Kul idè Tibor! Ligger kanske framför allt i det faktum att det står Tesla på dom och inte bara Super Charger eller något i den stilen.
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
Re: Vilken tillverkare blir först att hoppa på Super Charger
Med annan menade jag BYD som har hyfsad räckvidd. Har bla en stor satsning på elbussar. Affärsmannen Buffet som delägare. Kineser tänker inte heller kortsiktigt. Kolla in deras investeringar utomlands tex köpa upp 5 procent av Ukrainas land för odling av mark för Kinas befolkning. Så antingen BYD kanske någon annan Kines. Kanske samarbetspartner med Tesla i Kina. Eller så bygger de helt enkelt ett eget nät av snabbladdare.