ochso skrev:Svenssons skrev:
För att Teslas energigren då bara växer sig starkare. Jag tror (och hoppas) inte att Tesla kommer vara en stor aktör inom elbilsmarknaden om 10 år. De andra biltillverkarna måste då ha kommit igång med tillverkning av elbilar på allvar och bör nästan enbart komma ut med nya elbilsmodeller. Det var ca 7 år sedan Musk gick ut med nyheten om att Model 3/Y och ny Roadster var plannerat. Efter det har man pratat om lastbilar och buss. Inte något om någon ny personbil efter Model Y dock. Teslas planer för batteritillverkning, batteribackuper och solcellstak har dock vuxit.
Ja, Tesla är verkligen aktiva och nytänkande idag. Men konkurrenterna kommer komma ikapp. Tesla har åstadkommit underverk på 7 år, och konkurrenterna ligger efter, men KIA, Hyundai, Jaguar, Nissan, Renault har ändå tagit fram bilar och man visar att man menar allvar (nåja, mer eller mindre i alla fall). Spola fram ytterligare 7 år så kommer Teslas "vallgrav" att ha krympt rejält.
Andra bolag bygger laddnätverk. Andra bolag bygger elbilar. Andra bolag säljer och monterar solceller. Varför äga Tesla?
Jag förstår dock vad du menar, och jag noterar att du tror och hoppas, men ingen vet, och riskerna är stora, jag vill bara poängtera riskerna.
Alla andra biltillverkare som satsar på elbilar nu kan tacka Tesla för att Tesla tagit all risk, visat att det fungerat, drivit forskning, pressat priser på batterier osv. Men att Tesla varit det företag som fram till nu lett denna utveckling (och så vitt vi kan se kommer leda utvecklingen ett tag till) betyder inte att det är en god investering att köpa aktier i Tesla. Kommer Tesla att kunna förvalta detta och skapa värde till aktieägarna? Jag är tveksam.
Tänk också på att Musk har en agenda att driva övergången till elektriskt. Har han innerst inne en agenda om att samtidigt göra vinst?
Vad är sannolikheten för följande scenario: En lågkonjunktur drabbar världens ekonomi och som alltid drabbas alla biltillverkare riktigt illa, folk tappar framtidstro och få köper en ny bil. Tesla får det riktigt tufft och aktiekursen går ner 90 %, kineser lägger ett bud på Tesla med 100 % budpremie (alltså 80 % ner från dagens nivå), Elon Musk har två alternativ, antingen riskera en sannolik konkurs, eller att släppa bolaget till kineser och kunna fortsätta vara VD och driva utvecklingen framåt.
Ditt "låga" scenario tänker jag inte bemöta, som jag skrev tidigare så tror jag det finns stora risker för kursfall, inget snack om saken!
Det jag inte håller med om är att "allt måste gå perfekt" för att motivera dagens kurs. Det tycker jag inte alls är korrekt. En ganska sannolik "medelväg" där kursen kommer klara sig helt OK är om:
* Marknaden för elbilar exploderar (vilket jag tror på).
* Teslas marknadsandel sjunker (vilket är självklart om marknaden exploderar).
* Teslas försäljning exploderar ändå... Mest som en konsekvens av det generella elbilsintresset.
Många verkar tro att det är ett "antingen eller" mellan Tesla och övriga tillverkare. Det tror jag inte alls på. Jag tror (precis som Elon) att det är jättebra för Tesla ju fler tillverkare som släpper elbilar...
2017 såldes det 0,81 miljoner BEVs varav Tesla stod för ungefär 12%. Totalt såldes det 82 miljoner bilar i världen. BEVs står alltså fortfarande för
mindre än 1% av försäljningen.
Det är inte orimligt att tro att det 2025 säljs minst
tio gånger så många elbilar. År 2030 kanske
30 gånger så många elbilar.
Låt säga att Tesla tappat marknadsandel till 5% av BEV-marknaden 2030. Då säljer man drygt 1,2 miljoner bilar! Kan man göra det med samma bruttomarginaler som idag vilket jag inte alls tror är omöjligt (lägre råvarukostnader, effektivare produktion men troligen också något lägre utpriser) så tjänar man fantastiskt mycket pengar och dagens aktiekurs är ett minne blott.
Jämför tex med Porsche som säljer under 200.000 bilar per år och gör 4 miljarder Euro i vinst. Skulle Tesla ha samma marginal och sälja 6 gånger så mycket bilar så skulle man alltså göra en vinst på 30 miljarder dollar på bilarna år 2030... Bara bilarna skulle då motivera ett börsvärde på i runda slängar 10 gånger så mycket som idag.
Då har vi utgått ifrån ett scenario som i mitt tycke inte är extremt på något sätt. Vi har dessutom inte ens tittat på en eventuell framgång när det gäller solpaneler, energy storage, lastbilar osv...
Jag håller dock verkligen med dig ang Musk... Det är faktiskt en av de största riskerna med aktien imo. Jag tyckte nya incitamentsprogrammet var bra och det tyder ändå på att han har starka incitament att vilja tjäna massor av pengar (främst för att ha råd att kolonisera mars tror jag
) men även om det är bättre för världen så tror jag aktieägarna kan drabbas av att han ändå prioriterar transformationen framför ekonomisk vinning för bolaget