aftonbladet varnar för att elbilar bränner ner hem

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Kalle
Teslaägare
Inlägg: 2136
Blev medlem: 05 mar 2014 18:24
Ort: Kiruna

aftonbladet varnar för att elbilar bränner ner hem

Inlägg av Kalle »

aftonbladet varnar för att elbilar bränner ner hem http://www.aftonbladet.se/bil/article20903060.ab

med en rubrik som "Varning: Bilen kan bränna ner ditt hem" är de kanske föga förvånande att de säger saker som:
"Bilarna är endast testade för att kunna hantera en timme med en belastning på 20 ampere"

det är förståss inte bra att ta ut en hög belastning länge från ett underdimitonerat eller felaktigt elsystem i huset, men de e väll inte elbilens fel? snarare dålig eldragning?
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: aftonbladet varnar för att elbilar bränner ner hem

Inlägg av LarsL »

Nej, en stickkontakt är kanske inte så bra. 3-fas gör ju att det går att ladda med lägre ström, synd att alla elbilar inte levereras med den möjligheten.

Undrar hur många bränder som startat i Norge pga av elbilar? Och använde de då godkända kontakter, elbilar och annat som kan vara hemma trixat.
Användarvisningsbild
Kalle
Teslaägare
Inlägg: 2136
Blev medlem: 05 mar 2014 18:24
Ort: Kiruna

Re: aftonbladet varnar för att elbilar bränner ner hem

Inlägg av Kalle »

de som ja blev irriterad på va den här kommentaren "BILARNA är endast testade för att kunna hantera en timme med en belastning på 20 ampere"
de borde säga: schuko stickkontakter är endast testade för att kunna hantera en timme med en belastning på 20 ampere. inte att bilarna inte är det. hur många ampär laddar teslas stickkontakt-slad med? har för mig att nissan laddar med 10A
Användarvisningsbild
Kalle
Teslaägare
Inlägg: 2136
Blev medlem: 05 mar 2014 18:24
Ort: Kiruna

Re: aftonbladet varnar för att elbilar bränner ner hem

Inlägg av Kalle »

LarsL skrev:
Nej, en stickkontakt är kanske inte så bra. 3-fas gör ju att det går att ladda med lägre ström, synd att alla elbilar inte levereras med den möjligheten.
Jag har faktiskt varit framme och hemma trixat på leafen så att den kan pluggas in i en 16A 3-fas handske just för att den kontakten är mera robust och klarar hög ström under en längre tid. den använder fortfarande bara en av faserna (men den laddar 60% snabbare tack vare de 6 extra ampären)
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: aftonbladet varnar för att elbilar bränner ner hem

Inlägg av Svenssons »

Som vanligt får Aftonbladet till det fel. De hänvisade till Ny Teknik när de skrev att bilarna inte är testade mer än 1 timme 20A men Ny Teknik skriver korrekt att det är kontakterna. Från vanlig shucko ska du aldrig kunna få ut 20 ampere dock. Du ska max kunna få ut 16A och då är det inte en vanlig stickkontakt du har i rummet utan en som är blåmarkerad som visserligen ser lika dan ut för övrigt. Vanlig stickkontakt i rummet ska aldrig ge mer än 13A och det troliga är att den bara ger 10A.

Klart att man kan trimma elkontakterna och sätta dit spikar istället för säkringar. Klart att det då kan bli brand men detta kan ju knappast skyllas på elbilar. Det vore som om det är bensinbilars fel att det blir brand om någon häller ut bensin och slänger tänd cigarett på bensinen...

PS. Kom att tänka på att det troligen inte är kontakten utan fel ledningar som har orsakat störts problem men även där finns krav som om man följer dom utan problem klarar av att ge den ström de ska kunna ge under längre tid. Snålar man med ledningen och tar för tunna kablar som inte är godkända så kan man såklart få till brand men detta kan inte elbilar eller annan utrustning som kopplas till nätet skyllas för.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare
Inlägg: 3634
Blev medlem: 10 maj 2015 14:08
Ort: Skurup

Re: aftonbladet varnar för att elbilar bränner ner hem

Inlägg av Martinen »

Jag tycker till viss del det är bra att saker tas upp. Dock tycker jag det är klumpigt skrivit. Ser mer ut som om dom försöker få bilen till att vara boven. Det är snarare gammal elsystem som är felet. 20-30 år gamla kablar o väggarna och uttag i garaget som knappt används ska helt plötsligt bli belastade till max i 5-10 timmar i streck. Säger dig själv att detta kan bli bekymmer.
Elbilen är ju ingen fara, men det är inte fel att man låter någon elkunnig se över prylarna innan man kopplar in bilen eller någon annan stor belastning som ska vara igång långe. Jag hade ett uttag i garaget, men jag bytte detta och drog i nya trådar för att dom gamla såg riktigt risiga ut. Mina nya trådar blir ibland lite smått varma när jag laddat för fullt i några timmar. Vågar inte tänka på hur det hade varit med de gamla.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: aftonbladet varnar för att elbilar bränner ner hem

Inlägg av Svenssons »

Martinen skrev:
Jag tycker till viss del det är bra att saker tas upp. Dock tycker jag det är klumpigt skrivit. Ser mer ut som om dom försöker få bilen till att vara boven. Det är snarare gammal elsystem som är felet. 20-30 år gamla kablar o väggarna och uttag i garaget som knappt används ska helt plötsligt bli belastade till max i 5-10 timmar i streck. Säger dig själv att detta kan bli bekymmer.
Elbilen är ju ingen fara, men det är inte fel att man låter någon elkunnig se över prylarna innan man kopplar in bilen eller någon annan stor belastning som ska vara igång långe. Jag hade ett uttag i garaget, men jag bytte detta och drog i nya trådar för att dom gamla såg riktigt risiga ut. Mina nya trådar blir ibland lite smått varma när jag laddat för fullt i några timmar. Vågar inte tänka på hur det hade varit med de gamla.
Gamla ledningar kan mycket väl fungera bra. Förr gick inte allt ut på att vara så billigt som möjligt och det var inget Just in Time-samhälle där allt bara precis ska klara sig. Boven till bränderna kan mycket väl vara nya kablar så som en skarvdosa köpt på Clas Ohlson eller en kopplingsdosa tillverkad av Händige Harry. På det sättet finns det en del i Ny Teknik-artikeln som är vettigt att ta upp men när Aftonbladet sedan försöker "översätta" Ny Tekniks artikel blir det bara fel. Tycker även det är fel att säga att det inte går att ta ut 16A under 6-8 timmar bara för att kontakten bara är testad i en timme på 20A. Det går inte översätta 20A under en timme till 16A under 1 timme+20%. I så fall skulle du inte få ha en dator igång dygnet runt utan skulle vara tvungen att stänga av den med jämna mellanrum eftersom det annars skulle börja brinna efter några timmar... (Min stationära dator har inte varit avstängd någon gång förutom under strömavbrott de senaste 2 åren och än brinner det inte.)
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare
Inlägg: 3634
Blev medlem: 10 maj 2015 14:08
Ort: Skurup

Re: aftonbladet varnar för att elbilar bränner ner hem

Inlägg av Martinen »

Svenssons skrev:
Gamla ledningar kan mycket väl fungera bra. Förr gick inte allt ut på att vara så billigt som möjligt och det var inget Just in Time-samhälle där allt bara precis ska klara sig. Boven till bränderna kan mycket väl vara nya kablar så som en skarvdosa köpt på Clas Ohlson eller en kopplingsdosa tillverkad av Händige Harry. På det sättet finns det en del i Ny Teknik-artikeln som är vettigt att ta upp men när Aftonbladet sedan försöker "översätta" Ny Tekniks artikel blir det bara fel. Tycker även det är fel att säga att det inte går att ta ut 16A under 6-8 timmar bara för att kontakten bara är testad i en timme på 20A. Det går inte översätta 20A under en timme till 16A under 1 timme+20%. I så fall skulle du inte få ha en dator igång dygnet runt utan skulle vara tvungen att stänga av den med jämna mellanrum eftersom det annars skulle börja brinna efter några timmar... (Min stationära dator har inte varit avstängd någon gång förutom under strömavbrott de senaste 2 åren och än brinner det inte.)
Nej det behöver inte alls vara nått fel på dom. De flesta av dom är säkert helt ok. Däremot är det inte fel att kontrollera när man kopplar in en ovanligt stor belastning. Dessutom har skruvarna i centralen förmodligen inte spännts sedan de installerades en gång i tiden. Lägger man sedan på en belastning som ligger och tangerar märkströmmen så har man mindre felmarginal.
Dator är svårt att jämföra med då nätaggregatet på dessa oftast är 250-500 W, eller ännu mindre. Dessutom drar dom ofta betydligt mindre. Laddar du bilen med enfas så motsvarar detta nog runt 10 datorer som går på max belastning hela tiden.

Jag tror inte folk ska vara oroliga, och jag vill att folk ska bli skrämda i onödan, men det är alltid bra att ta det säkra före det osäkra.
Är man osäker så kan man exempelvis känna på säkringarna eller uttaget. Om dom är jättevarma så är det inte fel att undersöka närmare.
Om man sen är osäker så kan man ju bara ta ut en elektriker. Förhoppningsvis så får man tag i någon som inte är ett stolpskott.

Jag har 16a uttag i garaget, men jag har skruvat ner teslan till att bara ladda med 14 A hemma. Då ligger jag inte och matar hela tiden, och bilen är ändå fulladdad på morgonen.
Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare
Inlägg: 2083
Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
Ort: Tyresö
Referralkod: ts.la/mikael25

Re: aftonbladet varnar för att elbilar bränner ner hem

Inlägg av EnTraktor »

Jag skulle vilja varna för att man kan bli dum i huvudet av att läsa Aftonbladet.
S - 2017 Tesla S100D Deep Blue - AP3/FSD (SÅLD)
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
Användarvisningsbild
Bjorn
Teslaägare
Inlägg: 751
Blev medlem: 04 feb 2015 16:28
Ort: Skövde
Referralkod: ts.la/bjrn381

Re: aftonbladet varnar för att elbilar bränner ner hem

Inlägg av Bjorn »

EnTraktor skrev:
Jag skulle vilja varna för att man kan bli dum i huvudet av att läsa Aftonbladet.
:lol:
+2,5 minst
Model S LR -19
Model S 85D - 15 såld
Användarvisningsbild
pegs
Teslaägare
Inlägg: 1026
Blev medlem: 21 dec 2014 22:05
Ort: Kisa

Re: aftonbladet varnar för att elbilar bränner ner hem

Inlägg av pegs »

Kalle skrev:
aftonbladet varnar för att elbilar bränner ner hem ...
Händer hela tiden... ungefär lika ofta som att någon blir överkörd för att bilen är för tyst, eller bilen blir utslagen av ett åsknedslag...
Är det inne att försöka skapa elbilsmyter nu??
Model Y (Tidigare Model S 100D, Model S 85)
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: aftonbladet varnar för att elbilar bränner ner hem

Inlägg av LarsL »

Lobbyister
Användarvisningsbild
Jwe
Teslaägare
Inlägg: 304
Blev medlem: 10 jan 2015 13:10

Re: aftonbladet varnar för att elbilar bränner ner hem

Inlägg av Jwe »

Har läst att vissa europeiska länder förbjuder laddning av elbilar via vanlig kontakt. Motiveringen skulle vara att elinstallationer i landet ofta är av bristfällig standard och därmed ej klarar långvarig hög belastning med brandrisk som följd.
Hittar dock inte var jag läst detta, och det angavs inte vilka länder som hade detta förbud.
Vore bra att ha kännedom om det så man inte utsätter sig för pinsamhet när man "uppfordrande" önskar ladda hos någon vid utlandsresa.

Någon som har kännedom om vilka länder som har sådant förbud?

F.ö. är faktiskt skriften INFORMATIONSBEHOV RÖRANDE ELSÄKERHET KRING LADDINFRASTRUKTUREN FÖR ELBILAR
en mycket god källa till kunskap om olika elkontakter, modes för laddning osv som nog de flesta presumtiva eller nya elbilägare önskar ta till sig.
Mycket pedagogisk och lättläst, vilket inte titeln antyder.

Kanske ngt för Aftonbladets reporter att läsa innan hen saxar en annan artikel som i sin tur bygger på ovanstående källa?
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7451
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: aftonbladet varnar för att elbilar bränner ner hem

Inlägg av TiborBlomhall »

Teknikens Världs Mattias Rabe sätter sig vid Photoshop och överträffar sig själv :roll:

Bild

http://teknikensvarld.se/ladda-elbil-he ... nd-185866/
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11892
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: aftonbladet varnar för att elbilar bränner ner hem

Inlägg av HelectriC »

återigen ær det ganska enkelt att hænvisa till Norge eftersom det rullar fler æn 50 000 elbilar hær. Jag har ALDRIG hørt om någon som har fått en brand hemma pga laddning av elbil. Det borde rimligtvis stå ganska stort i tidningarna om det hænde (med tanke på Norges dubbelmoral dær de vill ha elbilar men samtidigt pratar skit om dom øverallt, speciellt de som inte har en). Dæremot læser jag då och då om fossilbilar som børjat brinna av olika anledningar och t.o.m om avspærrade bensinmackar dær nån smart nisse har slængt en cigarett næra pumpen. Klart som fan att saker och ting kan gå fel om man misskøter det, ladda rætt, tanka rætt, æt rætt, så ska vi se att det går mycket bættre før samhællet. Jag kan nog helt sækert få huset att brinna ner genom att ladda min eltandborste genom två spikar i væggen under rinnande vatten med en modifierad sækring som aldrig slår ut. DÆR pratar vi potentiell sækerhetsrisk, førbjud alla eltandborstar! Jag blir så jækla trøtt på all felinformation om elbilar.

Aningen OT, men kænns med elbilsignoranter som med mindre smarta mænniskor: Vanligtvis ær jag omgiven av relativt begåvade mænniskor på jobb, umgængeskrets etc. Man blir då van vid att "alla" førsår vissa saker. Så pløtsligt træffar man på nån ute på stan som inte verkar førstå de mest triviala saker. Først førstår man inte varfør personen ær så trøg, men snart inser man att inte alla ær normalbegåvade. Samma med kunskap om elbilar, omger man sig med elbilsførare, så førvæntar man efter en stund att folk fattar hur lætt, bra, førdelaktigt det ær. Men så kommer alltid nån oinvigd och stæller frågor som blir lite i stil med "goddag yxskaft" och då fattar man att det ær en bit kvar att gå innan alla ær normalbegåvade.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
olza
Inlägg: 223
Blev medlem: 05 jul 2014 13:09
Ort: Karlstad

Re: aftonbladet varnar för att elbilar bränner ner hem

Inlägg av olza »

Kan inte låta bli att tänka på följande citat:
First they ignore you, then they laugh at you, then they fight you, then you win.

Mahatma Gandhi
Det blir tydligare och tydligare att fighten har börjat. Det är bra, för det inebär att segern (för Tesla) närmar sig, när det är "Super obvious" (att elbilen är framtiden).
Volvo V70N 2.5T 2004
[Annulerad] Model 3 reservation 31/3-16
[Annulerad] Sono Sion #51xx 17/6-18
Lightyear 2 waitlist SE0007x 5/1-23
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: aftonbladet varnar för att elbilar bränner ner hem

Inlägg av LarsL »

+1

Så är det :)
Skriv svar