Jag ser att du har -2 grader utomhostemp inställd, samtidigt som du har 240 Wh/km för en Model S. Utomhustemperaturen och vind är egentligen tänkt som ett alternativ för mindre erfarna eller icke-Tesla-ägare som inte vet hur mycket deras bil typiskt drar under olika förhållanden. Med både 240 Wh/km (vinterförbrukning, gissar jag) och -2 grader blir den antagna förbrukningen så hög att den måste till Sundsvall för att klara det (det är väl på håret eftersom den vill ladda till 100% om du testar bara Gävle-Hudik-Gävle).
Så, med andra ord, om du vet ungefär vilken referensförbrukning din bil har så använd den och skippa temp och vind.
Tackar, där ser man att det funkar, bara man tänker/förstår rätt hur extra settnings påverkar uträkningarna
Tack till alla användare av ABRP för feedback, buggrapporter, idéer och uppmuntran! Idag passerade siten en miljon planerade rutter!
Lite fler siffror:
80.000 användare
3.000 Teslor har kört ABRP i bilbrowsern
400 Teslor delar data med MyTesla-inloggning sedan November
200.000 km körda med datadelning
30.000 kWh laddade med datadelning
3.600 CPU-timmar använda för planerandet
Mycket fina siffror! Jag vill bara passa på att tacka för denna mycket fina tjänst. Jag använde ABRP i Teslan under hela resan från Stockholm till Livigno i Italien och tillbaka till Stockholm igen på sportlovet. Särskilt på vintern med dåligt väder, vinterdäck etc är ABRP ovärderlig för hus(bil)friden. Efter lite tweakning är den nästan 100% exakt. Stort tack, keep it up! (Fick jag önska något skulle det var en bättre mobilanpassning av siten då det nästan är ett måste att förbereda rutten i telefonen för att sedan använda den i Teslans usla browser.)
Vore bra om man kunde lägga in förvärmning i x antal minuter också. Det brukar ju stjäla några km. Bra om man t ex ska åka ToR till en skidbacke eller nåt och inte kan ladda på plats men vill ändå åka hem i varm bil.
1.000.000 planerade rutter!
Mycket fina siffror! Jag vill bara passa på att tacka för denna mycket fina tjänst. Jag använde ABRP i Teslan under hela resan från Stockholm till Livigno i Italien och tillbaka till Stockholm igen på sportlovet. Särskilt på vintern med dåligt väder, vinterdäck etc är ABRP ovärderlig för hus(bil)friden. Efter lite tweakning är den nästan 100% exakt. Stort tack, keep it up! (Fick jag önska något skulle det var en bättre mobilanpassning av siten då det nästan är ett måste att förbereda rutten i telefonen för att sedan använda den i Teslans usla browser.)
Tack! Jag håller med, jag använder den själv på samma sätt, och det är verkligen skönt att ha kontroll över hur mycket marginal man har under resan. Teslanavigatorn gör alla nervösa i bilen...
Vore bra om man kunde lägga in förvärmning i x antal minuter också. Det brukar ju stjäla några km. Bra om man t ex ska åka ToR till en skidbacke eller nåt och inte kan ladda på plats men vill ändå åka hem i varm bil.
Du kan trycka på stickproppsikonen vid waypointen där du förvärmer och skriva in en negativ effekt
-6 kW under 00:15 t.ex.
Jag laddar ganska ofta med abrp igång (SuC). Nu när jag står i Ulricehamn och glor på telefonen kom jag på att jag superhjärna skulle vilja ha en graf över laddningen. Tid mot effekt med en integrerad area för totalt laddat.
Ähum, jag åkte en sväng till Lödde SuC ikväll (första SuC-besöket på flera månader, konstigt nog) och insåg att jag lyckats stänga av den här finessen, förmodligen innan någon hann testa den första gången.
NU visar den i alla fall den egentliga laddkurvan (i %) över den planerade och samtidigt i en snygg grön färg visar den en kurva över laddeffekten. Njut!
Kommer inte åt Dalakrafts Chademo på kartan. Hur jag än zoomar på laddarna i Leksand eller Rättvik ser jag bara en ring med siffran 2. Kommer inte åt Use this charger.
Programmet vill inte heller planera in laddning på dessa. Kan det vara två laddare i databasen på samma position varav en Typ2?
Står jag och laddar på resa Chademo så hittar ABRP laddaren men inte när vi var några km därifrån.
Tesla modell X Plaid 2023 röd Multi Coat. Den heter OBELIX. Stark med röda flätor.
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Testa igen nu, jag har ändrat lite i visningen av ChaDeMos - nu syns de till en viss zoom, ungefär som destinationsladdare (fast längre utzoomat). Man kan alltid trycka på en och ange den som waypoint, och om man klickar i "Extra chargers" - Chademo så kommer den automatiskt att välja ChaDeMos om det lönar sig.
Första gången såg jag bara typ 2 laddaren i Leksand och Rättvik. Valde dem som way point ändå och vipps så har jag två Chademo i min färdväg.
Nu ser jag en massa Chademo på kartan vid lagom Zoom. Superbra där Teslas laddnätverk inte räcker.
Kunde inte låta bli att glida runt hela Europa på kartan. Lika bra överallt.
Tesla modell X Plaid 2023 röd Multi Coat. Den heter OBELIX. Stark med röda flätor.
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Vet inte om jag inte hittar eller om funktionen inte finns: Min hemmaposition?
Jag sitter hemma och planerar min körning just hemifrån till XYZ...
Jag heter Kjell Gröndahl. Det står GRÖN på vår bil: All el till den kommer från förnyelsebar energiframställning (utom möjligen om jag laddar hos någon som inte tänkte sig för). Inköpet har jag jobbat hårt för!
Bra poäng. Jag tycker som vanligt att användargränssnittet för en ny feature är svårast. Vad sägs om att kunna "nåla fast" valfria saker i historik-dropdownen?
Ang. hemmaposition; hemma för oss är inte en gatuadress, vi bor på en gård långt ut i skogen. Att ta upp en "kartnål" från min favvolista skulle funka bra, tror jag.
Jag heter Kjell Gröndahl. Det står GRÖN på vår bil: All el till den kommer från förnyelsebar energiframställning (utom möjligen om jag laddar hos någon som inte tänkte sig för). Inköpet har jag jobbat hårt för!
Jag zoomar in på vår gård mitt ute i no where, högerklickar och kan då välja att lägga till platsen som waypoint. Jag går sedan till att välja slutdestination. Start är odefinierat då, jag har ju bara satt waypoint och slut. Plan Route funkar inte, ingen route angiven.
Önskemålet är således att kunna sätta valfri plats som startpunkt och/eller hemmaplats, gärna kunna namnge den markerade punkten också.
Är detta möjligt att snickra till?
När jag startar ABRP i min MAC frågar ABRP om den (?) kan använda min position och jag svara ja på den frågan. Hur använder jag denna möjligen vitala information när jag planerar min resa i ABRP? Vad ska jag ange som Start för att välja den punkt datorn/ABRP anser vara där jag är, geografiskt?
Jag vill också ödmjukt tillägga att jag ber om ursäkt för om jag inte hittar i funktioner som redan finns och därför frågar onödigt.
Jag heter Kjell Gröndahl. Det står GRÖN på vår bil: All el till den kommer från förnyelsebar energiframställning (utom möjligen om jag laddar hos någon som inte tänkte sig för). Inköpet har jag jobbat hårt för!
Jag zoomar in på vår gård mitt ute i no where, högerklickar och kan då välja att lägga till platsen som waypoint. Jag går sedan till att välja slutdestination. Start är odefinierat då, jag har ju bara satt waypoint och slut. Plan Route funkar inte, ingen route angiven.
Önskemålet är således att kunna sätta valfri plats som startpunkt och/eller hemmaplats, gärna kunna namnge den markerade punkten också.
Är detta möjligt att snickra till?
När jag startar ABRP i min MAC frågar ABRP om den (?) kan använda min position och jag svara ja på den frågan. Hur använder jag denna möjligen vitala information när jag planerar min resa i ABRP? Vad ska jag ange som Start för att välja den punkt datorn/ABRP anser vara där jag är, geografiskt?
Jag vill också ödmjukt tillägga att jag ber om ursäkt för om jag inte hittar i funktioner som redan finns och därför frågar onödigt.
För att lägga in aktuell position så är det så enkelt som att lämna en ruta tom
Input: Göteborg till Nice. (Testat även med min gatuadress i Göteborg. Valt X90D. Chrome på PC eller iPad. Utan Chademo får den att funka oftare. Med Chademo aldrig.
Tesla Model Y LR+
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid Tesla Model 3 LR AWD Tesla Model X P100DL Tesla Model X 90D
Input: Göteborg till Nice. (Testat även med min gatuadress i Göteborg. Valt X90D. Chrome på PC eller iPad. Utan Chademo får den att funka oftare. Med Chademo aldrig.
Chademo ger tyvärr ett så svårt optimeringsproblem (med så många valmöjligheter) att det inte fungerar på långa sträckor. Tidigare gjorde jag en samtidig sökning med bara SuC för att returnera någonting i alla fall, kanske dags att återinföra det.
No route found på en vanlig rimlig rutt med SuC borde aldrig hända. Det skulle vara stor hjälp om du hittar något exempel som går att återskapa!
Edit: Här är Göteborg - Nice med en X90: https://abetterrouteplanner.com/?plan_u ... 364bf3dd50 Värt att notera att om du inte har "Slower if needed" ikryssad och har en hög maxhastighet inställd så kan det bli problem på Autobahn där den kommer hålla maxhastighet på frifartssträckorna.
Yes! Jag fick precis idag ett reproducerbart exempel med No Route Found av en fransman, vilket gjorde att jag hittade den bugg som orskade det. Hoppas det hjälper för er andra också, ABRP ska verkligen inte returnera No Route Found utan anledning.