Den videon har varit uppe många gånger nu. De visar bara upp de modeller Jaguaren är snabbare än, som du ser i videon så har de inte med XP100D (som är betydligt snabbare än i-Pace)Kermit75 skrev:Jaguaren verkar vara lite bättre än Teslan....
https://paultan.org/2018/03/05/video-ja ... a-model-x/
Jaguar I-Pace
Moderator: Redaktion
Re: Jaguar I-Pace
Tesladrömmare från Linköping, pluggar i Göteborg
Referrallänkar:
Få 25kr att åka VOI elscootrar för! De finns i 5 svenska städer!
Köp nya OnePlus 6T, få 200 kr att handla tillbehör för
Referrallänkar:
Få 25kr att åka VOI elscootrar för! De finns i 5 svenska städer!

Köp nya OnePlus 6T, få 200 kr att handla tillbehör för
Det har den, det känns inte som att det är någon teknisk begränsning i drivlinan som förhindrar mer dragvikt än 750 kg. Det kanske är infästningen av dragkroken som inte pallar mer? Om möjligheten till dragkrok kom in sent i projektet...Jerker skrev:Har Jaggan vattenkylt batteri? Det jag ju tydligen betydelse för dragvikten.Mickep skrev:har det diskuterats dragkrok 750kg är det acceptabelt? (om man vill ha elbil med dragkrok)
priset är ju i det högsta lagret, men det är en jagga. det skulle vara under deras värdighet att komma med en rimlig prissatt bil. (det ligger på asiaterna)

Haha... Ja, yrvaket såg de upp från ritbordet och sa: "Dragkrok? Är det viktigt?"Geni87 skrev:Det har den, det känns inte som att det är någon teknisk begränsning i drivlinan som förhindrar mer dragvikt än 750 kg. Det kanske är infästningen av dragkroken som inte pallar mer? Om möjligheten till dragkrok kom in sent i projektet...Jerker skrev:Har Jaggan vattenkylt batteri? Det jag ju tydligen betydelse för dragvikten.Mickep skrev:har det diskuterats dragkrok 750kg är det acceptabelt? (om man vill ha elbil med dragkrok)
priset är ju i det högsta lagret, men det är en jagga. det skulle vara under deras värdighet att komma med en rimlig prissatt bil. (det ligger på asiaterna)

Lite så.Jerker skrev:Haha... Ja, yrvaket såg de upp från ritbordet och sa: "Dragkrok? Är det viktigt?"Geni87 skrev:Det har den, det känns inte som att det är någon teknisk begränsning i drivlinan som förhindrar mer dragvikt än 750 kg. Det kanske är infästningen av dragkroken som inte pallar mer? Om möjligheten till dragkrok kom in sent i projektet...Jerker skrev:Har Jaggan vattenkylt batteri? Det jag ju tydligen betydelse för dragvikten.Mickep skrev:har det diskuterats dragkrok 750kg är det acceptabelt? (om man vill ha elbil med dragkrok)

För mig är 750kg helt okej har bara ett litet EU släp
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Nej då, bara växla ner lite i storlek. Vi kommer förmodligen byta ner oss till något liknande om några år. Det finns flera vagnar på 750 kg, och de blir lättdragna efter en elbil.Laban skrev:Husvagn kan man glömma.
http://www.fritidsvagnen.se
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD som nu passerat 15000 mil utan problem.
Jag fick precis en inbjudan att titta på bilen hos Jaguar i Danderyd i helgen. Verkar var en öppen tillställning.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Oj det var ju trevligt. Jag pratade precis med en säljare som sa att provkörning kommer vara möjligt först i augusti.bylund skrev:Jag fick precis en inbjudan att titta på bilen hos Jaguar i Danderyd i helgen. Verkar var en öppen tillställning.
Skickat från min SM-N910F via Tapatalk
Beställd MYP
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
Vad konstigt. Jag fick också inbjudan men det var med OSA och registreringslänk:bylund skrev:Jag fick precis en inbjudan att titta på bilen hos Jaguar i Danderyd i helgen. Verkar var en öppen tillställning.
"I helgen 10-11 mars har du chansen att se in i framtiden: då kommer nya Jaguar I-PACE på blixtvisit till vårt center i Danderyd.
Kom och titta, känn och provsitt och prata elbil med British MotorGroup Stockholm, Rinkebyvägen 7 i Danderyd. Vi bjuder på lättare förtäring under dagen.
OSA senast den 8 mars till info@britishmotorgroup.se"
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Jag fick en broschyr med posten, och hittar inget om att man ska svara. Du fick detta som e-post, eftersom du nämner en länk?
Eftersom det är Transportstyrelsen som anges som adresskälla gissade jag att alla med Tesla här i socknen skulle ha fått en sådan inbjudan.
Eftersom det är Transportstyrelsen som anges som adresskälla gissade jag att alla med Tesla här i socknen skulle ha fått en sådan inbjudan.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Ahh ok. Ja jag fick mail. Antar de skickat till alla som har eller har haft reservation.bylund skrev:Jag fick en broschyr med posten, och hittar inget om att man ska svara. Du fick detta som e-post, eftersom du nämner en länk?
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Om nån åker kan dom då fota kardantunneln som tydligen ska va ivägen för föterna i mitten bak 

Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Den är bara några centimeter hög, inte som på en fossil, men inte heller platt som hos Tesla.Smutt skrev:Om nån åker kan dom då fota kardantunneln som tydligen ska va ivägen för föterna i mitten bak
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
- TiborBlomhall
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Nu har jag också varit och tjuvkikat lite.
Mina intryck är ganska lika det HelectriC skrev.
Mycket bra kvalitetskänsla, jag gillar verkligen inredningen. Och så otroligt snygg utvändigt! Bilen väcker habegär helt klart. Hade den haft Teslas laddnätverk hade det varit svårt att hålla sig..Nä, det var ett tag sen jag köpte bil utan att provköra. Som redan nämnts så är bagaget OK, men mindre än Model S. Lastkrokar finns dock. Märkligt att det inte är ett större utrymme under lastgolvet (mindre än min Passat GTE) och där får de två medföljande kablarna inte plats.. Laddkablarna får förvaras i den lillalilla frunken där dom får plats på håret (provade). Multikabeln har för övrigt en grymt stor klump på sig.
Man sitter bra fram (utställningsbilarna, en svart en grå, har vanliga stolarna), med mycket inställningsmöjligheter i HSE utförandet. Fast jag hade nog valt performance stolarna som skall vara samma som i F-Type enligt säljaren. Och skönt även bak, mycket skönare än i Model S (som är "mitt" Teslaval, har ännu inte kommit tillskott ännu som ni kanske anar).
Håller såklart med om kritiken av avsaknad av 3-fas, men för mig personligen skulle det nog fungera ändå. Då är det nog som sagt laddnätverket på långresa som är den stora dealbreakern i nuläget, och osäkerhet om stöd för 150 kW laddning (dvs mer än konformerade 100) finns/kommer den dag då det finns detta (Ionity?). Inga "billiga" laddboxar som Tesla, man hänvisar till Clever och andra konkurrenter.
Provkörningsbilar kommer först i Augusti (om det inte redan är sagt), men efter lite research förstår jag att vi kan förvänta oss provkörningsrapporter redan i maj, hittills har journalister och annat bara fått prova på ytterst avgränsade ytor, nu senast i Genéve.
Det jag själv saknar utöver redan nämnda grejor är skidlucka nu när baksätet inte är 40/20/40. Avsaknad av CarPlay skall väl kompenseras med Jaguars eget system som skall ge access till Spotify. En notering till: Bara enkolvsok fram/bak på en så tung bil noterade jag. Även om det är re-gen oxå hade man kanske förväntat sig lite kralligare doningar? Kanske kommer fungera bra ändå i praktiken, vi får se.
Mina intryck är ganska lika det HelectriC skrev.
Mycket bra kvalitetskänsla, jag gillar verkligen inredningen. Och så otroligt snygg utvändigt! Bilen väcker habegär helt klart. Hade den haft Teslas laddnätverk hade det varit svårt att hålla sig..Nä, det var ett tag sen jag köpte bil utan att provköra. Som redan nämnts så är bagaget OK, men mindre än Model S. Lastkrokar finns dock. Märkligt att det inte är ett större utrymme under lastgolvet (mindre än min Passat GTE) och där får de två medföljande kablarna inte plats.. Laddkablarna får förvaras i den lillalilla frunken där dom får plats på håret (provade). Multikabeln har för övrigt en grymt stor klump på sig.
Man sitter bra fram (utställningsbilarna, en svart en grå, har vanliga stolarna), med mycket inställningsmöjligheter i HSE utförandet. Fast jag hade nog valt performance stolarna som skall vara samma som i F-Type enligt säljaren. Och skönt även bak, mycket skönare än i Model S (som är "mitt" Teslaval, har ännu inte kommit tillskott ännu som ni kanske anar).
Håller såklart med om kritiken av avsaknad av 3-fas, men för mig personligen skulle det nog fungera ändå. Då är det nog som sagt laddnätverket på långresa som är den stora dealbreakern i nuläget, och osäkerhet om stöd för 150 kW laddning (dvs mer än konformerade 100) finns/kommer den dag då det finns detta (Ionity?). Inga "billiga" laddboxar som Tesla, man hänvisar till Clever och andra konkurrenter.
Provkörningsbilar kommer först i Augusti (om det inte redan är sagt), men efter lite research förstår jag att vi kan förvänta oss provkörningsrapporter redan i maj, hittills har journalister och annat bara fått prova på ytterst avgränsade ytor, nu senast i Genéve.
Det jag själv saknar utöver redan nämnda grejor är skidlucka nu när baksätet inte är 40/20/40. Avsaknad av CarPlay skall väl kompenseras med Jaguars eget system som skall ge access till Spotify. En notering till: Bara enkolvsok fram/bak på en så tung bil noterade jag. Även om det är re-gen oxå hade man kanske förväntat sig lite kralligare doningar? Kanske kommer fungera bra ändå i praktiken, vi får se.
Verkar som CarPlay och AndroidAuto är på gång trots allt. Läste nån tweet från nån insatt engelskman som menade att det kommer, men det återstår ju att se.
Bromsarna verkar ju funka ganska bra om man ser på jämförelsen de gjorde mot Model X.
Första bilarna för provkörning ska tydligen komma i juli till Norge.
Bromsarna verkar ju funka ganska bra om man ser på jämförelsen de gjorde mot Model X.
Model 3-24/Polestar 3-24
En reflektion när man läser denna tråd är att ingen (?) verkar ta upp AP som något man skulle sakna om man lämnade Tesla. Väldigt intressant tycker jag. Trots att jag är missnöjd med min AP2 (och nöjd med min AP1) så skulle det för mig kännas som ett stort steg tillbaka att inte ha denna funktion. AP var faktiskt det enda tillval jag gjorde på min nya S.
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
En anledning till detta kan vara att det är ingen som har provkört bilen ännu.Legato skrev:En reflektion när man läser denna tråd är att ingen (?) verkar ta upp AP som något man skulle sakna om man lämnade Tesla. Väldigt intressant tycker jag. Trots att jag är missnöjd med min AP2 (och nöjd med min AP1) så skulle det för mig kännas som ett stort steg tillbaka att inte ha denna funktion. AP var faktiskt det enda tillval jag gjorde på min nya S.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Hmm, inte riktigt med på hur du menar. Alla har väl kört bilar utan AP och vet vad det innebär. Givetvis finns det även ett gäng Teslaägare som inte har AP men är ändå förvånad att ingen lyft Jaguarens brist på AP i denna tråd.Svenssons skrev:En anledning till detta kan vara att det är ingen som har provkört bilen ännu.Legato skrev:En reflektion när man läser denna tråd är att ingen (?) verkar ta upp AP som något man skulle sakna om man lämnade Tesla. Väldigt intressant tycker jag. Trots att jag är missnöjd med min AP2 (och nöjd med min AP1) så skulle det för mig kännas som ett stort steg tillbaka att inte ha denna funktion. AP var faktiskt det enda tillval jag gjorde på min nya S.
För mig är de största bristerna:
1.) Avsaknaden av laddnätverk.
2.) Avsaknad av AP.
3.) Avsaknad av 3-fasladdning.
4.) För liten skärm och för många fysiska reglage.
Den klart största fördelen imo är utseendet både utvändigt och invändigt. Jag tycker faktiskt det är den snyggaste elbilen hittills!
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Har man inte provkört har man kanske inte tänkt på bristen, så fort man får provköra så lär man fokusera på andra saker än idag. När man väl får leverans och börjar använda den dagligen kommer fokus ändras återigen.Legato skrev:Hmm, inte riktigt med på hur du menar. Alla har väl kört bilar utan AP och vet vad det innebär. Givetvis finns det även ett gäng Teslaägare som inte har AP men är ändå förvånad att ingen lyft Jaguarens brist på AP i denna tråd.Svenssons skrev:En anledning till detta kan vara att det är ingen som har provkört bilen ännu.Legato skrev:En reflektion när man läser denna tråd är att ingen (?) verkar ta upp AP som något man skulle sakna om man lämnade Tesla. Väldigt intressant tycker jag. Trots att jag är missnöjd med min AP2 (och nöjd med min AP1) så skulle det för mig kännas som ett stort steg tillbaka att inte ha denna funktion. AP var faktiskt det enda tillval jag gjorde på min nya S.
För mig är de största bristerna:
1.) Avsaknaden av laddnätverk.
2.) Avsaknad av AP.
3.) Avsaknad av 3-fasladdning.
4.) För liten skärm och för många fysiska reglage.
Den klart största fördelen imo är utseendet både utvändigt och invändigt. Jag tycker faktiskt det är den snyggaste elbilen hittills!
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Provkörning behöver definitivt göras innan jag kan yttra mig eftersom jaggan har adaptiv farthållare samt steering assist. Sen är frågan hur långt steering assist går. Någon säger att den går att använda utan händer med hjälp av en apelsin, så återstår att se helt enkelt.
Model 3-24/Polestar 3-24
- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Vi får väl vänta tills några provkörningar gjorts men nog tyckte jag att bromsarna inte verkade vara såHelectriC skrev:Verkar som CarPlay och AndroidAuto är på gång trots allt. Läste nån tweet från nån insatt engelskman som menade att det kommer, men det återstår ju att se.
himla imponerande med tanke på den förhoppningsvis stora viktskillnaden...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Ipace väger 2160kg, MX 75D 2350kg, så inte så extremt stor skillnad. MX 100D aningen mer på 2491kg.Bjelke skrev:Vi får väl vänta tills några provkörningar gjorts men nog tyckte jag att bromsarna inte verkade vara såHelectriC skrev:Verkar som CarPlay och AndroidAuto är på gång trots allt. Läste nån tweet från nån insatt engelskman som menade att det kommer, men det återstår ju att se.
himla imponerande med tanke på den förhoppningsvis stora viktskillnaden...
Blir spännande att se i verkligheten.
Model 3-24/Polestar 3-24
Väger inte Jaggan förhållandevis mycket för en bil som är mindre än Model 3? Större batteri så klart men kanske inte lika mycket aluminium i konstruktionen?
2160 vs 1730 kg är stor skillnad, speciellt när Model 3 också är byggd mestadels av stål snarare än aluminium.Baretta skrev:Väger inte Jaggan förhållandevis mycket för en bil som är mindre än Model 3? Större batteri så klart men kanske inte lika mycket aluminium i konstruktionen?
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd