För den som tycker att sträckan upp till hundra och till stopp är viktig är väl ändå alternativet P100D som gäller. För oss andra är det där liksom inget som vi väljer bil utifrån.
Man pratade om P100D för att sedan göra accelerationstestet mot en 100D, bra strategi får man väl lov att säga
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Renault Zoe Q210 -14 Renault Zoe R110 - 19 Skoda Octavia Combi TDI 4x4 -07 Tesla Model 3 LR AWD - 19 Skoda Citigoe IV -20
Nissan Leaf 40kWh -21
Tesla Model Y LR AWD -22
Jag förstår inte riktigt var I-pace hamnar rent prismässigt / storleksmässigt, som det ser ut nu är den "bara" en svindyr Nissan Leaf med sitt startpris på 800.000?
Jag förstår inte riktigt var I-pace hamnar rent prismässigt / storleksmässigt, som det ser ut nu är den "bara" en svindyr Nissan Leaf med sitt startpris på 800.000?
Den där liknelsen förstår jag inte alls. Hur kan du ens jämföra iPace med Leaf? I så fall kan du ju lika gärna säga att Modell X "bara" är en svindyr Nissan e-NV Evalia...
Peugeot e-5008 GT Ultimate -25
BMW i4 M50 -24 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Jag förstår inte riktigt var I-pace hamnar rent prismässigt / storleksmässigt, som det ser ut nu är den "bara" en svindyr Nissan Leaf med sitt startpris på 800.000?
En svindyr Model Y är väl en mer relevant jämförelse.
Undrar vad Jaguar skulle ta för en elbil i storlek som Model X? 1,5 miljoner? 2 miljoner?
Personligen tycker jag de totalt prisat bort sig. Särskilt i frånvaron av vettiga laddlösningar.
Dock kanske det är rätt strategi. Den lilla produktionen på 15.000 exemplar kan man nog sälja trots överpriset.
Å andra sidan är det fortfarande en kompetent elbil med 90 kWh batteri, och för 900 000 så är den ändå runt 200 000 billigare än en Model X 100D som väl ligger närmast i prestanda. Till skillnad mot Model Y så finns den dessutom på riktigt och går att köpa här och nu.
Gillar man designen och kanske tilltalas av Jaguar som märke så kan den absolut vara ett alternativ för många. Men visst hade det varit fint med trefas.
Jag hoppas på en regeländring. Försvinner begränsningen på 2000 lumen så lär nya bilar få samma lampor som i USA och det lär gå att byta till dessa på äldre även ifall det inte lär vara billigt.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Exakt. I-Pace är faktiskt till och med lite kortare och smalare är Model 3. Fast 10 cm högre.
Hur får dom in 90kWh när model3 bara får in 75?
Hur vet vi att det inte går att få in mer i Model 3? Att den inte kommer med mer är inte samma sak som att det är max vad som ryms i den. Tesla Roadster mk2 har väl 200 kWh och är väl inte särskilt mycket större om något men det finns visserligen lite andra möjligheter för den.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Exakt. I-Pace är faktiskt till och med lite kortare och smalare är Model 3. Fast 10 cm högre.
Hur får dom in 90kWh när model3 bara får in 75?
Hur vet vi att det inte går att få in mer i Model 3? Att den inte kommer med mer är inte samma sak som att det är max vad som ryms i den. Tesla Roadster mk2 har väl 200 kWh och är väl inte särskilt mycket större om något men det finns visserligen lite andra möjligheter för den.
Elon sa det nån gång, att 75 kWh är max som går att stoppa in i 3:an.
Jag hoppas på en regeländring. Försvinner begränsningen på 2000 lumen så lär nya bilar få samma lampor som i USA och det lär gå att byta till dessa på äldre även ifall det inte lär vara billigt.
Nya bilar med LED belysning borde bara vara att byta lampan.
S P85D -15 | röd | S 100D -18 | röd | 3 LR- 19 | vit |
MYP -22 | MIB | svart/svart
Jag hoppas på en regeländring. Försvinner begränsningen på 2000 lumen så lär nya bilar få samma lampor som i USA och det lär gå att byta till dessa på äldre även ifall det inte lär vara billigt.
Nya bilar med LED belysning borde bara vara att byta lampan.
Inte lagligt dock.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Exakt. I-Pace är faktiskt till och med lite kortare och smalare är Model 3. Fast 10 cm högre.
Hur får dom in 90kWh när model3 bara får in 75?
Förutom det som redan nämnts så har i-Pace prismatiska celler och vi vet inte hur tjockt deras batteripack är. De kanske helt enkelt har lagt på "5 cm" extra batterier. De kanske har packat cellerna tätare, eventuellt då med negativ påverkan på laddhastighet som följd. Ska bli intressant att följa just den biten på i-Pace.
Baretta skrev:
Dom kör väl med platta celler? Kan det göra skillnad?
Angående det jag nämnde om laddhastighet/kylning för prismatiska (platta) celler kan man läsa:
Exakt. I-Pace är faktiskt till och med lite kortare och smalare är Model 3. Fast 10 cm högre.
Hur får dom in 90kWh när model3 bara får in 75?
Hur vet vi att det inte går att få in mer i Model 3? Att den inte kommer med mer är inte samma sak som att det är max vad som ryms i den. Tesla Roadster mk2 har väl 200 kWh och är väl inte särskilt mycket större om något men det finns visserligen lite andra möjligheter för den.
Elon sa det nån gång, att 75 kWh är max som går att stoppa in i 3:an.
Jag har inte sett att han sa att det var den maximala som fysiskt var möjligt. Jag har sett att uttalande om att 75 kWh var max för long range men det är ju inte samma sak. Han har ju tex sagt att 100 kWh är max för Model S/X. Det betyder inte att det är fysiskt omöjligt att stoppa i ytterligare effekt men frågan är om vinsten överväger nackdelarna för majoriteten av köparna. De tar ju upp mer plats, är tyngre och kostar mer vilket leder till sämre köregenskaper även ifall acceleration och räckvidd kan bli bättre.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Exakt. I-Pace är faktiskt till och med lite kortare och smalare är Model 3. Fast 10 cm högre.
Hur får dom in 90kWh när model3 bara får in 75?
Hur vet vi att det inte går att få in mer i Model 3? Att den inte kommer med mer är inte samma sak som att det är max vad som ryms i den. Tesla Roadster mk2 har väl 200 kWh och är väl inte särskilt mycket större om något men det finns visserligen lite andra möjligheter för den.
Elon sa det nån gång, att 75 kWh är max som går att stoppa in i 3:an.
Jag har inte sett att han sa att det var den maximala som fysiskt var möjligt. Jag har sett att uttalande om att 75 kWh var max för long range men det är ju inte samma sak. Han har ju tex sagt att 100 kWh är max för Model S/X. Det betyder inte att det är fysiskt omöjligt att stoppa i ytterligare effekt men frågan är om vinsten överväger nackdelarna för majoriteten av köparna. De tar ju upp mer plats, är tyngre och kostar mer vilket leder till sämre köregenskaper även ifall acceleration och räckvidd kan bli bättre.
Jo, jag har läst den uppgiften att han sa att 75 kWh är så mycket som går att stoppa in på det utrymmet. Sen diskuteras ju att det var det med den energitäthet som cellerna hade just då han sa det, och att det kommer att förändras i framtiden när energitätheten ökat osv.