Deposition
Moderator: Redaktion
Deposition
Får man fortfarande tillbaka sina 30000kr om man ångrar sig första 2veckorna eller om DNB är fientliga?
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Re: Deposition
Det brukar väl vara att man får tillbaka pengarna innan ordern är bekräftad?
"Elbilisterna satt i ett hörn och tissla och tesla."
Då vi köpte en Demo och tog den på företaget så sa man att vi ej kunde få igen den. Däremot flytta till annan bil.
Renault R5 beställd, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Är ny jag undrar över hittar inget på deras hemsida
- Kenth
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/kenth4336
Det är 1 vecka som gäller nu (var 2 veckor tidigare) men man får tillbaka pengarna om man ångrar nybeställning inom den veckan. Det skickas dessutom ut mail om att beställningen låses, och när den gör det.Smutt skrev:Får man fortfarande tillbaka sina 30000kr om man ångrar sig första 2veckorna eller om DNB är fientliga?
Jag ångrade en beställning inom "ångerveckan" för en dryg månad sedan. Dock tog det 3-4 veckor innan beställningen slutades visas i "My Tesla" och att pengarna var åter på kontot.
Model S 100D 18 , Pärlvit
Model S LR Raven-19[/b] , Pärlvit
Model S Plaid -23 , Svart
Model 3 LR 19 , Svart
Model 3 LR 21 , Pärlvit
Model Y Performance 23 , Pärlvit
- EnTraktor
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael25
Är det inte 14 dagars ångerrätt för privatpersoner för nätköp enligt Svea rikes lag?
Teslaägare sedan 2014. Ägt S, 3, X, Y. Nuvarande bilar:
2021 Tesla Y LR White
2022 Tesla Y LR Quicksilver
2023 Lotus Eletre
2021 Tesla Y LR White
2022 Tesla Y LR Quicksilver
2023 Lotus Eletre
Är tyvärr inte privatpersonEnTraktor skrev:Är det inte 14 dagars ångerrätt för privatpersoner för nätköp enligt Svea rikes lag?
Jag tror att den inte gäller när det är varor som tillverkas enligt beställning:EnTraktor skrev:Är det inte 14 dagars ångerrätt för privatpersoner för nätköp enligt Svea rikes lag?
Däremot lär den gälla t ex lagerbilar.Lag om distansavtal och avtal utanför affärslokaler skrev:11 § Ångerrätt gäller inte för avtal som
[...]
3. avser en vara som har tillverkats enligt konsumentens anvisningar eller som annars har fått en tydlig personlig prägel,
Annars är det 14 dagar från leverans som gäller för distansköp, inte 14 dagar från beställning.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Tror knappast de kan hävda att deras bilar är specialanpassade för kunden. De har ju ett ganska litet urval av konfigurationer.
Konsumentköplagens är kraftfull i Sverige och går inte att förhandla bort. Jag skulle därför hävda att som privatperson har du 14dagars ångerrätt om du beställer över nätet.
Har de missat att informera om ångerrätten så har en privatperson rätt till 6 månaders ångerrätt, vid distansköp.
Konsumentköplagens är kraftfull i Sverige och går inte att förhandla bort. Jag skulle därför hävda att som privatperson har du 14dagars ångerrätt om du beställer över nätet.
Har de missat att informera om ångerrätten så har en privatperson rätt till 6 månaders ångerrätt, vid distansköp.
-
- Kontakt:
Alltså jag har inte lagt nån beställning än men är sjukt sugen på en snik bonus/malus X men DNB ger inte förhandsbesked om finansieringen och därför la jag upp min fråga häroscarjensen79 skrev:Du borde kunna få pengarna tillbaka - hoppas det lyckas
Tack för alla svar