Tacksam för tips om jag kan lösa det själv

Moderator: Redaktion
Fast då öppnar den inte första steget heller, tror jag iaf...Feddan skrev:Om du aktiverat "Valet mode" så blir frunken låst.
Låter som detta borde kollas upp, min frunk är superenkel att stänga - gjort med ett lätt tryck med en hand i mitten. Har fått besked från både Tesla själva och många andra ägare att frunken är känslig för tryck "på fel ställe", och att man ska vara försiktig vid stängning. Bucklor kan uppstå...mati skrev:Lånar tråden lite.
Jag tycker att frunken är väldigt seg att stänga. Jag hade fått för mig att det är mycket lättare på nya bilar att stänga frunken än på de gamla som hade två krokar isf för bara en.
Men på min nya bil är det nästan omöjligt att stänga frunken vid första försöket. På gamla bilen behövde jag bara trycka lite lätt. Nu måste jag alltid trycka lite hårdare än vad som känns okej. Jag låter helst bli att använda frunken överhuvudtaget. Är det så på alla facelift bilar?
Samma för mig på faceliftbil. Går tungt att stänga men om man använder två händer och trycker på rätt ställe så känns det inte som det ska vara någon fara för bucklor. Men man får lägga på lite tyngd!mati skrev:Lånar tråden lite.
Jag tycker att frunken är väldigt seg att stänga. Jag hade fått för mig att det är mycket lättare på nya bilar att stänga frunken än på de gamla som hade två krokar isf för bara en.
Men på min nya bil är det nästan omöjligt att stänga frunken vid första försöket. På gamla bilen behövde jag bara trycka lite lätt. Nu måste jag alltid trycka lite hårdare än vad som känns okej. Jag låter helst bli att använda frunken överhuvudtaget. Är det så på alla facelift bilar?
Ja, det känns som om det går lättare när man trycker med båda händerna nånstans i mitten. Fast i manualen står nånting annat. På min gamla bil gällde det att hålla händerna isär, ungefär 30cm, annars blev det en bula direkt. Men det var lätt att stänga. På nyare pre-facelift bilar (de med en krok isf för två) tycker jag att det är busenkelt att stänga frunken.Jensa skrev:Samma för mig på faceliftbil. Går tungt att stänga men om man använder två händer och trycker på rätt ställe så känns det inte som det ska vara någon fara för bucklor. Men man får lägga på lite tyngd!mati skrev:Lånar tråden lite.
Ja precis. Fast man ska ju inte trycka där enligt manualen. Konstigt nog fungerar det bäst ändå.danni skrev:Frunken på min 2015 med nya mekanismen går betydligt lättare att stänga än på lånebilar från 2014 som jag haft med den gamla mekanismen. Sen är det fortfarande inte helt lätt. Men det går fortfarande stänga den med en hand, med ett varsamt men bestämt tryck mitt över mekanismen.
Testade några gånger, men ingen framgång tyvärr.Jensa skrev:Det funkar inte att manuellt försöka lyfta upp huven när du trycker på foben och du hör mekanismen?
Jag tycker det verkar osannolikt. Det är väl 12 V-systemet som har hand om frunköppningen, och då skulle det alltså gå en spik via laddaren till 12-V-systemet. I o f s kontrolleras väl laddaren av 12 V-systemet också, så någon form av direkt anslutning har den väl dit det skulle kunna slå över något.mattiasottosson skrev:Vet inte om det har något som helst med saken att göra, men hela området där jag bor, inklusive köpcentrumet jag stod parkerad i blev av med strömmen (och är fortfarande strömlöst nu ett par timmar senare). Kan en strömspik vid strömavbrottet haft någon inverkan när jag laddade? Känns inte alls troligt, men ändå ett sammanträffande.
Upptäckte precis att farthållaren har slutat fungera också. "Cruise Control unavailable". Båda saker precis efter strömavbrottet. Lite märkligt ändå?bylund skrev:Jag tycker det verkar osannolikt. Det är väl 12 V-systemet som har hand om frunköppningen, och då skulle det alltså gå en spik via laddaren till 12-V-systemet. I o f s kontrolleras väl laddaren av 12 V-systemet också, så någon form av direkt anslutning har den väl dit det skulle kunna slå över något.
Har du fått fel på den senaste uppdateringen 2017.50 så slutar Cruise Control fungera tills du fått nya uppdateringen 2017.50.1mattiasottosson skrev:Upptäckte precis att farthållaren har slutat fungera också. "Cruise Control unavailable". Båda saker precis efter strömavbrottet. Lite märkligt ändå?bylund skrev:Jag tycker det verkar osannolikt. Det är väl 12 V-systemet som har hand om frunköppningen, och då skulle det alltså gå en spik via laddaren till 12-V-systemet. I o f s kontrolleras väl laddaren av 12 V-systemet också, så någon form av direkt anslutning har den väl dit det skulle kunna slå över något.
Är kvar på 2017.46, så inte det heller tyvärr.Kulingen skrev:Har du fått fel på den senaste uppdateringen 2017.50 så slutar Cruise Control fungera tills du fått nya uppdateringen 2017.50.1
Hrm...skumt... jag la in just 2017.50.1 i förrgår kväll och i går dog AP-systemet och har inte vaknat ännu......Kulingen skrev:Har du fått fel på den senaste uppdateringen 2017.50 så slutar Cruise Control fungera tills du fått nya uppdateringen 2017.50.1mattiasottosson skrev:Upptäckte precis att farthållaren har slutat fungera också. "Cruise Control unavailable". Båda saker precis efter strömavbrottet. Lite märkligt ändå?bylund skrev:Jag tycker det verkar osannolikt. Det är väl 12 V-systemet som har hand om frunköppningen, och då skulle det alltså gå en spik via laddaren till 12-V-systemet. I o f s kontrolleras väl laddaren av 12 V-systemet också, så någon form av direkt anslutning har den väl dit det skulle kunna slå över något.