För att svara på fråga om Tesla finansiering då... ehm.Remuz skrev:Med 53% restvärde, vad har man gissat för miltal då? Jag har satt 50% på min, men få hade den ju redan värdeminskat närmare 300k när jag fick den. Då har sa jag till DnB/Tesla att jag tänkte rulla 3000mil om året (något jag nu verkar överskrida lite).
53% restvärde på 3år är baserat på 1000mil per år.
Spräcker man 1000mil per år så är det garanterade restvärdet inte längre gällande.
Med det sagt så säljs så gott som alla bilar privat istället för att nyttja garantin. man får bättre betalt på t.ex blocket.
Upplägget med restvärdesgaranti ger en lägre amoretringsgrad och därmed snällare för plånboken för 1e ägaren under tre år.
Troligtvis får du tillbaka en del av de 300.000:- du la i insats (mitt räkneexempel tidigare) när du säljer privat. Så har det varit historiskt och så kommer det säkert vara om 3år.
Hypotes: Om tre år så kan man få välja mellan en begagnad X75D med 7 säten för 666.000:- (1/3 av nypris) eller en ny M3D för cirkus 500.000:-
Familjer tittar nog hellre på Xet tror jag...
Edit: Vill man promt ha 2000mil per år så ökar månadskostnaden med 650:- i mina räkneexempel tidigare i tråden. Detta enligt utsago från Teslasäljare.