691 HK Fejk
Moderator: Redaktion
691 HK Fejk
Väldigt lite på detta forum om de uppenbart fejkade effektsiffrorna om en total effekt av 691 hk, förstår att detta är som att svära i kyrkan men såhör upplever jag det.
Nu visar ju Tesla i studion att det är 224 fram och 476 bak och ingenting om att detta skulle bli totalt 700, detta har ju Tesla ändrat nyligen, när jag köpte min i Nov så hette det att den hade 691 hk totalt. Nu verkar det som om bilen aldrig har kunnat leverera i närheten av denna totaleffekt då det skulle innebära att effektmätaren skulle visa 515 kw, min har då aldrig visat över 480. Det verkar ju som att Tesla har förstått detta och fått kalla fötter. Jag är supernöjd med bilen och axet är grymt då speciellt i början men jag känner mig lite lurad. Vad tycker ni andra ?
Nu visar ju Tesla i studion att det är 224 fram och 476 bak och ingenting om att detta skulle bli totalt 700, detta har ju Tesla ändrat nyligen, när jag köpte min i Nov så hette det att den hade 691 hk totalt. Nu verkar det som om bilen aldrig har kunnat leverera i närheten av denna totaleffekt då det skulle innebära att effektmätaren skulle visa 515 kw, min har då aldrig visat över 480. Det verkar ju som att Tesla har förstått detta och fått kalla fötter. Jag är supernöjd med bilen och axet är grymt då speciellt i början men jag känner mig lite lurad. Vad tycker ni andra ?
P85DL Grå
Re: 691 HK Fejk
Granathen skrev:Väldigt lite på detta forum om de uppenbart fejkade effektsiffrorna om en total effekt av 691 hk, förstår att detta är som att svära i kyrkan men såhör upplever jag det.
Är det verkligen talet 691 som är viktigt då? Är det inte accelerationen folk blir imponerad av? En liten Lotus klarar ju sig med väldigt få HK och är ändå snabb. Säg att den faktiskt hade haft 691 och gått precis likadant som idag, vad hade varit skillnad för dig och din upplevelse av bilen?
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Är det inte fortfarande så att motorerna i sig kan ge 691hk? Däremot kan inte hela bilen leverera det ut på hjulen, ungefär som fossilbilardär du inte heller har hela effekten ut. Begränsningarna för Teslan sitter väl i vad batteri och invertern kan leverera.
Varför de har större motorer än de kan utnyttja? Ja, kanske för att devill kunna balansera kraften över den axel som har bäst fäste tex.
Den registrerade effekten är väl förresten bara 90hk eller nått sånt?
Varför de har större motorer än de kan utnyttja? Ja, kanske för att devill kunna balansera kraften över den axel som har bäst fäste tex.
Den registrerade effekten är väl förresten bara 90hk eller nått sånt?
- TiborBlomhall
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Ja det var första gången Tesla Motors tog till sådana "reklamgrepp". De skrev motoreffekt (min indentering) ett tag, vilket ju stämde. Men att batterierna inte kan leverera den effekten till motorerna höll de tyst om.
Jag tror jag skrev nåt inlägg på forumet om det. Jag uppfattade det som första tecknet över att "marketing" folket börjat ta över "ingenjörerna" på Tesla Motors.
Jag tänkte skriva en nyhetsartikel om det - när vi får reda på hur mycket kW P85D-s batteripack kan lämna ifrån sig.
Jag tror jag skrev nåt inlägg på forumet om det. Jag uppfattade det som första tecknet över att "marketing" folket börjat ta över "ingenjörerna" på Tesla Motors.
Jag tänkte skriva en nyhetsartikel om det - när vi får reda på hur mycket kW P85D-s batteripack kan lämna ifrån sig.
- TeslaMartin
- Teslaägare
Jo, jag kan hålla med att det varit/är falsk marknadsföring - även om bilen går riktigt bra ändå.
Angående marknadsföring är det ju uppenbart att de "insett" felet då de gjort om informationen till motoreffekt och effekt för alla andra modeller utom P85D som fortfarande bara har motoreffekt utan att nämna tillgänglig effekt - skulle väl vara ett bakslag att gå ut med att de tillgängliga hästarna "bara" är typ 500 istället för de "utlovade" 691 (700 hk).. Finns mer detaljer om exakt tillgänglig effekt på amerikanska forum, men 691/700 är det inte!
Visst bilen går bra o.s.v. Men jag blev besviken när jag insåg att det inte var "700 hästar", hade då ju varit sjukt drag hela vägen upp till >250. Jag är trots detta väldigt nöjd med bilen och dess prestanda!
Har själv även en fossilbil som hobbybil med bromsade (verifierade hästar) 694 hk och 1050 Nm - den drar inte bättre från noll, då den spinner loss, men det är mer rupp över hundra
Spinner loss i princip i alla farter då den är bakhjulsdriven - äkta gammalt amerikanskt järn 
Angående marknadsföring är det ju uppenbart att de "insett" felet då de gjort om informationen till motoreffekt och effekt för alla andra modeller utom P85D som fortfarande bara har motoreffekt utan att nämna tillgänglig effekt - skulle väl vara ett bakslag att gå ut med att de tillgängliga hästarna "bara" är typ 500 istället för de "utlovade" 691 (700 hk).. Finns mer detaljer om exakt tillgänglig effekt på amerikanska forum, men 691/700 är det inte!
Visst bilen går bra o.s.v. Men jag blev besviken när jag insåg att det inte var "700 hästar", hade då ju varit sjukt drag hela vägen upp till >250. Jag är trots detta väldigt nöjd med bilen och dess prestanda!
Har själv även en fossilbil som hobbybil med bromsade (verifierade hästar) 694 hk och 1050 Nm - den drar inte bättre från noll, då den spinner loss, men det är mer rupp över hundra

Effekten i registreringsbeviset vilket är ca 90 kW dvs ca 120 hk för P85D. Detta är effekten som kan ges konstant, det är inte toppeffekten.
691 hk är 221 imperial hk fram plus 470 imperial hk, dvs toppeffekten för respektive motor adderad i amerikanska hästkrafter. Amerikanska hästkrafter är inte de samma som europeiska/internationella hästkrafter. Korrekta siffror i metric hk är 224 hk + 476 hk dvs 700 hk om man adderar siffrorna. Tesla Motors visar korrekta uppgifter på sin hemsida beroende av vilket land du har valt. Att addera siffrorna för respektive motor och jämföra med en singelmotor är nog lite fel, särskilt med tanke på att bägge motorerna använder samma batteri m.m. Bägge motorerna kan inte ge ifrån sig full toppeffekt konstant från 0-100 t.ex.
691 hk är alltså inte fejk om man vet vad de betyder. Om man tror att det betyder samma som för en singelmotor fossilmotor så är det klart att man kan tro att det är fejk.
http://en.wikipedia.org/wiki/Horsepower
691 hk är 221 imperial hk fram plus 470 imperial hk, dvs toppeffekten för respektive motor adderad i amerikanska hästkrafter. Amerikanska hästkrafter är inte de samma som europeiska/internationella hästkrafter. Korrekta siffror i metric hk är 224 hk + 476 hk dvs 700 hk om man adderar siffrorna. Tesla Motors visar korrekta uppgifter på sin hemsida beroende av vilket land du har valt. Att addera siffrorna för respektive motor och jämföra med en singelmotor är nog lite fel, särskilt med tanke på att bägge motorerna använder samma batteri m.m. Bägge motorerna kan inte ge ifrån sig full toppeffekt konstant från 0-100 t.ex.
691 hk är alltså inte fejk om man vet vad de betyder. Om man tror att det betyder samma som för en singelmotor fossilmotor så är det klart att man kan tro att det är fejk.
http://en.wikipedia.org/wiki/Horsepower
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
- TeslaMartin
- Teslaägare
Hänger med på att det är 224 + 476 motorhästar, men för andra modellerna anges ju även effekt, t.ex. för 70D med "effekt 334 hk,
261 hk fram och bak motoreffekt". Och mer uppenbart fel med tidigare information i designstudion där det bara stod 701 hästar och inget mer (så var det t.ex. när jag köpte min bil, stod inte hästar per motor och än mindre att det inte var tillgänglig effekt)
- Så fejk eller inte så var det fult angivet, speciellt tidigare. Nu kanske lättare att förstå att det inte är 700 tillgängliga hästar (speciellt om man surfar runt lite och läser på), men varför ange separat motoreffekt överhuvudtaget och inte tillgänglig effekt, som normalt med fossila bilar?
261 hk fram och bak motoreffekt". Och mer uppenbart fel med tidigare information i designstudion där det bara stod 701 hästar och inget mer (så var det t.ex. när jag köpte min bil, stod inte hästar per motor och än mindre att det inte var tillgänglig effekt)
- Så fejk eller inte så var det fult angivet, speciellt tidigare. Nu kanske lättare att förstå att det inte är 700 tillgängliga hästar (speciellt om man surfar runt lite och läser på), men varför ange separat motoreffekt överhuvudtaget och inte tillgänglig effekt, som normalt med fossila bilar?
P85+ har ju samma bakmotor på 476 hk är det sades ju tidigare att det var max effekt man kunde få ut ur batteriet på 85 kwh.
Skulle gissa att P85D har ungefär samma maxeffekt för det är ju samma batteri, men den snabbare accelerationen 0-100 beror på mer vridmoment och bättre grepp pga dubbla motorer. Men samtidigt har man också ändrat 0-100 tiderna från tidigare stillastående 0-100 till 1-foot rollout 0-100
Så från stillastående 0-100 ligger P85D på 3,7 s ca.
En anna sak som var "fel" eller överdriven var ju räckvidden som skulle vara bättre på D-bilarna än de gamla RWD. Men P85D har ju trots detta kortare räckvidd än RWD med 85kwh.
Skulle gissa att P85D har ungefär samma maxeffekt för det är ju samma batteri, men den snabbare accelerationen 0-100 beror på mer vridmoment och bättre grepp pga dubbla motorer. Men samtidigt har man också ändrat 0-100 tiderna från tidigare stillastående 0-100 till 1-foot rollout 0-100
Så från stillastående 0-100 ligger P85D på 3,7 s ca.
En anna sak som var "fel" eller överdriven var ju räckvidden som skulle vara bättre på D-bilarna än de gamla RWD. Men P85D har ju trots detta kortare räckvidd än RWD med 85kwh.
Tesla Model S P85DL+ (nr 9)
Tidigare bilar
Model S P100D+ Tars Edition
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Model S P85 levererad 12 juni 2014
Tidigare bilar
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Jo, men 84D har bättre räckvidd. Sas aldrigt något om att prestandavarianten skulle få längre räckvidd.
Grymt om den inte har 790hk och den accelerationen... Antal HK är ointressant i sig. Betyder att med lite mer kräm ur batterierna pratar vi tokinsane... Jag kan inte gasa max med fru i bilen för hon får,panikångest... Så galen är den.
med min P85+ kunde jag dra plattan i botten helt utan problem med fru i bilen... Går inte nu...
Körde en kollega till ett kundmöte, drog på. Han drog upp benen i fosterställning. Han beskrev det som att åka fritt fall utan att vara redo... Kansle dags att skaffa en actionkamera...

Körde en kollega till ett kundmöte, drog på. Han drog upp benen i fosterställning. Han beskrev det som att åka fritt fall utan att vara redo... Kansle dags att skaffa en actionkamera...

Senast redigerad av hybris, redigerad totalt 1 gånger.
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
- TiborBlomhall
Angående räckviddssiffrorna skulle D-modellerna få bättre räckvidd i motorvägsfart.
Men NEDC körcykeln innehåller i stort sett bara stadskörning - bara enstaka sekunder i motorvägsfart. Så bättre räckvidden i motorvägsfart märks inte i de siffrorna.
Men NEDC körcykeln innehåller i stort sett bara stadskörning - bara enstaka sekunder i motorvägsfart. Så bättre räckvidden i motorvägsfart märks inte i de siffrorna.
Antagligen för att Tesla Motors skulle behöva ange en effektkurva över tiden beroende på hur laddat batteriet är, hur länge du har gasat och hur mycket du tryckte ner gaspedalen osv. P85D kan mycket väl ha toppeffekten 700 hk direkt när du stampar på gasen i insane-mode med fulladdat batteri men den effekten håller inte i sig mer än någon sekund eller kanske mindre än så. Det är lite som att ha en variabel diameter på bränsleslangen till en fossilbil. Elmotorer är inte fossilmotorer. Det går inte sätta upp all specifikation för bägge och säga att de betyder exakt samma sak oberoende av typ av motor. Slår vad om att om 20-30 år kommer man undra varför man inte beskriver fossilmotor på samma sätt som elmotorn när väl elmotorer är normen. Folk kommer att tro att en bil med fossilmotor där det står 90kW/120hk i registreringsbeviset skall ha samma prestanda som Tesla Model S P85D...TeslaMartin skrev:
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
- TeslaMartin
- Teslaägare
Visst, många parametrar att ta hänsyn till, men för de andra modellerna går det skumt nog att sätta ut effekt och motoreffekt för sig - Men de kanske är mer fossila... 

Det har nog mer att göra att summan av motoreffekterna håller sig längre än för P85D eftersom de är lägre effekter. Fler kommer t.ex. acceptera 428 hk som toppeffekt för 85D då denna antagligen håller i sig längre tid än 700 hk från P85D med exakt samma batteripack. Egentligen är det dock ingen principiell skillnad, bägge toppeffekterna är begränsade under hur lång tid de går att nyttja. Inga siffror döljs eller är felaktiga. I registreringsbeviset för 85D är dock siffran för effekt kring ungefär samma som en fossil Opel Astra 1,6. Själv tycker jag inte dessa bilar är särskilt lika i prestanda men även denna effektsiffra är korrekt under de förutsättningar som gäller för siffran.TeslaMartin skrev:Visst, många parametrar att ta hänsyn till, men för de andra modellerna går det skumt nog att sätta ut effekt och motoreffekt för sig - Men de kanske är mer fossila...
En annan sak som kanske någon här kan förklara. 85D sägs ju har 261 hk motoreffekt fram (och bak) och P85D 224 hk motoreffekt fram, samtidigt säger man att det är samma motor fram i 85D och P85D???
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Tror man får börja se annorlunda på de här siffrorna i framtiden. En elbil med en effekt har ju nästan aldrig samma prestanda som motsvarande fossilbil med samma effekt.
Enl NEDC har 85D 502 km räckvidd och det har även RWD 85. Precis samma som old classic P85. Så enl NEDC har dual motor inte längre räckvidd än RWD.LarsL skrev:Jo, men 84D har bättre räckvidd. Sas aldrigt något om att prestandavarianten skulle få längre räckvidd.
Tesla Model S P85DL+ (nr 9)
Tidigare bilar
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Tidigare bilar
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
- TiborBlomhall
I en elbil är det fem faktorer som bestämmer maxeffekten:Pontus skrev:En annan sak som kanske någon här kan förklara. 85D sägs ju har 261 hk motoreffekt fram (och bak) och P85D 224 hk motoreffekt fram, samtidigt säger man att det är samma motor fram i 85D och P85D???
- elmotorn
- drivkretsarna
- batteriet
- algoritmerna i programvaran som styr drivkretsarna
- kylningen
Tesla har bara två motorer att stoppa i bilarna, gamla stora och nya mindre.
De har vad jag har förstått 4 olika drivkretsar att välja mellan, standard och prestanda för gamla och nya motorn.
De har två olika batteristorlekar 70 och 85 kWh. 85-batteriet kan lämna ifrån sig större spänning och ström än 70-batteriet.
Algoritmerna har de förbättrat några gånger, det är så P85D och 85D fick sina bättre accelerationssiffror.
Motorn i sig har 90 kWh märkeffekt - det är så mycket effekt den klarar att leverera konstant i en timma. Elmotorer går däremot utmärkt att överbelasta, bara de får kyla ner sig sen. Har du ordentlig kylning av motorn kan du tillfälligt pumpa in mångdubbel effekt i den - det är exakt det Tesla gör. Sen kommer de gula begränsningslinjerna i hastighetsmätaren.
Tesla har alltså många faktorer de kan leka med för att få ut hästkrafterna. Flera av dem är inte huggna i sten utan går att fiddla med.
Sen är frågan vilken av faktorerna är den begränsande i de olika modellerna. I klassiska 85-modellen (bakhjulsdrivna icke-P icke-D) är det drivkretsarna som är begränsande: batteriet skulle kunna leverera mer effekt, men drivkretsarna tål inte mer. I P85D är det däremot batterierna som begränsar: de kan inte leverera mer än en viss maxeffekt. (Nämnas bör dock att även dessa gränser är flytande, de går att bättra på med mer kylning)
- danni
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Det är knepigt, det där. När det gäller hybrider talar man ofta om "systemeffekt", men inte ens det är helt okomplicerat alla gånger. Dels eftersom batterierna levererar olika kraft under olika omständigheter, men också för att olika motorer kan ha olika utväxling och nå sin maxeffekt vid olika varvtal. Om du har en motor som toppar ut effekten vid 100 km/h och en annan som toppar ut vid 130 km/h kan man ju inte lägga ihop effektsiffrorna rakt av. Mitsubishi har valt att inte ens ange någon systemeffekt för min bil. Den har två elmotorer på 82 hk vardera och en bensinmotor på 121 hk. Så ska man räkna som Tesla verkar gjort med P85D så har min bil 285 hk - men alla som någonsin kört den kan nog intyga att det inte stämmer 

Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Lite som Koenigsegs nya Regera som har 700 hk hos elmotor och 1100hk hos ICE motor men du kan bara få ut strax över 1500hk just för att dem har maxeffekt vid olika hastigheter.danni skrev:Det är knepigt, det där. När det gäller hybrider talar man ofta om "systemeffekt", men inte ens det är helt okomplicerat alla gånger. Dels eftersom batterierna levererar olika kraft under olika omständigheter, men också för att olika motorer kan ha olika utväxling och nå sin maxeffekt vid olika varvtal. Om du har en motor som toppar ut effekten vid 100 km/h och en annan som toppar ut vid 130 km/h kan man ju inte lägga ihop effektsiffrorna rakt av. Mitsubishi har valt att inte ens ange någon systemeffekt för min bil. Den har två elmotorer på 82 hk vardera och en bensinmotor på 121 hk. Så ska man räkna som Tesla verkar gjort med P85D så har min bil 285 hk - men alla som någonsin kört den kan nog intyga att det inte stämmer
Så när Tesla säger motoreffekt menar de motorn + drivkretsarna? Men varför står det inte 261 hk i motoreffekt i P85D när det gjorde det på 85D förut? Är det något fysiskt som skiljer motorn fram i 85D och P85D?TiborBlomhall skrev:I en elbil är det fem faktorer som bestämmer maxeffekten:Pontus skrev:En annan sak som kanske någon här kan förklara. 85D sägs ju har 261 hk motoreffekt fram (och bak) och P85D 224 hk motoreffekt fram, samtidigt säger man att det är samma motor fram i 85D och P85D???
- elmotorn
- drivkretsarna
- batteriet
- algoritmerna i programvaran som styr drivkretsarna
- kylningen
Tesla har bara två motorer att stoppa i bilarna, gamla stora och nya mindre.
De har vad jag har förstått 4 olika drivkretsar att välja mellan, standard och prestanda för gamla och nya motorn.
De har två olika batteristorlekar 70 och 85 kWh. 85-batteriet kan lämna ifrån sig större spänning och ström än 70-batteriet.
Algoritmerna har de förbättrat några gånger, det är så P85D och 85D fick sina bättre accelerationssiffror.
Motorn i sig har 90 kWh märkeffekt - det är så mycket effekt den klarar att leverera konstant i en timma. Elmotorer går däremot utmärkt att överbelasta, bara de får kyla ner sig sen. Har du ordentlig kylning av motorn kan du tillfälligt pumpa in mångdubbel effekt i den - det är exakt det Tesla gör. Sen kommer de gula begränsningslinjerna i hastighetsmätaren.
Tesla har alltså många faktorer de kan leka med för att få ut hästkrafterna. Flera av dem är inte huggna i sten utan går att fiddla med.
Sen är frågan vilken av faktorerna är den begränsande i de olika modellerna. I klassiska 85-modellen (bakhjulsdrivna icke-P icke-D) är det drivkretsarna som är begränsande: batteriet skulle kunna leverera mer effekt, men drivkretsarna tål inte mer. I P85D är det däremot batterierna som begränsar: de kan inte leverera mer än en viss maxeffekt. (Nämnas bör dock att även dessa gränser är flytande, de går att bättra på med mer kylning)
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR AWD Vit
Frågar igen:
Nån som gjort en effektkurva vid acceletation på p85d och kollat vad man faktiskt får ut för effekt!
P.s. En bil ger aldrig hög uteffekt vid låga hastigheter.
Effekten = kraft * hastighet
Så det spelar ingen roll om momentet/kraften är superhög i början, eftersom hastigheten är så låg blir det låg effekt.
Nån som gjort en effektkurva vid acceletation på p85d och kollat vad man faktiskt får ut för effekt!
P.s. En bil ger aldrig hög uteffekt vid låga hastigheter.
Effekten = kraft * hastighet
Så det spelar ingen roll om momentet/kraften är superhög i början, eftersom hastigheten är så låg blir det låg effekt.
- danni
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Strikt talat är det effekt = vridmoment * varvtal, vilket såklart inte spelar någon roll på enväxlade elbilar där varvtalet och hastigheten är linjära, men det spelar roll på bilar som har olika växlar.apkungen skrev:Effekten = kraft * hastighet
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
- Niklas Z
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Det är strikt rätt även med Effekt = kraft * hastighet. Eftersom accelerationen är proportionell mot kraften så är den intressant. Jag tror att poängen som apkungen vill ha fram är att i låga farter behövs inte så mycket effekt för att accelerera. I låga farter är det ofta drivhjulsgreppet (dvs den maximala friktionskraften) som är den begränsande faktorn.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.