Dirty Money på Netflix - VW Skandalen

Här diskuteras andra tekniska frågor

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Dansken
Teslaägare

Dirty Money på Netflix - VW Skandalen

Inlägg av Dansken »

Har någon kollat in nya dokumentärserien på Neflix, Dirty Money?

Första avsnittet handlar om VW's utsläppsfusk, och precis hur mycket man ansträngde sig för att dölja fusket, samt hur högt upp i organisationen detta gick.
I vanligt fall tycker jag inte om amerikanska rättsystemet, men här har dom gjort 100% rätt som dragit VW inför rätta med enorma böter till följd.
Att dom tvungits att köpa tillbaka varenda bil som sålt med fusket ser jag som en självklarhet, och känner mig (som fd. VW ägare) grymt lurat av VW och svenska och europeiska myndigheter.
Programmet tar upp denna skillnad på USA och Europa, där vi (enligt dokumentäraen) går extremt långt för att skydda vår bilindustri på bekostnmad av folks hälsa :cry:
Enligt dokumentären dör 10.000 enbart i Tyskland varje år som en följd av NOX föroreningen i landet. Det betyder alltså att föroreningen från bilarna dödar många fler än trafikolyckorna.

Det gör mig extra glad att Tesla och Musk (när ska han bli Sir Musk?) jobbar för att fixa båda dessa problem!

Har du itne redan sett filmen, så kolla in den här:
https://www.netflix.com/watch/80149534? ... 4-10889251
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare

Re: Dirty Money på Netflix - VW Skandalen

Inlägg av Remuz »

Såg den igår, bra skit!
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
Användarvisningsbild
ovelundkvist
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av ovelundkvist »

Riktigt bra!

Pinsamt att vi i Europa är så mycket sämre på att ställa helt rimliga krav på fordsonstillverkare.
Användarvisningsbild
_TonyV
Teslaägare

Inlägg av _TonyV »

Problemet i Europa var ju att länderna godkänner en certifiering gjord i ett annat land, dvs. biltillverkaren letar
efter det landet där godkännandet är lättast att få. eller muta sig till.
Leaf 24, 30, 40, Skoda CitiGo, ID3, MYP -22, M3 -21
MYLR-24
Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare

Inlägg av jpetters »

Plus något sorts undantag för att "skydda motorn"... Skrämmande.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Användarvisningsbild
12man
Teslaägare

Inlägg av 12man »

_TonyV skrev:
Problemet i Europa var ju att länderna godkänner en certifiering gjord i ett annat land, dvs. biltillverkaren letar
efter det landet där godkännandet är lättast att få. eller muta sig till.
Detta är tyvärr standard för alla EU certifieringar, race to the bottom, om man inte gått ännu längre och gör självcertifieringar...
ms 76132 "Eleamore"
RubyDelong

Inlägg av RubyDelong »

[quote="Dansken"]Har någon kollat in nya dokumentärserien på Neflix, Dirty Money?

Första avsnittet handlar om VW's utsläppsfusk, och precis hur mycket man ansträngde sig för att dölja fusket, samt hur högt upp i organisationen detta gick.
I vanligt fall tycker jag inte om amerikanska rättsystemet, men här har dom gjort 100% rätt som dragit VW inför rätta med enorma böter till följd.
Att dom tvungits att köpa tillbaka varenda bil som sålt med fusket ser jag som en självklarhet, och känner mig (som fd. VW ägare) grymt lurat av VW och svenska och europeiska myndigheter.
Programmet tar upp denna skillnad på USA och Europa, där vi (enligt dokumentäraen) går extremt långt för att skydda vår bilindustri på bekostnmad av folks hälsa :cry:
Enligt dokumentären dör 10.000 enbart i Tyskland varje år som en följd av NOX föroreningen i landet. Det betyder alltså att föroreningen från bilarna dödar många fler än trafikolyckorna.

Det gör mig extra glad att Tesla och Musk (när ska han bli Sir Musk?) jobbar för att fixa båda dessa problem!

Har du itne redan sett filmen, så kolla in den här:

Money can’t buy a technological breakthrough (it doesn’t hurt, of course, but scientific miracles take more than funding). And, unfortunately for Tesla and Neuralink, many of the smartest, most talented AI researchers in the world know that making good on Musk’s enormous promises may be a losing endeavor.
Hi, if you need cash just check quick loan here
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

Har inte sett den på Netflix (skall göra det), men kan verkligen rekommendera denna från tyska DW:

Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Skriv svar