
Håller med övriga oxo att det var kul med två recensioner från samma bil

Kanske skulle be sambon att göra lika nån gång

blir nog ingen rolig läsning kan jag säga)
Moderator: Redaktion
Tvärtom skulle det vara intressant att läsa!Bjelke skrev:Kanske skulle be sambon att göra lika nån gång(men kanske inte om vad hon tycker om Tesla för det
blir nog ingen rolig läsning kan jag säga)
Ja! Det hade jag också tyckt var intressantTiborBlomhall skrev:Tvärtom skulle det vara intressant att läsa!Bjelke skrev:Kanske skulle be sambon att göra lika nån gång(men kanske inte om vad hon tycker om Tesla för det
blir nog ingen rolig läsning kan jag säga)
Här är dock jag av en lite annan uppfattning. Jag gillar absolut att det är avskalat, och att knappar kan tas bort och läggas till via mjukvara är ett fantastiskt koncept. Men nog saknar jag en fysisk knapp eller ett vred när jag åker in i ett parkeringsgarage och bilen immar igen _totalt_ på en sekund. Det är lite stressande när bilarna köar upp bakom och man funderar på vad det var för knappkombination man skulle använda för att snabbt få på fläktarna, och hoppas på att touchdisplayen inte laggar denna gång, och att den känner av mina tryck genom handskarna. Eller att jag ska in och rodda i inställningarna för att släcka belysningen i taket, det är inte så smidigt. Eller om passageraren (som nog är jag själv i detta scenario, när någon provkör) ska sänka volymen, och behöver sitta och dutta på skärmen ett volymsteg i taget, det tycker jag inte heller är så smidigt. Överlag är det mest positivt, helt klart, bara reagerade på att du "inte saknat ett dugg någonsin".Sandra skrev:Ja, jag tror vi delar den tanken. Sen tror jag att det skett ett (kanske generations)skifte i vad som efterfrågas med. Porschens alla knappar och reglage fick mig mest att tänka på ett ostädat skrivbord på en datorskärm. Jag sa till Danni när vi satte oss i vår egen bil (och pustade ut) "men varför ska man ha alla de där knapparna och reglagen? Jag har inte saknat ett dugg någonsin i den här bilen".
Du har absolut en poäng. Det kan jag helt förstå och jag irriterar mig också på att skärmen ibland måste startas om (det är ju aldrig smidigt). Själv ogillar jag att köra med handskar på så därför märker jag inte av det. Danni kör med handskar på men har då sådana som fungerar med skärm. Jag sitter oftare i passagerarsätet än Danni och är därför allt som oftast "musikansvarig". Eller, vi har barn så det är ju de som bestämmer, men jag är den som trycker på skärmenrockard skrev:Här är dock jag av en lite annan uppfattning. Jag gillar absolut att det är avskalat, och att knappar kan tas bort och läggas till via mjukvara är ett fantastiskt koncept. Men nog saknar jag en fysisk knapp eller ett vred när jag åker in i ett parkeringsgarage och bilen immar igen _totalt_ på en sekund. Det är lite stressande när bilarna köar upp bakom och man funderar på vad det var för knappkombination man skulle använda för att snabbt få på fläktarna, och hoppas på att touchdisplayen inte laggar denna gång, och att den känner av mina tryck genom handskarna. Eller att jag ska in och rodda i inställningarna för att släcka belysningen i taket, det är inte så smidigt. Eller om passageraren (som nog är jag själv i detta scenario, när någon provkör) ska sänka volymen, och behöver sitta och dutta på skärmen ett volymsteg i taget, det tycker jag inte heller är så smidigt. Överlag är det mest positivt, helt klart, bara reagerade på att du "inte saknat ett dugg någonsin".Sandra skrev:Ja, jag tror vi delar den tanken. Sen tror jag att det skett ett (kanske generations)skifte i vad som efterfrågas med. Porschens alla knappar och reglage fick mig mest att tänka på ett ostädat skrivbord på en datorskärm. Jag sa till Danni när vi satte oss i vår egen bil (och pustade ut) "men varför ska man ha alla de där knapparna och reglagen? Jag har inte saknat ett dugg någonsin i den här bilen".
Haha, samma här. Jag tror inte att min sambo skulle skriva nåt positivt om Tesla heller. Själv inbillar jag mig att jag ändå är någorlunda balanserad, trots en hel del saker som jag verkligen ogillar. Men jag tror inte att hon skulle ens försöka att komma på nåt positivt, förutom att det är en elbil såklart.Bjelke skrev:Kanske skulle be sambon att göra lika nån gång(men kanske inte om vad hon tycker om Tesla för det
blir nog ingen rolig läsning kan jag säga)
Jo, men alla tillverkare kommer ju att vilja ha bilar som gör det 3 sek i framtiden, när det är så enkelt. Det har inte inte alla tillverkare i dag. Lika lite som de har så billiga bilar som gör det 6-7 sekunder, om de inte är elbilar. Att vi kommer att få se en prestandainflation är jag ganska säker på. Och om det är såpass billigt som det är att tillverka högprestandabilar som kommer allt fler att vilja vara med i den leken och sänker priset på den tjänsten och då måste de andra hänga med för att inte tappa marknadsandelar osv. Ren och skär marknadsekonomi.mati skrev:Redan idag bromsas de flesta elbilar ut, dvs de är långsammare än vad de borde vara. Det är väl bara Tesla och Ioniq i sportläge som inte har någon form av konstgjord fördröjning inbyggd. Jag tror inte att alla elbilar komma göra 0-100 på 3 sekunder. Det går säkert, men det kommer tillverkarna vilja ta betalt för. Även om det egentligen är gratis.
Bilen gillar hon såklart men inte företaget Tesla, ellerSandra skrev:Ja! Det hade jag också tyckt var intressantTiborBlomhall skrev:Tvärtom skulle det vara intressant att läsa!Bjelke skrev:Kanske skulle be sambon att göra lika nån gång(men kanske inte om vad hon tycker om Tesla för det
blir nog ingen rolig läsning kan jag säga)Speciellt om hon inte är imponerad av Teslan. Det förstår jag nämligen inte alls så där hade jag verkligen kunnat bredda mitt synfält (Y)
Vi borde verkligen ha en Tesla-träff alltså...mati skrev:Haha, samma här. Jag tror inte att min sambo skulle skriva nåt positivt om Tesla heller. Själv inbillar jag mig att jag ändå är någorlunda balanserad, trots en hel del saker som jag verkligen ogillar. Men jag tror inte att hon skulle ens försöka att komma på nåt positivt, förutom att det är en elbil såklart.Bjelke skrev:Kanske skulle be sambon att göra lika nån gång(men kanske inte om vad hon tycker om Tesla för det
blir nog ingen rolig läsning kan jag säga)
F ö håller jag med. Roligt att läsa era intryck. Ni säger samma sak, fast olika.
Usch men det är ju inte okej! Det är lustigt nog en sån sak jag är löjligt nöjd med gällande Tesla här i Göteborg/Mölndal. Efter vi hade varit på Porsche-provkörningen så sa vi att hade vi inte haft inbokad lunch därefter så hade vi stuckit in och tagit en kaffe på Tesla servicecenter i Mölndal. Alltid så gött att komma dit, man känner sig hemma och välkommen. Trevlig och kunnig personal och gott kaffe. Vid något tillfälle körde det ihop sig för oss när bilen skulle in på service. Då körde en ur personalen ut en Tesla till oss, hämtade vår Tesla, körde den till verkstaden och kom sen tillbaka med vår Tesla och tog låneteslan tillbaka. Det är riktigt bra tycker jag! Dålig service är ju däremot bara onödigt.Bjelke skrev:Bilen gillar hon såklart men inte företaget Tesla, ellerSandra skrev:Ja! Det hade jag också tyckt var intressantTiborBlomhall skrev:Tvärtom skulle det vara intressant att läsa!Bjelke skrev:Kanske skulle be sambon att göra lika nån gång(men kanske inte om vad hon tycker om Tesla för det
blir nog ingen rolig läsning kan jag säga)Speciellt om hon inte är imponerad av Teslan. Det förstår jag nämligen inte alls så där hade jag verkligen kunnat bredda mitt synfält (Y)
iaf inte gänget i Väsby som vi åker till, dom har inte
imponerat direkt om man säger så... Visst är det
mindre kul när man får en bil som krånglar men
egentligen har vi haft väldigt få fel, det är bara det att
Tesla har varit helt värdelösa att laga dom (ett fel märkte vi
första dagen och det har dom fortfarande inte fixatoch det har vi naturligtvis försökt alla typ
femton ggr vi varit dit (klonk i framvagnen), och liknande
har det varit med några till "ärenden"...
Jag vet inte hur många onödiga 25-mils-resor vi har gjort dit...
Grymmaste bilen ever men inte företaget alltså.
Trist att höra att du haft så mycket besvär med din :/ Vi har haft enstaka mindre grejer som något clip i en dörr eller bagageluckejustering. Vad har du råkat ut för?mati skrev:Det är det som är stora skillnaden mellan er som bor nära Tesla SC och oss andra som måste ta ledigt för att lämna bilen på verkstaden. Själv har jag numera tjatat och gnällt så mycket att Tesla har lovat att hämta bilen när de äntligen har fått hem alla delar som behöver bytas. Det är såklart bra att de erbjuder den servicen, men å andra sidan har de aldrig gjort det hittills, vilket innebär att jag har spenderat många arbetsdagar med att lämna och hämta bil i Mölndal.
Det innebär ju en massa planering varje gång bilen går sönder, bortsett från inkomstbortfallet. Framförallt när man har en bil som är krångelbenägen, vilket min tyvärr är.
Så trevligt det är att köra Tesla, lika krångligt är det när man har långt till Service Center. Det är därför jag kommer byta bort min Tesla långt tidigare än vad jag hade tänkt från början. Det finns ju numera (eller snart) andra elbilar som är tillräckligt bra och som troligen täcker våra behov.
Oj, få se om jag kan komma ihåg allt.Sandra skrev:Trist att höra att du haft så mycket besvär med din :/ Vi har haft enstaka mindre grejer som något clip i en dörr eller bagageluckejustering. Vad har du råkat ut för?mati skrev:Det är det som är stora skillnaden mellan er som bor nära Tesla SC och oss andra som måste ta ledigt för att lämna bilen på verkstaden. Själv har jag numera tjatat och gnällt så mycket att Tesla har lovat att hämta bilen när de äntligen har fått hem alla delar som behöver bytas. Det är såklart bra att de erbjuder den servicen, men å andra sidan har de aldrig gjort det hittills, vilket innebär att jag har spenderat många arbetsdagar med att lämna och hämta bil i Mölndal.
Det innebär ju en massa planering varje gång bilen går sönder, bortsett från inkomstbortfallet. Framförallt när man har en bil som är krångelbenägen, vilket min tyvärr är.
Så trevligt det är att köra Tesla, lika krångligt är det när man har långt till Service Center. Det är därför jag kommer byta bort min Tesla långt tidigare än vad jag hade tänkt från början. Det finns ju numera (eller snart) andra elbilar som är tillräckligt bra och som troligen täcker våra behov.