Vänner mötte mig med ilska...
Moderator: Redaktion
Re: Vänner mötte mig med ilska...
Är ju helt sjukt att så många här tycker man ska ta avstånd för vad som antagligen är en missuppfattning. Föräldrarna är kanske stressade och oroliga av nån anledning. Behöver ju inte ha med vare sig Jerker eller elbilar att göra men att han råkade komma i vägen för deras frustration. Det sista de behöver är antagligen att förlora vänner.
Men det är väl i tidens anda. Säger du "fel" ord eller uttrycker "fel" åsikt i någon fråga så är det fritt fram att hata och ta avstånd. Ingen bryr sig om varandra längre. Inte på riktigt. Ingen försöker förstå på djupet. Snabbt och enkelt ska det vara. Svart och vitt. Ond eller god.
På temat att döma snabbt utan eftertanke så är den här artikeln värd att läsas: https://www.vf.se/uncategorized/turbule ... ekomikern/
Men det är väl i tidens anda. Säger du "fel" ord eller uttrycker "fel" åsikt i någon fråga så är det fritt fram att hata och ta avstånd. Ingen bryr sig om varandra längre. Inte på riktigt. Ingen försöker förstå på djupet. Snabbt och enkelt ska det vara. Svart och vitt. Ond eller god.
På temat att döma snabbt utan eftertanke så är den här artikeln värd att läsas: https://www.vf.se/uncategorized/turbule ... ekomikern/
Kan det var mer som ligger bakom än bara inställningen till elbilar?
Läst i media om IVL, kolkraftsle och Kobolt? Flygresornas miljöpåverkan? Politisk åskådning? osv inte säkert att du ens uttryckt något i andra frågor men de kanske mycket väl "förknippar det" med "elbilar" på olika sätt.
Eller så är det så enkelt att grabben måste ha dragkrok enligt föräldrarna
Låter oavsett som ett mycket märkligt beteende.
Läst i media om IVL, kolkraftsle och Kobolt? Flygresornas miljöpåverkan? Politisk åskådning? osv inte säkert att du ens uttryckt något i andra frågor men de kanske mycket väl "förknippar det" med "elbilar" på olika sätt.
Eller så är det så enkelt att grabben måste ha dragkrok enligt föräldrarna

Låter oavsett som ett mycket märkligt beteende.
Renault R5 beställd, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Sanningen är att folks och dina vänners uppfattning är att ett köp en ny Tesla idag kostar närmare en miljon. Det förvånar mig att du inte förstår att det är kan vara provocerande att "övertala" en ung vuxen som inte har ett fast jobb att göra den typen av lyxköp. Det kanske finns annat som går före, typ bostad. I sonens livssituation så kanske en förälder tycker att en 10 år begagnad skrotbil är det rätta. Skrotbilen var dessutom en gåva från föräldrarna om jag förstod dig rätt.Jerker skrev:Kan nog vara så. Men jag har ju bara svarat på frågor. Det kan vara riskfyllt att vara sanningssägare ibland...MangeT skrev:Kan ju vara så att sonen som ung kille / man tjatat om bil och föräldrarna sagt att först skaffar man sig ett jobb sedan om pengarna räcker en bil. De är nog tror jag oroliga för att sonen sätter sig i skuld och tycker absolut inte att han ska köpa någon ny bil. De har kanske också hört att elbilar dessutom är dyrare i inköp och då när de får höra om din ”övertalning” blivit extra oroliga.
Kia EV9
Tidigare Teslor:
Tesla model S P85 Lud - 15
Tesla. model X P90 Lud - 17
Tesla model Y LR- 21
Tidigare Teslor:
Tesla model S P85 Lud - 15
Tesla. model X P90 Lud - 17
Tesla model Y LR- 21
Bilar är religion.LarsL skrev:… endel ser det här med bilar på samma sätt som religon. …
Nu är ju Jerkers lilla Zoe kanske inte riktigt i samma prisklass som en Tesla, och jag upplever den inte som särskilt provocerande heller. Tvärtom så är väl en Zoe en av de mest överkomliga elbilarna som finns att köpa idag, långt ifrån lyx och Jante. Och någon form av övertalning kan det väl inte heller vara tal om i det här fallet. Samtidigt kan det ju vara bra att sätta mål för framtiden. Om grabben är sugen på en elbil, men inte har råd ännu, så anstränger han sig kanske lite extra för att kunna förverkliga sin dröm så småningom.mjwahl skrev:Sanningen är att folks och dina vänners uppfattning är att ett köp en ny Tesla idag kostar närmare en miljon. Det förvånar mig att du inte förstår att det är kan vara provocerande att "övertala" en ung vuxen som inte har ett fast jobb att göra den typen av lyxköp. Det kanske finns annat som går före, typ bostad. I sonens livssituation så kanske en förälder tycker att en 10 år begagnad skrotbil är det rätta. Skrotbilen var dessutom en gåva från föräldrarna om jag förstod dig rätt.
Senast redigerad av mati, redigerad totalt 1 gånger.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Låter som en bizarr situtation där föräldrarna behöver skydda en vuxen man från onda elbilar.
Och att köpa en ny bil eller leasa är ju inte så "klokt" om man precis har fått ett jobb. Undantag kan göras för en Mazda Miata, eftersom det kan räknas på nöjeskontot
. Situationen kan kanske upfattas som om att du har gett sonen ett dåligt ekonomiskt råd helt enkelt. Tipsa om elcykel istället 
Men det är nog här skon klämmer. 6 mil till jobbet blir under 1500 mil per år. Det finns väl inget sätt att räkna på som gör det billigare att köra elbil än den gammla fossil som han har tillgång till nu?Jerker skrev:... Att ha en elbil istf en fossil är alltså en ren vinstaffär i hans fall med en årlig körsträcka på över 3000 mil/år, iaf om man jämför mellan nya bilar, ....
Och att köpa en ny bil eller leasa är ju inte så "klokt" om man precis har fått ett jobb. Undantag kan göras för en Mazda Miata, eftersom det kan räknas på nöjeskontot

- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Han skrev 6 mil enkel resa så det blir typ 3000 mil/år...
Men det är fortfarande svårt att som ung att köpa en ny bil såklart (oavsett sort nästan), och en begagnad blir svårt för då hittar man
nog ingen som funkar med hans förutsättningar till en rimlig peng istället...
Men det är fortfarande svårt att som ung att köpa en ny bil såklart (oavsett sort nästan), och en begagnad blir svårt för då hittar man
nog ingen som funkar med hans förutsättningar till en rimlig peng istället...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
- PoloPrinsen
Ypperligt tillfälle att få fakiljen att räkna på och i lugn o ro fundera på vad grabben kommer ha för alternatil om X år då hans numidag 10 år gamla bil har gjort sitt som jobbpendlarbil och enda bil i familjen. Om 2-3 år kommer det ju finnas en drös med nya elbilsalternativ och då kanske en 0-4 år gammal elbil kan vara det bästa både ekonomiskt men även bättre säkerhetsmässigt.
Hoppas o tror som todigare skribenter varit inne påatt det nog inte är Jerker o elbilstjat som är felet utan nått annat ligger bakom o stressar mor o far och bägaren rann över i samband med nått prat hemmavid med sonen om just bilinköp/innehav. Typ.
Lite komisk koppling* för att lätta upp stämningen inspirerat av Karl Bertil Jonsons jul;
Sa o sa, det var ju MIN reservdunk!
Men du har ju så många reservdunkar ändå, 2 i bilen och 4 i garaget. Inte behöver du en till.
Jag har närt en ELbilist vid min barm!
Du får INTE hänga med till Biltema i (insert närmaste grannstadsnamn med Biltemabutik) och köpa nytt oljefilter, olja, tändstift, oljefilteravdragare, tändkablar, luftfilter, tändstiftsnyckel, brytarspetsar, bladmått, förgasarolja och avgassystem!
*annars kan vi ju inte gå vidare om vi inte kan lägga in en växel köra vidare!... öhum... haha
Kram på er alla o en med extra stöt(d) i till Jerker.
Mvh PP
Hoppas o tror som todigare skribenter varit inne påatt det nog inte är Jerker o elbilstjat som är felet utan nått annat ligger bakom o stressar mor o far och bägaren rann över i samband med nått prat hemmavid med sonen om just bilinköp/innehav. Typ.
Lite komisk koppling* för att lätta upp stämningen inspirerat av Karl Bertil Jonsons jul;
Sa o sa, det var ju MIN reservdunk!
Men du har ju så många reservdunkar ändå, 2 i bilen och 4 i garaget. Inte behöver du en till.
Jag har närt en ELbilist vid min barm!
Du får INTE hänga med till Biltema i (insert närmaste grannstadsnamn med Biltemabutik) och köpa nytt oljefilter, olja, tändstift, oljefilteravdragare, tändkablar, luftfilter, tändstiftsnyckel, brytarspetsar, bladmått, förgasarolja och avgassystem!
*annars kan vi ju inte gå vidare om vi inte kan lägga in en växel köra vidare!... öhum... haha
Kram på er alla o en med extra stöt(d) i till Jerker.
Mvh PP
Reserverat en Sion från Sonomotors. Har den nya, aktuella referral-koden som gäller april ut i år! Om du vill spara 125Euro så säg till! (får ej ange koden här i signaturen).
Först tycker jag det är ganska självklart att grabben skulle kunna finansiera en elbil med 2x6 mil per dag. Särskilt jämfört med en 10år gammal ICE-bil.
Men ännu smartare om han nu inte har annat än en hyresrätt? Flytta till den nya orten (och kom iväg från föräldrarna
)
Sen tror jag att Jerker har klivit på lite ömma tår här. Föräldrarna har gett sonen en bil som de tycker är riktigt bra och trevlig för sonen, hjälpt honom på traven eller en present. Sen kommer du utifrån och säger att den är skit och att han ska ha riktiga grejer som faktiskt blir billigare trots gåvan. Klart en blir förbannad
Men ännu smartare om han nu inte har annat än en hyresrätt? Flytta till den nya orten (och kom iväg från föräldrarna

Sen tror jag att Jerker har klivit på lite ömma tår här. Föräldrarna har gett sonen en bil som de tycker är riktigt bra och trevlig för sonen, hjälpt honom på traven eller en present. Sen kommer du utifrån och säger att den är skit och att han ska ha riktiga grejer som faktiskt blir billigare trots gåvan. Klart en blir förbannad

Då ska du höra vilket tissel och tassel det blir vid kaffemaskinerna vid en större arbetsplats om man råkar ta Ferrarin en dag.mati skrev:...Mazda Miata...
"Vems är Ferrarin på perkeringen?!"
...
"Jaha, jag har hört att han kör Tesla OCKSÅ!"
Jantelagen...
- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
dstr skrev:Då ska du höra vilket tissel och tassel det blir vid kaffemaskinerna vid en större arbetsplats om man råkar ta Ferrarin en dag.mati skrev:...Mazda Miata...
...
Jantelagen...

S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Jag har haft liknande erfarenhet en gång. Men eftersom de var bilhandlarfamilj så lät jag deras kritik få vara oemotsagd av hänsyn till vänskapen.
Är dina vänner bilhandlare också Jerker?
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD som nu passerat 15000 mil utan problem.
Jo, jag vet. Jag har startat eget bl a på grund av detta. Då slipper man försvara sig. Jag orkade inte med kollegorna som kom i antika skruttiga rosthögar till jobbet, samtidigt som man själv kom i en Tesla, trots att vi alla hade samma lön ungefär. Alla kan ju göra vad de vill med sina pengar. Det är ju ett hyfsat fritt land ändå. Men vissa saker är mer okej än andra att lägga pengar på. Det har jag numera förstått. Jag växte ju upp i Tyskland, långt utanför jantelagens territorium. Det tog ett tag för mig att inse att det inte är fint om man har det "för bra". Dumheter.dstr skrev:Då ska du höra vilket tissel och tassel det blir vid kaffemaskinerna vid en större arbetsplats om man råkar ta Ferrarin en dag.mati skrev:...Mazda Miata...
...
Jantelagen...
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Nej, inte alls!themax skrev:Jag har haft liknande erfarenhet en gång. Men eftersom de var bilhandlarfamilj så lät jag deras kritik få vara oemotsagd av hänsyn till vänskapen.
Håller med, det finns ca 1100 st pers på min arbetsplats och jag har ända Teslan, folket frågar hur jag har råd. Får förklara mig hela tiden hur man ska räkna och att det inte blir så mycket dyrare än nya V90 som massa kör i.mati skrev:Jo, jag vet. Jag har startat eget bl a på grund av detta. Då slipper man försvara sig. Jag orkade inte med kollegorna som kom i antika skruttiga rosthögar till jobbet, samtidigt som man själv kom i en Tesla, trots att vi alla hade samma lön ungefär. Alla kan ju göra vad de vill med sina pengar. Det är ju ett hyfsat fritt land ändå. Men vissa saker är mer okej än andra att lägga pengar på. Det har jag numera förstått. Jag växte ju upp i Tyskland, långt utanför jantelagens territorium. Det tog ett tag för mig att inse att det inte är fint om man har det "för bra". Dumheter.dstr skrev:Då ska du höra vilket tissel och tassel det blir vid kaffemaskinerna vid en större arbetsplats om man råkar ta Ferrarin en dag.mati skrev:...Mazda Miata...
...
Jantelagen...
dstr skrev:Då ska du höra vilket tissel och tassel det blir vid kaffemaskinerna vid en större arbetsplats om man råkar ta Ferrarin en dag.mati skrev:...Mazda Miata...
...
Jantelagen...
Dig är jag avundsjuk på också.

Själv möts jag ibland av att ungarna på grabbens skola vrålar "HÄFTIG BIL" när jag ska lämna honom på morgonen. Även lärarna har kommenterat bilen nån gång. Mest typ "det hörs ju inte när du kommer... " och såna saker.
På jobbet blir det ibland lite snack också. "Jaså, så det är du som har Teslan..." och liknande. Dock mest nyfikenhet då många är intresserade av teknik men även lite missunnsamhet ibland. Blir ju lite extra känsligt då jag är min egen och de andra är anställda. Blir ju lite skillnad i vad man kan göra bilmässigt om inte annat.
Om någon lånar 1.7mkr och köper en sommarstuga i Stockholmstrakten så är det ingen som lyfter på ögonbrynen, eller ens bryr sig. Snarare blir kommentaren "den var billig, långt från stan?"Verdi skrev:Dig är jag avundsjuk på också.![]()
Att låna 1.7mkr och lägga på pojkdrömmar verkar vara helt otänktbart för många. #YOLO osv.
Tror du missförstår mig. Jag strävar efter att bli som dig. En positiv drivkraft.dstr skrev:Om någon lånar 1.7mkr och köper en sommarstuga i Stockholmstrakten så är det ingen som lyfter på ögonbrynen, eller ens bryr sig. Snarare blir kommentaren "den var billig, långt från stan?"Verdi skrev:Dig är jag avundsjuk på också.![]()
Att låna 1.7mkr och lägga på pojkdrömmar verkar vara helt otänktbart för många. #YOLO osv.

Funderar på att byta i3an mot en sportbil av nåt slag. Såg att BMWSC har återupptagit sin verksamhet inför 2018 så en M3a kanske inte vore helt fel. Då får vi dessutom fyra riktiga dörrar på andrabilen.

Nej, jag missförstod inte - jag ville bara lyfta fram hur "enkelt" det är.Verdi skrev:Funderar på att byta i3an mot en sportbil av nåt slag. Såg att BMWSC har återupptagit sin verksamhet inför 2018 så en M3a kanske inte vore helt fel. Då får vi dessutom fyra riktiga dörrar på andrabilen.Annars har jag kikat mot Porsche men de är dyra och lite opraktiska när man har småbarn. Vägrar ha 3 bilar igen. Provade det förra sommaren men blev bara stressad över att en bil var "onödig".
...och nu är du precis som Jerkers fd vänner.

tt knep att finansiera "yolo-bilar" är att köpa dom med 20% kontant och 80% restvärde på 1 år. Då kan du åka GT3 för under 2000/mån.
Sen finns det självklart risker, men det gör det överallt. Med sommarstugan så kan du tappa 500k i ett klubbslag i kommunfullmäktige där ordet stadsplan yppas.
Eller som taxichauffören som körde hem mig härom natten o såg på min uppfart: Är det din Tesla? Den måste va jättedyr? Jo vars.dstr skrev:Då ska du höra vilket tissel och tassel det blir vid kaffemaskinerna vid en större arbetsplats om man råkar ta Ferrarin en dag.mati skrev:...Mazda Miata...
...
Jantelagen...
Efter att ha kört fram sista 10 m:
Men vad är den lilla som står där bakom?
Det är oxå en Tesla.
Va? Nej du luras!! Det har ingen råd med!
Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
dstr skrev:Nej, jag missförstod inte - jag ville bara lyfta fram hur "enkelt" det är.Verdi skrev:Funderar på att byta i3an mot en sportbil av nåt slag. Såg att BMWSC har återupptagit sin verksamhet inför 2018 så en M3a kanske inte vore helt fel. Då får vi dessutom fyra riktiga dörrar på andrabilen.Annars har jag kikat mot Porsche men de är dyra och lite opraktiska när man har småbarn. Vägrar ha 3 bilar igen. Provade det förra sommaren men blev bara stressad över att en bil var "onödig".
...och nu är du precis som Jerkers fd vänner.Porsche är inte dyra. Köp en GT3 så åker du "gratis". Dom ligger still i pris och klättrar sakta uppåt (utom 991...). Min 458 har legat still i pris i 2 år. Amorteringen på det lånet blir som ett sparande. E
tt knep att finansiera "yolo-bilar" är att köpa dom med 20% kontant och 80% restvärde på 1 år. Då kan du åka GT3 för under 2000/mån.
Sen finns det självklart risker, men det gör det överallt. Med sommarstugan så kan du tappa 500k i ett klubbslag i kommunfullmäktige där ordet stadsplan yppas.
Njae. Tänker att den måste funka som bruksbil och ca 1300 mil per år också. Får inte vara alltför "fin" bil för att det ska kännas rätt. Tre bilar orkar jag som sagt inte med. Självbedrägeriet är inte tillräckligt starkt för det.

Varför finns det inte gilla-knappar på det här forumet?PoloPrinsen skrev:Jag har närt en ELbilist vid min barm!
Du får INTE hänga med till Biltema i ...

- gellerstam
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/magnus28392
Jag efterfrågade det förra året och Tibor lovade mig att det kommer på Torsdag.Simon skrev:Varför finns det inte gilla-knappar på det här forumet?PoloPrinsen skrev:Jag har närt en ELbilist vid min barm!
Du får INTE hänga med till Biltema i ...

Tesla Model Y
- SebastianP
- Teslaägare
Det där knepet är smart. Vart har du hittat möjlighet, om du nu själv har kört den varianten, att få godkänt restvärde upp till 80%?dstr skrev:Nej, jag missförstod inte - jag ville bara lyfta fram hur "enkelt" det är.Verdi skrev:Funderar på att byta i3an mot en sportbil av nåt slag. Såg att BMWSC har återupptagit sin verksamhet inför 2018 så en M3a kanske inte vore helt fel. Då får vi dessutom fyra riktiga dörrar på andrabilen.Annars har jag kikat mot Porsche men de är dyra och lite opraktiska när man har småbarn. Vägrar ha 3 bilar igen. Provade det förra sommaren men blev bara stressad över att en bil var "onödig".
...och nu är du precis som Jerkers fd vänner.Porsche är inte dyra. Köp en GT3 så åker du "gratis". Dom ligger still i pris och klättrar sakta uppåt (utom 991...). Min 458 har legat still i pris i 2 år. Amorteringen på det lånet blir som ett sparande. E
"Vilket finnansbolag som helst" - har personligen erfarenhet från Santander och DNB-Nor.SebastianP skrev:Det där knepet är smart. Vart har du hittat möjlighet, om du nu själv har kört den varianten, att få godkänt restvärde upp till 80%?
Notera att det är på 12 månaders kredittid.
edit: På Santander så fick jag det inte helt amorteringsfritt - där lades restvärdet på 79%.