.

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

.

Inlägg av Svenssons »

.
Senast redigerad av Svenssons, redigerad totalt 3 gång.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
_TonyV
Teslaägare

Re: YAFFEC

Inlägg av _TonyV »

Skulle säga lite orättvist kalla vissa av bilarna på listan för YAFFEC

Leaf -18, ja den är presenterad -17 men leveranser är garanterat på gång när det är utlovat. Om man ser till Nissans trackrecord
BMW i3. Nu har jag dålig koll på denna, menar du i3s, den upphottade bilen? Går väl att köpa tom
M3, den levereras ju garanterat i USA redan, Californinen har en befolkning på nästan 40 miljoner. Går många nordiska länder bara på det.
Zoe, vet inte vad du menar med -18 modell där, inget nytt är väl utlovat.
Samma med Ioniq, levereras redan, men långa köer, jovisst.
osv....
Leaf 24, 30, 40, Skoda CitiGo, ID3, MYP -22, M3 -21
MYLR-24
vigge50

Inlägg av vigge50 »

_TonyV skrev:
Skulle säga lite orättvist kalla vissa av bilarna på listan för YAFFEC

Leaf -18, ja den är presenterad -17 men leveranser är garanterat på gång när det är utlovat. Om man ser till Nissans trackrecord
BMW i3. Nu har jag dålig koll på denna, menar du i3s, den upphottade bilen? Går väl att köpa tom
M3, den levereras ju garanterat i USA redan, Californinen har en befolkning på nästan 40 miljoner. Går många nordiska länder bara på det.
Zoe, vet inte vad du menar med -18 modell där, inget nytt är väl utlovat.
Samma med Ioniq, levereras redan, men långa köer, jovisst.
osv....
Han listar nog alla kommande elbilar, rubriken kanske inte passar alla.

Det ryktas om att BMW i3 ska få 48 kWh batteri under 2018.
Model 3 kommer till Europa förhoppningsvis i år.
Ioniq ska också få större batteri i år.

Edit: har varit prat om att Zoe ska få CCS i år.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Kanske är bra att lägga till funktionerna som vi tror kommer och som gör Leaf 2 till en YAFFEC. LEAF 2.Zero 40kWh är ju knappast en YAFFEC eftersom den går att köpa nu i feb/mars. Däremot har vi Leaf 60kWh som kanske kommer 2019?
Lite samma med Ioniq osv.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

Kan inte leta just nu, men visst startades det en identisk tråd för ett par månader sedan?
vigge50

Inlägg av vigge50 »

Jerker skrev:
Kan inte leta just nu, men visst startades det en identisk tråd för ett par månader sedan?
Typ, och Svensson skrev en liknande(samma?) lista den gången.

http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... 27&t=10789
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare

Inlägg av Leo »

Jag ser att du tydligt har markerat vilka som får dragkrok också... dvs ingen! :D
Renault R5 beställd, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Inlägg av LarsL »

Nissan e-NV200 ska få dragkrok enligt YAFFEC.
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare

Inlägg av Leo »

Se där! Då var ju listan nästan 100% korrekt. (Jaguar i-pace också.)
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

.
Senast redigerad av Svenssons, redigerad totalt 1 gånger.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
vigge50

Inlägg av vigge50 »

Leo skrev:
Längst upp ;)
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare

Inlägg av Leo »

Det var det jag menade att i-pace också fanns med.

Upplever att det fungerar dåligt när jag försöker förmedla humor och ironi i skriven text tyvärr. När jag tänker mig en tråd/ämne ungefär som ett samtal, som flyter på med instick och kommentarer. Då någon annan tänker det som ett Wikipedia eller faktasammanställning som ska vara 100% korrekt i alla avseenden. Då läser vi nog det som skrivs på olika sätt.

En av svårigheterna med internet och sociala medier jämfört med då man träffas där tonfall, betoning, kroppsspråk tydligare förmedlar budskapet och där samtalet kanske ibland förs bara för underhållningens skull eller man kanske vill ge ett snabbt ungefärligt svar för att påvisa något. :P
Användarvisningsbild
ElbilsbilistenTesla
Teslaägare

Inlägg av ElbilsbilistenTesla »

nissan e nv200 har vad jag vet redan drag idag men bara som tillval

Fast igentligen varför envisas vi med dragkrok som ett mått på att en bil är bra kan man inte låna en kompis bil och kärra så får han låna teslan
men risken e ju stor att kompisen inte vill byta tillbaka...
Användarvisningsbild
ElbilsbilistenTesla
Teslaägare

Inlägg av ElbilsbilistenTesla »

Leo skrev:

Upplever att det fungerar dåligt när jag försöker förmedla humor och ironi i skriven text tyvärr. När jag tänker mig en tråd/ämne ungefär som ett samtal, som flyter på med instick och kommentarer. Då någon annan tänker det som ett Wikipedia eller faktasammanställning som ska vara 100% korrekt i alla avseenden. Då läser vi nog det som skrivs på olika sätt.

En av svårigheterna med internet och sociala medier jämfört med då man träffas där tonfall, betoning, kroppsspråk tydligare förmedlar budskapet och där samtalet kanske ibland förs bara för underhållningens skull eller man kanske vill ge ett snabbt ungefärligt svar för att påvisa något. :P
Jag känner igen detta och håller med om att det är lättare att prata live
men kanske kommer det en uppdattering på denna sidan med som i våra bilar men skype där man i chattroom kan prata live.
vigge50

Inlägg av vigge50 »

Leo skrev:

Ja, det är helt klart nackdelen med att skriva jämfört med att prata och höra tonen. Jag förstod det som att I Pace fattades och att det var det som gjorde att listan inte var 100% korrekt.
Användarvisningsbild
Delta
Teslaägare

Inlägg av Delta »

Leo skrev:
Opel AmperaE/Chevrolet Bolt :?:
vigge50

Inlägg av vigge50 »

Delta skrev:
Leo skrev:
Opel AmperaE/Chevrolet Bolt :?:
Det här är räknat för den europeiska marknaden där har den redan kommit till flera länder och om vi bara ska kolla på Sverige så är det osäkert om den någonsin kommer komma.
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Inlägg av LarsL »

ElbilsbilistenTesla skrev:

Fast igentligen varför envisas vi med dragkrok som ett mått på att en bil är bra kan man inte låna en kompis bil och kärra så får han låna teslan
Jo, självklart kan jag köpa en Tesla Model S och ge den till en kompis och sedan köra omkring med hens Volvo V70. Men det känns ju lite fel att jag ska betala för en Tesla och åka i en Volvo?
Vi ha4 nog helt enkelt helt olika frekvens på vårat dragkroksanvändande.
vigge50

Inlägg av vigge50 »

ElbilsbilistenTesla skrev:

Och hur ska övergången till elbilar då gå om man hela tiden ska vara beroende av att en kompis har en fossilbil? Det är ju lite som att säga att det behövs inte någon elbil med mer än 20 mils räckvidd eller snabbladdare, låna din kompis fossilbil om du ska köra längre.
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare

Inlägg av Teslaspolen »

Jag tolkar Tibors YAFFEC annorlunda än vad du verkar göra, Svensson. Jag läser det som en term på alla koncept- och halv-konceptbilar som ligger luddigt in i framtiden.

Därför skulle jag absolut inte räkna med Nissan Leaf 2, Tesla Model 3 eller Hyundai Kona in där.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Referralkod: ts.la/tibor72449

Inlägg av TiborBlomhall »

Teslaspolen skrev:
Jag tolkar Tibors YAFFEC annorlunda än vad du verkar göra, Svensson. Jag läser det som en term på alla koncept- och halv-konceptbilar som ligger luddigt in i framtiden.

Därför skulle jag absolut inte räkna med Nissan Leaf 2, Tesla Model 3 eller Hyundai Kona in där.
Jag tolkar också min YAFFEC likadant ;)
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

.
Användarvisningsbild
Delta
Teslaägare

Inlägg av Delta »

Faraday Future FF 91 då? Ursäkta om jag tjatar,
vigge50

Inlägg av vigge50 »

Delta skrev:
Faraday Future FF 91 då? Ursäkta om jag tjatar,
Han har skrivit att han inte tar med företag som aldrig producerat någon bil tidigare.
Skriv svar