På denna sidan under elbilsmyter har Tibor länkat till en rapport där Mercedes B-klass som fossilbil jämförts med elbilsversionen och den visar att det släpps ut 4,6 ton koldioxid mer att producera elbilen än fossilbilen men att detta tas igen under körtiden mer än väl, speciellt med en ren elmix.

När den nya rapporten kom nu i veckan och Tibor skrev en artikel om det så kände jag att jag ville sätta in mig lite mer i den och se om resultatet verkligen skilde så mycket och det visade sig att det gör det inte, det är bara att resultatet är skrivet lite annorlunda och media inte ser på helheten ännu en gång. Enligt rapporten och Tibors artikel så släpper produktionen av en elbil utan batteri ut ungefär lika mycket som produktionen av en hel fossilbil. Om vi applicerar det på undersökningen av Mercedes B-klass så får vi att 36 kWh batteriet leder till 4,6 ton koldioxid eller 127 kg/kWh alltså inom ramen för den svenska studien. Denna bilen fick sina batterier från Tesla så då är vi på 12,7 ton för ett 100 kWh batteri. Hur kan då denna rapporten få så bra siffror för elbilen då?
Jo, de har kollat upp flera batterikemier enligt tabellen nedan och sen räknat på den bästa, alltså LMO(Litium-magnesium) som används av Nissan Leaf och så räknar de på ett 30 kWh batteri och en total körsträcka på 20 000 mil. Under denna tiden så förväntar de sig även 1,5 batteribyten.
Tesla använder NCA i sina bilar vilket betyder att ett 100 kWh batteri enligt denna studien släpper ut 11,6 ton koldioxid under framställning, bättre än IVLs siffror men inte någon gigantisk skillnad om man kollar på de lägre 15 ton. De 13 gram koldioxid per kilometer ska alltså först multipliceras med 3,3 för att komma upp 100 kWh och en 2 för annan kemi och då kommer vi på europeisk elmix upp i 86 g/km. Läggs det in i diagrammet så får vi med europeisk elmix alltså strax över 160 g/km och vi är inte så långt efter en fossilbil. Nu är ju såklart frågan hur Teslas batterier som produceras i Japan där kolkraft står för stor del av elproduktionen står sig jämfört med NCA batterier i genomsnitt. Att Teslas nya batterier i Gigafactory blir renare än genomsnittet tror jag absolut på men dessa finns ju inte i Model S och Model X.
Nu räknade IVL i och för sig med NEDC siffror för utsläpp från fossilbilar vilket såklart gynnar dessa till skillnad från denna studien som lagt till lite och räknar med 140 g/km men detta ska inkludera framställningen av bränslena så kanske borde denna siffran höjas ytterligare.