Laddkabel och vatten

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Re: Laddkabel och vatten

Inlägg av HelectriC »

http://elbilforum.no/forum/index.php/to ... #msg280554[/quote]

Av den tråden att döma så verkar det inte vara nåt problem, så jag vet inte helt vad du syftar till. Tråden borde ju fyllts upp av många med samma problem, men det tycks bara vara några få. Eller läser jag det helt fel?[/quote]
Både ja och nej. Folk har ju haft problem med det. Du hittar det i andra trådar också. Men det är inte ett stort problem nej. Lika många andra fel på UMC kabeln, så kanske drunknar i det iof :). Jag har som sagt min ute jämt i regn. Men alltid liggande. De som har haft problem verkar ha haft den hängande. Så i direkt regn är det i alla fall en säkerhet att ha den horisontellt. Kladden alltså. Att alltid ha en reservladdkabel med är väl ändå en bra säkerhet, oavsett fel. Min pajade inte av regn, men gav bara upp i somras. Jag kunde hämta upp en ny omgående så Tesla, i Upplands Väsby... Jag befann mig i skogen i västra Värmland. Utan laddning.
Det står ju också uttryckligen att den inte klarar severe rain. Vad de nu menar med det. En lätt regnskur i Bergen är ju severe rain i Kairo. Så lite luddigt. Men väldigt kraftigt regn kan man väl iaf anta de menar.[/quote]

Hur ska man klara att ha kladden i horisontellt läge om man laddar på stolpe där kontakten är ca120cm över backen?
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
sondell
Teslaägare

Inlägg av sondell »

Det beror väl på hur det ser ut. Inte rocket science direkt. På min trävägg hade det räckt med 4 spik. I stugan är det stolpe då lägger jag den ovanpå. Annars får man väl ha en rem ;). Men skarvsladd funkar ju alltid, det har jag hemma nu.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

sondell skrev:
Det beror väl på hur det ser ut. Inte rocket science direkt. På min trävägg hade det räckt med 4 spik. I stugan är det stolpe då lägger jag den ovanpå. Annars får man väl ha en rem ;). Men skarvsladd funkar ju alltid, det har jag hemma nu.

på jobb ær det svårt att skruva upp något hjælpmedel eller anpassa stolpen (hade i så fall behøvt anpassa alla våra ca 30 laddplatser;-) skarvsladd ær ju klart en møjlighet, men det ær væl strængt tatt inte rekommenderat pga værmeutveckling, kortslutning bla bla bla? Schuko UMC:en ær ju egentligen en ganska dålig laddløsning . Typ2 har ju ingen kladd eller annat bråte på sladden. Kænns mer genomtænkt, varfør kan Schuko UMC inte se sån ut?

ser snart ut som jag har en kabelbutik i bagaget; Schuko UMC, Typ2 och nu då kanske æven skarvsladd. Nån annan sladd jag ska lægga in dær før att gøra bilden perfekt?
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
sondell
Teslaägare

Inlägg av sondell »

HelectriC skrev:
ser snart ut som jag har en kabelbutik i bagaget; Schuko UMC, Typ2 och nu då kanske æven skarvsladd. Nån annan sladd jag ska lægga in dær før att gøra bilden perfekt?
Innan du har Kirkebøs adapterkit så är det ju inte fulländat :).
http://elbilforum.no/forum/index.php?topic=8587.10
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,13852.0.html

Fast jag har bara övergångar mellan shuko, 16A blå och 32A blå CEE enfas. Och lång 2.5 mm shuko kabel. Och lång 16A CEE röd plus övergång till Shuko. Övergång från 32A röd CEE och 32A blå trefas kanske kan vara bra att ha, men de har ag inte skaffat. En del av detta hittar man ju på Clas Ohlson, 16A CEE både röd och blå till Shuko t.ex.
Att man inte rekommenderar skarvsladd är väl för att vara safe. De kan ju medföra risker. Om någon får för sig att ladda 13 eller 16 A på en 1.5mm2 eller kanske t.o.m en lampskarvsladd, och kanske hoprullad. Jag laddar 16A på Shuko, men man ska ju veta att det funkar på just den platsen då. Dålig kontakt eller liknande kan ju skapa varmgång, såsom dålig genomluftning. Brorsans 10A uttag gick varmt efter 45 min Leaf laddning. Men jag laddar 16A Shuko på flera ställen utan problem. Så på nya platser bör man oavsett vara försiktig.
Skriv svar