mati skrev:Zoen är den perfekta pendlarbilen. Om man pendlar 8-10 mil om dagen har man betalat skillnaden på några år. På landsbygden är det ett rimligt pendelavstånd. Och prisskillnaden betalar man ju bara delvis, förutsatt att bilarna tappar procentuellt ungefär lika mycket i värde.
När jag köpte min Leaf så lämnade jag en Ford Mondeo (Ghia 150hk så inget monster och den drog ca 0,7l/mil om man körde lugnt) och hade exakt 10 mil till jobbet,
skillnaden per mil blev ca 8,5kr/mil (och då har jag inte räknat in att jag laddade gratis på jobbet vilket halverade milkostnaden eg för Leafen), så med
ca 5500 mil/år så sparade jag enbart på bränslet ca 45-50tkr/år

Sedan försvann ju även kostnaderna för lite småsaker oxo såklart (som olja/filter/diverse mindre rep. relaterat till fossilmotorn osv) men det påverkade inte kalkylen nämnvärt (Forden
var ganska snäll jämfört med några andra på jobbet med samma modell).
Dessutom var Leafen bra mycket piggare och tystare än Forden (trots att det var en Ghia faktiskt) och komforten var ungefär likvärdig...
Forden tog lite mer bagage däremot.
Leafen klarade dock inte 10 mil när det var riktigt kallt utan att man körde larvigt lugnt , jag har ju första gen. av Leafen dvs ingen värmepump vilket den nyare vi hade nån
månad hade och den funkade bättre även med lilla 24kWh-batteriet. Den nyare Leafen har också lite mer batteri tillgängligt än min.
Min sambo vann ju den där tävlingen i tidningen elbilen så vi fick en nyare Leaf en månad och fast den har lika batteri (och lite tajtare fjädring) så är den bättre om man har 10 mil enkelresa varje dag.
När jag sedan började jobba i Hudik vilket är ca 8 mil så funkade även min Leaf bra året runt

Men numera är det Teslan som gäller dit såklart