Jaguar I-Pace

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
jonas
Teslaägare

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av jonas »

HelectriC skrev:
Fick samtal från lokale jaguarsäljaren som berättade lite om bilen.

Bilen får 1-fas 7,4kW inbyggd laddare
I norge är ju enfas med hög ström inte lika stort problem som i Sverige, så det är nog inte så konstigt om man börjar med enfas där.
I sverige däremot är det ju inte roligt att ha 32A enfas. Tror inte det är gångbart alls.
Beställd MYP
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
Användarvisningsbild
FruDrakbana
Teslaägare

Jaguar I-Pace

Inlägg av FruDrakbana »

vigge50 skrev:
HelectriC skrev:
Jag har plats 50 i kön Bild
Baksätet är delbart 60/40 utan skidlucka (dvs samma som Model S)
Möjlighet till takräcke och dragkrok
Första kundbilar kommer juli/augusti
22-23 februari visar dom en produktionsbil i Bergen. Sen har man fram till 28 feb att låsa beställning om man vill få bilen i aug/juli
Definitivt ingen tillgång till Teslas Superchargers Bild
Ingen garanti på mer än 50kW CCS även om mer antagligen blir troligt
Luftfjädringen ställer in sig i hårdhet, inte bara höjden som hos Tesla
520 liter bagage bak, 30 liter fram (F-pace har 550 bak)
Körmässigt ska den bli ett mellanting mellan Model S och Model X, dvs inte en ren SUV/gungkänsla.
Då ska vi bara få reda på priset för denna bilen sen så har vi ganska bra koll på den.
Priserna (svenska) ser ut såhär;

940 900
1 078 900

Fanns en mellan modell också minns inte priset på den. Sen några tillval så som fälgar och lack.
Fri SuC = http://---

Kör arvegods; Multivit ute o nattsvart inne, rejält plåttak, stålgung, gen2 säte, oblanka träimitationer, köra fort, själv o längre samt kalltsomfankit, extralampor inne o ute o en död ko som armstöd.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

jonas skrev:
HelectriC skrev:

I norge är ju enfas med hög ström inte lika stort problem som i Sverige, så det är nog inte så konstigt om man börjar med enfas där.
I sverige däremot är det ju inte roligt att ha 32A enfas. Tror inte det är gångbart alls.
Jag har 63A säkring på Tesla WC, plockar ut 32A 3-fas 230V.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Hedman
Teslaägare

Inlägg av Hedman »

jonas skrev:
HelectriC skrev:

Man kan ju säkra upp till 32A eller ännu mer i Sverige, men det kostar rätt mycket. Har man inte behov av effekten från de andra två faserna så blir det en onödigt dyr månadskostnad. Allt för att avsaknad av trefas på ombordladdaren.
Stolt ägare till Electra, en Röd Tesla Model S 100D - 201711 med lite kul utrustning.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Ni kanske ska sliper ihop med Proooosit och köpa 2 till 1-fas. Då går det att ladda 32A 1-fas på 2-faser 16A.

http://elbil.forum24.se/elbil-about7753 ... t=sundrive
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

Svenssons skrev:
e5m1r skrev:
Här kan du köpa DC laddning till förhållandevis bra pris
http://www.setec-power.com
Kolla bara upp att de har giltiga cert för EU
Priset verkar hamna kring 30-40tkr för 20kW CCS. Bra mycket mer än för en AC-laddare men ändå möjlighet och dessutom går det kanske få bidrag. Frågan är som du skriver om de klarar av EU-kraven.
Fick priser därifrån nyss och det var USD 2200/unit för 10kW och USD 4450/unit för 20kW,
tror det är direkt från fabrik (i kina), vad blir det i slutänden? Ni som handlar med Kina osv kanske vet :)

Det är ju oxo av intresse om man kan komma åt något bidrag på nåt sätt (via ett svenskt bolag?).

Edit: Detta var för CHAdeMO... säkert ungefär samma för CCS...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare

Inlägg av Bjelke »

Fick nyss även pris från PPAM på portabla snabbladdare,

10kW CHAdeMO (eller CCS) 31900+ moms (tillägg för extra urtag dvs CHAdeMO + CCS = 9100kr)
20kW lika som ovan 56900 + moms (samma tillägg som ovan)

Den lilla är portabel och den "stora" är vägghängd men finns även den portabel för nån tusing extra.

Sedan har dom allt större varianter där tex en portabel/släpbar på 50kW kostar strax under 160tkr + moms (och samma tillägg som ovan för extra urtag)

Dom säljer även en vehicle to home på 3kW (dvs CHAdeMO till 230V enfas) som tex funkar på Leaf (funkar nog inte på Tesla har jag för mig) och
den kostar 22900kr + moms
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Verdi

Inlägg av Verdi »

Inte så farligt om man kan få staten att betala hälften. 10 kW räcker väl? Är ju att jämställa med 3-fas 16A. Suveränt att den är portabel också. Mina föräldrar har trefas och det var väldigt skönt nu när vi var dit i helgen. Hade varit en utmaning att ladda upp den inför hemfärd annars.

Här finns det några också. Eller är det samma? http://www.setec-power.com/supply/ev-fast-charger/p2
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare

Inlägg av Bjelke »

Ja det där är dom från Kina...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Jag har också blivit uppringd av en säljare från Jaguar idag. Jag kan inte riktigt säga vad han egentligen ville, men det var väl nån form av intressekoll för I-Pace. Jag har aldrig lagt någon handpenning, men jag har fyllt i en intresseanmälan för ganska länge sedan.
Han bekräftade att dragkrok kommer att finnas, med tillägget att räckvidden minskar när man drar släp. Jaha, säger du det. :lol:
Min första fråga var såklart angående trefasladdning. Och det var som förväntat. Ingen vet. Han sa varken bu eller bä, bara att det inte är bestämt. Men vi kan ju hoppas. Drag skulle ju inte heller finnas enligt vad som sades i början.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Limbster

Inlägg av Limbster »

Ska bli riktigt spännande och se hur bra I-Pace kommer att sälja med priset på runt miljonen. Visst finns det gått om folk med pengar men kommer de att i så stor utsträckning välja en elbil med alla dess kompromisser?
nöjd med min Ampera tillsvidare
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

Limbster skrev:
Ska bli riktigt spännande och se hur bra I-Pace kommer att sälja med priset på runt miljonen. Visst finns det gått om folk med pengar men kommer de att i så stor utsträckning välja en elbil med alla dess kompromisser?
Jag skulle våga påstå att elbilar har färre kompromisser än avgasbilar. Visst, räckvidden kan vara lite mindre och att fylla på med energi på långresor tar längre tid men för daglig körning så kan du alltid starta bilen med fylld energi, behöver inte ha något som väsnas eller skakar i bilen har direkt tillgång till kraft från motorn utan att behöva vänta.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare

Inlägg av Bjelke »

Svenssons skrev:
Limbster skrev:
Jag skulle våga påstå att elbilar har färre kompromisser än avgasbilar. Visst, räckvidden kan vara lite mindre och att fylla på med energi på långresor tar längre tid men för daglig körning så kan du alltid starta bilen med fylld energi, behöver inte ha något som väsnas eller skakar i bilen har direkt tillgång till kraft från motorn utan att behöva vänta.
För att inte tala om skillnaden vintertid... Kallstarter...nix...
Eller fjärrstyrd AC på sommaren, fi faen va najs! :)

Största felet på Jaguaren är enfas-laddningen, och näst största är avsaknad till SuC eller motsvarande (iaf än så länge, DET kan ju bli bättre ganska snabbt däremot).
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Bjelke skrev:
Största felet på Jaguaren är enfas-laddningen, och näst största är avsaknad till SuC eller motsvarande (iaf än så länge, DET kan ju bli bättre ganska snabbt däremot).
Ja, med enbart enfas går den fet bort. Men jag tror Jaguar har börjat förstå att trefas är ett krav som väldigt många har. Och angående snabbladdning kommer det hända en del saker framöver. Jag tycker fortfarande att IPace är väldigt läcker iaf. :)
Surfaren
elbilist

Inlägg av Surfaren »

mati skrev:
Ja, med enbart enfas går den fet bort. Men jag tror Jaguar har börjat förstå att trefas är ett krav som väldigt många har.
Det blir nog lättare för Jaguar att förstå om fler hör av sig. Så min uppmaning till alla som tänker så här är att höra av er till Jaguar om ni inte gjort det redan.

(Själv har jag inga planer på att köpa någon bil i den prisklassen så för mig spelar det ingen roll.)
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
chaffis75
elbilist

Inlägg av chaffis75 »

mati skrev:
Bjelke skrev:
Ja, med enbart enfas går den fet bort. Men jag tror Jaguar har börjat förstå att trefas är ett krav som väldigt många har. Och angående snabbladdning kommer det hända en del saker framöver. Jag tycker fortfarande att IPace är väldigt läcker iaf. :)
Om tillräckligt många klagar på avsaknaden av 3 fas så fattar kanske jaguar... Att sedan uppgradera denna laddare borde ju inte vara alltför svårt... Antar de är typ2 kontakt redan så de är lite kablar och sedan byta allt vad de gäller laddeletronik men de bör ju vara ganska isolerat dvs man måste inte designa om hela bilen för detta...
Sedan är de kanske inte omöjligt att man inte hinner till lansering utan blir något som kommer senare...
Men visst viljan är kanske de största hotet.
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Surfaren skrev:
Själv har jag inga planer på att köpa någon bil i den prisklassen så för mig spelar det ingen roll.
Inte jag heller. Teslan är sista bilen som "fick" kosta så mycket. Framöver blir det lite mer rimligt prissatta bilar igen. Men man kan ju ändå tala om för Jaguar att de begår ett stort misstag om de inte implementerar trefasladdning i denna bil. Det är väl inte så att de absolut inte vill, de har bara inte riktigt förstått hur viktigt det är.
Verdi

Inlägg av Verdi »

Limbster skrev:
Det kommer ju inte bli nån storsäljare som petar ner Volvo V90 som mest sålda bil men nog har den sin plats. En vanlig Jaguar med större motor är ju inte heller gratis. Och så många kompromisser är det faktiskt inte med en elbil. Visst måste jag hela tiden ha koll på hur laddad bilen är när det blir dags för längre tripper men efter ca 1500 mil inklusive en bilsemester med familjen så törs jag säga att livet med en elbil är väldigt avslappnat och bekymmersfritt. Men det är klart, man offrar lite flexibilitet men i gengäld har du frihetskänslan i att slippa åka till macken i tid och otid. Och att man kan åka Europa runt utan att betala en spänn för bränslet (om man kör Tesla med fri SuC).
Användarvisningsbild
erbo73
Teslaägare

Inlägg av erbo73 »

mati skrev:
Surfaren skrev:
Själv har jag inga planer på att köpa någon bil i den prisklassen så för mig spelar det ingen roll.
Inte jag heller. Teslan är sista bilen som "fick" kosta så mycket. Framöver blir det lite mer rimligt prissatta bilar igen. Men man kan ju ändå tala om för Jaguar att de begår ett stort misstag om de inte implementerar trefasladdning i denna bil. Det är väl inte så att de absolut inte vill, de har bara inte riktigt förstått hur viktigt det är.
Många, många kommer att hoppa av sin plats i kön och be om tillbakabetald deposition (jag och min kollega är bara 2 i mängden). Jaguar skickade specifikt ut ett frågeformulär i höstas och frågade vad som var viktigt för oss, 3-fasladdning fanns inte ens med som alternativ att tycka att det var viktigt (mer fokus på invändig utrustning och ev drag)! Skickade ett separat mail till Jaguar om just detta där han artigt bara skrev att han "skickat det vidare".

Problemet med hela Jaguars organisation är ju att den utvecklats, producerats och nu ska säljas av folk utan erfarenhet av elbilism! Om de bara kollat lite grann på Tesla och tagit ALLT bra från Tesla (det mesta) och fixat det som INTE är bra. Suck.

Sa till säljaren i förra veckan att det spelar ingen roll om bilen kostar 750000 kr el 1 mkr el mer, så länge den inte har 3-fasladdning är den TOTALT ointressant. "Ojdå" blev hans enda kommentar.
Användarvisningsbild
Smutt
Teslaägare

Inlägg av Smutt »

erbo73 skrev:
mati skrev:
Surfaren skrev:
Många, många kommer att hoppa av sin plats i kön och be om tillbakabetald deposition (jag och min kollega är bara 2 i mängden). Jaguar skickade specifikt ut ett frågeformulär i höstas och frågade vad som var viktigt för oss, 3-fasladdning fanns inte ens med som alternativ att tycka att det var viktigt (mer fokus på invändig utrustning och ev drag)! Skickade ett separat mail till Jaguar om just detta där han artigt bara skrev att han "skickat det vidare".

Problemet med hela Jaguars organisation är ju att den utvecklats, producerats och nu ska säljas av folk utan erfarenhet av elbilism! Om de bara kollat lite grann på Tesla och tagit ALLT bra från Tesla (det mesta) och fixat det som INTE är bra. Suck.

Sa till säljaren i förra veckan att det spelar ingen roll om bilen kostar 750000 kr el 1 mkr el mer, så länge den inte har 3-fasladdning är den TOTALT ointressant. "Ojdå" blev hans enda kommentar.
Blir nyfiken, INTE bra? Kan du utveckla?
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

erbo73 skrev:
Jag sa nåt liknande till säljaren som ringde mig igår. Utan trefasladdning blir den i praktiken oanvändbar och totalt ointressant. Han förstod kanske inte riktigt varför, men jag fick känslan av att jag inte var den första som påpekade det.
Användarvisningsbild
erbo73
Teslaägare

Inlägg av erbo73 »

Smutt skrev:
erbo73 skrev:
mati skrev:
Surfaren skrev:

Here we go again :-) Du menar att den är komplett till 100%? Kastar ur mig några snabba brister:
Led/Matrix halv-/helljus
Headup display
18-vägs inställbara stolar
Drag
Dörrsidor
Torkare
Etc etc
Användarvisningsbild
Smutt
Teslaägare

Inlägg av Smutt »

erbo73 skrev:
Smutt skrev:
erbo73 skrev:
mati skrev:
Surfaren skrev:

Here we go again :-) Du menar att den är komplett till 100%? Kastar ur mig några snabba brister:
Led/Matrix halv-/helljus
Headup display
18-vägs inställbara stolar
Drag
Dörrsidor
Torkare
Etc etc
Jag är nog den skyldiga till frågan :lol: var mer nyfiken om dom nämt vad som är dåligt och fixat det? Alltså om dom kört Tesla läst på forum och fixat bättre lösningar
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
erbo73
Teslaägare

Inlägg av erbo73 »

Med all säkerhet har de dissekerat en Model S men tydligen blev det tepaus när de kom till laddningen och struntade sen i det. :)
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare

Inlägg av Gustafsson »

Det finns ju ett stort behov av nåt annat än Tesla, alla vill inte ha samma bil som grannen mm mm. I Jaguars fall kan det säkert bli en mycket bra å läcker bil, men jag ser inte fram emot att vara early adopter på en helt oprövad bil, med allt som kan hända med en sådan.
Enfas är en betydande nackdel, på landet kan jag bara ta ut 6A i varje fas t.ex. Inte vimlar det av 100kW laddstationer heller.
Nej, finns stor risk att man skulle ångra ett köp tror jag.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Skriv svar