Det är grymt med äldre i en X. Insteget, framförallt i FWD är busenkelt. Dessutom kan du enkelt anpassa instegshöjden med luftfjädringen.mati skrev:Instämmer. Kompletterande kan jag tillägga att avsaknaden av handtag och dörrkarmar gör det svårt eller omöjligt för äldre personer att kliva i och ur bilen. Det finns ingenting att hålla sig i. Kanske lättare i en Model X, vet ej.
Velar om Tesla
Moderator: Redaktion
Re: Velar om Tesla
Tesla Model Y LR+
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
Tesla Model 3 LR AWD
Tesla Model X P100DL
Tesla Model X 90D
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
- Tars
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/michael4548
Handtagen i bilen är något som verkligen fattas.
Är inne på Tesla nr 23 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Model x plaid blå med vit inredning
Model x plaid blå med vit inredning

Jag gick från Audi A6 Allroad 3.0 TDI 2015 till en Passat GTE 2016. "Tyvärr" gjorde jag misstaget att provköra en Tesla efter jag beställt GTEn. Sex månader efter provkörningen köpte jag en Tesla. Sju månader och 1600 mil senare tycker jag det är det bästa bilköpet jag gjort i mitt liv (har haft fjorton bilar, varav tolv nya). På annandagen åkte jag från Sollentuna till Åre, mitt i värsta snöstormen. Laddade ca 20 minuter i Gävle medan vi fikade, sen körde vi till och övernattade på Quality Hotel i Sundsvall som har två Tesla Destination Chargers. I Sundsvall passerade jag ett par bilar som fastnat i den tjocka snön. Teslan hade inga problem alls. När vi vaknade på morgonen var bilen fulladdad och vi körde direkt till Tott hotell i Åre där bilen fick stå gratis och ladda vid en av deras tre Tesla destination chargers. Bilar med förbränningsmotor får betala 130 kr / dygn för att parkera. På vägen hem åt vi i Sundsvall medan bilen laddades nästan full och sedan stödladdade vi lite i Gävle.
Fördelen med Passaten var att jag insåg hur smidigt det är att ladda hemma, att bilen är fulladdad varje gång man åker hemifrån. För mig var räckviddsångesten dock större med Passaten eftersom jag ville köra så mycket på el som det bara gick, men det var svårt att komma mer än 35-40 km om fläkten var på, dvs om man ville åka i normal bekvämlighet. På vintern snarare 25-30 km.
Fördelar Passat:
- Billigare
- Dragkrok
- Om man åker mycket i områden som saknar snabbladdare behöver man inte planera sin körning.
- En hel del "vardagsfinesser" är bättre, t ex fickor i dörrarna, glasögonhållare, handtag att hålla i mm.
Fördelar Tesla:
- Går bara på el. Släpar inte runt på en förbränningsmotor, växellåda mm utöver eldriften.
- Fantastisk vardagsbil, alltid fulladdad om man kan ladda hemma.
- Klippstabil på vinterväg. Otroligt bra antispinn och abs, samt permanent fyrhjulsdrift.
- Värmen är blixtsnabb.
- Bättre ljud (hade Dynaudio på GTE, har Ultra Hifi på Teslan)
- Underbar att köra. Styrningen är jättebra och accelerationen går inte att jämföra med något jag kört tidigare.
- Fyrhjulsdriven.
- Mycket bra instrumentpaneler.
- Autopilot, för mig har det varit som att gå från manuell till automatlåda.
- Sätesvärme på alla platser i bilen.
Jag tycker bilen fungerar bra även på långresor, hittills till Trysil, Åre och Österrike. Man får planera lite mer än med en fossilbil, men jag har inte upplevt något problem med att hitta ställen att ladda på även när jag rört mig lite utanför Teslas super charger-nätverk.
Kunde jag backa tiden 14 månader skulle jag ha köpt Teslan istället för att gå omvägen via Passaten.
Fördelen med Passaten var att jag insåg hur smidigt det är att ladda hemma, att bilen är fulladdad varje gång man åker hemifrån. För mig var räckviddsångesten dock större med Passaten eftersom jag ville köra så mycket på el som det bara gick, men det var svårt att komma mer än 35-40 km om fläkten var på, dvs om man ville åka i normal bekvämlighet. På vintern snarare 25-30 km.
Fördelar Passat:
- Billigare
- Dragkrok
- Om man åker mycket i områden som saknar snabbladdare behöver man inte planera sin körning.
- En hel del "vardagsfinesser" är bättre, t ex fickor i dörrarna, glasögonhållare, handtag att hålla i mm.
Fördelar Tesla:
- Går bara på el. Släpar inte runt på en förbränningsmotor, växellåda mm utöver eldriften.
- Fantastisk vardagsbil, alltid fulladdad om man kan ladda hemma.
- Klippstabil på vinterväg. Otroligt bra antispinn och abs, samt permanent fyrhjulsdrift.
- Värmen är blixtsnabb.
- Bättre ljud (hade Dynaudio på GTE, har Ultra Hifi på Teslan)
- Underbar att köra. Styrningen är jättebra och accelerationen går inte att jämföra med något jag kört tidigare.
- Fyrhjulsdriven.
- Mycket bra instrumentpaneler.
- Autopilot, för mig har det varit som att gå från manuell till automatlåda.
- Sätesvärme på alla platser i bilen.
Jag tycker bilen fungerar bra även på långresor, hittills till Trysil, Åre och Österrike. Man får planera lite mer än med en fossilbil, men jag har inte upplevt något problem med att hitta ställen att ladda på även när jag rört mig lite utanför Teslas super charger-nätverk.
Kunde jag backa tiden 14 månader skulle jag ha köpt Teslan istället för att gå omvägen via Passaten.
Model S Long Range 2019 - Midnight Silver Metallic
Poängen var att Tesla inte kan fortsätta ta dessa priser för bilarna och sen ha dessa problem, det håller inte. Just nu är man ensamma på marknaden och man har gjort mycket rätt, men när det finns konkurrerande modeller på riktigt krävs något helt annat. Och det säger jag trots att jag precis köpt en Model S för en hel del norr om 1 mille.Kulingen skrev:En passat för halva priset med den prestandan? En passat med lite utrustning rusar ganska snabbt upp i pris, lägg därtill ett dyrt batteri. Och bad är felet på Teslan? Dörrhandtagen?improwise skrev:När man kan köpa typ en Passat som går 50 mil på el och med samma prestanda för halva priset så lär det bli tufft för Tesla om inte saker som denna förbättras. Tur man iaf har garanterat restvärde, om nu den som garanterat det finns kvar då. Det är för mkt som inte riktigt håller nivån det borde i dessa prisklasser...
Med ditt tänk är det konstigt att det huvudtaget säljs passat när man kan få en Skoda Superb fullutrustad till betydligt lägre pris.
Hatar såna där handtag blir alltid smutsiga samt även taket ovanför dom älskar att S inte har dom och inga fack i dörrarna
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
En passat med samma prestanda och räckvidd kommer kosta nästan lika mycket som en model S.improwise skrev:När man kan köpa typ en Passat som går 50 mil på el och med samma prestanda för halva priset så lär det bli tufft för Tesla om inte saker som denna förbättras. Tur man iaf har garanterat restvärde, om nu den som garanterat det finns kvar då. Det är för mkt som inte riktigt håller nivån det borde i dessa prisklasser...
Det är naivt att tro att VW inte kommer vilja ha betalt för den enorma omställning Tesla tvingar dem att göra.
Kostnaden hamnar på konsumenten. De måste ju i princip utveckla en helt ny bil, och det kostar både tid och pengar.
Multicoat Red Model X P100D
Kanske är det jobbigt med smutsiga handtag. Mitt problem är att jag inte kan skjutsa min morfar i min Tesla. Han kommer inte in i den längre. Då får det bli deras gamla Opel Astra. Och det känns lite sådär.Smutt skrev:Hatar såna där handtag blir alltid smutsiga samt även taket ovanför dom älskar att S inte har dom och inga fack i dörrarna
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Ta med en vanlig köksstol ställ den bredvid passagerarsätet han sätter sig på den lägger in fötterna och flyttar sist rumpan
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Du behöver inte provköra. Det gjorde inte jag eftersom det inte fanns någon utställning i Sverige då. Det fanns ingen verkstad och inte ens några laddare att tala om heller. Tre olika design på instrumenten har jag haft och nu också tomte. Varje dag i denna härliga bil är stor lycka !
Velar om Tesla
Ska inte påstå mig vara nån expert på varken Teslas eller andra tillverkares kostnader men rimligtvis så gäller fortfarande att högre volym innebär lägre kostnader och skalfördelar gör sitt. På samma sätt som varje tillverkad SAAB var en förlustaffär under lång tid.Yxel skrev:En passat med samma prestanda och räckvidd kommer kosta nästan lika mycket som en model S.improwise skrev:När man kan köpa typ en Passat som går 50 mil på el och med samma prestanda för halva priset så lär det bli tufft för Tesla om inte saker som denna förbättras. Tur man iaf har garanterat restvärde, om nu den som garanterat det finns kvar då. Det är för mkt som inte riktigt håller nivån det borde i dessa prisklasser...
Det är naivt att tro att VW inte kommer vilja ha betalt för den enorma omställning Tesla tvingar dem att göra.
Kostnaden hamnar på konsumenten. De måste ju i princip utveckla en helt ny bil, och det kostar både tid och pengar.
Priserna på Tesla idag är rimligtvis satta utifrån tillverkningskostnaden då jag inte tycker att bilen i sig känns som den borde kosta vad den gör i övrigt. Därmed inte sagt att det skulle vara någon dålig bil, har ju själv just köpt en, men är nog lite för gammal för den där riktiga Halleluja-grejen med att allt Tesla och Musk gör är underbart bara för att

Velar om Tesla
Fast hade det inte varit lite enklare med handtag?Smutt skrev:Ta med en vanlig köksstol ställ den bredvid passagerarsätet han sätter sig på den lägger in fötterna och flyttar sist rumpan

Finns något bra skäl till att Tesla skippat dessa?
- Gustafsson
- Teslaägare
Det är ju viktigt att bilföretaget går med vinst. Så länge Tesla inte gör det blir det svårt att hävda att priset för en bil är för högt. Menar man bara själva marginalkostnaden, dvs vad kostar en bil till att tillverka, är det nog inte så mycket, men för Tesla (och alla tillverkare ) gäller det ju skyffla in skopvis med pengar när man kan! När konkurrensen kommer inom några år så får vi se vad bilen är värd...
”Vinsten” på en P100D måste vara rätt stor, men försäljningsvolymen är ju liten så det hjälper nog inte. Viktigt nu med god marginal på modell 3!
Jag tycker min är prisvärd alla dagar i veckan...
”Vinsten” på en P100D måste vara rätt stor, men försäljningsvolymen är ju liten så det hjälper nog inte. Viktigt nu med god marginal på modell 3!
Jag tycker min är prisvärd alla dagar i veckan...
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Priset på bilen bör väl delas upp i flera delar för att förstås rätt. Om du köper en Tesla så köper du fortfarande, 5-6 år efter lanseringen, något nytt och oprövat tekniskt.
Dels ska du betala för utvecklingskostnader och där lär Tesla ligga skyhögt i kostnader för hela drivlinan och batteripaketet. I jämförelse med en traditionell biltillverkare som kan leva på gamla meriter och återanvända gamla lösningar m.m.
Du betalar även för infrastruktur i form av laddstationer. Jag skulle säga att detta är kanske en av de stora fördelarna med en Tesla så långt, att det funnits och fortfarande finns ett överlägset laddnät utbyggt.
Sedan även servicenät, där behandlingen av bilägare av serviceorganisationen verkar var annorlunda än vad jag upplevt hos alla olika biltillverkares service organisation.
Plus uppdateringar löpande över tid av bilens system, det brukar du bara få vid service och då för en rejäl kostnad hos de flesta andra biltillverkare.
Att dra från detta finns så klart rejäla nackdelar med bilen som det verkar enligt flera här på forumet.
Och ja, vad som vinner, beror väl på vad man väljer att fokusera på.
Dels ska du betala för utvecklingskostnader och där lär Tesla ligga skyhögt i kostnader för hela drivlinan och batteripaketet. I jämförelse med en traditionell biltillverkare som kan leva på gamla meriter och återanvända gamla lösningar m.m.
Du betalar även för infrastruktur i form av laddstationer. Jag skulle säga att detta är kanske en av de stora fördelarna med en Tesla så långt, att det funnits och fortfarande finns ett överlägset laddnät utbyggt.
Sedan även servicenät, där behandlingen av bilägare av serviceorganisationen verkar var annorlunda än vad jag upplevt hos alla olika biltillverkares service organisation.
Plus uppdateringar löpande över tid av bilens system, det brukar du bara få vid service och då för en rejäl kostnad hos de flesta andra biltillverkare.
Att dra från detta finns så klart rejäla nackdelar med bilen som det verkar enligt flera här på forumet.
Och ja, vad som vinner, beror väl på vad man väljer att fokusera på.
Model Y LR.
Model S70D
Velar om Tesla
Ja, prissättning är väl en historia i sig. I ärlighetens namn är väl idag redan typ en Skoda eller en Toyota kanonbilar i sig sett till vad man får för pengarna. Ja, om man bortser från förbränningsmotorn då alltså. Men typ växelväljare från Merca A klass, tveksamheter kring ihopsättningen osv tycker jag inte direkt skriker premium. Och då körde jag ändå pre-Geely Volvo innan och inte direkt någon A8a, 7-serie eller så. För egen del är inte sånt speciellt viktigt så länge sakerna funkar och det inte är riktigt dåligt (som icke fungerande psensorer) men i jämförelse med andra bilar i samma prisklass så...
Men Model 3 kostar väl typ hälften men Model S är knappast dubbelt så bra eller har jag fel?
Men Model 3 kostar väl typ hälften men Model S är knappast dubbelt så bra eller har jag fel?
Biltillverkningsbranschen är en av de MINST lönsamma branscherna. Dessutom med rejäl överkapacitet generellt sett (om vi bortser från tex batteribrist osv).
Det Tesla lagt pengarna på är ju utveckling och den elektriska drivlinan osv.
Så när man jämför med en "traditionell premiumbil" så har dessa "vanliga bilar" antagligen mer påkostat läder, detaljkvalitet och andra saker där de lagt sina pengar.
Många traditionella biltillverkare använder sig ju även av stora underleverantörer (tex Bosch) som kevererar till flera olika märken. Därigenom sprids utvecklingskostnaderna ut över väldigt mycket fler bilar.
Dessutom i själva produktionsprocessen, utveckling, inköp av standardkomponenter så är det stora volymfördelar för de flesta etablerade biltillverkarna. Tänk att tex VW koncernen, liksom Toyota osv köper in däck till 10miljoner bilar/år Där Tesla köper in däck till kanske 100 000 bilar/år osv.
Så jämför man en Tesla mot en traditionell premiumbil i samma prisklass osv så är det naturligt att Tesla inte har lika påkostade lösningar på de "vanliga" områdena.
Det man däremot får är en unik drivlina med tillhörande tänk omkring laddning, konstanta uppdateringar osv. Saker som dessutom Tesla själva fått utveckla och ta fram. Dvs Tesla har stora utvecklingskostnader som de sen ska sprida ut på, relativt sett, få antal bilar.
Att tro att Tesla har råd/kan vara Nr1 på ALLA delområden jämfört med en likvärdigt prissatt fossilbil är nog detsamma som att tro att Zlatan bara för att han är ganska outstanding forbollspelare borde vara världsbäst som back, målvakt, bollkalle, vaktmästare eller för den delen på hockey, formel 1 osv. Dvs ingen kan vara bäst på allt.
Det Tesla lagt pengarna på är ju utveckling och den elektriska drivlinan osv.
Så när man jämför med en "traditionell premiumbil" så har dessa "vanliga bilar" antagligen mer påkostat läder, detaljkvalitet och andra saker där de lagt sina pengar.
Många traditionella biltillverkare använder sig ju även av stora underleverantörer (tex Bosch) som kevererar till flera olika märken. Därigenom sprids utvecklingskostnaderna ut över väldigt mycket fler bilar.
Dessutom i själva produktionsprocessen, utveckling, inköp av standardkomponenter så är det stora volymfördelar för de flesta etablerade biltillverkarna. Tänk att tex VW koncernen, liksom Toyota osv köper in däck till 10miljoner bilar/år Där Tesla köper in däck till kanske 100 000 bilar/år osv.
Så jämför man en Tesla mot en traditionell premiumbil i samma prisklass osv så är det naturligt att Tesla inte har lika påkostade lösningar på de "vanliga" områdena.
Det man däremot får är en unik drivlina med tillhörande tänk omkring laddning, konstanta uppdateringar osv. Saker som dessutom Tesla själva fått utveckla och ta fram. Dvs Tesla har stora utvecklingskostnader som de sen ska sprida ut på, relativt sett, få antal bilar.
Att tro att Tesla har råd/kan vara Nr1 på ALLA delområden jämfört med en likvärdigt prissatt fossilbil är nog detsamma som att tro att Zlatan bara för att han är ganska outstanding forbollspelare borde vara världsbäst som back, målvakt, bollkalle, vaktmästare eller för den delen på hockey, formel 1 osv. Dvs ingen kan vara bäst på allt.
Renault R5 beställd, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Förstår inte detta att nästan alla är fast i att jämföra bilar som har samma inköpspris. Det relevanta är såklart att jämföra TCOO. En Teslas "prisvärdhet" ökar såklart med körd sträcka samt med incitament som miljöbilspremie och sänkt förmånsvärde.
Enda scenariona när inköpspriset allena kan vara intressant är:
* För det fåtal som inte kan få lån.
* För det fåtal som i princip bara har bilen som samlarobjekt och i princip aldrig kör den.
Att produktionskostnaden är hög idag (och än mer så för några år sedan) är ju självklart med tanke på vad batterierna kostar (och ännu mer har kostat).
Personligen tycker jag kvalitetskänslan i min nya Model S är fantastisk. Betydligt bättre än i min BMW 2017 som såldes och även jämfört med min Jaguar 2016. X:en är inte riktigt på samma nivå på den punkten men å andra sidan känns den ännu modernare och innovativare...
Enda scenariona när inköpspriset allena kan vara intressant är:
* För det fåtal som inte kan få lån.
* För det fåtal som i princip bara har bilen som samlarobjekt och i princip aldrig kör den.
Att produktionskostnaden är hög idag (och än mer så för några år sedan) är ju självklart med tanke på vad batterierna kostar (och ännu mer har kostat).
Personligen tycker jag kvalitetskänslan i min nya Model S är fantastisk. Betydligt bättre än i min BMW 2017 som såldes och även jämfört med min Jaguar 2016. X:en är inte riktigt på samma nivå på den punkten men å andra sidan känns den ännu modernare och innovativare...
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Jag tycker att eldriften och dess fördelar väger mycket tyngre än alla nackdelar som jag upplever med Tesla. Att kunna köra på (egen) el är så överlägset mycket bättre, själva körupplevelsen är så fantastisk att det ändå går bra att bortse från alla brister och tillkortakommanden som Teslan har. Så här långt.
Men konkurrenterna kommer ju ikapp så småningom. När vi får vår nya e-Golf om några månader har vi plötsligt en till elbil i garaget. En ny elbil som faktiskt har väldigt mycket av det som Teslan saknar. Den har förvisso inte samma räckvidd och inte samma mördarprestanda. Men det är en fullvärdig bil som jag tror kommer att stå för största delen av våra framtida resor. Jag är lite rädd att jag kommer att störa mig allt mer på Teslan brister eftersom andra bilen också går på el och då blir Teslans stora fördel, eldriften, plötsligt sekundär.
Men konkurrenterna kommer ju ikapp så småningom. När vi får vår nya e-Golf om några månader har vi plötsligt en till elbil i garaget. En ny elbil som faktiskt har väldigt mycket av det som Teslan saknar. Den har förvisso inte samma räckvidd och inte samma mördarprestanda. Men det är en fullvärdig bil som jag tror kommer att stå för största delen av våra framtida resor. Jag är lite rädd att jag kommer att störa mig allt mer på Teslan brister eftersom andra bilen också går på el och då blir Teslans stora fördel, eldriften, plötsligt sekundär.
Varför skulle Tesla stå still i utveckligen? Alla påstår att andra bilmärken kommer ifatt, om några år. Jag tror Tesla kommer att fortsätta driva utveckligen framåt minst lika snabbt som de gör nu, och därmed behåller sitt försprång.
Det hänger väl lite på om model 3 lyckas dock. Då kommer Tesla dra ifrån igen.
Multicoat Red Model X P100D
Har kört e-Golf mer än 6000mil och i många stycken, på det som den kan, är den faktiskt "bättre" än de två Tesla vi haft.
Men det är samtidigt många saker som e-Golfen INTE kan och där är det liksom "teknisk knock out/Walk over" till fördel för Teslan. Hade ogärna åkt e-Golf med familjen Stockholm-Umeå i julhelgen även om det säkert vore möjligt... Hade däremot inte kunnat åka 6 personer i den och med 4WD oavsett.
Men det är samtidigt många saker som e-Golfen INTE kan och där är det liksom "teknisk knock out/Walk over" till fördel för Teslan. Hade ogärna åkt e-Golf med familjen Stockholm-Umeå i julhelgen även om det säkert vore möjligt... Hade däremot inte kunnat åka 6 personer i den och med 4WD oavsett.
Exakt...Yxel skrev:Varför skulle Tesla stå still i utveckligen? Alla påstår att andra bilmärken kommer ifatt, om några år. Jag tror Tesla kommer att fortsätta driva utveckligen framåt minst lika snabbt som de gör nu, och därmed behåller sitt försprång.
Det finns hittills ingen konventionell tillverkare som budgeterar lika mycket till sin elbilsutveckling som Tesla gör för kommande fem år...
Så det rimliga är snarare att Tesla fortsätter dra ifrån, snarare än tvärtom.
Ingen blir gladare än jag om de gamla fossilerna prioriterar om, men man får ju ändå utgå ifrån den information vi har i dagsläget.
Personligen tycker jag inte det finns något reellt alternativ till Tesla som förstabil. När Jaguar i-Pace väl börjar säljas så kanske den blir den första... Dock känns den ändå inte aktuell för mig så länge de inte chockar och presenterar ett samarbete om laddning på Teslas SUCs...
Personligen tycker jag även att Model 3 verkar helt överlägsen alla andra alternativ när det kommer till andrabil, där är det bara produktionstakten som oroar.
Jag tycker egentligen det är helt orimligt att lägga så mycket på bilar som jag gör nu med en X och en S, men det känns värt det för att vara i teknisk och miljömässig framkant. Ser framför mig en helt annan kostnadsbild om några år. Model 3 räcker utan tvekan i storlek för oss som andrabil, för mig handlar det om att det i dagsläget inte finns några alternativ med motsvarande prestanda och tillgång till laddning.
https://evexperten.se
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Det är klart att en Tesla med sitt stora batteri i kombination med SuC-nätverket är än så länge överlägsen på långresor. Det är en långfärdsbil helt enkelt. Men utav de 3000 mil min bil rullar per år är mindre än 500 mil verkligen långresor. En inte försumbar del av långresorna handlar faktiskt om resor till SC i Göteborg. Tråkigt och onödigt.Leo skrev:Har kört e-Golf mer än 6000mil och i många stycken, på det som den kan, är den faktiskt "bättre" än de två Tesla vi haft.
Jag säger inte att jag inte kommer använda Teslan framöver. Jag kommer t ex inte ta e-Golfen ner till Tyskland tror jag, men användandet av Teslan till vardags kommer att minska drastiskt.
För oss är det precis så. Teslan används till 98% bara på långresor. Därav <1500mil/år. E-Golfen är klart smidigare/praktisk och används därför överallt där den "räcker till" därav 2000mil/år med den. Dock är Golf som bilmodell för liten för oss att använda på långvägen och saknar dragkrok.
Tänk om den hade funnits som kombi och med dragkrok.
Iofs har min S igen krok heller, där är det jämnt skägg alltså. För oss två är en Golf tillräckligt stor egentligen. Hundarna kan man få in om man fäller ner baksätet. Mer bil än så behöver vi inte. Det är i princip bara riktigt långa resor som kan bli lite besvärliga eftersom snabbladdningen inte är lika smidig som i Teslan.

Glöm inte ett lyssna på Teslapodden också där vi talar mycket om fördelar och nackdelar samt om livet med elbil!
En röd Model 3 Long Range från Mars 2019.
Lyssna på Bilar med sladd - nordens största elbilspoddcast! http://www.bilarmedsladd.se.
Lyssna på Bilar med sladd - nordens största elbilspoddcast! http://www.bilarmedsladd.se.
Du sammanfattar väl vad jag menar. Det är inte mot fossilbilar man ska jämföra utan andra elbilar och dess priser och vad man får för pengarna. Då tror jag nuvarande Model S och X blir svårsålda för dessa priser om några år.mati skrev:Jag tycker att eldriften och dess fördelar väger mycket tyngre än alla nackdelar som jag upplever med Tesla. Att kunna köra på (egen) el är så överlägset mycket bättre, själva körupplevelsen är så fantastisk att det ändå går bra att bortse från alla brister och tillkortakommanden som Teslan har. Så här långt.