Preliminär leverans

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
MarcusA
Teslaägare

Preliminär leverans

Inlägg av MarcusA »

Jag har nu tröttnar REJÄLT på Tesla motors och deras smått fantastiska preliminära leveransbesked.
Om en leverans är preliminär så räknar jag med att man i bästa fall kan få bilen vid den beräknade tiden, men antagligen så kommer det dröja någon eller några veckor till.

Jag beställde (confirmed samma dag) min svarta 85d m panorama den 26:e november.
Preliminär leverans april.
Denna ändrades snabbt till maj, för att sedan gå tillbaka till sent april.
I februari ändras datumet till sent maj, vilket jag förlikade mej med men nu kommer alltså ett besked från min DS att jag antagligen får den andra veckan i juni!
Man blir ju så trött så man funderar på att sälja bilen direkt å casha in på dollarkursen.
Jag trodde Tesla var ett framtids företag. Hur kan man göra så dåliga estimat när det gäller leverans???
Mer än måttligt besviken.
Suck
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Re: Preliminär leverans

Inlägg av Pontus »

Jag precis samma historia med confirmed datum 1/12. Har också svårt att förstå hur de kan räkna så fel. Försöker ta det med ro och hoppas min DS kan ta igen lite tid, man ska väl komma ihåg att det är absolut inte DS fel. Men jag har fått känslan av att väldigt många fått sina första estimat framflyttade vilket tyder på en orimlig förstå uppskattning och man undrar om det är något TM medvetet satt i system?
Fast nu är det väl max en månad kvar så man ska väl vara väldigt glad också.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare

Inlägg av Martinen »

Håller med om att detta är uruselt. När jag beställde min volvo, fick jag en vecka efter beställning en preliminär leveransvecka. Denna ändrades inte under hela väntetiden. Leveransen i blev 5 dagar försenad, men detta var PGA problem hos bilhandlaren.
Man måste dock tänka på att Tesla är ett väldigt litet företag jämfört med de stora biltillverkarna. Bara i Sverige levererar Volvo fler bilar än vad tesla levererar i hela värden. Dom växer dessutom väldigt snabbt så jag tror det kan vara svårt att hela tiden göra nya rutiner för att hantera den ökade tillverkningen.
Tror vi får leva med detta under växtfasen av tesla, och istället tänka på att det är fantastiska bilar som är långt före alla dom andra.
Användarvisningsbild
Bow
Teslaägare

Inlägg av Bow »

Jag gissar att det är pga underleverantörskedjan "långt ord" Tesla har rampat upp och leverantörerna hinner inte med jag har själv jobbat inom bilindustrin i ca 40 år och känner igen detta.
S85D Röd, Mercedes 230 SLK Gul metallic, Modell X 100D Silver en Modell 3 bokad men blir troligen avbokad
Användarvisningsbild
tornblad
Teslaägare

Inlägg av tornblad »

Tycker också det är lite märkligt. I en annan tråd kunde vi se att konfirmerade beställningar runt 29-30/4 på en 70D och en 85 har leverans slutet juni. Jag fick min 85D confirmed 30/4 men har preliminär leverans i slutet av juli... Jag har inte koll på några P85D om dessa har leverans i likhet med 70D eller 85D. Men annars verkar det som att just 85D är den som drar ut på tiden av någon anledning.
Tesla Model S 85D Vit
Användarvisningsbild
Lessmog
Teslaägare

Inlägg av Lessmog »

Har också en 85D confirmed 30 april men med lev "late June" fortfarande. Räknar med att det kan/kommer att ändras.

För en del kan det ha en viss betydelse vilken månad man ska ut med en miljon ... :shock:
Användarvisningsbild
tornblad
Teslaägare

Inlägg av tornblad »

Lessmog skrev:
Har också en 85D confirmed 30 april men med lev "late June" fortfarande. Räknar med att det kan/kommer att ändras.

För en del kan det ha en viss betydelse vilken månad man ska ut med en miljon ... :shock:
Spännande! Har den kommit in i produktion än Lessmog? :)
Tesla Model S 85D Vit
Användarvisningsbild
Elektrokungen
Teslaägare

Inlägg av Elektrokungen »

tornblad skrev:
Tycker också det är lite märkligt. I en annan tråd kunde vi se att konfirmerade beställningar runt 29-30/4 på en 70D och en 85 har leverans slutet juni. Jag fick min 85D confirmed 30/4 men har preliminär leverans i slutet av juli... Jag har inte koll på några P85D om dessa har leverans i likhet med 70D eller 85D. Men annars verkar det som att just 85D är den som drar ut på tiden av någon anledning.
Min S85:a bekräftade jag den 30/4. Den är nu tillverkad och påväg. Leverans planerad i juni, inte slutet av juni. Jag förstår inte varför ni gnäller på leveranstiden, den är ju kanonbra! :D
Ultra Red Tesla S LR Beställd 2020-12-17 Levererad 2023-05-24
Midnight Silver Model Y Lev. 2021-08-27
Blå Hyundai Ioniq Lev. 2020-11-24 SÅLD
Röd Tesla S100D Lev. 2018-08-07 SÅLD
S85, Titanium Metallic, Panoramatak, 7-sits. Lev. 2015-07-29. SÅLD
Användarvisningsbild
Lessmog
Teslaägare

Inlägg av Lessmog »

"In production".
Hög tid att att börja köpa skräplotter? ;)
Användarvisningsbild
bladh
Teslaägare

Inlägg av bladh »

Ojdå. Detta var ju ingen rolig läsning.
Har gått och inbillat mig på att de blivit bättre på leveranstider.

Provkörde i slutet av mars och fick då veta av Tesla-teamet att det gick att få sin bil i slutet av juni.
Bekräftade min 85D den 7 april (12 timmar innan 70D lanserades, men det hade nog blivit 85D ändå).
Har sedan följt status, sisådär 18-29 gånger om dagen, på MyTesla.
Tilldelades VIN den 8 april. (Brukar vara ca 5 veckor innan produktionsstart enligt Tesla Motors hemsida)
Bilen gick i produktion den 30 april.
Den 5 maj var den färdigproducerad och transporteras från fabriken.
Enligt min DS så är det fortfarande preliminärt slutet av juni som gäller men det kan bli början av juli också.

Har läst i andra forum att Tesla brukar skeppa Europa-leveranserna med APL.
APL Melbourne seglade från NYC mot Rotterdam igår. Beräknad ankomst den 26 maj.
Vad tror ni? Kan den skutan vara lastad med våra bilar?
En sväng till Tilburg för slutmontering innan bilarna kan skickas till Service Center och förberedas för leverans.
Skulle kunna stämma med timingen för de leveranser som är beräknade till juni.
http://--- | Levererans mottagen 2015-06-29
Användarvisningsbild
Delta
Teslaägare

Inlägg av Delta »

bladh skrev:
Ojdå. Detta var ju ingen rolig läsning.
Har gått och inbillat mig på att de blivit bättre på leveranstider.

Provkörde i slutet av mars och fick då veta av Tesla-teamet att det gick att få sin bil i slutet av juni.
Bekräftade min 85D den 7 april (12 timmar innan 70D lanserades, men det hade nog blivit 85D ändå).
Har sedan följt status, sisådär 18-29 gånger om dagen, på MyTesla.
Tilldelades VIN den 8 april. (Brukar vara ca 5 veckor innan produktionsstart enligt Tesla Motors hemsida)
Bilen gick i produktion den 30 april.
Den 5 maj var den färdigproducerad och transporteras från fabriken.
Enligt min DS så är det fortfarande preliminärt slutet av juni som gäller men det kan bli början av juli också.

En sväng till Tilburg för slutmontering innan bilarna kan skickas till Service Center och förberedas för leverans.
Tror inte de klarar att de klarar att få den på en båt 2 veckor efter den är färdigproducerad då ska du ha riktigt flyt. Tar nog ytterligare minst en vecka innan den är på vattnet.
Användarvisningsbild
tib
Teslaägare

Inlägg av tib »

bladh skrev:
Vet inte om den hunnit på en båt eller inte men normalt brukar det väl ta ca 6-8 veckor från färdigproducerad till leverans tycker jag mig ha läst på lite olika ställen.
Var en sväng förbi Tesla i Täby C idag också och fick höra att det kommer vara ett enormt tryck med leveranser i juni och det är väl som vanligt att dom försöker trycka ut så många som möjligt innan Q2 är slut.
Det finns nog en bra chans att du får den innan juni är slut skulle jag tro. Sitter själv i samma "båt" och min blev färdigproducerad 8/5.

/tib
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Inlägg av Pontus »

Min hamnade på en båt som tar 3-4 veckor på sig från USA till Rotterdam, varför vet jag inte men glad blir man ju inte om det redan finns bättre alternativ.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Användarvisningsbild
drzaphod
Teslaägare

Inlägg av drzaphod »

Pontus skrev:
Min hamnade på en båt som tar 3-4 veckor på sig från USA till Rotterdam, varför vet jag inte men glad blir man ju inte om det redan finns bättre alternativ.
Din bil skall på sight-seen runt Karibien några veckor förs. Den får en liten semester först för att sedan kunna ta hand om dig många år framåt. :D
Stolt ägare av en Model S Multicoat White från 2020.
Användarvisningsbild
bladh
Teslaägare

Inlägg av bladh »

tib skrev:
bladh skrev:
Vet inte om den hunnit på en båt eller inte men normalt brukar det väl ta ca 6-8 veckor från färdigproducerad till leverans tycker jag mig ha läst på lite olika ställen.
Var en sväng förbi Tesla i Täby C idag också och fick höra att det kommer vara ett enormt tryck med leveranser i juni och det är väl som vanligt att dom försöker trycka ut så många som möjligt innan Q2 är slut.
Det finns nog en bra chans att du får den innan juni är slut skulle jag tro. Sitter själv i samma "båt" och min blev färdigproducerad 8/5.

/tib
Ja just. 6-8 veckor har jag också läst på flera ställen. Finns gott hopp om att den preliminära leveranstiden håller.
Har också kunnat läsa om att det tidigare varit full fart inför slutet av varje kvartal. Men såg jag något inlägg att Tesla övergett kvartalskapitalismen.
Se där ja? Grattis! Då borde våra bilar faktiskt vara på samma båt.
Användarvisningsbild
bladh
Teslaägare

Inlägg av bladh »

Pontus skrev:
Ajaj. Sådär kul att få i ansiktet när du är så nära preliminär leverans.
Har du fått besked vilken båt din bil är på?
Eller är det DS som säger 3-4 veckor till havs?
Användarvisningsbild
tib
Teslaägare

Inlägg av tib »

bladh skrev:
tib skrev:
bladh skrev:

/tib
Ja just. 6-8 veckor har jag också läst på flera ställen. Finns gott hopp om att den preliminära leveranstiden håller.
Har också kunnat läsa om att det tidigare varit full fart inför slutet av varje kvartal. Men såg jag något inlägg att Tesla övergett kvartalskapitalismen.
Se där ja? Grattis! Då borde våra bilar faktiskt vara på samma båt.
Sådär, fick precis svar från min DS och min bil ska vara på båten "CMA CGM AZURE"
Han skrev också:
"Om du söker upp den på GPS så får du bara veta vilken hamn som båten är närmast, kan vara bra att tänka på."

Trist om det är så för man vill ju gärna följa hur båten kommer närmare Holland.

Din bil borde väl vara på samma båt då antar jag!

/tib

Sent from my iPhone using Tapatalk
Användarvisningsbild
bladh
Teslaägare

Inlägg av bladh »

tib skrev:
/tib
Se där ja? Grattis! Då borde våra bilar faktiskt vara på samma båt.[/quote]

Sådär, fick precis svar från min DS och min bil ska vara på båten "CMA CGM AZURE"
Han skrev också:
"Om du söker upp den på GPS så får du bara veta vilken hamn som båten är närmast, kan vara bra att tänka på."

Trist om det är så för man vill ju gärna följa hur båten kommer närmare Holland.

Din bil borde väl vara på samma båt då antar jag!

/tib

Sent from my iPhone using Tapatalk[/quote]

Alright! Det var ju en schysst DS som delar med sig av den infon.
Absolut, våra bilar bör vara boat-buddies vid det här laget. ;)
Men, ändå lite konstigt att det inte går att få aktuell position för just den båten.
För tillfället ser den ut att ligga förtöjd i Veracruz, Mexico. :shock:
CMA CGM AZURE 2015-05-18 16.02.48.png
Användarvisningsbild
+46
Teslaägare

Inlägg av +46 »

Shipping är sällan ett rakt streck från A till B så varför inte inte tur på alla sju haven när den ändå ska ut och resa...
Det som är mysko i sammanhanget är varför vissa får vänta så länge från bekräftad bokning till leverans och andra får den på ett par månader. Min var beräknad att levereras inom mindre än fyra månader men det verkar som det blir närmare sex månader innan jag får den enligt senaste beskedet.
Installerat 13,2 kWp solceller
Användarvisningsbild
Bod
Teslaägare

Inlägg av Bod »

Enligt shipfindder http://www.shipfinder.com/ befinner sig era bilar just nu i Mexico.

Gå in på shipfnder och sök på CMA CGM AZURE
Model S85 uttagen juli 2014. Nästa bil blir en Model ≡ P1xxD
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

Bod skrev:
Enligt shipfindder http://www.shipfinder.com/ befinner sig era bilar just nu i Mexico.

Enligt DS så kommer dock uppdatering bara ske nära hamn så det går kanske inte se båten live under tiden den är på Atlanten t.ex. utan först när den kommer nära till hamn i Europa. Verkar också som att det finns mer uppdaterad information här om man inte skaffar betalkonto:

https://www.marinetraffic.com/en/ais/ho ... pid:726986

Går också att prenumerera på uppdateringar så man får mail när den lämnar hamnen.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Inlägg av Pontus »

bladh skrev:
Pontus skrev:
Ajaj. Sådär kul att få i ansiktet när du är så nära preliminär leverans.
Har du fått besked vilken båt din bil är på?
Eller är det DS som säger 3-4 veckor till havs?
När jag frågade DS vart min bil var så fick jag namnet på båten och har följt den. Snart i Le Havre...
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Användarvisningsbild
Bow
Teslaägare

Inlägg av Bow »

Fick besked idag att vi kan hämta upp den 29/6, stämmer lite illa med vår planering men vi får lösa det :lol:
S85D Röd, Mercedes 230 SLK Gul metallic, Modell X 100D Silver en Modell 3 bokad men blir troligen avbokad
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Inlägg av Pontus »

Bod skrev:

Då är det närmare tre veckor kvar tills den är i Holland skulle jag gissa på efter vad jag sett med min båt och en annan.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Användarvisningsbild
bladh
Teslaägare

Inlägg av bladh »

Bod skrev:

Ja just, det var så jag gjorde tidigare i tråden och svarade @tib. Kl 16.08.
Skriv svar