Långkörning

Reseberättelser över långresor du har gjort, alt frågor inför de du tänker göra.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
eTron
Teslaägare

Långkörning

Inlägg av eTron »

Har nyligen hämtat ut min P85D och är supernöjd med bilen.

Tog den på en långresa redan första veckan, Stockholm<->Malmö T/R på en dag, och inte en krona i driftkostnad. Bilen fungerade problemfritt, och är en fröjd för långresan. Här är några samlade noteringar:
1) Hur otroligt dumt det nu ser ut när andra slattar i bensin i sina fossilbilar för att sedan gå in och avskiljs från en 1000-lapp på macken.
2) Kul att stå o småsnacka med andra Tesla-ägare vid Supercharger.
3) Lite dåligt att bilen tycker att man laddat tillräckligt och kan köra vidare efter ett visst antal minuter laddning, men ganska snart efter påbörjad körning kommer det upp att man kommer ha 0-2% kvar vid nästa Supercharger, så man måste köra under laglig hastighet för att nå fram. Här måste det till bättring från Tesla.
4) Lagan laddningsställe var trevligt, men oväntad placering. Trodde först att jag kört fel. Överhörde några småländska män i 60-års åldern som kom i en gammal Volvo och beklagade om vad det var för platser som det stod Tesla på. "Sicket trams! Vau äe daä föur doumhajter!" stod dom o irriterade sig, utan att ha en aning om vad dom pratade om, eller vad Tesla är. Tänkte nästan utbilda dom lite, men var för trött. Kul iallafall :)
5) Sillekrok söderifrån på hemvägen - hade inte läst på om genvägen och var ganska less på Tesla i detta läge, som tvingade mig köra flera mil extra för att komma runt o ladda på andra sidan. Plus för trevlig kille på macken som bjöd på bulle till kaffet.
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Kontakt:

Re: Långkörning

Inlägg av Herr X »

3:an håller jag med om. Men jag har också kört mycket långsträckor och har en känsla av att beräkningen försöker utgå ifrån min körstil och sedan beräknar för att batteriet ska vara nästan tomt när jag kommer fram till nästa superladdare. Anledningen till att jag tror detta, är att jag blåser på ganska bra när jag kör själv och bilen verkar ta höjd för detta.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare

Inlägg av apkungen »

Låter superhärligt :)

Dock kan jag förstå de som slantar i 1000kr i tanken. Det kan kännas billigt om man jämför med att köpa en P85D för 1,3miljoner... :roll:
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Nu är ju inte andra bilar gratis heller, en bil med samma prestanda som Model S kostar ungefär lika mycket. Men sen fortsätter fossilbilens att kosta och kosta... På 8 år, garantitiden, så har fossilbilens kostat 240kkr mer för mig alltså.
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare

Inlägg av lator »

Det är en skön tanke att om 20 år kommer det att finnas massor av spännande begagnade elbilar att välja av när man vill ha en billig och funktionell bil. Tänk er en 25 år gammal Tesla Model S P85D...

Ursäkta om jag drev iväg lite OT...
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

lator skrev:
Det är en skön tanke att om 20 år kommer det att finnas massor av spännande begagnade elbilar att välja av när man vill ha en billig och funktionell bil. Tänk er en 25 år gammal Tesla Model S P85D...

Haha, att få se en 25 år gammal Model S blir nog bara möjligt på museum eller hos skrot-Nisse!
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
drzaphod
Teslaägare

Inlägg av drzaphod »

HelectriC skrev:
lator skrev:

Haha, att få se en 25 år gammal Model S blir nog bara möjligt på museum eller hos skrot-Nisse!
Varför? Tesla Model S har mycket som talar för att den kan leva mycket längre än de flesta bilar som byggdes på 60-, 70-, 80- och 90-talet, bilar som fortfarande kör på våra vägar utan problem. Med tanke på byggkvaliteten och materialet så misstänker jag att vi kommer att se många Model S som överlever 20 år. Det man kan tänka sig är att man behöver byta batterier för att den skall funka utan större problem.
Jag tror vi kommer att se många bilar med 20 på nacken om sådär 20 år.
Stolt ägare av en Model S Multicoat White från 2020.
Användarvisningsbild
Bjorn
Teslaägare
Referralkod: ts.la/bjrn381

Inlägg av Bjorn »

drzaphod skrev:
Med en centerskärm lika retro som en vevstartad motor idag. Sorry OT.
Model S LR -19
Model S 85D - 15 såld
Användarvisningsbild
Bjorn
Teslaägare
Referralkod: ts.la/bjrn381

Inlägg av Bjorn »

drzaphod skrev:
Med en centerskärm lika retro som en vevstartad motor idag. (Sorry för OT.)
Model S LR -19
Model S 85D - 15 såld
Användarvisningsbild
Jojo
Teslaägare

Inlägg av Jojo »

drzaphod skrev:
Varför? Tesla Model S har mycket som talar för att den kan leva mycket längre än de flesta bilar som byggdes på 60-, 70-, 80- och 90-talet, bilar som fortfarande kör på våra vägar utan problem. Med tanke på byggkvaliteten och materialet så misstänker jag att vi kommer att se många Model S som överlever 20 år. Det man kan tänka sig är att man behöver byta batterier för att den skall funka utan större problem.
Varför? Därför att datorn är inte tidsenligt längre då. Eller vet Du någon som fortfarande kör en 486 med 3,5' diskett? Det blir nog tyvärr det som begränsar användningen av en Model S i framtiden. De mekaniska och elektriska komponenterna skulle säkert klara sig betydligt längre.
Användarvisningsbild
Bengt
Teslaägare

Inlägg av Bengt »

Det är ett Teslaägt Linuxsystem i bilen, så jag ser ingen orsak till att datorn skulle bli så seg att bilen går till skrotning. Du kan inte jämföra med öppna operativ som t ex windows.
MC Red 85 såld
MC Red 85D såld
Midnight Cherry Red Model Y LR
Acapulco Blue Mustang 1967 GTA Fastback
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare

Inlägg av apkungen »

Man borde kunna byta batteri och dator i bilen så håller den säkert 30 år men den diskussionen finns det en annan tråd för
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

Jojo skrev:
drzaphod skrev:
Varför? Därför att datorn är inte tidsenligt längre då. Eller vet Du någon som fortfarande kör en 486 med 3,5' diskett? Det blir nog tyvärr det som begränsar användningen av en Model S i framtiden. De mekaniska och elektriska komponenterna skulle säkert klara sig betydligt längre.
I stort sett varje elektrisk pryl de senaste 20 åren har en eller flera datorer i sig. Detta inkluderar samtliga bilar de senaste åren. Skulle datorn som sköter insprutningen av bränsle till dagens förbränningsbilar inte hänga med bara för att den är 20 år?

Visst kommer mediacentret i Teslan ses som väldigt omodernt om 20 år men den kommer fortfarande klara av det den är byggd för och inte bli sämre än idag. Antagligen kommer den lösa uppgiften mycket bättre än idag eftersom mjukvaran uppdateras. 17" skärm kommer kanske inte ses som så omodernt heller. Det är inte direkt praktiskt att slänga in en 32" skärm i en bil. Alternativa lösningar för att visa information lär komma men den fysiska skärmstorleken är inget som blir gammalt.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Inlägg av danni »

Svenssons skrev:
Visst kommer mediacentret i Teslan ses som väldigt omodernt om 20 år men den kommer fortfarande klara av det den är byggd för och inte bli sämre än idag. Antagligen kommer den lösa uppgiften mycket bättre än idag eftersom mjukvaran uppdateras. 17" skärm kommer kanske inte ses som så omodernt heller. Det är inte direkt praktiskt att slänga in en 32" skärm i en bil. Alternativa lösningar för att visa information lär komma men den fysiska skärmstorleken är inget som blir gammalt.
Åh, säg inte det. Sådär hade nog många sagt om de små matrisdisplayerna i bilarna för 20 år sen också. "Vad mer kan man vilja visa? Det är ju bara lite pixlar ändå." Men då tänker man inom boxen. Kanske är det inte en fyrkantig, fysisk skärm som gäller alls om 20 år? Kanske är hela vindrutan en skärm genom transparent HUD-teknologi? Kanske blir hela instrumentpanelen från dörr till dörr en enda stor lång skärm? Det sistnämnda är ju en utveckling som vi redan idag går mot (Audi, t.ex., håller på att skrota konceptet med en separat skärm i mittkonsollen till förmån för bara en stor skärm framför föraren). Eller, kanske använder vi inte fysiska skärmar överhuvudtaget, utan går mot augmented reality i stil med det som Microsoft visat upp i sitt koncept av Hololens?
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Jag tror att bildkvalitén kommer kännas lite sunkig. Det är ju så det brukar bli med sånt här, men samtidigt så funkar de ju som den gör idag... bara man inte tittar på nyare bilar.
Användarvisningsbild
drzaphod
Teslaägare

Inlägg av drzaphod »

Jojo skrev:
drzaphod skrev:
Skillnaden är ju att datorn i Tesla är gjort för det ändamål den används till. Visst kommer komponenter med mera att bli bättre i modärna bilar men Tesla model S 20 år gammal kommer forfarande ha många köpare. En 486 fixar helt enkelt inte de moderna programmen som man kör idag, men Models dator kan fortfarande köra bilen utan problem när den är 20 år gammal.
Stolt ägare av en Model S Multicoat White från 2020.
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Herr X »

Svenssons skrev:
Visst kommer mediacentret i Teslan ses som väldigt omodernt om 20 år men den kommer fortfarande klara av det den är byggd för och inte bli sämre än idag. Antagligen kommer den lösa uppgiften mycket bättre än idag eftersom mjukvaran uppdateras. 17" skärm kommer kanske inte ses som så omodernt heller.
Jo, den kommer vara kass. Den kommer för det första bli slöare och slöare för varje mjukvaruuppdatering, och till slut kommer Tesla inte att kunna uppdatera den längre eftersom den inte klarar den grafik och de animationer de vill göra. Internetradiotjänsterna kommer att försvinna och FM-bandet kommer att läggas ner, så enda sättet att lyssna på musik i bilen kommer vara via en USB-sticka. Men dessa kommer vara omöjliga att få tag på och jättesvåra att ansluta till datorn, eftersom inga datorer om 20 åt kommer att ha USB-portar.
Google maps kommer att sluta fungera när Google om några år gör en omfattande API-uppgradering och bluetooth kommer att vara ersatt med något annat. Du kommer alltså varken kunna navigera, lyssna på musik eller ringa med Teslans system om 20 år, och då är ju till och med dagens 20 år gamla bilar bättre eftersom radion iallafall brukar fungera.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
Bengt
Teslaägare

Inlägg av Bengt »

Herr X skrev:
Svenssons skrev:
Visst kommer mediacentret i Teslan ses som väldigt omodernt om 20 år men den kommer fortfarande klara av det den är byggd för och inte bli sämre än idag. Antagligen kommer den lösa uppgiften mycket bättre än idag eftersom mjukvaran uppdateras. 17" skärm kommer kanske inte ses som så omodernt heller.
Jo, den kommer vara kass. Den kommer för det första bli slöare och slöare för varje mjukvaruuppdatering, och till slut kommer Tesla inte att kunna uppdatera den längre eftersom den inte klarar den grafik och de animationer de vill göra. Internetradiotjänsterna kommer att försvinna och FM-bandet kommer att läggas ner, så enda sättet att lyssna på musik i bilen kommer vara via en USB-sticka. Men dessa kommer vara omöjliga att få tag på och jättesvåra att ansluta till datorn, eftersom inga datorer om 20 åt kommer att ha USB-portar.
Google maps kommer att sluta fungera när Google om några år gör en omfattande API-uppgradering och bluetooth kommer att vara ersatt med något annat. Du kommer alltså varken kunna navigera, lyssna på musik eller ringa med Teslans system om 20 år, och då är ju till och med dagens 20 år gamla bilar bättre eftersom radion iallafall brukar fungera.
Positive thinking! :D
MC Red 85 såld
MC Red 85D såld
Midnight Cherry Red Model Y LR
Acapulco Blue Mustang 1967 GTA Fastback
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

danni skrev:
Svenssons skrev:
Åh, säg inte det. Sådär hade nog många sagt om de små matrisdisplayerna i bilarna för 20 år sen också. "Vad mer kan man vilja visa? Det är ju bara lite pixlar ändå." Men då tänker man inom boxen. Kanske är det inte en fyrkantig, fysisk skärm som gäller alls om 20 år? Kanske är hela vindrutan en skärm genom transparent HUD-teknologi? Kanske blir hela instrumentpanelen från dörr till dörr en enda stor lång skärm? Det sistnämnda är ju en utveckling som vi redan idag går mot (Audi, t.ex., håller på att skrota konceptet med en separat skärm i mittkonsollen till förmån för bara en stor skärm framför föraren). Eller, kanske använder vi inte fysiska skärmar överhuvudtaget, utan går mot augmented reality i stil med det som Microsoft visat upp i sitt koncept av Hololens?
Visst, det är det jag menar med "Alternativa lösningar för att visa information". Vad gäller själva storleken på skärmen som finns så är det ju inget fel på den, mycket större kommer inte hjälpa i en bil utan det är just alternativa lösningar som kommer komma istället. Man såg på bärbara datorer en utveckling till allt större skärmar men idag är det svårt att köpa en bärbar med större än 17" och vissa fruktiga tillverkare erbjuder inte större än 15" t.ex. Skärmstorleken är det alltså inget fel på men klart att alternativa lösningar kommer slå igenom som kanske gör att skärmar inte behövs i framtida bilar. Det är dock upp till Tesla att själva avgöra hur mjukvaran ska fungera tillsammans med den hårdvara som finns i äldre Tesla. Tjänster kommer och går och har datorn Internetuppkoppling lär det finnas tjänster för musik och kartor även i framtiden. Frågan är snarare hur länge Tesla vill uppdatera systemet än vad systemet klarar av då det alltid går att skala ner till hårdvarubegränsningen. Min första GSM-telefon som är 22 år fungerar fortfarande. Visserligen är batteriet dåligt och jag kan inte direkt surfa på den men det den byggdes för håller fortfarande. Precis som att du idag kan använda en 3,5" diskett (en teknik som är mer än 30 år gammal) för att lagra musik och lyssna på i din Tesla idag så kommer det finnas lösningar på att använda USB-kontakten i Tesla om 20 år.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Herr X »

Svenssons skrev:
Visst, det är det jag menar med "Alternativa lösningar för att visa information". Vad gäller själva storleken på skärmen som finns så är det ju inget fel på den, mycket större kommer inte hjälpa i en bil utan det är just alternativa lösningar som kommer komma istället. Man såg på bärbara datorer en utveckling till allt större skärmar men idag är det svårt att köpa en bärbar med större än 17" och vissa fruktiga tillverkare erbjuder inte större än 15" t.ex. Skärmstorleken är det alltså inget fel på men klart att alternativa lösningar kommer slå igenom som kanske gör att skärmar inte behövs i framtida bilar. Det är dock upp till Tesla att själva avgöra hur mjukvaran ska fungera tillsammans med den hårdvara som finns i äldre Tesla. Tjänster kommer och går och har datorn Internetuppkoppling lär det finnas tjänster för musik och kartor även i framtiden. Frågan är snarare hur länge Tesla vill uppdatera systemet än vad systemet klarar av då det alltid går att skala ner till hårdvarubegränsningen.
Det kan hända helt andra saker som gör att Teslan inte kan användas - ponera att alliansen inte bryter upp Decemberkartellen, då kommer Miljöpartiet sitta i regering under de kommande 20 åren. Redan om 15 år kommer bildäck av gummi då att förbjudas och alla bilar tvingas ha hjul av trä (förnybart). Ratten försvinner och ersätts av två förnybara bambustavar och bilarna måste ha vindkraftverk på taket (det blir Vänsterpartisten Peder Pederssens bidrag). I det läget kommer Teslan inte överleva :(
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

Herr X skrev:
Svenssons skrev:
Visst, det är det jag menar med "Alternativa lösningar för att visa information". Vad gäller själva storleken på skärmen som finns så är det ju inget fel på den, mycket större kommer inte hjälpa i en bil utan det är just alternativa lösningar som kommer komma istället. Man såg på bärbara datorer en utveckling till allt större skärmar men idag är det svårt att köpa en bärbar med större än 17" och vissa fruktiga tillverkare erbjuder inte större än 15" t.ex. Skärmstorleken är det alltså inget fel på men klart att alternativa lösningar kommer slå igenom som kanske gör att skärmar inte behövs i framtida bilar. Det är dock upp till Tesla att själva avgöra hur mjukvaran ska fungera tillsammans med den hårdvara som finns i äldre Tesla. Tjänster kommer och går och har datorn Internetuppkoppling lär det finnas tjänster för musik och kartor även i framtiden. Frågan är snarare hur länge Tesla vill uppdatera systemet än vad systemet klarar av då det alltid går att skala ner till hårdvarubegränsningen.
Det kan hända helt andra saker som gör att Teslan inte kan användas - ponera att alliansen inte bryter upp Decemberkartellen, då kommer Miljöpartiet sitta i regering under de kommande 20 åren. Redan om 15 år kommer bildäck av gummi då att förbjudas och alla bilar tvingas ha hjul av trä (förnybart). Ratten försvinner och ersätts av två förnybara bambustavar och bilarna måste ha vindkraftverk på taket (det blir Vänsterpartisten Peder Pederssens bidrag). I det läget kommer Teslan inte överleva :(
Tekniskt kan vi nog lösa många problem med äldre teknik i framtiden också men politikers "påhittighet" är det värre med. Man kanske måste vara politiker för att få köra bil i framtiden? Det går ju bra att hälla ut gråvatten i Östersjön, måla med giftfärg och köra på skattebefriad diesel med gammal ineffektiv dieselmotor om man är politiker. Värre är det för allmänheten.
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Herr X »

Svenssons skrev:
Det går ju bra att hälla ut gråvatten i Östersjön, måla med giftfärg och köra på skattebefriad diesel med gammal ineffektiv dieselmotor om man är politiker. Värre är det för allmänheten.
Observera att det inte gäller alla politiker, utan huvudsakligen de som utger sig för att vara miljökämpar, men egentligen seglar under falsk flagg och, på grund av religiös övertygelse, har som enda mål att avveckla den CO2-fria kärnkraften. Andra politiker, som saknar denna von-oben-attityd, samt vi vanliga dödliga kör redan elbil och källsorterar.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Användarvisningsbild
kanylbullen
Teslaägare

Inlägg av kanylbullen »

Herr X skrev:
Varför skulle den bli slö av uppdateringar? Du kan inte jämföra med telefoner som hela tiden släpper ny funktionalitet för nyare och äldre hårdvara parallellt.

Internet radio försvinna? Om Internet försvann köper jag det möjligen.

USB har fungerat, med full bakåtkompabilitet, i tjugo år, varför skulle det inte fungera tjugo år till, åtminstone med en enkel adapter nu när de faktiskt byter kontakt för första gången.

Bluetooth har väl också 15-20 år på nacken.

Det finns inget som hindrar tesla att integrera någon annan navigation i kommande mjukvara, idag har de bara kartorna från Google, navigation är från någon annan, Navigon tror jag.

FM bandet har du nog rätt i däremot. Tyvärr.

Byt till Tibber, ladda billigare och få 500 kr https://invite.tibber.com/a9a8a08d
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Herr X »

kanylbullen skrev:
Varför skulle den bli slö av uppdateringar? Du kan inte jämföra med telefoner som hela tiden släpper ny funktionalitet för nyare och äldre hårdvara parallellt.
Tesla kommer naturligtvis göra samma sak - Model X och Model 3 kommer givetvis ha bättre hårdvara än Model S. Stordriftsfördelen med att utveckla samma gränssnitt till alla bilar kommer göra att man så länge som möjligt har samma mjukvara till alla bilar.
kanylbullen skrev:
Internet radio försvinna? Om Internet försvann köper jag det möjligen.
Tja, men Teslas Internetradio är redan kass, så när musikspelarmjukvara går in i nästa generation så kommer Teslas variant upplevas som oanvändbar.
Häromdagen var jag på en långtur och var på lite dåligt humör. Ville lyssna på Laleh och valde en sång av henne. Men Teslan ville inte att jag skulle lyssna på Laleh utan spelade en helt annan låt av en helt annan artist. Ca. var tredje gång spelar Teslan helt andra låtar än de man valde - om jag vill sätta en kniv i 17"-skärmen idag, tänk dig då vad folk kommer vilja göra med den om 20 år!
kanylbullen skrev:
USB har fungerat, med full bakåtkompabilitet, i tjugo år, varför skulle det inte fungera tjugo år till, åtminstone med en enkel adapter nu när de faktiskt byter kontakt för första gången.
Det kommer såklart gå att få saker att funka med adaptrar och grejer, men det kommer vara speciellt intresserade som orkar hålla på med sånt.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Skriv svar