Q4 2017
Moderator: Redaktion
- Teslaspolen
- Teslaägare
Re: Q4 2017
Den förfarade "Tesla-skatten", som vad jag vet inte blev av på det sättet det befarades, kanske?
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
Precis, tror också anledningen ligger där. Samma sak hände ju i Danmark förra året när priset på Teslor skulle öka rejält, helt plötsligt steg Model S och X till helt sjuka nivåer i slutet av året.Teslaspolen skrev:Den förfarade "Tesla-skatten", som vad jag vet inte blev av på det sättet det befarades, kanske?
Tänkte just skriva något liknande, tror det kan ha haft en stor inverkan även om det väl sen ändå inte blev av.vigge50 skrev:Precis, tror också anledningen ligger där. Samma sak hände ju i Danmark förra året när priset på Teslor skulle öka rejält, helt plötsligt steg Model S och X till helt sjuka nivåer i slutet av året.Teslaspolen skrev:Den förfarade "Tesla-skatten", som vad jag vet inte blev av på det sättet det befarades, kanske?
Sent from my SM-N950F using Tapatalk
Åh! Lördagsöppet! Två bilar registrerade idag! Det är viktigt att få julklapparna i tid!
Ytterligare en Tesla 3?Jerker skrev:Åh! Lördagsöppet! Två bilar registrerade idag! Det är viktigt att få julklapparna i tid!
I Norge har det gjorts två nyregistreringar idag, en S och en X. Totalt denna vecka lär det blivit uppåt 800 st.Kulingen skrev:Ytterligare en Tesla 3?Jerker skrev:Åh! Lördagsöppet! Två bilar registrerade idag! Det är viktigt att få julklapparna i tid!
Aha ibland har jag oturnäe jag tänker jag skulle också julhandlat idag men ingen TeslaJerker skrev:I Norge har det gjorts två nyregistreringar idag, en S och en X. Totalt denna vecka lär det blivit uppåt 800 st.Kulingen skrev:Ytterligare en Tesla 3?Jerker skrev:Åh! Lördagsöppet! Två bilar registrerade idag! Det är viktigt att få julklapparna i tid!
Kulingen skrev:Aha ibland har jag oturnäe jag tänker jag skulle också julhandlat idag men ingen TeslaJerker skrev:I Norge har det gjorts två nyregistreringar idag, en S och en X. Totalt denna vecka lär det blivit uppåt 800 st.Kulingen skrev:Ytterligare en Tesla 3?Jerker skrev:Åh! Lördagsöppet! Två bilar registrerade idag! Det är viktigt att få julklapparna i tid!
Jag nöjer mig med en Tesla 3-reservation. Hade kanske kunnat göra två reservationer den 31/3, men nu är det ingen idé.
Hoppas du får din dragkrok på den som julklapp från Elon Musk och blir lika nöjd som jag med min S75DJerker skrev:Kulingen skrev:Aha ibland har jag oturnäe jag tänker jag skulle också julhandlat idag men ingen TeslaJerker skrev:I Norge har det gjorts två nyregistreringar idag, en S och en X. Totalt denna vecka lär det blivit uppåt 800 st.Kulingen skrev:Ytterligare en Tesla 3?Jerker skrev:Åh! Lördagsöppet! Två bilar registrerade idag! Det är viktigt att få julklapparna i tid!
Jag nöjer mig med en Tesla 3-reservation. Hade kanske kunnat göra två reservationer den 31/3, men nu är det ingen idé.
Tack! Ja, i bästa fall kanske det blir lagom till nästa jul!Kulingen skrev:Hoppas du får din dragkrok på den som julklapp från Elon Musk och blir lika nöjd som jag med min S75D
- Mikael Karlberg
- Teslaägare
Jerker skrev:I Norge har det gjorts två nyregistreringar idag, en S och en X. Totalt denna vecka lär det blivit uppåt 800 st.Kulingen skrev:Ytterligare en Tesla 3?Jerker skrev:Åh! Lördagsöppet! Två bilar registrerade idag! Det är viktigt att få julklapparna i tid!
Det blev 931
Oj! Så många!Mikael Karlberg skrev:Jerker skrev:I Norge har det gjorts två nyregistreringar idag, en S och en X. Totalt denna vecka lär det blivit uppåt 800 st.Kulingen skrev:Ytterligare en Tesla 3?Jerker skrev:Åh! Lördagsöppet! Två bilar registrerade idag! Det är viktigt att få julklapparna i tid!
Det blev 931
- Mikael Karlberg
- Teslaägare
Jo men två av dessa är äldre bilar. Förmodligen import en P85+ från 2013 och en 70D eller möjligen 75D från 2015.Jerker skrev:Oj! Så många!Mikael Karlberg skrev:Jerker skrev:I Norge har det gjorts två nyregistreringar idag, en S och en X. Totalt denna vecka lär det blivit uppåt 800 st.Kulingen skrev:Ytterligare en Tesla 3?Jerker skrev:Åh! Lördagsöppet! Två bilar registrerade idag! Det är viktigt att få julklapparna i tid!
Det blev 931
Under december har ytterligare två bilar från 2015 registrerats, av total 2281 till idag.
På sidan http://teslastats.no/ som du tipsat om tidigare finns uppgifter om registrerade, är det samma sak som sålda/levererade? Eller är vissa av dessa till försäljning som lagerbilar?
Ingen aning! Men det måste väl hur som helst vara nyregistreringar i Norge?Mikael Karlberg skrev:På sidan http://teslastats.no/ som du tipsat om tidigare finns uppgifter om registrerade, är det samma sak som sålda/levererade? Eller är vissa av dessa till försäljning som lagerbilar?
Så är Q4 slut och slutsumman blev 3750 nyregistrerade Teslor i Norge. Man kan jämföra med att det i Sverige finns drygt 3860 Teslor totalt.
Lägg också till att Sverige är nästan dubbelt så stort i befolkning.Jerker skrev:Så är Q4 slut och slutsumman blev 3750 nyregistrerade Teslor i Norge. Man kan jämföra med att det i Sverige finns drygt 3860 Teslor totalt.
Precis, jag tänkte på det också.Kulingen skrev:Lägg också till att Sverige är nästan dubbelt så stort i befolkning.Jerker skrev:Så är Q4 slut och slutsumman blev 3750 nyregistrerade Teslor i Norge. Man kan jämföra med att det i Sverige finns drygt 3860 Teslor totalt.
Lägg till att i Sverige har politiskt motstånd vad gäller elbilar och att omvandlingen styrs av marknadskrafter och en ganska lam regering. Samtidigt som de i Norge kan finansiera sin elbilsomvändning med en liten fond på dubbla Sveriges Bnp.Kulingen skrev:Lägg också till att Sverige är nästan dubbelt så stort i befolkning.Jerker skrev:Så är Q4 slut och slutsumman blev 3750 nyregistrerade Teslor i Norge. Man kan jämföra med att det i Sverige finns drygt 3860 Teslor totalt.
Vilket politiskt motstånd är det?Jjakobb skrev:Lägg till att i Sverige har politiskt motstånd vad gäller elbilar och att omvandlingen styrs av marknadskrafter och en ganska lam regering. Samtidigt som de i Norge kan finansiera sin elbilsomvändning med en liten fond på dubbla Sveriges Bnp.Kulingen skrev:Lägg också till att Sverige är nästan dubbelt så stort i befolkning.Jerker skrev:Så är Q4 slut och slutsumman blev 3750 nyregistrerade Teslor i Norge. Man kan jämföra med att det i Sverige finns drygt 3860 Teslor totalt.
Nja, oljefonden har strikta regler för hur mkt som får användas och jag har aldrig hört något specifikt om att detta belopp har ökat pga elbilar. Uttaget är ganska konstant på 3% av avkastningen, var tidigare 4%. Däremot så tar den norska staten in enorma belopp på fossilbilar, så där kan man enkelt omfördela en del. Detta hade ju funkat även i Sverige (att lägga straffavgifter på fossilbilar), men det lär inte ske förrän Volvo har ordentliga elbilsalternativ.Jjakobb skrev:Lägg till att i Sverige har politiskt motstånd vad gäller elbilar och att omvandlingen styrs av marknadskrafter och en ganska lam regering. Samtidigt som de i Norge kan finansiera sin elbilsomvändning med en liten fond på dubbla Sveriges Bnp.Kulingen skrev:Lägg också till att Sverige är nästan dubbelt så stort i befolkning.Jerker skrev:Så är Q4 slut och slutsumman blev 3750 nyregistrerade Teslor i Norge. Man kan jämföra med att det i Sverige finns drygt 3860 Teslor totalt.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Vi går ju delvis emot detta med bonus-malus systemet. Men det är klart inte alls till den utsträckningen som Norge gör. Hade vi inte haft Volvo hade vi kanske kommit närmare och kanske endast lagt en malus på fossilerna.
Jag tror att det som menas är att vi har en stor fossilbilsindustri i Sverige. Både lastbilar och personbilar och de har starka lobbygrupper. Vi har också en statsminister som fått (får) en del av sin inkomst indirekt från Volvo, vilket gör honom lyhörd för Volvos vilja.improwise skrev:Vilket politiskt motstånd är det?Jjakobb skrev:Lägg till att i Sverige har politiskt motstånd vad gäller elbilar och att omvandlingen styrs av marknadskrafter och en ganska lam regering. Samtidigt som de i Norge kan finansiera sin elbilsomvändning med en liten fond på dubbla Sveriges Bnp.Kulingen skrev:Lägg också till att Sverige är nästan dubbelt så stort i befolkning.Jerker skrev:Så är Q4 slut och slutsumman blev 3750 nyregistrerade Teslor i Norge. Man kan jämföra med att det i Sverige finns drygt 3860 Teslor totalt.
De flesta på forumet, som jag upplever det, ser också Miljöpartiet mer som ett bilhatarparti än ett miljöparti. Därför att de motarbetar bilismen totalt, istället för premiera mindre utsläpp.
Model S85 uttagen juli 2014. Nästa bil blir en Model ≡ P1xxD
Lite off topic men:
Hittade på Amerikanska forumet en beskrivning som förklarar skillnader i "gröna" åsikter mellan olika typer av miljövänner som var ungefär så här:
"Bright green": Tekniknissar som ser lösningen på miljöproblem i tekniska landvinningar, utveckling och miljösmarta applikationer. Känns Teslafolk igen?
"Dark green": Lösningen på miljöproblem är "back to basics", ändra levnadssätt så vår miljöpåverkan minimeras. Minskat resande, minskat energianvändande, lokal ekologisk matproduktion mm är medlen som man dessutom ser som oundvikliga när den förestående miljökraschen kommer. Minskad levnadsstandard ses nog också oundviklig. Miljöpartiet?
Ur dark green-perspektiv är då inslag som ex miljövänliga bilar, miljövänlig sopförbränning och miljövänligt skogsbruk det absolut värsta man kan tänka sig, då det tillåter oss att skjuta på kraschen eller, ännu värre, eliminera den helt. Då uppnår vi aldrig det önskvärda "back to basics"- tillståndet. Inga bilar är bra bilar, transporter löses till fots eller med cykel.
Hittade på Amerikanska forumet en beskrivning som förklarar skillnader i "gröna" åsikter mellan olika typer av miljövänner som var ungefär så här:
"Bright green": Tekniknissar som ser lösningen på miljöproblem i tekniska landvinningar, utveckling och miljösmarta applikationer. Känns Teslafolk igen?
"Dark green": Lösningen på miljöproblem är "back to basics", ändra levnadssätt så vår miljöpåverkan minimeras. Minskat resande, minskat energianvändande, lokal ekologisk matproduktion mm är medlen som man dessutom ser som oundvikliga när den förestående miljökraschen kommer. Minskad levnadsstandard ses nog också oundviklig. Miljöpartiet?
Ur dark green-perspektiv är då inslag som ex miljövänliga bilar, miljövänlig sopförbränning och miljövänligt skogsbruk det absolut värsta man kan tänka sig, då det tillåter oss att skjuta på kraschen eller, ännu värre, eliminera den helt. Då uppnår vi aldrig det önskvärda "back to basics"- tillståndet. Inga bilar är bra bilar, transporter löses till fots eller med cykel.
Då är jag nog en blandning av de två. Jag förespråkar t.ex. att man inte ska flyga om man inte absolut måste göra det, att man ska äta lokalproducerad ekologisk mat m.m. men samtidigt tror jag att lösningen på lång sikt ligger i nya tekniska lösningar. Jag tror inte på att bli "Amish" för det är inte vägen till en bättre framtid.Daf skrev:Lite off topic men:
Det stavas Volvo + Scaniaimprowise skrev:Vilket politiskt motstånd är det?Jjakobb skrev:Lägg till att i Sverige har politiskt motstånd vad gäller elbilar och att omvandlingen styrs av marknadskrafter och en ganska lam regering. Samtidigt som de i Norge kan finansiera sin elbilsomvändning med en liten fond på dubbla Sveriges Bnp.Kulingen skrev:Lägg också till att Sverige är nästan dubbelt så stort i befolkning.Jerker skrev:Så är Q4 slut och slutsumman blev 3750 nyregistrerade Teslor i Norge. Man kan jämföra med att det i Sverige finns drygt 3860 Teslor totalt.