Hepa filter
Moderator: Redaktion
Hepa filter
Är det någon som har koll på hur det ligger till med hepa filtret, vad är det egentligen som skiljer nu när alla bilar har den lilla frunken oavsett vad, är hela friskluftintaget annorlunda eller är det bara själva kupéfiltret? Det känns som att mycket annat i bilarna finns där enbart som marginalhöjare, har läst att exempelvis kablar och allt ä draget för interiörbelysningen som ingår i premiumpaketet och att det bara är att plugga in lampor. Autopilot är ju precis en sådan sak som även den ligger latent. Själv tyckte ju jag att det kändes lite mycket med 30k för kurvljus, pökbelysning och dammsugarfilter.
Re: Hepa filter
Alla eldragningar är samma oavsett bil (annars blir det dyrt)
Nuvarande paketet är värt pengar jag däremot betalade premium för mycket mindre och är ändå nöjd
Det höjer premium känslan och kostar bråkdel av vad bilen kostar
Nuvarande paketet är värt pengar jag däremot betalade premium för mycket mindre och är ändå nöjd
Det höjer premium känslan och kostar bråkdel av vad bilen kostar
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Nu kommer jag ihåg varför jag slutade hänga på forum.. Det är för att man inte kan få relevanta svar, det är precis som om merparten på forum inte har läsförståelse, eller så vill de bara skriva för att på något sätt få bekräftelse. När du säger att alla eldragningar är samma, är det fakta el spekulation? Jag kan berätta för dig att på tex bmw med dragkrok monterad från fabrik så sitter det en helt annan kabelstam, har även sett andra bilmärken och modeller med helt olika kabeldragningar beroende på utrustning. Jag provar igen. Finns det någon som har kunskap om, dvs inga tankar, inga spekulationer, inga känslor om, hur det ter ser med hepa filtret i premium paketet? Är kupefläktpaketet annorlunda? Är det samma, finns det ett tomt ställe där hepa filtret sitter? Sitter det hepafilter istället för ett vanligt kupéfilter? Jag vill veta om det går att eftermontera. Jag är en av dem som kommer skruva isär allt som går att skruva isär utan att garantin bryts.
Hej!jcra skrev:Nu kommer jag ihåg varför jag slutade hänga på forum.. Det är för att man inte kan få relevanta svar, det är precis som om merparten på forum inte har läsförståelse, eller så vill de bara skriva för att på något sätt få bekräftelse. När du säger att alla eldragningar är samma, är det fakta el spekulation? Jag kan berätta för dig att på tex bmw med dragkrok monterad från fabrik så sitter det en helt annan kabelstam, har även sett andra bilmärken och modeller med helt olika kabeldragningar beroende på utrustning. Jag provar igen. Finns det någon som har kunskap om, dvs inga tankar, inga spekulationer, inga känslor om, hur det ter ser med hepa filtret i premium paketet? Är kupefläktpaketet annorlunda? Är det samma, finns det ett tomt ställe där hepa filtret sitter? Sitter det hepafilter istället för ett vanligt kupéfilter? Jag vill veta om det går att eftermontera. Jag är en av dem som kommer skruva isär allt som går att skruva isär utan att garantin bryts.
Kul att du kom tillbaka för att påpeka att forumet suger, välkommen tillbaka!
E5m1r svarade på din fråga och kompletterade lite. Mig veterligen är här inga Tesla-tekniker på forumet och jag tvivlar på att någon faktiskt skruvat isär sin miljonkronorsbil bara för att kolla om det går att eftermontera något som de inte kan göra själva ändå. Varför kan man inte göra detta själv undrar du kanske? Jo det är såhär att Tesla inte säljer bildelar. Så det är väldigt svårt att få tag i bildelar till en Tesla. Om man inte gör som i Tyskland och stjäl någon annans bil. Men dit vill du väl inte vandra för ett dammsugarfilter?
Kablage på gamla modellen skiljde sig åt mellan de som hade t.ex. xenonljus och de få som inte hade det. Men generellt sett kan man säga att alla bilar från sent 2014, dvs. då AP började monteras, och fram tills faceliften här i april 2016 har samma kabeldragningar. Vi kan ta ett exempel. De som inte har premium-interiör har fortfarande kablar för LED-ljusen framdraget bara det att kablarna är tejpade istället för att de sitter i en lampa.
Så för att sålla mig till de som inte svarar på din fråga. Det går garanterat att eftermontera HEPA-filtret. Men för 30k får du betydligt mer än bara kurvljus, belysning och HEPA-filter. Men det vet du säkert om också.
Model S P85D 2015 - Såld
Model 3 LR AWD + drag 2020 - Såld
Model X 75D 2017 - Såld
Model Y LR MC-Red, Drag 2021 (snart till salu)
Model Y Performance 2023
Model 3 LR AWD + drag 2020 - Såld
Model X 75D 2017 - Såld
Model Y LR MC-Red, Drag 2021 (snart till salu)
Model Y Performance 2023
Nu tar jag och svarar även ifall jag säkert får ett näsigt svar tillbaka. Jag vill inte förstöra detta forum bara för att vissa nya här inte kan uppföra sig.jcra skrev:Nu kommer jag ihåg varför jag slutade hänga på forum.. Det är för att man inte kan få relevanta svar, det är precis som om merparten på forum inte har läsförståelse, eller så vill de bara skriva för att på något sätt få bekräftelse. När du säger att alla eldragningar är samma, är det fakta el spekulation? Jag kan berätta för dig att på tex bmw med dragkrok monterad från fabrik så sitter det en helt annan kabelstam, har även sett andra bilmärken och modeller med helt olika kabeldragningar beroende på utrustning. Jag provar igen. Finns det någon som har kunskap om, dvs inga tankar, inga spekulationer, inga känslor om, hur det ter ser med hepa filtret i premium paketet? Är kupefläktpaketet annorlunda? Är det samma, finns det ett tomt ställe där hepa filtret sitter? Sitter det hepafilter istället för ett vanligt kupéfilter? Jag vill veta om det går att eftermontera. Jag är en av dem som kommer skruva isär allt som går att skruva isär utan att garantin bryts.
Du kommer inte kunna eftermontera det och kunna använda det. Förutom själva filtret med det runt omkring krävs det att mjukvaran uppdateras. Bilarna byggs så lika varandra för att hålla nere kostnaderna och minska felbyggen. Det är därför bilar utan hepa-filter fått samma frunk som de med även ifall detta gjort att utrymmet i frunken krympt.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Jag provar med ett annat svar... 
Följande är vad du får för ytterligare 32 500:-
Nu är det upp till dig om du tycker det är värt det.
Om och när tredje världskriget kommer så sitter du skyddad i din Tesla från alla kemiska vapen.

Följande är vad du får för ytterligare 32 500:-
Nu är det upp till dig om du tycker det är värt det.
Om och när tredje världskriget kommer så sitter du skyddad i din Tesla från alla kemiska vapen.

Model S P90DL - Facelift - Midnight Silver - Light Gray Lether. Levererad 3-Aug-2016. ( http://www.section4.se )
Är det någon mer än jag som har ”problem” med HEPA-filtret? Det blåser ju för f-n full storm i kupén när man slår på det de gånger det behövs (bilköer i tunnlar osv).
Extra oskönt blir det vid kall väderlek, då filtret och fläkten inte verkar ta någon hänsyn till vilken temperatur som finns inställd i övrigt?
Idag fick jag sitta med mössa och halsduk för att inte frysa vid fulla spjäll på HEPA-filtret och 20 grader på klimatanläggningen vid 0 grader utomhus... as designed??
Extra oskönt blir det vid kall väderlek, då filtret och fläkten inte verkar ta någon hänsyn till vilken temperatur som finns inställd i övrigt?
Idag fick jag sitta med mössa och halsduk för att inte frysa vid fulla spjäll på HEPA-filtret och 20 grader på klimatanläggningen vid 0 grader utomhus... as designed??
Porsche Taycan 4S+ 2021
Tidigare ägare av:
M3 LR -19
MX P90D -16
MS 85 -14
Tidigare ägare av:
M3 LR -19
MX P90D -16
MS 85 -14
Jag skippade PUP så jag saknar förvisso filtret, men lånade bil vid service som hade det. Jag tolkade funktionaliteten som att HEPA-filtret är aktivt hela tiden (det är ju det enda filtret som finns) och att bio weapons defense mode mest handlade om att just ge fullt blås och städa ur luften snabbt.
Men om du vill slippa luft utifrån utan fullt blås är det nog bara att ställa in bilen på att återcirkulera luften?
Eller missförstår jag vad du försöker åstadkomma?
Men om du vill slippa luft utifrån utan fullt blås är det nog bara att ställa in bilen på att återcirkulera luften?
2021 3LR | Red Multi-Coat | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
2017 X90D | Midnight Silver | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
2017 X90D | Midnight Silver | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
Mittåt, det är biomånkifjånket jag menar.Alfred skrev:Jag skippade PUP så jag saknar förvisso filtret, men lånade bil vid service som hade det. Jag tolkade funktionaliteten som att HEPA-filtret är aktivt hela tiden (det är ju det enda filtret som finns) och att bio weapons defense mode mest handlade om att just ge fullt blås och städa ur luften snabbt.

Däremot går det inte särskilt snabbt att få till ett jämviktsförhållande, dvs ett övertryck där det inte blåser storm. Dessutom verkar bio.... använda sig av friskluft utifrån (som förmodligen renas i HEPA-filtret), vilket gör att det blir i kallaste laget vintertid.
Porsche Taycan 4S+ 2021
Tidigare ägare av:
M3 LR -19
MX P90D -16
MS 85 -14
Tidigare ägare av:
M3 LR -19
MX P90D -16
MS 85 -14
Re: Hepa-filter
Min tolkning också, HEPA-filtret är alltid där, men tar slår man på skyddet mot biologiska stidsmedel så körs systemet hårt för att skapa ett övertryck i bilen så att det är enbart genom filtret som något alls kan ta sig in. Men även utan att köra i det läget borde det väl vara bättre filtrering än den utan detta?
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Vad gäller BMW så används även där en baseline kabelstam för deras bilar och t ex om du köper en BMW med standard ljud så sitter det t ex sub-baser monterade under förarsättena även om du inte använder dem. Vid uppgradering till BMW premiumljud så används då dessa för installerade sub-baserna samt att det även sitter dragna kablage för tweeters även om du måste montera nya fönsterbågar för de främre dörrarna för att kunna montera tweeters.jcra skrev:Jag kan berätta för dig att på tex bmw med dragkrok monterad från fabrik så sitter det en helt annan kabelstam, har även sett andra bilmärken och modeller med helt olika kabeldragningar beroende på utrustning.
På kabelstamarna finns det för övrigt kontaktering för att montera på extra utrustningen beroende på konfiguration. Kabelstamen i sig är sjukt styv och värms upp till 70 grader för att det skall vara möjlig att arbeta med den då den är rätt styv. Så jo, det ligger en hel del sanning i att man använder sig av en generisk kabelstam för att göra det enklare.
Model S75D MCU2/AP HW3, Obsidian Black Metallic, Black Premium Interior, Carbon Fiber Decor, Dark Headliner, PUP & Sunroof
Ja, det verkar som att den alltid kör med uteluft i "biomånkifjånket". Det är faktiskt enda skillnaden jag upplever, att det blåser storm och att det blir kallare i bilen. Däremot så har jag aldrig kunnat känna att den filtrerar bort t ex dålig lukt som kommer in i bilen. Det luktar lika mycket avgaser eller koskit, eller vad det nu är, som i normal-läge. Jag stod bakom en sån där NOx-hostande diesel häromdagen, och den lukten kunde inte HEPA-filtret göra nåt åt överhuvudtaget.Johnalm skrev:Är det någon mer än jag som har ”problem” med HEPA-filtret? Det blåser ju för f-n full storm i kupén när man slår på det de gånger det behövs (bilköer i tunnlar osv).
Möjligt att den är bra på att filtrera bort nåt annat, som näsan inte kan känna av, såsom pollen och partiklar och så.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
mati skrev:Ja, det verkar som att den alltid kör med uteluft i "biomånkifjånket". Det är faktiskt enda skillnaden jag upplever, att det blåser storm och att det blir kallare i bilen. Däremot så har jag aldrig kunnat känna att den filtrerar bort t ex dålig lukt som kommer in i bilen. Det luktar lika mycket avgaser eller koskit, eller vad det nu är, som i normal-läge. Jag stod bakom en sån där NOx-hostande diesel häromdagen, och den lukten kunde inte HEPA-filtret göra nåt åt överhuvudtaget.Johnalm skrev:Är det någon mer än jag som har ”problem” med HEPA-filtret? Det blåser ju för f-n full storm i kupén när man slår på det de gånger det behövs (bilköer i tunnlar osv).
Möjligt att den är bra på att filtrera bort nåt annat, som näsan inte kan känna av, såsom pollen och partiklar och så.
Tror det ska vara bra med HEPA-filtret om man är pollenallergiker. Var nån på TMC som skrev det. Bio defense mode går väl ut på att skapa övertryck i bilen så det inte kommer in luft från andra ställen. Och ska man in med så mycket luft samtidigt så går det väl kanske inte att värma upp den först.
Fast samtidigt så känns det konstigt att ta in luft om Biodefense mode är att klara av att stå emot biologiskt krigsföringsangrepp.
Det känns som det inte vore omöjligt att endast ha cirkulation av luften i kupen som ett alternativ (då problemet var att kall luften utanför kyler ned kupen) Det finns som alternativ på vanliga budgetbilar så det vore inte så svårt att ordna det. Annars så är det bara att vänta tills det åtgärdats i kommande modeller.(alt är att förvärma luften, men det känns bara som slöseri med resurser och utrymme) (hur de skall lyckas skapa övertryck utan tillförelse av luft återstår att lösa gissar jag)
Det känns som det inte vore omöjligt att endast ha cirkulation av luften i kupen som ett alternativ (då problemet var att kall luften utanför kyler ned kupen) Det finns som alternativ på vanliga budgetbilar så det vore inte så svårt att ordna det. Annars så är det bara att vänta tills det åtgärdats i kommande modeller.(alt är att förvärma luften, men det känns bara som slöseri med resurser och utrymme) (hur de skall lyckas skapa övertryck utan tillförelse av luft återstår att lösa gissar jag)
Mickep skrev:Fast samtidigt så känns det konstigt att ta in luft om Biodefense mode är att klara av att stå emot biologiskt krigsföringsangrepp.
Den tar in luften via filtret...
HEPA och hepa, nån som vet vilken klassning teslas hepa filter har? Dammsugare med hepa är ju inte mycket filtrering alls, sen filtrerar ju inget HEPA filter NOx alls, då skulle det bli 100% syre i kupen inte så bra kanske...
En fråga till vad är det i diesel avgaser som luktar? svavelföreningar? Nox tror inte det men kanske
En fråga till vad är det i diesel avgaser som luktar? svavelföreningar? Nox tror inte det men kanske
ms 76132 "Eleamore"
HEPA-filtret är mycket effektivt om man kör runt i köer och hamnar bakom gamla dieselbilar eller annat som luktar skit. Jag vet eftersom jag har eftermonterat HEPA-filter i en Model S facelift. Körde ett tag utan HEPA och sen testade samma bil med filter och det blev otroligt stor skillnad med filtret. I princip inga avgaser kommer in i kupén och detta är då helt oberoende av Bio Defence. Inget filter kan väl dock ta bort ALLT så vissa dofter kan såklart alltid glida igenom filtret. Men skillnaden är påtaglig hur som helst.
Ang BioDefence så är inte det heller något hokus-pokus hur det funkar. BioDefence-knappen är en "shortcut" till att fläkten skruvas upp på hastighet 9 samt aktiverar läget där extern luft cirkuleras in i kupén. När fläkten sätts på hög hastighet skapar det ett övertryck i kupén. Dvs luften inne i kupén trycks istället ut genom springor/fönsterglipor/ventilationsutsläpp osv och förhindrar att extern luft kommer in via denna vägen mha det högre interna trycket inne i kupén. All luft som kommer in i kupén filtreras genom HEPA-filtret och eventuell obehaglig kupéluft byts successivt ut mot filtrerad och renare luft.
I vanlig trafik med ACC inställd på Auto gör HEPA-filtret jobbet i 99% av situationerna med fläkten på standardhastighet. Kör man genom ett område där det är extremt mkt skit i luften (typ skogsbrand) kan det vara läge att aktivera BD.
Ang BioDefence så är inte det heller något hokus-pokus hur det funkar. BioDefence-knappen är en "shortcut" till att fläkten skruvas upp på hastighet 9 samt aktiverar läget där extern luft cirkuleras in i kupén. När fläkten sätts på hög hastighet skapar det ett övertryck i kupén. Dvs luften inne i kupén trycks istället ut genom springor/fönsterglipor/ventilationsutsläpp osv och förhindrar att extern luft kommer in via denna vägen mha det högre interna trycket inne i kupén. All luft som kommer in i kupén filtreras genom HEPA-filtret och eventuell obehaglig kupéluft byts successivt ut mot filtrerad och renare luft.
I vanlig trafik med ACC inställd på Auto gör HEPA-filtret jobbet i 99% av situationerna med fläkten på standardhastighet. Kör man genom ett område där det är extremt mkt skit i luften (typ skogsbrand) kan det vara läge att aktivera BD.
HEPA-Filtret i Tesla är graderat att klara 17-20 MERV12man skrev:HEPA och hepa, nån som vet vilken klassning teslas hepa filter har? Dammsugare med hepa är ju inte mycket filtrering alls, sen filtrerar ju inget HEPA filter NOx alls, då skulle det bli 100% syre i kupen inte så bra kanske...
http://www.mechreps.com/PDF/Merv_Rating_Chart.pdf
Är inte det NOx som luktar simbassäng, typ?12man skrev:En fråga till vad är det i diesel avgaser som luktar? svavelföreningar? Nox tror inte det men kanske
Just det, så har jag också uppfattat det. Men det innebär ju samtidigt att i vissa lägen är det bättre att cirkulera luften som finns i kupén istället för att ta in extern luft genom filtret, nämligen precis i de situationerna när filtret inte klarar av att ta bort dålig lukt. Då luktar det ju bara ännu mer när fläkten är på max och häver in massvis med dålig luft.helix skrev:BioDefence-knappen är en "shortcut" till att fläkten skruvas upp på hastighet 9 samt aktiverar läget där extern luft cirkuleras in i kupén. När fläkten sätts på hög hastighet skapar det ett övertryck i kupén. Dvs luften inne i kupén trycks istället ut genom springor/fönsterglipor/ventilationsutsläpp osv och förhindrar att extern luft kommer in via denna vägen mha det högre interna trycket inne i kupén. All luft som kommer in i kupén filtreras genom HEPA-filtret och eventuell obehaglig kupéluft byts successivt ut mot filtrerad och renare luft.
Ibland vet man ju redan innan att det snart kommer lukta illa. T ex när man kör förbi ett pappersbruk eller en hönsgård, eller när man kör genom en tunnel eller liknande. Det klarar inte HEPA-filtret särskilt bra enligt min erfarenhet. Då kör jag oftast utan fläkt eller med cirkulation istället.
mati skrev:Är inte det NOx som luktar simbassäng, typ?12man skrev:En fråga till vad är det i diesel avgaser som luktar? svavelföreningar? Nox tror inte det men kanske
Vissa bussar luktar ju "lim". Vad beror det på?
Kanske alla ungar som sitter i den och sniffar? Nä, jag tror att vi menar samma sak, det är den där lite frätande lukten du menar eller?Verdi skrev:mati skrev:Är inte det NOx som luktar simbassäng, typ?12man skrev:En fråga till vad är det i diesel avgaser som luktar? svavelföreningar? Nox tror inte det men kanske
Vissa bussar luktar ju "lim". Vad beror det på?
kanske, NO2 ska lukta, men NO luktar ej, dieseln är ju svavelfri sägs det men det betyder 10ppm, kan var det som luktar?mati skrev:Är inte det NOx som luktar simbassäng, typ?12man skrev:En fråga till vad är det i diesel avgaser som luktar? svavelföreningar? Nox tror inte det men kanske
N2O luktar gott (lustgas) kommer ej ihåg hur men lite sötaktigt, nån med mindre barn får berätta, jag provade men var 23 år sen senast
ms 76132 "Eleamore"
luktar lim? björnklister = lustgasen?mati skrev:Kanske alla ungar som sitter i den och sniffar? Nä, jag tror att vi menar samma sak, det är den där lite frätande lukten du menar eller?Verdi skrev:Vissa bussar luktar ju "lim". Vad beror det på?mati skrev:Är inte det NOx som luktar simbassäng, typ?12man skrev:En fråga till vad är det i diesel avgaser som luktar? svavelföreningar? Nox tror inte det men kanske
kontaktlim=??
pl400= ?
lim som man limmar pvc rör med de e grejer det
Senast redigerad av 12man, redigerad totalt 1 gånger.
ms 76132 "Eleamore"