Då det kommer en del frågor om denna bil kan jag försöka sammanfatta svaren här.
Bilen leasas genom DNB. Jag ringde dom idag och det är inga problem att överlåta nuvarande avtal om nya företaget går genom kreditprövningen. Kostnad för detta är 2500+moms som faktureras köparen, men jag drar av det från priset om nån vill ta över leasingen.
Jag har varken avtal eller månadsfakturan framför mig men jag kan se att det försvinner knappt 9200 kr i mån från bankkontot till DNB varje månad så leasingavgiften borde ligga på ca 7400+moms per månad. Jag vill minnas att restvärdet i april 2018 (36 mån) är satt till ca 430.000 SEK inkl moms, så det borde ligga på ca 460.000 SEK i december. Tar fram exakta siffror imorgon.
Skulle det bli aktuellt med överlåtelse så fakturerar jag mellanskillnad mellan 619.000 och aktuella skulden hos DNB (minus 2500).
Jag har inte kollat bromsar på bilen men förutsätter att dom är ok då bilen mest bromsar med motorn. Bilen servades i okt 2016 och då fanns inga anmärkningar på bromsarna. Har aldrig hört talas om en Tesla med slitna bromsar.