”Energi för 4 000 hus krävs för el-lastbilen”
Moderator: Redaktion
”Energi för 4 000 hus krävs för el-lastbilen”
https://www.expressen.se/dinapengar/tec ... lastbilen/
Ja jag vet inte. Men det här kan vara bland det dummaste jag läst.
Ja jag vet inte. Men det här kan vara bland det dummaste jag läst.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19604
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: ”Energi för 4 000 hus krävs för el-lastbilen”
Dom kom iaf fram till ungefär rätt effekt, dvs typ tio ggr supercharger-effekten, men vad det motsvarar i hushållsförbrukning fattar jag inte däremot...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: ”Energi för 4 000 hus krävs för el-lastbilen”
Min bil förbeukar då med samma resonemang energi motsvarande 28 hus när jag långsamladdar hemma eller 360 hus när jag snabbladdar. Ändå gör det bara ett par hundringar på elräkningen
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Re: ”Energi för 4 000 hus krävs för el-lastbilen”
Inte riktigt 4000 hushåll i Sverige kanske... men annars är det väl ganska rätt räknat!?
1600 kW / 4000 hushåll = 0,4 kW. Alltså är beräkningen här att varje hushåll har en dygnsförbrukning på 0,4 kWh x 24h = 9,6 kWh per dygn. Vilket motsvarar en årsförbrukning på ca 3500 kWh/ hushåll.
I Sverige skulle man väl kunna säga att lastbilen använder effekt för ca 1000 villor när den laddar.
MEN! det är ju bara under 30 minuter som laddningen pågår! Artikeln får det att framstå som att lastbilen förbrukar el motsvarande 4000 hushåll dygnet runt...
1600 kW / 4000 hushåll = 0,4 kW. Alltså är beräkningen här att varje hushåll har en dygnsförbrukning på 0,4 kWh x 24h = 9,6 kWh per dygn. Vilket motsvarar en årsförbrukning på ca 3500 kWh/ hushåll.
I Sverige skulle man väl kunna säga att lastbilen använder effekt för ca 1000 villor när den laddar.
MEN! det är ju bara under 30 minuter som laddningen pågår! Artikeln får det att framstå som att lastbilen förbrukar el motsvarande 4000 hushåll dygnet runt...
2016 Model S 75
Re: ”Energi för 4 000 hus krävs för el-lastbilen”
En villa kräver ca 10kW i toppeffekt
En normal genomsnittsvilla förbrukar ca 20-25000 kWh
1600kW delat med 10kW är ju 160 villor.
energimässigt blir det ca 0,05 villor per år.
En normal genomsnittsvilla förbrukar ca 20-25000 kWh
1600kW delat med 10kW är ju 160 villor.
energimässigt blir det ca 0,05 villor per år.
Beställd MYP
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
Re: ”Energi för 4 000 hus krävs för el-lastbilen”
De har inte förstått skillnaden mellan effekt och energi! Detta kompliceras så klart ytterligare om man blandar in batterier och sedan direkt översätter med Google-translate.
Om det vore så att en Tesla lastbil drar energi som 4000 något så kommer en Diesel-lastbil dra 3 gånger det pga sämre effektivitet. Men så långt tänker väl aldrig en journalist idag?
Om det vore så att en Tesla lastbil drar energi som 4000 något så kommer en Diesel-lastbil dra 3 gånger det pga sämre effektivitet. Men så långt tänker väl aldrig en journalist idag?
Re: ”Energi för 4 000 hus krävs för el-lastbilen”
Jag klickade på länken "faktafel" i artikeln och frågade om syftet med artikeln. Skrev också att effekten motsvarar 100 villor.
Klicka ni också, kanske kan de lära sig något......
Klicka ni också, kanske kan de lära sig något......
- gellerstam
- Teslaägare
- Inlägg: 2073
- Blev medlem: 04 apr 2016 10:20
- Ort: Vid Runn
- Referralkod: ts.la/magnus28392
Re: ”Energi för 4 000 hus krävs för el-lastbilen”
LarsL skrev:De har inte förstått skillnaden mellan effekt och energi! Detta kompliceras så klart ytterligare om man blandar in batterier och sedan direkt översätter med Google-translate.
Om det vore så att en Tesla lastbil drar energi som 4000 något så kommer en Diesel-lastbil dra 3 gånger det pga sämre effektivitet. Men så långt tänker väl aldrig en journalist idag?
haha. Så om diesellastbilen tankar på tio minuter så tankar den energi motsvarande 36000 villor Whoops vad dessa diesel lastbilar bunkrar energi när de tankar så fel det blir ibland... Det är synd att så många inte tänker till när de läser en sån artikel och inser vad det egentligen skrivs.
Tesla Model Y
Re: ”Energi för 4 000 hus krävs för el-lastbilen”
Effekten på 1600 kW motsvarar mer än 100 villor. Möjligen 100 villor som ligger på toppeffekt på 16 kW, men då krävs också 25A huvudsäkring.stefan007 skrev:Jag klickade på länken "faktafel" i artikeln och frågade om syftet med artikeln. Skrev också att effekten motsvarar 100 villor.
Klicka ni också, kanske kan de lära sig något......
2016 Model S 75
Re: ”Energi för 4 000 hus krävs för el-lastbilen”
Tänkte omedelbart samma sak. Oavsett hur mycket fantasi-energi en el-lastbil drar så är det minst 3 gånger mer för en motsvarande diesel-lastbil. Men då glömde jag såklart en viktig sak. Diesel finns ju på macken i obegränsade mängder. El måste produceras och det är jättemycket ajabaja. Jag tror det sammanfattar ganska bra hur journalister tänker.LarsL skrev:De har inte förstått skillnaden mellan effekt och energi! Detta kompliceras så klart ytterligare om man blandar in batterier och sedan direkt översätter med Google-translate.
Om det vore så att en Tesla lastbil drar energi som 4000 något så kommer en Diesel-lastbil dra 3 gånger det pga sämre effektivitet. Men så långt tänker väl aldrig en journalist idag?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: ”Energi för 4 000 hus krävs för el-lastbilen”
Mer relevant diskussion:
En långtradare kör i snitt 15.000 mil/år, en Tesla Semi drar c:a 12,5 kWh/mil vilket ger 187.500 kWh/år
En genomsnittsvilla med direkteluppvärmning drar i snitt 15.000 kWh/år i uppvärmning. En Tesla Semi drar lika mycket som 12,5 sådana villor per år.
Om man tänker sig att en oljeeldad villa gör av med samma mängd energi så man kan översätta det till dieselåtgång för en lastbil som drar 3 ggr mer energi än en ellastbil så gör en diesellastbil av med 3 ggr så mycket, vilket motsvarar 37,5 oljeeldade villor.
Nu är kanske en oljeeldad panna kopplad till vattenburen värme lite energieffektivare än direktverkande el, men låt säga 30 villor.
Alltså: En Tesla Semi drar lika mycket energi/år som 12,5 villor
En diesellastbil drar lika mycket energi/år som 30 villor.
En långtradare kör i snitt 15.000 mil/år, en Tesla Semi drar c:a 12,5 kWh/mil vilket ger 187.500 kWh/år
En genomsnittsvilla med direkteluppvärmning drar i snitt 15.000 kWh/år i uppvärmning. En Tesla Semi drar lika mycket som 12,5 sådana villor per år.
Om man tänker sig att en oljeeldad villa gör av med samma mängd energi så man kan översätta det till dieselåtgång för en lastbil som drar 3 ggr mer energi än en ellastbil så gör en diesellastbil av med 3 ggr så mycket, vilket motsvarar 37,5 oljeeldade villor.
Nu är kanske en oljeeldad panna kopplad till vattenburen värme lite energieffektivare än direktverkande el, men låt säga 30 villor.
Alltså: En Tesla Semi drar lika mycket energi/år som 12,5 villor
En diesellastbil drar lika mycket energi/år som 30 villor.
Re: ”Energi för 4 000 hus krävs för el-lastbilen”
Helt rätt Jerker!
Tycker artikeln är rätt men att vanligt folk inte förstår vad det innebär. Om 4000 hushåll just nu ligger på 0,4 kW i effekt så motsvarar det ju 1600 kW som lastbilen laddar med.
När lastbilen laddat klart har den förbrukat 800 kWh på 30 min. Visst, det är mycket, lika mycket som 4000 hushåll förbrukat under dessa 30 min.
Men jag tror att de som läser artikeln tror att lastbilen per år använder el som motsvarar 4000 hushåll, så är inte fallet!!
Tycker artikeln är rätt men att vanligt folk inte förstår vad det innebär. Om 4000 hushåll just nu ligger på 0,4 kW i effekt så motsvarar det ju 1600 kW som lastbilen laddar med.
När lastbilen laddat klart har den förbrukat 800 kWh på 30 min. Visst, det är mycket, lika mycket som 4000 hushåll förbrukat under dessa 30 min.
Men jag tror att de som läser artikeln tror att lastbilen per år använder el som motsvarar 4000 hushåll, så är inte fallet!!
Senast redigerad av Jensa, redigerad totalt 1 gånger.
2016 Model S 75
Re: ”Energi för 4 000 hus krävs för el-lastbilen”
Det är egentligen ännu värre för avgaslastbilarna. En normal lastbil har väl kanske 1000 liter diesel i tanken och kan ladda på kanske 15 minuter. En liter diesel motsvarar 10 kWh energi. Det betyder att lastbilen tankar med effekten 1000*4*10 = 40 000 kW eller 25 gånger så snabbt (40 000/1 600) som Tesla Semi, dvs 100 000 (25 * 4 000) hus enligt Expressen...gellerstam skrev:
haha. Så om diesellastbilen tankar på tio minuter så tankar den energi motsvarande 36000 villor Whoops vad dessa diesel lastbilar bunkrar energi när de tankar så fel det blir ibland... Det är synd att så många inte tänker till när de läser en sån artikel och inser vad det egentligen skrivs.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: ”Energi för 4 000 hus krävs för el-lastbilen”
När jag tänker efter så räknar jag antagligen helt fel på jämförelsen mellan att värma en villa med olja och att driva en lastbil med densamma. Förbränning av olja lär ge ett större energiutnyttjande än att driva en lastbil. Så en diesellastbil drar förmodligen energi motsvarande många fler villor.Jerker skrev:Mer relevant diskussion:
En långtradare kör i snitt 15.000 mil/år, en Tesla Semi drar c:a 12,5 kWh/mil vilket ger 187.500 kWh/år
En genomsnittsvilla med direkteluppvärmning drar i snitt 15.000 kWh/år i uppvärmning. En Tesla Semi drar lika mycket som 12,5 sådana villor per år.
Om man tänker sig att en oljeeldad villa gör av med samma mängd energi så man kan översätta det till dieselåtgång för en lastbil som drar 3 ggr mer energi än en ellastbil så gör en diesellastbil av med 3 ggr så mycket, vilket motsvarar 37,5 oljeeldade villor.
Nu är kanske en oljeeldad panna kopplad till vattenburen värme lite energieffektivare än direktverkande el, men låt säga 30 villor.
Alltså: En Tesla Semi drar lika mycket energi/år som 12,5 villor
En diesellastbil drar lika mycket energi/år som 30 villor.
”Energi för 4 000 hus krävs för el-lastbilen”
Mitt hus är eluppvärmt med luftvärnepump. Den dra 16.000 kWh/år. Om en lastbil drar 187.500 kWh om man kör 15.000 mil/år då är det som drygt 11 villor.
Men det vikigaste är väl hur mycket CO2 man spar.
Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Men det vikigaste är väl hur mycket CO2 man spar.
Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Senast redigerad av Toja, redigerad totalt 1 gånger.
MYP -22 | MIB | svart/svart
Re: ”Energi för 4 000 hus krävs för el-lastbilen”
Det där var ungefär som jag tänkte skriva. OM han hade kunnat förklara istället vilket slöseri med energi en vanlig fossilare är så hade kanske folk häpnat av rätt anledning!Svenssons skrev:Det är egentligen ännu värre för avgaslastbilarna. En normal lastbil har väl kanske 1000 liter diesel i tanken och kan ladda på kanske 15 minuter. En liter diesel motsvarar 10 kWh energi. Det betyder att lastbilen tankar med effekten 1000*4*10 = 40 000 kW eller 25 gånger så snabbt (40 000/1 600) som Tesla Semi, dvs 100 000 (25 * 4 000) hus enligt Expressen...gellerstam skrev:
haha. Så om diesellastbilen tankar på tio minuter så tankar den energi motsvarande 36000 villor Whoops vad dessa diesel lastbilar bunkrar energi när de tankar så fel det blir ibland... Det är synd att så många inte tänker till när de läser en sån artikel och inser vad det egentligen skrivs.
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Re: ”Energi för 4 000 hus krävs för el-lastbilen”
tvärtom, är direktverkande el energieffektivare än en oljeeldad panna kopplad till vattenburen värme. slipper värma skorsten och bättre styrningJerker skrev:Mer relevant diskussion:
En långtradare kör i snitt 15.000 mil/år, e.............
Nu är kanske en oljeeldad panna kopplad till vattenburen värme lite energieffektivare än direktverkande el, men låt säga 30 villor.
....................
ms 76132 "Eleamore"
Re: ”Energi för 4 000 hus krävs för el-lastbilen”
Nja det var inte helt rätt räknat: Det är olika verkningsgrad på en lastbilsmotor och uppvärmningssystem.Jerker skrev:Mer relevant diskussion:
En långtradare kör i snitt 15.000 mil/år, en Tesla Semi drar c:a 12,5 kWh/mil vilket ger 187.500 kWh/år
En genomsnittsvilla med direkteluppvärmning drar i snitt 15.000 kWh/år i uppvärmning. En Tesla Semi drar lika mycket som 12,5 sådana villor per år.
Om man tänker sig att en oljeeldad villa gör av med samma mängd energi så man kan översätta det till dieselåtgång för en lastbil som drar 3 ggr mer energi än en ellastbil så gör en diesellastbil av med 3 ggr så mycket, vilket motsvarar 37,5 oljeeldade villor.
Nu är kanske en oljeeldad panna kopplad till vattenburen värme lite energieffektivare än direktverkande el, men låt säga 30 villor.
Alltså: En Tesla Semi drar lika mycket energi/år som 12,5 villor
En diesellastbil drar lika mycket energi/år som 30 villor.
Man brukar säga att 10 000kWh el motsvarar i olja med 70% verkningsgrad (detta är en riktigt dålig oljepanna) 10000kWhel/0,7x10000kWh/m³= 1,4m³Olja
Så jag skulle säga ca 12,5x1,43= knappt 18 villor.
Beställd MYP
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
Re: ”Energi för 4 000 hus krävs för el-lastbilen”
Precis, det var det jag påpekade själv i ett senare inlägg.jonas skrev:Nja det var inte helt rätt räknat: Det är olika verkningsgrad på en lastbilsmotor och uppvärmningssystem.Jerker skrev:Mer relevant diskussion:
En långtradare kör i snitt 15.000 mil/år, en Tesla Semi drar c:a 12,5 kWh/mil vilket ger 187.500 kWh/år
En genomsnittsvilla med direkteluppvärmning drar i snitt 15.000 kWh/år i uppvärmning. En Tesla Semi drar lika mycket som 12,5 sådana villor per år.
Om man tänker sig att en oljeeldad villa gör av med samma mängd energi så man kan översätta det till dieselåtgång för en lastbil som drar 3 ggr mer energi än en ellastbil så gör en diesellastbil av med 3 ggr så mycket, vilket motsvarar 37,5 oljeeldade villor.
Nu är kanske en oljeeldad panna kopplad till vattenburen värme lite energieffektivare än direktverkande el, men låt säga 30 villor.
Alltså: En Tesla Semi drar lika mycket energi/år som 12,5 villor
En diesellastbil drar lika mycket energi/år som 30 villor.
Man brukar säga att 10 000kWh el motsvarar i olja med 70% verkningsgrad (detta är en riktigt dålig oljepanna) 10000kWhel/0,7x10000kWh/m³= 1,4m³Olja
Så jag skulle säga ca 12,5x1,43= knappt 18 villor.
Det viktiga är dock: Jämförelsen med villor är att inte bara skjuta sig i foten om man vill baktala ellastbilar utan snarare att skjuta sig för pannan.
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5577
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: ”Energi för 4 000 hus krävs för el-lastbilen”
Om verkningsgraden ska styra är det bästa att använda dieseln i villorna och elen i lastbilarna.
Förbränning av diesel ger mycket hög verkningsgrad, allt blir ju värme, medan användning av diesel i fordon ger en låg verkningsgrad.
Så även vid oförändrad mix mellan el å diesel bör man använda elen i fordon.
Förbränning av diesel ger mycket hög verkningsgrad, allt blir ju värme, medan användning av diesel i fordon ger en låg verkningsgrad.
Så även vid oförändrad mix mellan el å diesel bör man använda elen i fordon.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: ”Energi för 4 000 hus krävs för el-lastbilen”
Med eldriven värmepump har du verkningsgrad på över 300%, så oljan är inte bra där heller ens om det är 100% verkningsgrad så skiljer en faktor 3 minst.Gustafsson skrev:Om verkningsgraden ska styra är det bästa att använda dieseln i villorna och elen i lastbilarna.
Förbränning av diesel ger mycket hög verkningsgrad, allt blir ju värme, medan användning av diesel i fordon ger en låg verkningsgrad.
Så även vid oförändrad mix mellan el å diesel bör man använda elen i fordon.
Beställd MYP
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
Re: ”Energi för 4 000 hus krävs för el-lastbilen”
Det är just det som de jämför i artikeln, effekter vid hög last. Alltså i förlängningen dimensionering på elnät mm. Står ingenstans om medelvärden över tid. Klart Tesla kommer att använda stationära batteripack om det visar sig bli problem.Jensa skrev:Effekten på 1600 kW motsvarar mer än 100 villor. Möjligen 100 villor som ligger på toppeffekt på 16 kW, men då krävs också 25A huvudsäkring.stefan007 skrev:Jag klickade på länken "faktafel" i artikeln och frågade om syftet med artikeln. Skrev också att effekten motsvarar 100 villor.
Klicka ni också, kanske kan de lära sig något......
En allmänt förvirrande artikel som bara sprider osäkerhet och osanningar.
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5577
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: ”Energi för 4 000 hus krävs för el-lastbilen”
Har inte värmepump ännu, men har man det blir det förstås inte så bra med diesel hemma heller - tänkte inte på det...jonas skrev:Med eldriven värmepump har du verkningsgrad på över 300%, så oljan är inte bra där heller ens om det är 100% verkningsgrad så skiljer en faktor 3 minst.Gustafsson skrev:Om verkningsgraden ska styra är det bästa att använda dieseln i villorna och elen i lastbilarna.
Förbränning av diesel ger mycket hög verkningsgrad, allt blir ju värme, medan användning av diesel i fordon ger en låg verkningsgrad.
Så även vid oförändrad mix mellan el å diesel bör man använda elen i fordon.
Sedan hamnar man ju åter i en diskussion hur elen produceras.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: ”Energi för 4 000 hus krävs för el-lastbilen”
ja, jag såg en sån oljeleverans förra veckan 15 hus bort helt ootroligtWalker skrev:Finns det någon som värmer sitt hus med olja idag?
ms 76132 "Eleamore"
Re: ”Energi för 4 000 hus krävs för el-lastbilen”
Om man vänder på steken och värmer upp villan med olja istället för direktverkande el, och lastbilen driver man med el istället för olja, så borde detta fortfarande vara en jättevinst, rent verkningsgradsmässigt.
Rent teoretiskt såklart. Det är förvisso en korkad idé.
Rent teoretiskt såklart. Det är förvisso en korkad idé.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14