Är inte det precis samma teknik som fanns i Toyota Prius redan för 20 år sedan? Eller missar jag nånting? Vad är det som är så revolutionerande nytt att det är värt en tidningsrubrik?Kulingen skrev:VW ger inte upp sina fosilare
Artikel i media
Moderator: Redaktion
Re: Artikel i media
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Artikel i media
Hummersåseffekten?mati skrev:Är inte det precis samma teknik som fanns i Toyota Prius redan för 20 år sedan? Eller missar jag nånting? Vad är det som är så revolutionerande nytt att det är värt en tidningsrubrik?Kulingen skrev:VW ger inte upp sina fosilare
Re: Artikel i media
Att den här generator motor grejen är så liten att den inte går att köra med ska bara sänka förbrukningenmati skrev:Är inte det precis samma teknik som fanns i Toyota Prius redan för 20 år sedan? Eller missar jag nånting? Vad är det som är så revolutionerande nytt att det är värt en tidningsrubrik?Kulingen skrev:VW ger inte upp sina fosilare
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Re: Artikel i media
Aha, just det, det har du rätt i. Den är alltså till och med sämre än en Prius. En kraftfullare startmotor. Dåså. Smart tänkt. En sån vill jag ha.Smutt skrev:Att den här generator motor grejen är så liten att den inte går att köra med ska bara sänka förbrukningen
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Artikel i media
Låter som Volvos "mild hybrid", jippi!
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Re: Artikel i media
Nu tar vi och lugnar ner oss. VAG bygger väl i storleksordningen 10 miljoner bilar per år. Klart som fan att de inte kan ställa om till enbart elbilar på en gång. Det kommer ta minst 10-15 år att fasa ut.chaffis75 skrev:Känns som ett projekt som startade innan diesel gate och som man borde lagt ner men troligen trodde man att vi vill fortsätta köra på fossila bränslen.Kulingen skrev:
Ja hade de haft tekniken för 10 år sedan hade de nog uppskattats men nu känns de försent, se till att fixa rena elbilar istället.
- ovelundkvist
- Teslaägare
- Inlägg: 1573
- Blev medlem: 21 feb 2015 06:31
- Ort: Kungsholmen, Stockholm
- Kontakt:
Re: Artikel i media
Nej inte på en gång, men jag tror nog de skulle kunna göra det betydligt fortare än de gör om de bestämde sig för det. Men varför skulle de göra det när fuldiesel fortfarande får säljas, det finns ju fortfarande pengar att tjäna på gjorda investeringar!
Re: Artikel i media
Ja det är klart. Jag vet inte vad du förväntar dig av biltillverkarna. Att de ska vara ideologiska och kasta bort pengar? Är du typ miljöpartist eller?ovelundkvist skrev:Nej inte på en gång, men jag tror nog de skulle kunna göra det betydligt fortare än de gör om de bestämde sig för det. Men varför skulle de göra det när fuldiesel fortfarande får säljas, det finns ju fortfarande pengar att tjäna på gjorda investeringar!

För övrigt så släpper diesel fortfarande ut mindre växthusgaser än motsvarande bensinbil så jag vet inte om bensinbilar är så mycket bättre för miljön.
Re: Artikel i media
Det beror på vilken aspekt av miljö man kollar på. Ur klimatförändringssynpunkt så är u diesel bättre än bensin men ur lokal miljö och luftkvalitet så är bensin bättre än diesel. Bägge slås ju med hästlängder av el.Verdi skrev:Ja det är klart. Jag vet inte vad du förväntar dig av biltillverkarna. Att de ska vara ideologiska och kasta bort pengar? Är du typ miljöpartist eller?ovelundkvist skrev:Nej inte på en gång, men jag tror nog de skulle kunna göra det betydligt fortare än de gör om de bestämde sig för det. Men varför skulle de göra det när fuldiesel fortfarande får säljas, det finns ju fortfarande pengar att tjäna på gjorda investeringar!
För övrigt så släpper diesel fortfarande ut mindre växthusgaser än motsvarande bensinbil så jag vet inte om bensinbilar är så mycket bättre för miljön.
Självklart bör alla biltillverkare göra så sunda investeringar som möjligt. Skulle VAG idag skrota all tillverkning av avgasbilar och enbart bygga elbilar så skulle de troligen gå i konkurs och det skulle inte bli något alls med elbilssatsningen. Sätter politiker upp långsiktiga mål som alla måste rätta sig efter så kan utvecklingen gå snabbare men annars är det kunderna som styr hur snabbt omställningen går. Tror att fler och fler biltillverkare inser vad kunderna nu vill ha och var de ska satsa sina resurser för nyutveckling. Finns nog några som vill försöka bromsa utvecklingen men tror att det nu är för sent för dessa. Nu när tekniken är på plats, infrastrukturen redan är mycket god på många platser och ekonomin talar för eldrift så finns det inte så mycket som kan stoppa konsumenttrycket.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Artikel i media
Bilköpare är väldigt känsliga vill kunna ta sin bil över allt så när städerna börjar med avgasförbud går det fort, vem vill ha en bil man inte får köra över allt?
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Re: Artikel i media
Du menar att man idag kan ta elbil vart man vill? Det är inte bara Tesla som är elbil. Det finns många elbilar som man inte kan ta överallt eller jo det kanske går men dill vilket pris.När kommer från Trelleborg till Kiruna med en Leaf? Är det värt ens försöka ta en sån resa? Europa är inte bara Sverige Norge England och Tyskland . Det finns andra länder som inte är redo för elbilar och biltillverkarna är inte dumma att överge marknader där de kan sälja fossilare.Smutt skrev:Bilköpare är väldigt känsliga vill kunna ta sin bil över allt så när städerna börjar med avgasförbud går det fort, vem vill ha en bil man inte får köra över allt?
Re: Artikel i media
Överge kommer de inte att göra men kan man inte sälja bilar i Tyskland, USA och Kina så lär det bli svårt. Speciellt för tillverkare i premium segmentet.nek0 skrev:Det finns andra länder som inte är redo för elbilar och biltillverkarna är inte dumma att överge marknader där de kan sälja fossilare.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: Artikel i media
Inte för att jag tror att 99,99% av Svenskarna bryr sig om i fall det går att åka till Kiruna från Trelleborg, men det går även en Leaf 30kWh.nek0 skrev:Du menar att man idag kan ta elbil vart man vill? Det är inte bara Tesla som är elbil. Det finns många elbilar som man inte kan ta överallt eller jo det kanske går men dill vilket pris.När kommer från Trelleborg till Kiruna med en Leaf? Är det värt ens försöka ta en sån resa? Europa är inte bara Sverige Norge England och Tyskland . Det finns andra länder som inte är redo för elbilar och biltillverkarna är inte dumma att överge marknader där de kan sälja fossilare.Smutt skrev:Bilköpare är väldigt känsliga vill kunna ta sin bil över allt så när städerna börjar med avgasförbud går det fort, vem vill ha en bil man inte får köra över allt?
Jag tror däremot att 90% av befolkningen skulle bry sig om i fall de inte fick köra in i centrala Stockholm, Göteborg eller annan större stad.

Re: Artikel i media
Jag skrev ju att det kanske går men till vilket pris. 20 timmar bara laddning? Det finns ännu sämre elbilar än Leaf 30kWh .Och var i Stockholm är det förbjudet för min Skoda att komma?LarsL skrev:Inte för att jag tror att 99,99% av Svenskarna bryr sig om i fall det går att åka till Kiruna från Trelleborg, men det går även en Leaf 30kWh.nek0 skrev:Du menar att man idag kan ta elbil vart man vill? Det är inte bara Tesla som är elbil. Det finns många elbilar som man inte kan ta överallt eller jo det kanske går men dill vilket pris.När kommer från Trelleborg till Kiruna med en Leaf? Är det värt ens försöka ta en sån resa? Europa är inte bara Sverige Norge England och Tyskland . Det finns andra länder som inte är redo för elbilar och biltillverkarna är inte dumma att överge marknader där de kan sälja fossilare.Smutt skrev:Bilköpare är väldigt känsliga vill kunna ta sin bil över allt så när städerna börjar med avgasförbud går det fort, vem vill ha en bil man inte får köra över allt?
Jag tror däremot att 90% av befolkningen skulle bry sig om i fall de inte fick köra in i centrala Stockholm, Göteborg eller annan större stad.
Re: Artikel i media
" När städerna börjar med avgasförbud"! Det handlar inte om att köra 150 mil! Det handlar om att du inte få köra 3 mil från Södertälje till Stockholm! Det klarar vilken elbil som helst!nek0 skrev:Du menar att man idag kan ta elbil vart man vill? Det är inte bara Tesla som är elbil. Det finns många elbilar som man inte kan ta överallt eller jo det kanske går men dill vilket pris.När kommer från Trelleborg till Kiruna med en Leaf? Är det värt ens försöka ta en sån resa? Europa är inte bara Sverige Norge England och Tyskland . Det finns andra länder som inte är redo för elbilar och biltillverkarna är inte dumma att överge marknader där de kan sälja fossilare.Smutt skrev:Bilköpare är väldigt känsliga vill kunna ta sin bil över allt så när städerna börjar med avgasförbud går det fort, vem vill ha en bil man inte får köra över allt?
Model S P85D,
Re: Artikel i media
Ok då tycker du att VW,BMW, Mercedes och resten ska sluta med fossilare och producera bara elbilar och alla vi som har annat en elbil ska skrota våra bilar för att man inte kan köra från Södertälje till Stockholm. Världen är faktiskt lite store en Stockholm.Foluke skrev:" När städerna börjar med avgasförbud"! Det handlar inte om att köra 150 mil! Det handlar om att du inte få köra 3 mil från Södertälje till Stockholm! Det klarar vilken elbil som helst!nek0 skrev:Du menar att man idag kan ta elbil vart man vill? Det är inte bara Tesla som är elbil. Det finns många elbilar som man inte kan ta överallt eller jo det kanske går men dill vilket pris.När kommer från Trelleborg till Kiruna med en Leaf? Är det värt ens försöka ta en sån resa? Europa är inte bara Sverige Norge England och Tyskland . Det finns andra länder som inte är redo för elbilar och biltillverkarna är inte dumma att överge marknader där de kan sälja fossilare.Smutt skrev:Bilköpare är väldigt känsliga vill kunna ta sin bil över allt så när städerna börjar med avgasförbud går det fort, vem vill ha en bil man inte får köra över allt?
Re: Artikel i media
På tal om förbud:
https://www.nyteknik.se/miljo/biltrafik ... -122831618
https://www.nyteknik.se/miljo/biltrafik ... -122831618
Restriktionerna för privatbilar i Delhi träder i kraft på måndag. Bilar får då, beroende på registreringsnummer, köras varannan dag. Det gäller bara bensin- och dieselfordon, inte bilar som går på el eller gas.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: Artikel i media
Jag tolkade det Smutt skrev. Vill man inte förstå, eller ännu värre, kan inte, är det inte lönt att försöka förklara. Smutt menar nog att bilköparna i allmänhet är smarta.nek0 skrev:Ok då tycker du att VW,BMW, Mercedes och resten ska sluta med fossilare och producera bara elbilar och alla vi som har annat en elbil ska skrota våra bilar för att man inte kan köra från Södertälje till Stockholm. Världen är faktiskt lite store en Stockholm.Foluke skrev:" När städerna börjar med avgasförbud"! Det handlar inte om att köra 150 mil! Det handlar om att du inte få köra 3 mil från Södertälje till Stockholm! Det klarar vilken elbil som helst!nek0 skrev:Du menar att man idag kan ta elbil vart man vill? Det är inte bara Tesla som är elbil. Det finns många elbilar som man inte kan ta överallt eller jo det kanske går men dill vilket pris.När kommer från Trelleborg till Kiruna med en Leaf? Är det värt ens försöka ta en sån resa? Europa är inte bara Sverige Norge England och Tyskland . Det finns andra länder som inte är redo för elbilar och biltillverkarna är inte dumma att överge marknader där de kan sälja fossilare.Smutt skrev:Bilköpare är väldigt känsliga vill kunna ta sin bil över allt så när städerna börjar med avgasförbud går det fort, vem vill ha en bil man inte får köra över allt?
Model S P85D,
Re: Artikel i media
Man försökte väl detta i Paris för ett antal åt sedan. De som hade råd skaffade två bilar.Laban skrev:På tal om förbud:
https://www.nyteknik.se/miljo/biltrafik ... -122831618
Restriktionerna för privatbilar i Delhi träder i kraft på måndag. Bilar får då, beroende på registreringsnummer, köras varannan dag. Det gäller bara bensin- och dieselfordon, inte bilar som går på el eller gas.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Artikel i media
Denna typ av förbud lär bara bli vanligare. Ta bara:
http://teslaclubsweden.se/elbussarna-i-shenzen/
14000 bussar utbytta mot elbussar, alla fossilbussar utbytta till slutet av detta år. Alla taxibilar eldrivna till 2020. Oddsen är väl rätt låga för att man slutar där.
http://teslaclubsweden.se/elbussarna-i-shenzen/
14000 bussar utbytta mot elbussar, alla fossilbussar utbytta till slutet av detta år. Alla taxibilar eldrivna till 2020. Oddsen är väl rätt låga för att man slutar där.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: Artikel i media
Är detta beviset?Foluke skrev:Jag tolkade det Smutt skrev. Vill man inte förstå, eller ännu värre, kan inte, är det inte lönt att försöka förklara. Smutt menar nog att bilköparna i allmänhet är smarta.nek0 skrev:Ok då tycker du att VW,BMW, Mercedes och resten ska sluta med fossilare och producera bara elbilar och alla vi som har annat en elbil ska skrota våra bilar för att man inte kan köra från Södertälje till Stockholm. Världen är faktiskt lite store en Stockholm.Foluke skrev:" När städerna börjar med avgasförbud"! Det handlar inte om att köra 150 mil! Det handlar om att du inte få köra 3 mil från Södertälje till Stockholm! Det klarar vilken elbil som helst!nek0 skrev:Du menar att man idag kan ta elbil vart man vill? Det är inte bara Tesla som är elbil. Det finns många elbilar som man inte kan ta överallt eller jo det kanske går men dill vilket pris.När kommer från Trelleborg till Kiruna med en Leaf? Är det värt ens försöka ta en sån resa? Europa är inte bara Sverige Norge England och Tyskland . Det finns andra länder som inte är redo för elbilar och biltillverkarna är inte dumma att överge marknader där de kan sälja fossilare.Smutt skrev:Bilköpare är väldigt känsliga vill kunna ta sin bil över allt så när städerna börjar med avgasförbud går det fort, vem vill ha en bil man inte får köra över allt?
http://www.bilsweden.se/statistik/nyregistreringar
Re: Artikel i media
Man försökte detta i förna Jugoslavien för ca 35 år sedan. Inte för miljön utan bristen på bränslen och som du skrev man skaffade två bilar.bylund skrev:Man försökte väl detta i Paris för ett antal åt sedan. De som hade råd skaffade två bilar.Laban skrev:På tal om förbud:
https://www.nyteknik.se/miljo/biltrafik ... -122831618
Restriktionerna för privatbilar i Delhi träder i kraft på måndag. Bilar får då, beroende på registreringsnummer, köras varannan dag. Det gäller bara bensin- och dieselfordon, inte bilar som går på el eller gas.
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 6198
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
- Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807
Re: Artikel i media
Är det inte smartare och billigare att skaffa EN elbil än TVÅ avgasbilar?nek0 skrev:Man försökte detta i förna Jugoslavien för ca 35 år sedan. Inte för miljön utan bristen på bränslen och som du skrev man skaffade två bilar.bylund skrev:Man försökte väl detta i Paris för ett antal åt sedan. De som hade råd skaffade två bilar.Laban skrev:På tal om förbud:
https://www.nyteknik.se/miljo/biltrafik ... -122831618
Restriktionerna för privatbilar i Delhi träder i kraft på måndag. Bilar får då, beroende på registreringsnummer, köras varannan dag. Det gäller bara bensin- och dieselfordon, inte bilar som går på el eller gas.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 6198
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
- Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807
Re: Artikel i media
Elbilen uppfanns innan avgasbilen.Walker skrev:För 35 år sedan fanns inga elbilar.Nicke Nyfiken skrev:Är det inte smartare och billigare att skaffa EN elbil än TVÅ avgasbilar?nek0 skrev:Man försökte detta i förna Jugoslavien för ca 35 år sedan. Inte för miljön utan bristen på bränslen och som du skrev man skaffade två bilar.bylund skrev:Man försökte väl detta i Paris för ett antal åt sedan. De som hade råd skaffade två bilar.Laban skrev:På tal om förbud:
https://www.nyteknik.se/miljo/biltrafik ... -122831618
Restriktionerna för privatbilar i Delhi träder i kraft på måndag. Bilar får då, beroende på registreringsnummer, köras varannan dag. Det gäller bara bensin- och dieselfordon, inte bilar som går på el eller gas.

Jag tänkte närmast på ursprungsposten.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Re: Artikel i media
Det fanns minst en elbil får 34 år sedan 
http://www.mestmotor.se/recharge/artikl ... av-chefen/
80km/h och 10 mil räckvidd

http://www.mestmotor.se/recharge/artikl ... av-chefen/
80km/h och 10 mil räckvidd