Vindrutetorkare
Moderator: Redaktion
Vindrutetorkare
Körde i morse E6 söderut mellan Halmstad till Helsingborg. Vid Hallandsåsen under tiden jag passerar en lastbil på blöt vägbana så lägger vindrutetorkarna av! Jag fick höra ett start buller från troligen torkarmotorn, sedan stannade de i läget rakt upp.
Jag lyckades passera lastbilen, skaffa lite sikt och svänga av motorvägen.
Bilen är nu bogserad till Köpenhamn och jag kör en Mercedes E-klass som hyrbil.
Trots missödet inser jag hur fantastisk Teslan är, denna dieselbil känns oerhört trött... Dock en oerhört obehaglig upplevelse, men ett väldigt bra bemötande av servicecenter.
Jag lyckades passera lastbilen, skaffa lite sikt och svänga av motorvägen.
Bilen är nu bogserad till Köpenhamn och jag kör en Mercedes E-klass som hyrbil.
Trots missödet inser jag hur fantastisk Teslan är, denna dieselbil känns oerhört trött... Dock en oerhört obehaglig upplevelse, men ett väldigt bra bemötande av servicecenter.
- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Vindrutetorkare
Jag har behandlat alla rutor, det kan faktiskt rädda livet i såna situationer... tips 

S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
TeslaBjørn har nyigen lagt upp ett klipp just för denna tråd...
Kanske kan vara bra att ha lite säkringar för säkerhetens skull...
Kanske kan vara bra att ha lite säkringar för säkerhetens skull...
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807
Eller så kanske man kan använda hjärna lite.Svenssons skrev:Kanske kan vara bra att ha lite säkringar för säkerhetens skull...
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Just det, är det mycket snö och/eller fruset så är det självklart att rensa själv först!Nicke Nyfiken skrev:Eller så kanske man kan använda hjärna lite.Svenssons skrev:Kanske kan vara bra att ha lite säkringar för säkerhetens skull...
Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
Jag heter Kjell Gröndahl. Det står GRÖN på vår bil: All el till den kommer från förnyelsebar energiframställning (utom möjligen om jag laddar hos någon som inte tänkte sig för). Inköpet har jag jobbat hårt för!
Kan finnas andra anledningar till att säkringar går. Att ha några i bilen kostar inte många kronor och tar inte mycket plats. Möjligt att trådskaparen har samma problem med bränd säkring.Nicke Nyfiken skrev:Eller så kanske man kan använda hjärna lite.Svenssons skrev:Kanske kan vara bra att ha lite säkringar för säkerhetens skull...
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Nej, det var själva motorn till torkarna som lagt av. Började låta ordentligt de tre sista svepen, sedan stannade de helt.
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
Klart man ska ha extra säkringar i bilen. Trodde jag alla hade.Svenssons skrev:Kan finnas andra anledningar till att säkringar går. Att ha några i bilen kostar inte många kronor och tar inte mycket plats. Möjligt att trådskaparen har samma problem med bränd säkring.Nicke Nyfiken skrev:Eller så kanske man kan använda hjärna lite.Svenssons skrev:Kanske kan vara bra att ha lite säkringar för säkerhetens skull...
Men det är väl lämpligt att använda hjärnan oavsett tillgången på säkringar?
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Det var du som skrev "Eller". Jag ifrågasatte inte att använda hjärnan, jag påpekade att det kan vara bra att ha säkringar i bilen oavsett, och att ha dem i bilen inte kan bytas ut genom att använda hjärnan.Nicke Nyfiken skrev:Klart man ska ha extra säkringar i bilen. Trodde jag alla hade.Svenssons skrev:Kan finnas andra anledningar till att säkringar går. Att ha några i bilen kostar inte många kronor och tar inte mycket plats. Möjligt att trådskaparen har samma problem med bränd säkring.Nicke Nyfiken skrev:Eller så kanske man kan använda hjärna lite.Svenssons skrev:Kanske kan vara bra att ha lite säkringar för säkerhetens skull...
Men det är väl lämpligt att använda hjärnan oavsett tillgången på säkringar?
Jag tänkte köpa en ask säkringar att ha i bilen men vilken säkringsmodell ska det vara? Flatstift Mini eller Midi?
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
Flatstift Mini i storlek: 5 10 15 20 25 30 AmpereBaretta skrev:Jag tänkte köpa en ask säkringar att ha i bilen men vilken säkringsmodell ska det vara? Flatstift Mini eller Midi?
Flatstift Maxi i storlek: 30 40 Ampere
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Var sitter säkringarna i model S?
Var dig själv, alla andra är upptagna
BMW i4 IDrive40
BMW i4 IDrive40
- Gustafsson
- Teslaägare
Vilken behandling har rutan fått ?Bjelke skrev:Jag har behandlat alla rutor, det kan faktiskt rädda livet i såna situationer... tips
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Fina lysande säkringar om de går sönderNicke Nyfiken skrev:Flatstift Mini i storlek: 5 10 15 20 25 30 AmpereBaretta skrev:Jag tänkte köpa en ask säkringar att ha i bilen men vilken säkringsmodell ska det vara? Flatstift Mini eller Midi?
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-t ... 000040403/
Finns dock i storlekarna Standard/Mini/Micro 2 så vilken säkring menade du?
Vill jag också veta. Min förra Model S hade någon form av behandling som den tidigare ägen har gjort. Det var grymt bra, man behövde nästan inte använda vindrutetorkarna i vissa situationer som t ex hög hastighet och lagom mycket regn.Gustafsson skrev:Vilken behandling har rutan fått ?Bjelke skrev:Jag har behandlat alla rutor, det kan faktiskt rädda livet i såna situationer... tips
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
Är frågan riktad till mig, då du citerar mitt inlägg?Kulingen skrev:Fina lysande säkringar om de går sönderNicke Nyfiken skrev:
Flatstift Mini i storlek: 5 10 15 20 25 30 Ampere
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Jag hade DITEC glastec på min Model S. Funkade riktigt bra och man behövde som sagt knappt använda vindrutetorkarna. Perfekt för AP2-bilar utan regnsensormati skrev:Vill jag också veta. Min förra Model S hade någon form av behandling som den tidigare ägen har gjort. Det var grymt bra, man behövde nästan inte använda vindrutetorkarna i vissa situationer som t ex hög hastighet och lagom mycket regn.Gustafsson skrev:Vilken behandling har rutan fått ?Bjelke skrev:Jag har behandlat alla rutor, det kan faktiskt rädda livet i såna situationer... tips

Här är ett litet filmklipp jag hittade som visar skillnaden mellan behandlad och obehandlad vindruta.
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
Det finns 3 eller 4 olika säkringsboxar beroende på om bilen har vinterpaket eller inte. Placeringen av box 1 och 4 varierar litegrann beroende på när bilen är tillverkad. Men Tesla skriver uttryckligen att man inte får byta trasiga säkringar i box 1 och 4.Kriper skrev:Var sitter säkringarna i model S?
Säkringsbox 2 och 3 sitter under stora plastkåpan mellan frunken och framrutan. Och i dessa två säkringsboxar sitter det säkringar av modell och storlek som jag nämnde i tidigare inlägg:
Flatstift Mini: 5, 10, 15, 20, 25 och 30 Ampere.
Flatstift Maxi: 30 och 40 Ampere
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Tack för utförligt svar!Nicke Nyfiken skrev:Det finns 3 eller 4 olika säkringsboxar beroende på om bilen har vinterpaket eller inte. Placeringen av box 1 och 4 varierar litegrann beroende på när bilen är tillverkad. Men Tesla skriver uttryckligen att man inte får byta trasiga säkringar i box 1 och 4.Kriper skrev:Var sitter säkringarna i model S?
Säkringsbox 2 och 3 sitter under stora plastkåpan mellan frunken och framrutan. Och i dessa två säkringsboxar sitter det säkringar av modell och storlek som jag nämnde i tidigare inlägg:
Flatstift Mini: 5, 10, 15, 20, 25 och 30 Ampere.
Flatstift Maxi: 30 och 40 Ampere
Var dig själv, alla andra är upptagna
BMW i4 IDrive40
BMW i4 IDrive40
Japp, eftersom dom heter Standard/Mini/Micro 2 på Biltema så borde det vara Standard och mini man borde köpa där?Nicke Nyfiken skrev:Är frågan riktad till mig, då du citerar mitt inlägg?Kulingen skrev:Fina lysande säkringar om de går sönderNicke Nyfiken skrev:
Flatstift Mini i storlek: 5 10 15 20 25 30 Ampere
- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Först ut på marknaden vill jag minnas att RainX var men den finns nog inte längre och efter det kom Turtle medmati skrev:Vill jag också veta. Min förra Model S hade någon form av behandling som den tidigare ägen har gjort. Det var grymt bra, man behövde nästan inte använda vindrutetorkarna i vissa situationer som t ex hög hastighet och lagom mycket regn.Gustafsson skrev:Vilken behandling har rutan fått ?Bjelke skrev:Jag har behandlat alla rutor, det kan faktiskt rädda livet i såna situationer... tips
en variant (vet inte om ClearVue var den första från dom men den har jag hemma numera iaf). Finns säkert flera
liknande numera och behandlingen är döenkel att göra.
Nu senast var det Bollnäs Bilvård som gjorde det så jag vet inte vad dom kör md men det funkar svinbra!

Jag väntade ända tills nyligen med det på Teslan eftersom det skrevs om det här på forumet för länge sedan att det
snarare gjorde allt sämre pgav Teslans val av torkare eller nåt sånt men nu kan jag säga att det som sagt funkar bra.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Den här? Billigare kan man ju inte få det i så fall. Hur länge håller det? Får man göra om det vid varje tvätt?
https://www.jula.se/catalog/bil-och-gar ... re-629094/
https://www.jula.se/catalog/bil-och-gar ... re-629094/
Apropå vindrutetorkare, hur gör man för att spruta på spolarvätska? Jag trycker på knappen men det är bara torkarna som går igång? Trycker hårt, trycker länge...samma sak! 

Jag gjorde samma fel när jag var nybörjare. Var jäkla pinsamt, eftersom jag trodde att det var nåt trasigt och jag felanmälde det. Zandra i Mölndal hade överseende med mig och min dumhet.mgorgis skrev:Apropå vindrutetorkare, hur gör man för att spruta på spolarvätska? Jag trycker på knappen men det är bara torkarna som går igång? Trycker hårt, trycker länge...samma sak!

Man får trycka hårt. Det klickar till och knappen åker in ännu ett snäpp. Då kommer spolarvätskan. Annars går bara torkarna några svep.
Skönt att det är inget fel och att jag slapp skämma ut migmati skrev:Jag gjorde samma fel när jag var nybörjare. Var jäkla pinsamt, eftersom jag trodde att det var nåt trasigt och jag felanmälde det. Zandra i Mölndal hade överseende med mig och min dumhet.mgorgis skrev:Apropå vindrutetorkare, hur gör man för att spruta på spolarvätska? Jag trycker på knappen men det är bara torkarna som går igång? Trycker hårt, trycker länge...samma sak!![]()
Man får trycka hårt. Det klickar till och knappen åker in ännu ett snäpp. Då kommer spolarvätskan. Annars går bara torkarna några svep.

Det är svårt att tolka det som står i manualen och killen på Tesla lovade att bilen var vinterförberedd när jag tog ut den