Gratis superchargers

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

deddly
Inlägg: 8
Blev medlem: 20 mar 2014 00:09

Gratis superchargers

Inlägg av deddly »

Hej på er. Har läst mycket i flera forum under många år och en fåga jag måste ställa till er är:

Varför utgår alla som skriver om kommande modeller att Superchargers kommer att vara gratis? Det Tesla har ju sagt är att Superchargers kommer alltid att vara gratis för Model S. Att de skulle fortsätta vara gratis för alla kommande modeller är inte alls säker, som jag förstår det, och verkar inte heller vara hållbart i längden, om de inte tänker hyra ut laddarna till andra biltillverkare i framtiden.

Min gissning är att det kommer att kräva en månadsavgift för att aktivera Supercharging på Model E. Eller kanske inte - men det måste finnas en anledning att Tesla alltid skriver "gratis för Model S ägare" istället för att helt enkelt säga "gratis för våra kunder".

Några tankar bara...
Användarvisningsbild
Kalle
Teslaägare
Inlägg: 2136
Blev medlem: 05 mar 2014 18:24
Ort: Kiruna

Re: Gratis superchargers

Inlägg av Kalle »

Elon musk har sagt i en interjuv (tror de va i tyskland) att SC kommer vara gratis även för model E.

Eller ska man säga förbetald när man köper bilen.
Användarvisningsbild
Kalle
Teslaägare
Inlägg: 2136
Blev medlem: 05 mar 2014 18:24
Ort: Kiruna

Re: Gratis superchargers

Inlägg av Kalle »

Har man en tesla roadster så kan man inte använda super chargers, så de kan va därför de specifiserar det på hemsidan. (50% av de bilmodeller de har haft i production kan ju faktist inte använda SC nu)
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7401
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Gratis superchargers

Inlägg av TiborBlomhall »

deddly skrev:
... och verkar inte heller vara hållbart i längden...
Tvärtom, det är definitivt hållbart i längden! Supercharger nätverket finansieras med i runda slängar 20 000 kronor per såld bil.
En Supercharger med två laddplatser går på 350 000 kronor. Har de alltså sålt 18 bilar har de fått ihop tillräckligt med pengar till ännu en Supercharger.

Driftkostnaderna för Superchargern sen är väldigt låga, i stort sett bara elen som behöver betalas (vad blir det, 40 kronor för en typisk 50% laddning?).

Tills de börjar sälja Model E i hundratusental 2017 har Superchargernätverket i stort sett byggts färdigt. Fortsätter de med att öronmärka 20 000 per såld Model E för Superchargers får de in (om de säljer planerade 500 000 bilar per år) ofattbara 10 miljarder kronor per år!
För dem pengarna kan man bjuda på lite el, och ändå kunna bygga ut Superchargernätverket ännu mer!
Användarvisningsbild
Daoops
Inlägg: 952
Blev medlem: 18 mar 2014 06:15
Ort: Göteborg

Re: Gratis superchargers

Inlägg av Daoops »

Det är helt genialiskt att inte blanda in nån typ av betalning när man fyller på vid en supercharger. Tänk bara marknadsföringen det gett. Och det viktigaste nu är ju att få upp infrastrukturen, tror det är extremt få som köper en 60 och inte kryssar i supercharger-valet.
Med 3e generationen kommer ju priset på bilen att vara en viktigare faktor och då vill dom nog ha möjligheten att kunna ta in pengarna i efterhand för SC. Vem vet, det kanske är nån som köper upp/köper in sig på sc-nätverket eller vad som helst (tänk McDonalds typ). Så länge man pratar S och X är det ju en hanterbar mängd bilar men det är nog klyftigt att hålla dörrarna lite öppna.
Användarvisningsbild
fleijerstam
Teslaägare
Inlägg: 59
Blev medlem: 07 mar 2014 20:57
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Gratis superchargers

Inlägg av fleijerstam »

Gratis laddning vid Superchargers innebär egentligen att vi redan betalt för det. I basversionen på 60 kWh batteri ingår inte gratis laddning vid Superchargers. Det finns dock som tillval. Så ordet gratis är med hyfsat stor modifikation. ;)
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7401
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Gratis superchargers

Inlägg av TiborBlomhall »

Den är precis lika gratis som alla dessa telefonabonnemag där man betalar en summa per månad och sen kan ringa obegränsat antal samtal "gratis".

Jag har dock fått så mycket "filosoferande" om att inget här i livet är gratis varje gång jag nämnt ordet gratis i olika diskussioner, så jag har börjat använda "utan extra kostnad".
deddly
Inlägg: 8
Blev medlem: 20 mar 2014 00:09

Re: Gratis superchargers

Inlägg av deddly »

Tack för alla svar. Jag håller inte riktigt med på mobiltelefoniliknelsen eftersom med superchargers innebär de visserligen en kostnad men bara en gång. Säljer du sedan bilen till någon annan får han också gratis tillgång till superladdarnätet så länge bilen rullar, och det kan vara decennier med tanke på bilens kvalité. Menmen, jag såg nyligen en film där Elon sade att superladdarnätet kommer alltid att vara gratis för alla Tesla bilar. Säger han det tror jag honom.
Användarvisningsbild
mickeisol
Teslaägare
Inlägg: 823
Blev medlem: 05 mar 2014 08:46

Re: Gratis superchargers

Inlägg av mickeisol »

Ja och en detalj till: Att sälja en bil begagnad med gratis bränsle resten av bilens livstid, och för den delen med väldigt lite servicebehov.
Det borde ju vara gynnsamt för andrahandsvärdet
Användarvisningsbild
z balata
Teslaägare
Inlägg: 335
Blev medlem: 05 mar 2014 19:57
Ort: Stockholm

Re: Gratis superchargers

Inlägg av z balata »

Jag har av en händelse råkat få ett hett tips om var första superchargern ska placeras. Var där och kollade idag. Inget syns, så dessa är nog ännu en bit bort i tiden.
Användarvisningsbild
matbl
Teslaägare
Inlägg: 1065
Blev medlem: 05 mar 2014 13:33

Re: Gratis superchargers

Inlägg av matbl »

Berätta!
Själva synliga bygget tar väl bara 2-3 veckor av övriga europa att döma.
Rabatt på en Tesla? Använd min länk: http://---
Användarvisningsbild
fleijerstam
Teslaägare
Inlägg: 59
Blev medlem: 07 mar 2014 20:57
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Gratis superchargers

Inlägg av fleijerstam »

z balata skrev:
Jag har av en händelse råkat få ett hett tips om var första superchargern ska placeras. Var där och kollade idag. Inget syns, så dessa är nog ännu en bit bort i tiden.
Var? Var? ;)
Användarvisningsbild
Kalle
Teslaägare
Inlägg: 2136
Blev medlem: 05 mar 2014 18:24
Ort: Kiruna

Re: Gratis superchargers

Inlägg av Kalle »

Enligt sondells tesla blog så har Rasta blivigt veldigt hemlighetsfulla när man frågar om super chargers.
Är det på ett av deras stellen?
Användarvisningsbild
Bod
Teslaägare
Inlägg: 1730
Blev medlem: 26 mar 2014 10:42
Ort: Täby

Re: Gratis superchargers

Inlägg av Bod »

Tesla öppnar sina första Superchargers i Sverige ganska snart längs E6 och E18 vilket kommer att möjliggöra resor för Model S ägare mellan Oslo och Köpenhamn samt Oslo och Stockholm. Tesla kommer sedan att öppna fler inom de närmaste månaderna, vilket gör att omkring 90% av den svenska befolkningen kommer att bo inom 320 km från en Superchargerstation innan året är slut.

Häftigt 8-)
Model S85 uttagen juli 2014. Nästa bil blir en Model ≡ P1xxD
Användarvisningsbild
Tesla595
Teslaägare
Inlägg: 32
Blev medlem: 05 mar 2014 06:05
Ort: Täby

Re: Gratis superchargers

Inlägg av Tesla595 »

Ska man åka till mellan Stockholm och Malmö och ladda på Superchargers så får man troligen ta en omväg. Stockholm -> Örebro -> Göteborg -> Malmö.
Användarvisningsbild
z balata
Teslaägare
Inlägg: 335
Blev medlem: 05 mar 2014 19:57
Ort: Stockholm

Re: Gratis superchargers

Inlägg av z balata »

Kalle skrev:
Enligt sondells tesla blog så har Rasta blivigt veldigt hemlighetsfulla när man frågar om super chargers.
Är det på ett av deras stellen?
Nej, det är en annan kedja.
Användarvisningsbild
Bod
Teslaägare
Inlägg: 1730
Blev medlem: 26 mar 2014 10:42
Ort: Täby

Re: Gratis superchargers

Inlägg av Bod »

Lite mer info tack. Om du inte kan säga vilka, kanske du kan säga var. :)
Model S85 uttagen juli 2014. Nästa bil blir en Model ≡ P1xxD
Användarvisningsbild
z balata
Teslaägare
Inlägg: 335
Blev medlem: 05 mar 2014 19:57
Ort: Stockholm

Re: Gratis superchargers

Inlägg av z balata »

Bod skrev:
Lite mer info tack. Om du inte kan säga vilka, kanske du kan säga var. :)
Någonstans efter E18 mellan Västerås och Örebro kan jag i så fall avslöja. Jag har fått tipset av en tilltänkt leverantör och vill inte sabba för dem genom att avslöja mer.
Användarvisningsbild
Bod
Teslaägare
Inlägg: 1730
Blev medlem: 26 mar 2014 10:42
Ort: Täby

Re: Gratis superchargers

Inlägg av Bod »

Respekterar det helt och fullt :)
Model S85 uttagen juli 2014. Nästa bil blir en Model ≡ P1xxD
Superbar
Inlägg: 57
Blev medlem: 24 maj 2014 13:29
Ort: Uppsala

Re: Gratis superchargers

Inlägg av Superbar »

Den första Danska superchargern är tydligen igång:
http://www.teslamotors.com/sv_SE/superc ... middelfart
Användarvisningsbild
Bod
Teslaägare
Inlägg: 1730
Blev medlem: 26 mar 2014 10:42
Ort: Täby

Re: Gratis superchargers

Inlägg av Bod »

Hyfsat mitt i Danmark. :)
Model S85 uttagen juli 2014. Nästa bil blir en Model ≡ P1xxD
Användarvisningsbild
Kalle
Teslaägare
Inlägg: 2136
Blev medlem: 05 mar 2014 18:24
Ort: Kiruna

Re: Gratis superchargers

Inlägg av Kalle »

Jag har hört ett ryckte att de håller på att bygga en Super Charger station på Mc Donalds i Nyköping?, nån som bor i närheten som kan slänga ett öga där och säga va ni tror
Användarvisningsbild
Segelflygaren
Teslaägare
Inlägg: 971
Blev medlem: 07 mar 2014 20:05
Referralkod: ts.la/jesper1523

Re: Gratis superchargers

Inlägg av Segelflygaren »

Kalle skrev:
Jag har hört ett ryckte att de håller på att bygga en Super Charger station på Mc Donalds i Nyköping?, nån som bor i närheten som kan slänga ett öga där och säga va ni tror
Jag åkte precis förbi, och det pågår inga arbeten där nu i alla fall.
Skriv svar