Tesla ökade och Nissan står still

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Kategoriregler
Diskussioner om Elon Musks politiska aktiviteter hänvisas till: viewtopic.php?t=37057
vigge50

Tesla ökade och Nissan står still

Inlägg av vigge50 »

Jag följer sen lång tid tillbaka sidan www.http://ev-sales.blogspot.se där dem rapporterar antalet sålda elbilar i olika länder varje månad och avlutar sen med den totala försäljningen i hela världen. När jag såg siffrorna i början av förra året så trodde jag att det kommer ta lång tid innan Tesla kommer ikapp Nissan med elbilar om dem ens någonsin skulle göra det. Om dem skulle göra det så skulle det inte vara för än efter Model III
Då såg det ut så här:
Nissan Leaf...........13574
Tesla Model S..........6907

Nu har siffrorna för årets först tre månader kommit och då står det så här:
Nissan Leaf..........13437
Tesla Model S.......10030

Nu har Nissan kommit med en ny model och för att vi ska kunna jämföra i slutet av året så får vi ju jämföra tillverkar och inte enskilda bilmodeller. Då så står så här efter det första kvartalet:
Nissan.........14326
Tesla...........10030

Vad tror ni, har tesla möjlighet att komma ikapp Nissan när det gäller antal sålda elbilar per kvartal redan i slutet av året/början av 2016 eller är det först när Model III kommer som tesla har en chans att slå Nissan? Om tesla ska klara sina 55000 detta året och 60% ska komma i sista halvan så blir det 16500 bilar/kvartal och då antagligen en större andel i fjärde kvartalet. Kommer Nissan Leaf öka försäljning och tillverkningen tillräckligt mycket för att komma över dessa siffrorna?
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Tesla ökade och Nissan står still

Inlägg av LarsL »

Om Nissan kommer med en uppdatering till 20 riktiga mil istället för 12 så förmodligen. Det verka ju också som om något i den riktningen händer i höst med 2016 års Leaf.
vigge50

Inlägg av vigge50 »

LarsL skrev:
Om Nissan kommer med en uppdatering till 20 riktiga mil istället för 12 så förmodligen. Det verka ju också som om något i den riktningen händer i höst med 2016 års Leaf.
Jag sökte lite och av den informationen jag får fram så är det inte för än mitten eller slutet av 2016 vilket betyder att det är mer än ett år kvar.
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare

Inlägg av Leo »

Tesla har väldigt "ryckiga" registreringssiffror pga kvartalsavslut och nya versioner. Nissan har betydligt jämnare registreringar så jag tror det dröjer.
Renault R5, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Användarvisningsbild
Kalle
Teslaägare

Inlägg av Kalle »

Fårse hur de blir me nissan, de är veldigt tysta nu, pluss att de har sänkt priserna på leasing.. Undra om de e för en ny modell e runt hörnet och de vill tömma lagrena
http://insideevs.com/longer-range-2016- ... af-coming/
Användarvisningsbild
Daoops

Inlägg av Daoops »

Nissan har väl släppt en ny modell redan, den där skåpbilen (samma platta som Leaf) som jag har för mig USPS (usas postverk) skall köpa in mängder av. Och andra, det är ju en helt ny tillämpning så att säga.

Men det riktigt spännande blir ju när bolagen (Tesla/Nissan) börjar mötas lite med både pris och räckvidd. Nissan borde satsa mer åt budbils-hållet..

Och vad som är spännande mer är, vart skall Nissan få sina batterier från när vi pratar dom mängderna?
18650

Inlägg av 18650 »

Daoops skrev:
Och vad som är spännande mer är, vart skall Nissan få sina batterier från när vi pratar dom mängderna?
Var skall dem gömma batteriet som i så fall blir dubbelt så stort och tungt som på dages Leaf undrar jag.
BMW i3 REX i väntan på Model3
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Nissan talar ju om högre energidensitet, så det blir ju bara plus och funkar bra i dagensbil. Sen är ju bagaget djuupt så där får det ju plats lite om man vill. Huvudutrymmet ärväl också väl tilltaget.
Användarvisningsbild
Daoops

Inlägg av Daoops »

18650 skrev:
Daoops skrev:
Var skall dem gömma batteriet som i så fall blir dubbelt så stort och tungt som på dages Leaf undrar jag.
Hehe ja man kan väl hoppas att dom vaknar till lite och bygger nästa bottenplatta a la Tesla istället med packet i botten. Dom lägger ju inte bensintanken på taket på deras andra bilar så nån typ av konstruktionstänk finns det ju.
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare

Inlägg av Leo »

Man ska vara medveten om att vanlig "produktutveckling, testning, anpassning, kvalitetskontroller" tar låååång tid. Skulle vi uppfinna och fysiskt lägga fram ett nytt bättre batteri "på bordet" och ge till valfri biltillverkare skulle det ta många år 3-5år innan en bil med ett sånt batteri fysiskt står hemma hos din bilhandlare.

Sen finns det också "drivkrafter=forskningspengar" (externt/internt) som gör att OM man har lyckats uppfinna en sån sak vill man görna visa upp den för att få lös resurser att göra fortsatt utprovning osv. Dvs inget man försöker dölja/smussla med om man lyckats utan snarare tvärt om!

Att man då nästan alltid nämner 3-5års när produkten ska finnas klar är alltså helt naturligt. Det är så LÅNGT BORT att ingen kräver att du ska kunna visa upp det. Samtidigt som det är SÅ NÄRA att man ändå är villig att satsa resurser på det i dagens kortsiktiga "kvartalshysteri". Ungeför som när tidningarna basunerar ut "Vi har löst xxx-sjukdomens gåta och journalisten frågar när medicinen finns klar och får svaret 5-10år...)

Så min slutsats (har kontakter inom olika forskningsbranscher) utifrån ovanstående resonemang är att det finns inga nya effektiva "superbatterier" på G de närmaste 3-5 åren. Däremot kan man stoppa i mer/större batterier redan i morgon om man har plats och tar extrakostnaden/högre priset för det. Sen kan också tillverkningskostnaden sjunka en del på själva batteriet men övriga bilen kostar nog ungefär detsamma att tillverka för en normal volymtillverkare. Sen är då frågan hur mycket av "utvecklingskostnade" tillverkaren vill få igen och hur snabbt vilket också kommer att påverka totalpriset på bilen.
Renault R5, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare

Inlägg av apkungen »

Jag vet inte vad energidensiteten är i dagens leaf men de batterierna kan ju redan vara 3-5 år gamla, dvs. Det finns nya batterier de kan sköta in imorgon.
Användarvisningsbild
Stefan T
Teslaägare

Inlägg av Stefan T »

Med tanke på roadstern har uppgraderings batteri på gång så skulle leafen också kunna öka densiteten på energin
då troligen deras är av en gammal konstruktion
Oldsmobile Cutlass 1966, Tesla Roadster Sport 2,5 #528, Fiat 500 E La Prima 2021 :)
Användarvisningsbild
G F
Teslaägare
Referralkod: ts.la/http://---">http://---

Inlägg av G F »

Daoops skrev:
Om det är någon som har gott om batterier är det Nissan, de har redan 3st batterifabliker i USA, UK och Japan. med överkapacitet (teoretiskt runt 100 000 packar per fabrik/år), de kör på sparlåga alla tre men de har talat om att dra ner produktionen ytterligare. Säljer man för få bilar så har man inget behov av batterier. Samtidigt bygger de ändå en ny fabrik i 'Portugal med Renault. Nissan använder NiFePO4 kemi som är mer långlivad och säkrare än Teslas batterier och naturligtvis förbättras dessa i samma tempo som Teslas batterier.
Det är viktigt att det går bra för Nissans elbilar det är inte de som ska konkurreras ut, det är fossilbilarna :!:

Tesla har ingen i dagsläget utan får förlita sej helt på Panasonic 1-2år till innan deras egen fabrik kan ta över. :(
Användarvisningsbild
Daoops

Inlägg av Daoops »

G F skrev:
Daoops skrev:
Om det är någon som har gott om batterier är det Nissan, de har redan 3st batterifabliker i USA, UK och Japan. med överkapacitet (teoretiskt runt 100 000 packar per fabrik/år), de kör på sparlåga alla tre men de har talat om att dra ner produktionen ytterligare. Säljer man för få bilar så har man inget behov av batterier. Samtidigt bygger de ändå en ny fabrik i 'Portugal med Renault. Nissan använder NiFePO4 kemi som är mer långlivad och säkrare än Teslas batterier och naturligtvis förbättras dessa i samma tempo som Teslas batterier.
Det är viktigt att det går bra för Nissans elbilar det är inte de som ska konkurreras ut, det är fossilbilarna :!:

Tesla har ingen i dagsläget utan får förlita sej helt på Panasonic 1-2år till innan deras egen fabrik kan ta över. :(
Fast jag tror inte 100.000 packar om året kommer att räcka särskilt långt för Nissan om dom får upp räckvidden till 25-30 mil, plus att det troligen blir fler celler per pack. Bara den där skåpbilen tror jag kommer sälja i ganska stora volymer. Jag hoppas och tror verkligen att det går bra för Nissan, men enligt mig (självutnämnd elbilsexpert..) så skulle dom vinna mycket på att lägga batteriet platt i botten och trycka in lite fler av dom så dom kommer upp till dom magiska räckvidderna. Och dom behöver en plan för att få loss väldigt många fler batterier.

Skall man vara petig så kommer dom även i Gig1 förlita sig till Pana för att bygga cellerna, dom kommer liksom stå där i en kub och göra det dom är bäst på medans Tesla förser dom med material i ena ändan och lappar ihop cellerna till något bra i andra.
Användarvisningsbild
_TonyV
Teslaägare

Inlägg av _TonyV »

Ok. trenden är att batterierna förbättras och produktionskostnader minskar.
När kommer något av detta att slå igenom mot kunden genom sänkt pris av bilen?

Sen tänker man lite vidare så blir detta ett problem, ungefär som inflation / deflation i ekonomin.
Förväntas ett lägre pris för en produkt så slår det mot konsumtionen
Varför köpa nåt nu då produkten förväntas vara billigare och bättre 'nästa kvartal' ?
Leaf 24, 30, 40, Skoda CitiGo, ID3, MYP -22, M3 -21
MYLR-24
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

_TonyV skrev:
När kommer något av detta att slå igenom mot kunden genom sänkt pris av bilen?

Sen tänker man lite vidare så blir detta ett problem, ungefär som inflation / deflation i ekonomin.
Förväntas ett lägre pris för en produkt så slår det mot konsumtionen
Varför köpa nåt nu då produkten förväntas vara billigare och bättre 'nästa kvartal' ?
Har det problemet gällt för datorer? Dessa har blivit billigare och bättre i många år nu. Köpte t.ex. en dator 1993 för 40tkr med 4 mb minne. Samma med mobiltelefoner, surfplattor och liknande. Tycker ändå att det säljs fler och fler datorer och telefoner varje år.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Kalle
Teslaägare

Inlägg av Kalle »

_TonyV skrev:
När kommer något av detta att slå igenom mot kunden genom sänkt pris av bilen
2017 för bilar, när gen 3 kommer ut.
Om 3 månader för batterier när man kan köpa teslas bateripack för 250 $/kWh
Användarvisningsbild
_TonyV
Teslaägare

Inlägg av _TonyV »

Svenssons skrev:
Har det problemet gällt för datorer? Dessa har blivit billigare och bättre i många år nu. Köpte t.ex. en dator 1993 för 40tkr med 4 mb minne. Samma med mobiltelefoner, surfplattor och liknande. Tycker ändå att det säljs fler och fler datorer och telefoner varje år.
Tja den datorn hade jag aldrig köpt :-) Skämt åsido, ja det kan ochså appliceras på småelektronik, men det är just vad det är. en pryl som man förväntar hålla i 2-3 år.
En bil är en så pass mkt större investering att de som helt obehindrat inte kan punga ut en 50% mer för bilen bara för att få det nyaste. Avstår nog än sålänge eftersom
det talas om framtiden att allt blir bättre billigare. Vilket det ochså kommer bli. Och där i ligger problemet idag.

Jag hoppas verkligen att 2017 finns bilar med 30-40 mils riktigt räckvidd till ett kanske halverat pris mot dagens. Men tills det sker så är det inte en massmarknad.
kanske bra det iom. tillgången inte är där än heller.
Leaf 24, 30, 40, Skoda CitiGo, ID3, MYP -22, M3 -21
MYLR-24
Skriv svar