Varför ska man köpa en Tesla?

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Verdi

Re: Varför ska man köpa en Tesla?

Inlägg av Verdi »

Walker skrev:
nek0 skrev:
Jensa skrev:

Säg inte det :) En diesel på 250´ är 125´ i värdeminskning över 3 år (50 % för att räkna lika som Teslan)

På 3 år
Värdeminskning: 125´
Skatt: 10´
Försäkring: 15´
Service: 15´
Diesel (10 kr/mil 2500 mil/år): 75´

=240´ / 36 mån = 6.666 kr/mån. 6.700 kr/ mån är ca. vad det kostar i missad lön med en slimmad Model S genom eget bolag/personalbil.

Men miljöargumentet är ändå det klart viktigaste, körglädjen får man på köpet. Förresten... alla argument för att gå över till eldrift är väl att föredra? :mrgreen:
Byte min superb köpt 14.01.2014 den 27.06.2017
Superben kostade 294 000 och efter 6000 mil och 41 månad fick jag 180 000 kr i inbyte
service ca 7000 kr
däck 6000 kr
försäkring ca 12 000 kr
skatt 9330 kr
diesel 60 000 kr
208 000=5073 kr/mån
missade bränsle

Ganska stor skillnad mot din kalkyl Verdi
Vad man får i inbyte efter 3 år är egentlighen helt ointressant. Värdeminskningen/restvärdet är ju ALLTID 50% har jag fått lära mig.... :roll:
Vill inte vara otrevlig men jag förstår mig inte på din attityd. Räkna med vilka glädjesiffror du vill.
Användarvisningsbild
nek0

Inlägg av nek0 »

Min attityd?
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare

Inlägg av themax »

Jag tror att de flesta, oberoende om man åker Tesla eller fossilt, sysslar med avancerat självbedrägeri vad gäller kostnaden att äga bil. Jag kan bara ta mig själv som exempel (som ni vet loggar jag *alla* kostnader på vår bil. 15:- spolarvätska matas nitiskt in vid inköp).

Vi har snart ägt vår Audi i fem år. På dessa år har vi kört 18000 mil, och beräknad milkostnad är knappt 30:-. Det är alltså en billig bil vi kör jämfört med alla biltidningskalkyler, men ändå har 522’ gått till bilen (se nedan). Självbedrägeri är bra, men jag vet ju också att om vi hade köpt en Tesla 2016 vi fick offert på istället för att besluta oss att vänta på M3, hade milkostnader blivit avsevärt högre med vårt körmönster. Detta då bara värdeminskningen beräknades till 12000 i månaden på en snik Model S.

Till dags dato har bilen kostat oss 322000:- i drift och underhåll. Värdeminskningen är idag ungefär 200000:- (inköp 299’, värde nu ~100’). Så 522000:-. På en bil som redan hade tappat 200000:- sina första två år (som förre ägaren tog). Skulle vi köpt den ny 2011 hade den gått 22000 idag och kostat totalt lika mycket som Teslans *inköpspris* (utan några som helst däckbyten, tvättar, etc.).

Nu är jag privatköpare, och jag laddar för självbedrägeriet i slutet på nästa år (i bästa fall), när Audin ska bytas mot Model 3. Men jag vet ju i alla fall vad varenda pryl har kostat, och kan jämföra.

Ibland får jag känslan av att många här också köpte båtförsäljningssnacket från Göta Kanal ...
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD som nu passerat 15000 mil utan problem.
Användarvisningsbild
ermase
Teslaägare

Inlägg av ermase »

Haha, för många beräkningsnördar på detta forum :mrgreen:
Tillbaka till det viktiga miljöargumentet som mati påminde oss om.
Musik sammanfattar detta ganska bra själv

Grön skatteväxling, Elon kanske är Miljöpartist :D
Användarvisningsbild
Jensa
Teslaägare
Referralkod: ts.la/jens1164

Inlägg av Jensa »

nek0 skrev:
Jensa skrev:

Säg inte det :) En diesel på 250´ är 125´ i värdeminskning över 3 år (50 % för att räkna lika som Teslan)

På 3 år
Värdeminskning: 125´
Skatt: 10´
Försäkring: 15´
Service: 15´
Diesel (10 kr/mil 2500 mil/år): 75´

=240´ / 36 mån = 6.666 kr/mån. 6.700 kr/ mån är ca. vad det kostar i missad lön med en slimmad Model S genom eget bolag/personalbil.

Men miljöargumentet är ändå det klart viktigaste, körglädjen får man på köpet. Förresten... alla argument för att gå över till eldrift är väl att föredra? :mrgreen:
Byte min superb köpt 14.01.2014 den 27.06.2017
Superben kostade 294 000 och efter 6000 mil och 41 månad fick jag 180 000 kr i inbyte
service ca 7000 kr
däck 6000 kr
försäkring ca 12 000 kr
skatt 9330 kr
diesel 60 000 kr
208 000=5073 kr/mån
missade bränsle

Ganska stor skillnad mot din kalkyl Verdi
Så kan man ju inte räkna. Har man två bilar att jämföra så lär man ju räkna på samma restvärde (eller troligt restvärde efter tiden man har bilen). I det här fallet 50 % efter 3 år. Samma på teslan för 900' som billigare dieseln för 250'. Om du får bra betalt när du säljer den så är ju det en bonus! 50 % kan ju vara väldigt lågt räknat, men man vet inte...
2016 Model S 75
Användarvisningsbild
ermase
Teslaägare

Inlägg av ermase »

0% restvärde låter kanske lite väl pessimistiskt. Det är ganska lätt att förstå och räkna ut att en Tesla är ganska mycket billigare att äga när det gäller löpande kostnader än samtliga fosilbilar, framförallt om man kör mycket bil. Det svåra att räkna på är just värdeminskningen i och man gärna jämför med en fossilbil för max halva priset. För att undvika en glädjekalkyl så provade jag att räkna på att hela bilen ska betalas av på 7 år d.v.s 0% i restvärde. Det gick fint att räkna hem Tesla då också :lol:
Då var man igång igen :geek:
Användarvisningsbild
nek0

Inlägg av nek0 »

ermase skrev:
0% restvärde låter kanske lite väl pessimistiskt. Det är ganska lätt att förstå och räkna ut att en Tesla är ganska mycket billigare att äga när det gäller löpande kostnader än samtliga fosilbilar, framförallt om man kör mycket bil. Det svåra att räkna på är just värdeminskningen i och man gärna jämför med en fossilbil för max halva priset. För att undvika en glädjekalkyl så provade jag att räkna på att hela bilen ska betalas av på 7 år d.v.s 0% i restvärde. Det gick fint att räkna hem Tesla då också :lol:
Då var man igång igen :geek:
Hahaha.
Du räknar som statistiska statistiska centralbyrån.
Först bestämmer du resultatet och sedan räknar så du får den ccccc . Aja baja :))
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare

Inlägg av themax »

Walker skrev:
Nu ikväll var det ett reportage på nyheterna om en brf som fått statligt stöd för att installera laddare. Då reagerade frun!!
Ett litet steg närmare en privatekonomisk katastrof!
Jag längtar efter den vansinnes ”investeringen”! :D
Vi har ju redan gjort det (tillsammans med våra 61 grannar). Men det måste till mer än en laddare på väggen för att rulla in en S i familjen (nytt garage, eftersom det är för smalt, till exempel)...
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD som nu passerat 15000 mil utan problem.
Användarvisningsbild
improwise
Teslaägare

Inlägg av improwise »

Verdi skrev:
mati skrev:
Jag har aldrig riktigt fått ihop matematiken som kan motivera en Tesla ekonomiskt. För mig hade trots allt en diesel varit avsevärt billigare. Den enkla anledningen är att jag aldrig skulle köpa en fossilbil i miljon-eller halvmiljonsklassen. Jag jämför därför med en bil för runt 250k, eftersom det är troligen det jag hade spenderat om jag hade köpt en dieselbil. Den dyraste bilen jag någonsin köpt har kostat mindre än 300k och det är svårt att räkna hem en merkostnad på 700k enbart med bränslet. Allt annat vore självbedrägeri.
Nej, för mig handlar det om miljön. Jag är beredd att göra ganska stora uppoffringar om jag på det viset kan minska min miljöpåverkan. Och en Tesla har hittils varit enda alternativet som verkligen fungerar som ersättare för fossilbilen. Jag anser att det är min skyldighet att göra vad jag kan för att komma ifrån oljeanvändandet med alla dess negativa följder för människan och hela planeten. Även om det kostar skjortan.
Det är naturligvtis positivt att det är jäkligt kul att köra elbil. Det gör ju att man inte upplever det som en uppoffring. :)
Om du lagt 500 tusen på utsläppsrätter istället så hade du sparat 200 tusen. :D (nog tror jag att du ville ha nåt för pengarna också, eller hur? ;)
Eller skippat bil helt och på hållet :) namnet till trots så blir ju inte miljön bättre av att man kör "miljöbil".

Sent from my SM-N950F using Tapatalk
Användarvisningsbild
Tjell
Teslaägare
Kontakt:

Varför ska man köpa en Tesla?

Inlägg av Tjell »

Undrar hur det går med vårt Tesla-ägande: privatköpt, lagt >200', lån på 7 år, kör ca 6' mil/år.... Får dock bra milers (32:- ) på tjänstekörning som är ca 2/3 av totalen.

Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
Jag heter Kjell Gröndahl. Det står GRÖN på vår bil: All el till den kommer från förnyelsebar energiframställning (utom möjligen om jag laddar hos någon som inte tänkte sig för). Inköpet har jag jobbat hårt för!
Användarvisningsbild
jeppe_sthlm
Teslaägare

Inlägg av jeppe_sthlm »

Jag har försökt att Excelfinta mig själv ett antal gånger under det senaste året. Var rätt så nära att begå dådet för ett par månader sedan, men snålade till slut ur.

Varför? Jag har precis som flera andra här, aldrig köpt en dyr bil. Aldrig ens en ny. Har ett hyggligt stort bilintresse, men har aldrig tänkt tanken att köpa en bil för mer än 200’. Inte för att jag inte har råd, utan för att jag tycker att det är orimligt att en bil kostar mer än bostaden per månad.

Sen provade jag en Tesla för ca 3 år sedan…och alla här vet ju att det är en oerhört korkad sak att göra. Teknikintresset hjälpte ju inte till direkt.

Med tiden har jag lyckats motivera mig själv och min bättre hälft, att det är rimligt att lägga orimligt mycket pengar på just en Tesla, men så ramlar jag hela tiden tillbaks till hårda fakta.

Min kalkyl bygger på att jag lägger in drygt 250’ kontant, köper billigaste möjliga begagnade Tesla med AP, prutar lite grand, lånar resten av pengarna på bostaden och att bilen skall vara avbetald när den är 10 år gammal. Till det har jag (för att lura mig själv) enbart räknat på försäkringskostnad och med nollränta.

Då landar jag på en månadskostnad på i runda slängar 5000 kr, lite beroende på bil. (+ Däck och reparationer och ränta). En mer verklighetstrogen kalkyl skulle förmodligen landa på minst 6000 kr/månad.

Alternativ 1 är att ta ut t.ex. en Passat GTE som förmånsbil (där jag står för hela leasingkosten som bruttolöneavdrag). Det kostar mig knappt 3500 kr/månad. Inklusive försäkring, däck, service och sånt. Då har 250’ kvar på banken och ingen risk för ytterligare kostnader.

Alternativ 2 är att fortsätta åka i min gamla gas-passat som jag köpte kontant för drygt 5 år sedan. Den kostar en halvförsäkring på 400 kr/månad, service och reparationer på kanske 5000 kr/år och ett och annat däck.

Här någonstans slår snål-jeppe in. Biljäkeln är ändå rätt bekväm, miljövänlig, krånglar inte så mycket, jag behöver inte bry mig om någon drar upp en dörr i den eller att jag backar in i en gråsugga och för varje år den rullar utan att explodera, så är det ett billigt transportmedel.

Dessvärre sätter vår förmånsbilspolicy stopp för dyra bilar. Passaten laddhybriden kan jag få på en nåder.

Kör dessutom på tok för lite för att det ens skall vara värt att räkna på bränslekostnader.

Så - hjälp mig nu att motivera att sänka 250’ och ge mig en dubbel månadskostnad jämfört med en förmånsbil, alternativt oändligt mycket mer att rulla vidare i min gamla Passat ett par år till :)

Rankat bland alla världens jobbiga i-landsproblem så ligger det här troligtvis ganska högt upp, men ändå.
Model S P85+ med AP
Model 3 Long Range 2021 med FSD
Model S Standard Range Raven
Användarvisningsbild
Kraftverksdoktorn
Teslaägare

Inlägg av Kraftverksdoktorn »

Det handlar inte om ekonomi. Tesla Model S kommer man i framtiden och se tillbaka på som början på en ny era inom bilismen. En av de 5 viktigaste bilmodellerna i historien. Det är klart man vill ha en sån.
MS85D 2015
... men nästa bil ska ha drag och 220VAC uttag. Sono Sion beställd.
Användarvisningsbild
improwise
Teslaägare

Inlägg av improwise »

Kraftverksdoktorn skrev:
Det handlar inte om ekonomi. Tesla Model S kommer man i framtiden och se tillbaka på som början på en ny era inom bilismen. En av de 5 viktigaste bilmodellerna i historien. Det är klart man vill ha en sån.
Fast då är det väl mer en hobby än ett logiskt bilval? Inget fel i det men lite annorlunda.

Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

improwise skrev:
Verdi skrev:
mati skrev:
Jag har aldrig riktigt fått ihop matematiken som kan motivera en Tesla ekonomiskt. För mig hade trots allt en diesel varit avsevärt billigare. Den enkla anledningen är att jag aldrig skulle köpa en fossilbil i miljon-eller halvmiljonsklassen. Jag jämför därför med en bil för runt 250k, eftersom det är troligen det jag hade spenderat om jag hade köpt en dieselbil. Den dyraste bilen jag någonsin köpt har kostat mindre än 300k och det är svårt att räkna hem en merkostnad på 700k enbart med bränslet. Allt annat vore självbedrägeri.
Nej, för mig handlar det om miljön. Jag är beredd att göra ganska stora uppoffringar om jag på det viset kan minska min miljöpåverkan. Och en Tesla har hittils varit enda alternativet som verkligen fungerar som ersättare för fossilbilen. Jag anser att det är min skyldighet att göra vad jag kan för att komma ifrån oljeanvändandet med alla dess negativa följder för människan och hela planeten. Även om det kostar skjortan.
Det är naturligvtis positivt att det är jäkligt kul att köra elbil. Det gör ju att man inte upplever det som en uppoffring. :)
Om du lagt 500 tusen på utsläppsrätter istället så hade du sparat 200 tusen. :D (nog tror jag att du ville ha nåt för pengarna också, eller hur? ;)
Eller skippat bil helt och på hållet :) namnet till trots så blir ju inte miljön bättre av att man kör "miljöbil".
Bra idé. Och hur ska man ta sig nånstans? Häst och vagn kanske? Nej, jag kan inte ta bussen. Jag behöver bil för att ta mig till närmaste busshållplats som ligger en mil bort.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

jeppe_sthlm skrev:

...
Så - hjälp mig nu att motivera att sänka 250’ och ge mig en dubbel månadskostnad jämfört med en förmånsbil, alternativt oändligt mycket mer att rulla vidare i min gamla Passat ett par år till :)
...
Det finns inte så mycket mer än att det är sjukt jävla ballt med en Tesla (lite som Yolo alltså), that´s it lixom ;)

Man kan ju kanske tänka sig att den kan hålla väldigt länge och även i framtiden gå att köra väldigt billigt (bensin/gas/diesel mm lär inte bli billigare med tiden iaf och verkligen inte underhåll på dom motorerna osv),
fast själv är jag inte helt övertygad om att en Tesla kommer att rulla superlänge utan större kostnader framöver, det finns en hel del som kostar mycket även på en Tesla och som kan börja krångla...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
jeppe_sthlm
Teslaägare

Inlägg av jeppe_sthlm »

improwise skrev:
Kraftverksdoktorn skrev:
Fast då är det väl mer en hobby än ett logiskt bilval? Inget fel i det men lite annorlunda.

Faktum är att det är det argument som tog mig närmast köpknappen;
Jag har ingen motorcykel, ingen liten sportbil, ingen annan dyr hobby.

Om jag lägger en kvarts miljon och en högre månadskost på en Tesla, så har jag både en ”hobbypryl” och ett transportmedel till familjen i ett.

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Model S P85+ med AP
Model 3 Long Range 2021 med FSD
Model S Standard Range Raven
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Instämmer bjelke. Ball-faktorn är det som är störst just nu och som i slutändan bestämmer över Tesla-ägandet. Handlar det bara om att skaffa en bra elbil så är Tesla inom en inte alltför avlägsen framtid bara en av många. Också tveksamt om en Model S från 2014 är lika ball om tio år. Troligen inte. Jag skulle vara försiktig med att ta ett jättelån över en himla massa år för att köpa en Tesla. Det är ungefär som att ha köpt en 42" plasma-tv år 2007 med en avbetalningsplan på 10 år. Eller en IPhone.
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare

Inlägg av dstr »

Ni räknar helt fel!

Teslan är billig. Jättebillig. Generellt 10 gånger bättre än "bil 1.0" men bara 2-3 gånger dyrare.

Sen har vi vissa saker som är ovärderliga, som att ha en fulltankad bil varje morgon. Efter stökig lämning på skola eller dagis så är man oftast 10 minuter sen - då har man inte 10 minuter extra för att åka och tanka.

Autopiloten i bilköer är en annan ovärderlig funktion.
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare

Inlägg av frippe »

Det är väl enkelt att slå fast att köpa bil, är mer eller mindre en dyr affär.

Den stora frågan för de flesta privatköpare är nog restvärdet, dvs. vad är bilen värd om X år.

Låt säga att du köper en Tesla från 2105, två år gammal, den har gått runt 5000mil, äger den i fem år, kör 2500mil per år så efter sju år har bilen gått runt 17500mil. Vad är den värd 2022? Så klart helt omöjligt att veta, men förutsatt att den är i gott skick sett till milen, är den värd 150, 200, 250tkr? Eller mindre, kanske får ge bort dem då det finns en uppsjö med elbilar som får Tesla model S att framstå som rena dinosaurien.
Model Y LR.
Model S70D
Verdi

Inlägg av Verdi »

frippe skrev:
Det är väl enkelt att slå fast att köpa bil, är mer eller mindre en dyr affär.

Den stora frågan för de flesta privatköpare är nog restvärdet, dvs. vad är bilen värd om X år.

Låt säga att du köper en Tesla från 2105, två år gammal, den har gått runt 5000mil, äger den i fem år, kör 2500mil per år så efter sju år har bilen gått runt 17500mil. Vad är den värd 2022? Så klart helt omöjligt att veta, men förutsatt att den är i gott skick sett till milen, är den värd 150, 200, 250tkr? Eller mindre, kanske får ge bort dem då det finns en uppsjö med elbilar som får Tesla model S att framstå som rena dinosaurien.
Den stora risken är ju att man får fel på batteriet när garantin gått ut efter 8 år. Fast vid det laget så kommer säkert batterier vara mycket billigare än idag.

Att det ska komma ut andra elbilar som gör att den kommer se ut som en dinosaurie ser jag som en näst intill omöjlighet. De modeller som är på planeringsstadiet och ska komma ut om 2-4 år är ju på många sätt sämre än dagens Model S vad gäller räckvidd, laddnätverk och prestanda. Jag skulle säga att Model S var 10 år före sin tid när den kom. Minst.

Risken är väl snarare att det dyker upp en massa billigare alternativ som är sämre men ändå tillräckligt bra.

Man kan ju vända på det också. Om 5 år så finns det nog ett väldigt sug efter elbilar men tillgången kanske är begränsad. Och fullstora elbilar med bra räckvidd och prestanda är säkert fortsatt dyra som nya. Då är ju en 7 år gammal Model S för t ex 250 tusen ett fynd.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

Även om det kommer att ta relativt lång tid så förutsätter jag att det kommer att bli på samma vis med elbilar som med fossiler, dvs att det kommer att finnas elbilar med 20 år på nacken för några tusenlappar och för hemmafixaren blir det en bra affär. Så gjorde jag tidigare, köpte en praktisk volymbil, typiskt Volvo 240-740-940, som jag sen mekade själv med. De senaste bilarna jag hade före jag leasade Zoen kostade mellan 5000 och 10000 och jag körde dem tills det skulle ha blivit för kostsamt eller mödosamt att ta dem genom besiktningen och då sålde eller skrotade jag dem. Den sista Volvon före Zoe kostade mig strax under 2 kronor/mil i kapital- och underhållskostnad inkl. skatt och försäkring.

När elbilsmarknaden har mognat kommer det att finnas gott om billiga elbilar, att laga och att uppgradera batteripack kommer att vara en rutinåtgärd osv. Frågan är om jag inte är för gammal då att återgå till det livet. Idag är jag 55.
Användarvisningsbild
StefL

Inlägg av StefL »

Jerker skrev:
Frågan är om jag inte är för gammal då att återgå till det livet. Idag är jag 55.
Nej men vi kan ju i alla fall förhoppningsvis se fram emot att färdtjänsten vid det laget helt gått över till eldrivet :lol:
Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

StefL skrev:
Jerker skrev:
Frågan är om jag inte är för gammal då att återgå till det livet. Idag är jag 55.
Nej men vi kan ju i alla fall förhoppningsvis se fram emot att färdtjänsten vid det laget helt gått över till eldrivet :lol:
...och är autonom! Och att jag har min egen färdtjänstbil parkerad på uppfarten och bara tar beställningar från mig! :D
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Verdi skrev:
Att det ska komma ut andra elbilar som gör att den kommer se ut som en dinosaurie ser jag som en näst intill omöjlighet. De modeller som är på planeringsstadiet och ska komma ut om 2-4 år är ju på många sätt sämre än dagens Model S vad gäller räckvidd, laddnätverk och prestanda. Jag skulle säga att Model S var 10 år före sin tid när den kom. Minst.

Risken är väl snarare att det dyker upp en massa billigare alternativ som är sämre men ändå tillräckligt bra.
Det är väl klart som attan att det kommer andra elbilar som kan mäta sig med Model S på ett eller annat sätt. Och dessa bilar kommer troligen vara bättre på många punkter än dagens Teslor, och kanske sämre på andra punkter. Vi får se. Det dröjer kanske några år, men de kommer. Var så säker. Enda alternativet jag kan se till detta är att Tesla går i konken, hela elbilsmarknaden havererar, de etablerade tillverkarna fortsätter med förbränningsmotorer och världen går under. Typ.
Om vi nu utgår ifrån att detta skräckscenariot inte inträffar så kommer det att finnas dyra elbilar med samma eller mycket bättre räckvidd, samma eller mycket bättre laddhastighet än dagens Model S osv. Hur framtida Tesla kommer att se ut vet vi inte, men försprånget de har haft hittills kommer att krympa dramatiskt. De är ju redan på väg att bli omsprungna när det gäller autonoma bilar.
Parallellt till dessa dyra bilar kommer det att finnas mindre och billigare elbilar som på ett eller flera sätt är sämre, men som duger för gemene man. Inget konstigt med det. Dessa alternativ börjar redan dyka upp på marknaden. Det är inte för intet att vi har köpt en ny e-Golf, eftersom vi anser att den på många sätt fungerar minst lika bra som en Model S, fast till en tredjedel av priset. Alla behöver ju inte en massa prestanda och ett jättebatteri. Som du säger, sämre men tillräckligt bra.
Att Tesla har ett eget snabbladdarnätverk är i dagsläget unikt och en av anledningarna till att en Tesla fungerar som ersättare för fossilbilen. Men det kommer inte att förbli unikt. Kanske tvärtom. När Ionity och andra aktörer bygger sina CCS-snabbladdarnätverk i stor skala så kommer gamla Teslor, som är inkompatibla med dessa snabbladdare, att se ut som dinosaurier. Om inte någon lyckas bygga en CCS-adapter.
Jag får en försmak på detta varje gång jag hälsar på min morfar i Tyskland. Det finns numera ett trettio- fyrtiotal snabbladdare i stan där han bor, samtliga CCS. Bara en (!) av dem har även en Chademo-handske som dessutom oftast är upptagen. Närmaste SuC är över 10 mil bort. Jag är alltså tvungen att långsamladda i flera timmar med typ 2, medan e-Golfarna och i3:orna kan stå och snabbladda. Inte så kul.
Verdi

Inlägg av Verdi »

mati skrev:
Verdi skrev:

Det är väl klart som attan att det kommer andra elbilar som kan mäta sig med Model S på ett eller annat sätt. Och dessa bilar kommer troligen vara bättre på många punkter än dagens Teslor, och kanske sämre på andra punkter. Vi får se. Det dröjer kanske några år, men de kommer. Var så säker. Enda alternativet jag kan se till detta är att Tesla går i konken, hela elbilsmarknaden havererar, de etablerade tillverkarna fortsätter med förbränningsmotorer och världen går under. Typ.
Om vi nu utgår ifrån att detta skräckscenariot inte inträffar så kommer det att finnas dyra elbilar med samma eller mycket bättre räckvidd, samma eller mycket bättre laddhastighet än dagens Model S osv. Hur framtida Tesla kommer att se ut vet vi inte, men försprånget de har haft hittills kommer att krympa dramatiskt. De är ju redan på väg att bli omsprungna när det gäller autonoma bilar.
Parallellt till dessa dyra bilar kommer det att finnas mindre och billigare elbilar som på ett eller flera sätt är sämre, men som duger för gemene man. Inget konstigt med det. Dessa alternativ börjar redan dyka upp på marknaden. Det är inte för intet att vi har köpt en ny e-Golf, eftersom vi anser att den på många sätt fungerar minst lika bra som en Model S, fast till en tredjedel av priset. Alla behöver ju inte en massa prestanda och ett jättebatteri. Som du säger, sämre men tillräckligt bra.
Att Tesla har ett eget snabbladdarnätverk är i dagsläget unikt och en av anledningarna till att en Tesla fungerar som ersättare för fossilbilen. Men det kommer inte att förbli unikt. Kanske tvärtom. När Ionity och andra aktörer bygger sina CCS-snabbladdarnätverk i stor skala så kommer gamla Teslor, som är inkompatibla med dessa snabbladdare, att se ut som dinosaurier. Om inte någon lyckas bygga en CCS-adapter.
Jag får en försmak på detta varje gång jag hälsar på min morfar i Tyskland. Det finns numera ett trettio- fyrtiotal snabbladdare i stan där han bor, samtliga CCS. Bara en (!) av dem har även en Chademo-handske som dessutom oftast är upptagen. Närmaste SuC är över 10 mil bort. Jag är alltså tvungen att långsamladda i flera timmar med typ 2, medan e-Golfarna och i3:orna kan stå och snabbladda. Inte så kul.
Jorden lär väl inte stå och falla med personbilar just. Finns mycket annat också som släpper ut stora mängder...

Ja det är lite olyckligt att Teslor inte kan laddas på CCS. Fast samtidigt så tycker jag SuC-nätverket är superbra och enkelt att använda. Och gratis!! :) CCS kostar ju pengar. Ibland riktigt dyrt. Din situation med din morfar och 10 mil till SuC är lite tråkig, det kan jag förstå. Särskilt om du inte kan ladda över natten eller när du gör annat.

Jag tror dock att marknadsuppdelningen för elbilar kommer gå över mer och mer till den uppdelning som gäller för fossilbilar. Finns ju ingen vettig människa som väljer mellan en Mercedes E-klass och en Dacia Sandero bara för att båda drivs med bensinmotor. Idag kan du ju få läsa tester där man jämför Nissan Leaf med Tesla Model X bara för att de råkar drivas med el och har batterier. Om den inte redan gjort det. För oss skulle en eGolf inte fungera som förstabil t ex. De som inte har större krav på utrymmen och räckvidd har ju många alternativ redan idag.
Skriv svar