Jag så en artikel från Australien som sade att dom får det i början på 2016. Kanske samma eller något tidigare i Europa?
Undra om (hur) lille-skutt och hans vänner vill beskatta det här. Givetvis 25% moms, men om dom försöker sig på något mer.
Det här är den bästa videon av eventet jag hittat.
Kommer säkert ut något proffsigare när dom vaknat till där borta västerut.
Det här kommer ju att bli enormt stort i både varma länder och kanske ställen som inte ens har ett ok elnät idag. Både för hem och företag. Men hur kommer det att gå i sverige med ganska stabilt kraftnät, höga skatter och lite dåligt med sol?
Vad kan en 10kWh powerwall sluta på installerad och klar?
$3000 + eu tull + moms = 40kkr?
Inverter?
Installation?
Summa 60kkr?
Garantin räcker 10 år men packet säkert 20 år eller mer (tills man garanterat bara skrattar åt dagens pris iaf).
Kan man räkna hem det ekonomiskt på 20 år genom att bara ta ström när det är billigt? Eller är det kombon med solceller som gör skillnaden?
Många sådana här kommer ju att säljas med paneler för miljöaspekten givetvis. Men för att nå den stora massan måste ju ekonomin fungera också.
Offgrid ihop med lite solceller för att ladda elbil/bilar under natten och sen när den/de är fulladdade koppla ihop med elnätet och bli leverantör?
Är ju ganska enkelt med en offgrid för en specifik förbrukare/användning=ladda bilen där man ända kopplar i/ur de manuellt via kabel eller hur ligger det till?
Lösa automatiken mot elnätet när elbilen är fulladdad är ju lite dyrare.
Har ju två elbilar nu på totalt 110 kWh som behöver laddning nattetid hemma.
Snar kommer säkert 2.0 av de här där bilens inbyggda batteri blir en del av powerpacket för att jämna ut dygnsbelastningen. Vet att Nissan redan funderat i de banorna i flera år. Tänk er en arbetsplats där de anställdas 100 tals elbilar/batteribackup skulle kunna "avlasta" företagets/industrins toppförbrukning mitt på dagen. Så att elbilarnas inbyggda batterier fungerar som ett slags "Vattentorn" för att kapa samhällets toppförbrukning vissa tider på dygnet.
Jag anar att det är lite åt det hållet Tesla tar första steget med sin nya hemnabatterilösning.
Renault R5 beställd, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Kan ju knappast ladda teslan från en sån här när uteffekten är 2 kw. Behövs väl å 5 stycken för att klara det meningsfullt. Och då börjar det bli liye dyrt...
Man kan lätt säga att analytikern Trip Chowdry hade fel på en magnitud eller så när han angav priset $13 000 - $26 000 och därmed hade även Christoffer Malm fel eftersom han svalde artikeln med Chowdry med hull och hår. Analytikers ord skall man inte ta på allvar och man skall inte återpublicera de som de säger om man inte får betalt av dom att göra det och då borde man ange att det är ett sponsrat inlägg. Det finns en anledning till att "analytiker" så som Chowdry säger saker och det är att han tjänar pengar på kursändringarna som följer.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Ligger på 2000mil/år på den ena och antagligen 1500mil/ på den andra.
Jag tänkte mest på batterikapaciteten.
Ca 85+25=110
Kan nämna att när man byter ut den första dieselnilen mot 1:a elbilen i hushållet är det lätt att räkna hem. När man redan har en elbil med 10-15 mils verklig räckvidd så blir det svårare att räkna hem den andra!
Renault R5 beställd, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.