Priserna på Teslas demobilar

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare

Re: Priserna på Teslas demobilar

Inlägg av Leo »

Tror 600" i rabatt är ytterst ovanligt.

Måste nog vara "dyraste versionen, och handlar då nog om att man även jämför äpplen & päron lite kreativt ;)

Tex nytt & beg, olika utrustning (tex AP1 & AP2), olika paketinnehåll med samma namn, före & efter prishöjning, tillverkad med utrustning som ej tagits betalt för.

Inte desto mindre "upplever man" att man fått mycket rabatt för "liknande bilar".

Jämför man en "ny" bil i 1,5miljoners klassen med en begagnad med miltal 700-1500mil, udda utrustning, specifikation/utrustning som nu finns i "bättre version" så kan nog priset skilja flera 100000-tals kronor. Vilket är helt normalt. Men det är ju inte riktigt samma sak som att det egentligen är en "rabatt" på en likvärdig bil.

Tars: du får gärna visa matematiken så vi ser hur stor del av de 600" kommer från olika "paramterar". Då det är intressant att se hur mycket olika saker påverkar. Gissar att tex lite mer mil på en demobil gör ganska mycket.
Renault R5 beställd, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare

Inlägg av Remuz »

Jag fick närmare 350k rabatt på en maxad X90D med 640mil på mätaren (mot en ny). Zoidberg som hjälpte mig och för det fick han en referal :)
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
Surfaren
elbilist

Inlägg av Surfaren »

Om man tittar i koden bakom Teslas sida så ser man rabatten på respektive bil jämfört med dess nypris. Det kan vara några hundratusen där ibland (600k har jag dock aldrig sett där).
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Användarvisningsbild
helix
Teslaägare

Inlägg av helix »

Det där med rabatterna är missvisande precis som nämnts. De baseras på ursprungspriset när bilen byggdes och som vi vet har det varit en hel del prissänkningar.

Kikar man på den här inventory-siten så ser man rabatten:
http://teslainventory.teslastats.no/?la ... =&b=&f=&c=

Den Tesla X P100D som ligger ute till fsg nu står listad med 539k i rabatt, men i praktiken är den bara 250k billigare än om man bygger en likadan ny. Andra bilar som är helt nyinkomna kan ha en mer rättvisande rabatt jämfört med att bygga en ny. Exempelvis några av de 100D som ligger inne har en mer korrekt siffra.

Det har för övrigt trillat in ett helt gäng med nya lagerbilar såg jag nyss. Eller så har jag bara missat dem tidigare då jag inte kollat på ett tag.
Senast redigerad av helix, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Kim
Teslaägare

Inlägg av Kim »

(Svorsk)

Köpte precis en S P100D som var satt ner 200 000 från dagens pris i konfigurator. Helt ny på väg över atlanteren nu. Blev lagt ut et par bilar till den prisen.
Ingen aning värför, men jag blev glad :)
Användarvisningsbild
helix
Teslaägare

Inlägg av helix »

Kim skrev:
(Svorsk)

Köpte precis en S P100D som var satt ner 200 000 från dagens pris i konfigurator. Helt ny på väg över atlanteren nu. Blev lagt ut et par bilar till den prisen.
Grattis! Härlig bil :)

Dock är väl rabatten 100k och inte 200k? Åtminstone om den är snarlik de S P100D som ligger ute till fsg. nu?
Senast redigerad av helix, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare

Inlägg av Leo »

Har själv sett/konstaterat att "matematiken" på Teslas rabatter inte alltid stämmer mot "verkligheten". Eller ja de stömmer mot hur det såg ut vid beställningstillfället. Men kan mycket väl skilja sig mot hur det ser ut "nu". Pga ändrade priser, ändrat paketinnehåll osv.

Som jag förstår det är matematiken kopplad mot beställningspriset. Var tex en utrustning tillval tidigare men standard numera så ser det ut som man fått mer rabatt än det verkligen är.

Sen är ju frågan hur man ska värdera tex AP1 på lagerbil med rabatt jämfört med AP2 på nybeställning? Ventilerade stolar jämfört med icke? Riktigt läder jämfört med vegan? Facelift konta äldre? Uppgraderad laddare, premiumpaket med olika innehåll? Olika typer av stolar? 873 mil kontra 456mil? Inga skrapade fälgar jämfört med två lätt skrapade fälgar?

Så "rabatten" ska man se i förhållande till att det väldigt ofta kan skilja flera saker. Vissa saker som man kanske struntar i medan andra är superviktiga för just en själv.

Så den här rabatten vi pratar om här på tex Demobilar är inte riktigt samma sak som när man får x% i rabatt på en viss bil hos en vanlig bilhandlare. Då är det ofta verkligen rabatt på två identiska alternativ.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Användarvisningsbild
Kim
Teslaägare

Inlägg av Kim »

helix skrev:
Kim skrev:
(Svorsk)

Grattis! Härlig bil :)

Dock är väl rabatten 100k och inte 200k? Åtminstone om den är snarlik de S P100D som ligger ute till fsg. nu?
Nej rabatten är på 200 000 mot konfigurator om du bygger lik bil. Lå två bilar med den prisen, båda är borta nu och dom andra ligger som du säger högre.

Hadde väl tur då
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare

Inlägg av Leo »

Ligger 28st inventorybilar till salu nu på hemsidan. Så bara att passa på och gå in och hitta er favorit.

Bland annat 6st S P100D och 7st S100D.
Användarvisningsbild
helix
Teslaägare

Inlägg av helix »

Kim skrev:
Nej rabatten är på 200 000 mot konfigurator om du bygger lik bil. Lå två bilar med den prisen, båda är borta nu och dom andra ligger som du säger högre.

Hadde väl tur då
Perfekt! Grattis till ett ännu bättre köp då :D
Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael25

Inlägg av EnTraktor »

Leo skrev:
Ligger 28st inventorybilar till salu nu på hemsidan. Så bara att passa på och gå in och hitta er favorit.

Köpte min 3:e Model S precis :D
Teslaägare sedan 2014. Ägt S, 3, X, Y. Nuvarande bilar:
2021 Tesla Y LR White
2022 Tesla Y LR Quicksilver
2023 Lotus Eletre
Användarvisningsbild
helix
Teslaägare

Inlägg av helix »

EnTraktor skrev:
Leo skrev:

Nice, grattis! :D

Vilken spec. blev det?
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare

Inlägg av Leo »

Grattis!
vigge50

Inlägg av vigge50 »

Tyvärr så verkar det inte vara någon snålutrustad för den som söker bil med lågt förmånsvärde. Hittade dock denna som kommer vara lite sällsynt, bakhjulsdrift och cream inredning.

https://www.tesla.com/sv_SE/new/5YJSA7E11HF213701
Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare

Inlägg av EnTraktor »

helix skrev:
EnTraktor skrev:
Leo skrev:

Nice, grattis! :D

Vilken spec. blev det?
Din Model S
Model S 100D
Fyrhjulsdrift
Färg Deep Blue Metallic
Glastak
19" Silver Slipstreamhjul
Krämfärgad
Ådrad askträdekor
Light Premium Headliner
Laddare med högre strömstyrka
Uppgraderad Autopilot
Premium Uppgraderingspaket
Aktiv Luftfjädring
Säkerhetspaket
2021 Tesla Y LR White
2023 Lotus Eletre
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare

Inlägg av Leo »

Snyggt! I princip som den P85 jag hade förr.
Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare

Inlägg av EnTraktor »

Har haft exakt den konfen i varukorgen i typ 6 månader men väntat på en prissänkning. Nu blev det bara ca 70-80k SEK rabatt. Men nån gång måste man slå till. Nu ska jag sälja min 2 "gamla" kärror :D
2021 Tesla Y LR White
2023 Lotus Eletre
Användarvisningsbild
helix
Teslaägare

Inlägg av helix »

EnTraktor skrev:
Har haft exakt den konfen i varukorgen i typ 6 månader men väntat på en prissänkning. Nu blev det bara ca 70-80k SEK rabatt. Men nån gång måste man slå till. Nu ska jag sälja min 2 "gamla" kärror :D
Mkt trevlig spec och helt rätt att slå till! Plötsligt händer det :)
Användarvisningsbild
improwise
Teslaägare

Inlägg av improwise »

Verdi skrev:
improwise skrev:
Sett till hur usel hanteringen verkar vara av de som förmer köpa nytt så återstår väl att se vad detta innebär. Verkar lättare få audiens hos kungen än att få tag på en Tesla-säljare :)

Sent from my SM-G955F using Tapatalk

Mitt råd är att ta sig till en butik och verkligen visa att man är seriöst intresserad. Då får man en mer personlig kontakt med en säljare och det brukar göra susen. Det är väl dock lättare sagt än gjort om man bor långt borta från en butik...
Om det inte räcker med att fylla i en "ring mig" sida på hemsidan och sen jaga säljare i flera veckors tid för en bil som kostar mer än den borde så tror jag att det kan bli jobbigt framöver. Min största tvekan kring ett köp är min oro för omognaden i Teslas svenska organisation. Och värre lär det bli när Svenssons stormar butiker och verkstäder med sina Modell 3. Men det kanske är väl egentligen en diskussion för en annan trådz men det finns ju inga Modell S i lager att köpa så något ska vi väl prata om :)

Edit:
Nu finns det tydligen igen :)

Senast redigerad av improwise, redigerad totalt 2 gång.
Användarvisningsbild
improwise
Teslaägare

Inlägg av improwise »

helix skrev:
Det där med rabatterna är missvisande precis som nämnts. De baseras på ursprungspriset när bilen byggdes och som vi vet har det varit en hel del prissänkningar.

Kikar man på den här inventory-siten så ser man rabatten:
http://teslainventory.teslastats.no/?la ... =&b=&f=&c=

Den Tesla X P100D som ligger ute till fsg nu står listad med 539k i rabatt, men i praktiken är den bara 250k billigare än om man bygger en likadan ny. Andra bilar som är helt nyinkomna kan ha en mer rättvisande rabatt jämfört med att bygga en ny. Exempelvis några av de 100D som ligger inne har en mer korrekt siffra.

Det har för övrigt trillat in ett helt gäng med nya lagerbilar såg jag nyss. Eller så har jag bara missat dem tidigare då jag inte kollat på ett tag.
Om den är 250k billigare än i ny borde rabatten rimligtvis vara mindre än så sett till att den borde vara billigare även utan rabatt väl som begagnad?

Advocatus Diabolo

Inlägg av Advocatus Diabolo »

Leo skrev:

Japp, väckte några inom organisationen som "Sov i timmen". :evil: :oops:
Advocatus Diabolo

Inlägg av Advocatus Diabolo »

oki
Senast redigerad av Advocatus Diabolo, redigerad totalt 2 gång.
Surfaren
elbilist

Priserna på Teslas demobilar

Inlägg av Surfaren »

Advocatus Diabolo:
Denna tråd heter "Priserna på Teslas demobilar". Om du vill diskutera "varför kallas dom demobilar" kan du väl göra det i en separat tråd?
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare

Inlägg av EnTraktor »

EnTraktor skrev:
Din Model S
Model S 100D
Fyrhjulsdrift
Färg Deep Blue Metallic
Glastak
19" Silver Slipstreamhjul
Krämfärgad
Ådrad askträdekor
Light Premium Headliner
Laddare med högre strömstyrka
Uppgraderad Autopilot
Premium Uppgraderingspaket
Aktiv Luftfjädring
Säkerhetspaket
När jag beställde så stod det att "demo" bilen står i Göteborg. Nu ringde Tesla och sa bilen troligen står på en båt och kommer om ca 6-8 veckor...
2021 Tesla Y LR White
2023 Lotus Eletre
Användarvisningsbild
Patrik83
Teslaägare

Inlägg av Patrik83 »

Tars skrev:
Advocatus Diabolo skrev:
Tars skrev:
Advocatus Diabolo skrev:
Vad är vitsen med att köpa en Tesla demo, frånsett att leveransen är "snabb" ;)
Prisskillnad?
Väldigt stor prisskillnad på vissa bilar.
Nämn någon som har stor prisskillnad nu. Eller menar du "tidigare var det så"?
Eller menar du "internationellt"?
Både min demo x(köpt i maj) och min s som jag köpte igår, va ca 600.000 billigare med några mil på mätaren.
?

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Taycan 4S - 2021
Model S 100D - 2018
Model X P100DL - 2019
Model S P100D - 2018
Model X 100D - 2017
Model S 75D - 2016
Model S 85 - 2014
Skriv svar