Priserna på Teslas demobilar

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Verdi

Re: Priserna på Teslas demobilar

Inlägg av Verdi »

Advocatus Diabolo skrev:
oscfor skrev:
Advocatus Diabolo skrev:
"Fattar inte kopplingen till dansk lagstiftning när vi är i Sverige".

________________________________________________________________________________________

Inte lätt att fatta den kopplingen, men så här ligger det till:
Tidigare var "Leveranskontrakten" skrivna centralt av Teslas jurister internationellt och hade då vissa undantag från de generella reglerna i avtalstexten. Dessa undantag berörde länder med "avvikande" KKL, bl.a Danmark som tidigare var en stor marknad.

På senare tid har leveransvillkoren som gäller den svenska köparen skrivits om och anpassats till svenska språket och svenska lagstiftningen. Den danska tilläggstexten har därför nu kunnat utelämnas. För att täcka upp internationella (ex.vis danska) kunders beställningar och säkra sig mot dessa länders KKL, så fördröjs leveransen alltid med minst 14 dagar från "beställning". Inget märkligt i det. Bara "Business as usual".
Fast allt detta visst ni väl redan? ;)
Fast jag beställde en lagerbil den 13/6 och hämtade ut den 15/6...
Ok om du köpt via företag, eller leasing. Då faller det utanför risken med KKL/DAL! Om det skett vid privatköp så är ett misstag begånget.

Om jag fattat det rätt så fördröjer de leverans till minst 14 dagar så att danskar INTE ska kunna ångra sig?!?
Användarvisningsbild
Widolf
Teslaägare

Inlägg av Widolf »

Tars skrev:
Widolf skrev:
Jag har väntat 2 veckor på en beggad ifrån GBG nu och jag har inte fått någon info om när det kan tänkas komma
Inget svar alls? Inget leveransbesked?
Nä, inget mer än ”Den är fortfarande under bearbetning av vår serviceavdelning I Göteborg”...
Advocatus Diabolo

Inlägg av Advocatus Diabolo »

bylund skrev:
Så du menar alltså att du har koll på att Tesla skulle ha en policy i Sverige att förhala leveranser i två veckor p g a dansk konsumentlagstiftning, som naturligtvis är irrelevant här? Och att vi ska ta dig på orden gällande detta?
Nä, Bylund, aldrig ta mig på orden! Gör hellre din DD och återkom.
Du brukar alltid ha vederhäftiga inlägg, så din ev kommande DD blir intressant.

En start kan vara att läsa in sig på risken Tesla löper m.h.t. den danska KKL/DAL.

Kun for bosiddende i DANMARK:

FORTRYDELSESRET FOR FORBRUGERKØB VIA TELEFON ELLER ONLINE
ANNULLERING
Nærværende tillæg 1 gælder kun, hvis du er en individuel forbruger, og du har bestilt bilen online, over telefonen eller på en anden måde end personligt hos en af vores repræsentanter på et af vores forretningssteder. Hvis nærværende tillæg gælder for dig, har du ret til at annullere nærværende aftale underlagt nedenstående vilkår og i overensstemmelse med den danske forbrugeraftalelov.
Annulleringsfristen for nærværende aftale er 14 dage og skal beregnes fra den dag, du har indgået nærværende aftale, eller den dag, du modtager disse oplysninger skriftligt. Hvis du for eksempel har modtaget bilen mandag den 1. og har modtaget de nødvendige oplysninger, kan du annullere aftalen indtil og med mandag den 15. Hvis du har modtaget oplysningerne senere, f.eks. onsdag den 3., kan du annullere aftalen indtil og med onsdag den 17. Hvis fristen udløber på en helligdag, en lørdag, grundlovsdag, den 24. december eller den 31. december, kan du annullere aftalen den følgende hverdag.

I Sverige är det inte samma risk, då bilar som är "specialbeställda", inte omfattas av KKL/DAL. Således är i SE risken bara vid online privatköp av befintliga bilar.
Beställer en dansk privat en bil via danska hemsidan så är det en annan femma, se ovan. Som torde vara allom bekant är att man kan beställa bilar från egna nationella hemsidan även om bilarna står utomlands. Man kan även hämta den utomlands. (SE) Skulle en dansk privatperson hämta ut en bil direkt efter beställning, så blir det "critical uncertain delivery" i 14 dagar efter online beställning.

Nu har du fått en liten start på din DD, Bylund. Go ahead! -Please prove me wrong! ;)
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

Advocatus Diabolo skrev:
Nu har du fått en liten start på din DD, Bylund. Go ahead! -Please prove me wrong! ;)
Jag försöker inte visa att du har fel. Jag försöker få dig att visa någon som helst grund för ditt påstående att någon skulle ha begått ett misstag som levererade på två dagar.
Vad menar du att jag ska göra due dilligence för? Du påstår ju saker med självklarhet och gliringar "Fast allt detta visst ni väl redan? ;)". Om du har verklig grund för dina påståenden kan du ju dela med dig av dessa, annars är det svårt att ta dina påståenden seriöst. Om din källa är av det hemliga eller osäkra slaget så kan du ju åtminstone säga det, så kan var och en försöka bedöma om de vill tro på den.
Advocatus Diabolo skrev:
oscfor skrev:

Ok om du köpt via företag, eller leasing. Då faller det utanför risken med KKL/DAL! Om det skett vid privatköp så är ett misstag begånget.
Du har ännu inte lyckats visa varför den danska skrivningen skulle vara relevant för förhållanden i Sverige.

Att det tidigare skedde leveranser av det danska bolaget (som väl ändå är bundna av svensk lag om de levererade i Sverige) ger inte direkt något stöd för resonemanget att det skulle vara ett misstag att leverera på två dagar i somras.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Advocatus Diabolo

bylund skrev:
Advocatus Diabolo skrev:
Jag försöker inte visa att du har fel. Jag försöker få dig att visa någon som helst grund för ditt påstående att någon skulle ha begått ett misstag som levererade på två dagar.
Vad menar du att jag ska göra due dilligence för? Du påstår ju saker med självklarhet och gliringar "Fast allt detta visst ni väl redan? ;)". Om du har verklig grund för dina påståenden kan du ju dela med dig av dessa, annars är det svårt att ta dina påståenden seriöst. Om din källa är av det hemliga eller osäkra slaget så kan du ju åtminstone säga det, så kan var och en försöka bedöma om de vill tro på den.
Advocatus Diabolo skrev:
oscfor skrev:

Du har ännu inte lyckats visa varför den danska skrivningen skulle vara relevant för förhållanden i Sverige.

Att det tidigare skedde leveranser av det danska bolaget (som väl ändå är bundna av svensk lag om de levererade i Sverige) ger inte direkt något stöd för resonemanget att det skulle vara ett misstag att leverera på två dagar i somras.
Var det en leverans till privatperson av en färdigbygd bil? En som köpt bilen uteslutande online, = inget besök i beställningssammanhang i en fysisk Teslabutik? :?:
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

Advocatus Diabolo skrev:
Var det en leverans till privatperson av en färdigbygd bil? En som köpt bilen uteslutande online, = inget besök i beställningssammanhang i en fysisk Teslabutik? :?:
Så du vill inte svara på frågan om varför du tror att det är ett misstag om det nu vore en onlinebeställning av en befintlig bil?

Enda "beviset" är en hänvisning till en klausul på danska för leveranser i Danmark om att ångerfristen räknas från beställning, och att dansk lagstiftning medger det? Känns lite långsökt för att hävda att det skulle vara att misstag att leverera på två dagar

Det kan ju trots allt vara så att det är billigare att ta en och annan retur. De flesta behåller nog trots allt bilarna. Det är ju inte så att man kan ta den på en två veckors gratis roadtrip som privatperson, man får ju inte ha använt den i någon större utsträckning för att ångerrätten ska gälla.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Advocatus Diabolo

bylund skrev:
Advocatus Diabolo skrev:
Så du vill inte svara på frågan om varför du tror att det är ett misstag om det nu vore en onlinebeställning av en befintlig bil?

Enda "beviset" är en hänvisning till en klausul på danska för leveranser i Danmark om att ångerfristen räknas från beställning, och att dansk lagstiftning medger det? Känns lite långsökt för att hävda att det skulle vara att misstag att leverera på två dagar

Det kan ju trots allt vara så att det är billigare att ta en och annan retur. De flesta behåller nog trots allt bilarna. Det är ju inte så att man kan ta den på en två veckors gratis roadtrip som privatperson, man får ju inte ha använt den i någon större utsträckning för att ångerrätten ska gälla.
Var det ett privatköp online? -Annars är det fritt att lämna ut bilen direkt.

Bylund: Läs HELA KKL /DAL en gång till så ser du att det du skriver inte är helt korrekt! Finns en liten luring som kullkastar det du skriver. :P
Surfaren
elbilist

Inlägg av Surfaren »

Kan vi diskutera lagen i en annan tråd, tack?
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Advocatus Diabolo

Surfaren skrev:
Kan vi diskutera lagen i en annan tråd, tack?
Enig! Men jag är alldeles för dum :oops: för att veta hur man flyttar ut de senaste inläggen till en annan tråd. Kanske kan Tibor hjälpa till? Till nåt i stil med "Juridik", eller "Online privatköp av CPO"?
Användarvisningsbild
improwise
Teslaägare

Inlägg av improwise »

Sett till hur usel hanteringen verkar vara av de som förmer köpa nytt så återstår väl att se vad detta innebär. Verkar lättare få audiens hos kungen än att få tag på en Tesla-säljare :)

Sent from my SM-G955F using Tapatalk
Verdi

Inlägg av Verdi »

improwise skrev:
Sett till hur usel hanteringen verkar vara av de som förmer köpa nytt så återstår väl att se vad detta innebär. Verkar lättare få audiens hos kungen än att få tag på en Tesla-säljare :)

Sent from my SM-G955F using Tapatalk

Mitt råd är att ta sig till en butik och verkligen visa att man är seriöst intresserad. Då får man en mer personlig kontakt med en säljare och det brukar göra susen. Det är väl dock lättare sagt än gjort om man bor långt borta från en butik...
Advocatus Diabolo

Vad är vitsen med att köpa en Tesla demo, frånsett att leveransen är "snabb" ;)
Prisskillnad?
Användarvisningsbild
SR-71-BlackBird
Teslaägare
Referralkod: ts.la/stefan9931

Inlägg av SR-71-BlackBird »

Beställd 15/5-19, Tesla Model S Ludicrous, blå med svart inredning.
Beställd 28/9-19, Tesla Model 3 SR+ RWD, vit med svart inredning.
Beställd 22/11-19, Tesla Cybertruck Dual Motor AWD
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Referralkod: ts.la/michael4548

Inlägg av Tars »

Advocatus Diabolo skrev:
Prisskillnad?
Väldigt stor prisskillnad på vissa bilar.
Är inne på Tesla nr 23 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Model x plaid blå med vit inredning :mrgreen:
Advocatus Diabolo

SR-71-BlackBird skrev:
Fast den tillhör väl en annan tråd? Typ "Begagnade bilar som ....." 8-)
Advocatus Diabolo

Tars skrev:
Advocatus Diabolo skrev:
Prisskillnad?
Nämn någon som har stor prisskillnad nu. Eller menar du "tidigare var det så"?
Eller menar du "internationellt"?
Användarvisningsbild
SR-71-BlackBird
Teslaägare
Referralkod: ts.la/stefan9931

Inlägg av SR-71-BlackBird »

Advocatus Diabolo skrev:
SR-71-BlackBird skrev:
Fast den tillhör väl en annan tråd? Typ "Begagnade bilar som ....." 8-)
Japp, fel av mig.
Beställd 15/5-19, Tesla Model S Ludicrous, blå med svart inredning.
Beställd 28/9-19, Tesla Model 3 SR+ RWD, vit med svart inredning.
Beställd 22/11-19, Tesla Cybertruck Dual Motor AWD
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare

Inlägg av Tars »

Advocatus Diabolo skrev:
Tars skrev:
Advocatus Diabolo skrev:
Prisskillnad?
Både min demo x(köpt i maj) och min s som jag köpte igår, va ca 600.000 billigare med några mil på mätaren.
Är inne på Tesla nr 23 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
vigge50

Inlägg av vigge50 »

Advocatus Diabolo skrev:
Tars skrev:
Advocatus Diabolo skrev:
Prisskillnad?
Denna är förvisso körd en del men av den anledningen så är priset nedsatt ungefär 310k, skulle säga att det är ganska betydande prissänkning.

https://www.tesla.com/sv_SE/new/5YJXCCE43HF059821
Användarvisningsbild
Hyted
Teslaägare

Inlägg av Hyted »

Tars skrev:
Advocatus Diabolo skrev:
Tars skrev:
Advocatus Diabolo skrev:
Prisskillnad?
Både min demo x(köpt i maj) och min s som jag köpte igår, va ca 600.000 billigare med några mil på mätaren.
600k nedsättning?

Hur får du till det?
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

Man får 100 tusen i rabatt per tidigare ägd bil och sedan en rabatt till på 100 papp på just denna bil :lol:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare

Inlägg av Tars »

Bjelke skrev:
Man får 100 tusen i rabatt per tidigare ägd bil och sedan en rabatt till på 100 papp på just denna bil :lol:
Exakt!
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare

Inlägg av Tars »

Hyted skrev:
Tars skrev:
Advocatus Diabolo skrev:
Tars skrev:
Advocatus Diabolo skrev:
Prisskillnad?
600k nedsättning?

Hur får du till det?
Man får vara aktiv och leta.
Vissa är billigare pga tidig tillverkningsdatum, eller som den jag inhandlade nu, ruskigt udda val så ingen ville ha den verkade det som.
Det som jag inte gillar ändrar jag på under tidens gång.
Användarvisningsbild
Hyted
Teslaägare

Inlägg av Hyted »

Tars skrev:
Hyted skrev:
Tars skrev:
Advocatus Diabolo skrev:
Tars skrev:
600k nedsättning?

Hur får du till det?
Vissa är billigare pga tidig tillverkningsdatum, eller som den jag inhandlade nu, ruskigt udda val så ingen ville ha den verkade det som.
Ja jag anade att det var något sådant.

Såg att den var annorlunda specad.
Men vad gör det? Det är ju en P100Bild
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare

Inlägg av Tars »

Hyted skrev:
Tars skrev:
Hyted skrev:
Tars skrev:
Advocatus Diabolo skrev:
600k nedsättning?

Hur får du till det?
Ja jag anade att det var något sådant.

Såg att den var annorlunda specad.
Men vad gör det? Det är ju en P100Bild
Precis.
Inget köldpaket.
Inget premium
Trä
Beige klädsel
Ljust tak.
Skriv svar