Nybörjare som inte lyckas ladda i fortums stolpe
Moderator: Redaktion
Nybörjare som inte lyckas ladda i fortums stolpe
Hej på er. Är sedan 2 mån tillbaka med Model S (en 90D från 2016)
Hittills har jag bara laddat bilen hemma i vanligt uttag, på SuC och vid teslas laddboxar i Täby Centrum-garaget. Har funkat toppen.
Men idag försökte jag ladda bilen på parkeringen vid Danderyds Sjukhus huvudentré - här finns två parkeringsplatser för elbilar med varsin grön laddstolpe från Fortum. Varje laddstolpe har två st type2- uttag, märkta A och B. A står det ska klara upp till 22 kW medan uttag B bara laddar enfas 230V. Det står på en skylt (så jag tolkar den) att laddningen vid sjukhuset ska vara gratis.
Självklart provar jag först att koppla in i uttag A. Resultat: blått ljus vid laddporten i bilen. På instrumentbrädan står det att jag ska göra något på laddstolpen. Aktivera den eller nåt. Inget händer och till slut kopplar jag om till uttag B istället. Där får jag laddning, men eftersom det är enfas så hamnar det bara på 3-4 kW.
Någon som vet hur dessa Fortum-laddare fungerar? Behöver man blippa någon rfid-tagg för att kunna ladda ur uttag A?
Såg på deras hemsida att man kan beställa en sådan tagg (har gjort det nu), men det är ju lite lustigt att man isf kan ladda utan den ur uttag B? Kan ta kort på stolpen när jag går förbi nästa gång..
*Förvirrad *
Hittills har jag bara laddat bilen hemma i vanligt uttag, på SuC och vid teslas laddboxar i Täby Centrum-garaget. Har funkat toppen.
Men idag försökte jag ladda bilen på parkeringen vid Danderyds Sjukhus huvudentré - här finns två parkeringsplatser för elbilar med varsin grön laddstolpe från Fortum. Varje laddstolpe har två st type2- uttag, märkta A och B. A står det ska klara upp till 22 kW medan uttag B bara laddar enfas 230V. Det står på en skylt (så jag tolkar den) att laddningen vid sjukhuset ska vara gratis.
Självklart provar jag först att koppla in i uttag A. Resultat: blått ljus vid laddporten i bilen. På instrumentbrädan står det att jag ska göra något på laddstolpen. Aktivera den eller nåt. Inget händer och till slut kopplar jag om till uttag B istället. Där får jag laddning, men eftersom det är enfas så hamnar det bara på 3-4 kW.
Någon som vet hur dessa Fortum-laddare fungerar? Behöver man blippa någon rfid-tagg för att kunna ladda ur uttag A?
Såg på deras hemsida att man kan beställa en sådan tagg (har gjort det nu), men det är ju lite lustigt att man isf kan ladda utan den ur uttag B? Kan ta kort på stolpen när jag går förbi nästa gång..
*Förvirrad *
Re: Nybörjare som inte lyckas ladda i fortums stolpe
Det kan vara rätt mycket strul att få igång laddstationer som man inte är van vid, de flesta behöver oftast någon typ av RFID-tag eller liknande.
Uppladdning.nu kan vara en bra källa till information om stolparna:
http://uppladdning.nu/SiteDetail.aspx?i ... 1e27502b7a
Verkar som det är en Fortum-stolpe och kanske inte längre är gratis? SMS och Fortums RFID-bricka verkar vara alternativ till att få igång stolpen, även om den är gratis så kan Fortums Charge and Drive-RFID-tag behövas. Blått ljus verkar dock betyda att den laddar?
Edit:
Kollade på Fortums sida och ser följande:
B - TYPE 2
Gratis, kräver RFID
Upptagen
A - TYPE 2
Gratis, kräver RFID
Upptagen
Locum Danderyds Sjukhus S62
A - TYPE 2
Gratis, kräver RFID
Välj
B - TYPE 2
Gratis, kräver RFID
https://www.fortum.com/countries/se/pri ... fault.aspx
Deras app fungerar också om man inte har brickan men registrerat konto hos dem.
Verkar som det är en Fortum-stolpe och kanske inte längre är gratis? SMS och Fortums RFID-bricka verkar vara alternativ till att få igång stolpen, även om den är gratis så kan Fortums Charge and Drive-RFID-tag behövas. Blått ljus verkar dock betyda att den laddar?
Edit:
B - TYPE 2
Gratis, kräver RFID
Upptagen
A - TYPE 2
Gratis, kräver RFID
Upptagen
A - TYPE 2
Gratis, kräver RFID
Välj
B - TYPE 2
Gratis, kräver RFID
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Tack för info!Svenssons skrev:Det kan vara rätt mycket strul att få igång laddstationer som man inte är van vid, de flesta behöver oftast någon typ av RFID-tag eller liknande.
Edit:
B - TYPE 2
Gratis, kräver RFID
Upptagen
A - TYPE 2
Gratis, kräver RFID
Upptagen
A - TYPE 2
Gratis, kräver RFID
Välj
B - TYPE 2
Gratis, kräver RFID
Jag menar dock blått från bilen och inte stolpen.
Och dom verkar ha fel om uttag B - för det kräver inte rfid

-
Min erfarenhet av Fortums typ 2 laddare är 4/4 försök misslyckade. Varje gång är stolpen onåbar ifrån Fortums support, trots restartförsök.
Jag har därefter slutat försöka.
Jag har därefter slutat försöka.
Blått på bilen brukar betyda att laddning är schemalagd.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Åhå..intressant. kommer den alltså igång senare utan ytterligare input från mig?bylund skrev:Blått på bilen brukar betyda att laddning är schemalagd.
- Gustafsson
- Teslaägare
Jag har också haft svårt med Fortums laddare. Det visade det sig vara fel på mitt kreditkortsnummer som reg hos dem, varför min RFID inte funkade. Alltid fått igång laddningen, men fått ringa Fortumsupporten x flera. Det är också mycket mer strul med Fortums laddstolpar än andras IMO.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Antagligen inte, om du inte faktiskt har schemalagt laddningen där vid något tillfälle. Så det betyder säkert något annat. Skulle vara intressant att veta exakt vad som stod på instrumentpanelen.GiGurra skrev:Åhå..intressant. kommer den alltså igång senare utan ytterligare input från mig?bylund skrev:Blått på bilen brukar betyda att laddning är schemalagd.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
- bjornlilja
- Teslaägare
- Kontakt:
Jag har haft problem med just stolparna vid DS, den högra sett från parkeringen tror jag. Ringde kundservice (nummer på stolpen) och efter lite omstart så fick hon igång den på distans.
Tidigare har det bara varit att plugga in och det har funkat fint
Tidigare har det bara varit att plugga in och det har funkat fint
Får kolla nästa gång.bylund skrev:Antagligen inte, om du inte faktiskt har schemalagt laddningen där vid något tillfälle. Så det betyder säkert något annat. Skulle vara intressant att veta exakt vad som stod på instrumentpanelen.GiGurra skrev:Åhå..intressant. kommer den alltså igång senare utan ytterligare input från mig?bylund skrev:Blått på bilen brukar betyda att laddning är schemalagd.
Deras app verkar ju visa helt fel. Just nu är det bara jag parkerad där som använder ena 230V-uttaget - men enligt appen så är det precis tvärt om

Om ni är Stockholmslänare (troligt om ni besöker DS) så kanske ni har SL-kort? En kompis har lyckats aktivera laddstolpar med det som rfid (dock inte denna tror jag). Fortum är nog så snikna att de vill ha betalt och helst snärja nya trogna kunder, så chansen är nog låg. Dessutom rätt trasslig webbsajt om jag minns rätt -- försökte för länge sen beställa ett kort av dem men det föll på fel info i någon ruta, har jag för mig. Ids nog inte prova igen förrän det Verkligen Behövs.
I Helsingör fick jag upp laddluckan med Clever-kortet fast det var ett annat elbolag. (Ingen ström kom, men sladden satt i, mycket kosmetiskt,)
tl;dr -- har du inte rätt kort, prova med ett annat. Det kan gå.
I Helsingör fick jag upp laddluckan med Clever-kortet fast det var ett annat elbolag. (Ingen ström kom, men sladden satt i, mycket kosmetiskt,)

tl;dr -- har du inte rätt kort, prova med ett annat. Det kan gå.
Haft strul 9 gånger av 10 med Fortums laddare, speciellt på DS men även på ICA Maxi i Nacka. Ibland har det funkat via sms, men även efter kontakt (no pun intended)
har kundtjänst inte lyckats lösa det på distans mer än någon enstaka gång.
Jag skyr därför Fortums laddare som pesten, bättre att ladda gratis på OKQ8 vid Enebybergsvägen. Den funkar alltid och är gratis. Funkar med vanligt passer- eller SL-kort.

Jag skyr därför Fortums laddare som pesten, bättre att ladda gratis på OKQ8 vid Enebybergsvägen. Den funkar alltid och är gratis. Funkar med vanligt passer- eller SL-kort.
Porsche Taycan 4S+ 2021
Tidigare ägare av:
M3 LR -19
MX P90D -16
MS 85 -14
Tidigare ägare av:
M3 LR -19
MX P90D -16
MS 85 -14
Jag har laddat en hel del hos Fortum och aldrig haft problem. Jsg har heller aldrig fått faktura, men det kommer väl sinom tid.
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
3P vit/vit, ibland
Ikväll försökte jag ladda 3fas ur Fortum-laddare på DS igen. Hopplöst. Kopplade in, skickade sms, inget hände. Byter stolpe, samma sak. Skickar om sms till båda stolparna men nix - då står det att BÅDA stolparna är upptagna
. Får senare sms från Fortum om att stolparna inte svarar. Provar då igen men får sms-svaret att dom båda fortfarande är upptagna
. Kopplar in i 1fas-uttaget och smsar till det. Funkar.
Konstigt att det är sådana problem med deras 3fas-uttag när 1fas-uttaget funkar som det skall (varje gång). Jag fick faktiskt igång 3fas-uttaget igår på ena stolpen - men det var väl en engångsföreteelse :p

Konstigt att det är sådana problem med deras 3fas-uttag när 1fas-uttaget funkar som det skall (varje gång). Jag fick faktiskt igång 3fas-uttaget igår på ena stolpen - men det var väl en engångsföreteelse :p