Artikel i media
Moderator: Redaktion
Re: Artikel i media
Nu händer det grejer från de styrande i Stockholm
https://www.svd.se/tusentals-laddstatio ... -stockholm
(Tror att artikeln inte ligger bakom betalväggen - hojta till annars så kopierar jag texten).
Positivt att man förstår att det behövs laddplatser, men man undrar om de verkligen vet vad de talar om när det används uttryck som "Laddare ... ska hålla två kapaciteter – tre eller sex timmar."
https://www.svd.se/tusentals-laddstatio ... -stockholm
(Tror att artikeln inte ligger bakom betalväggen - hojta till annars så kopierar jag texten).
Positivt att man förstår att det behövs laddplatser, men man undrar om de verkligen vet vad de talar om när det används uttryck som "Laddare ... ska hålla två kapaciteter – tre eller sex timmar."
Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Tack, läste bara kort i mobilen så det blev inte så noga gjortLucidor skrev:Från artikeln:Remuz skrev:Är det man har för batteri och drivlina på elbil vad den kräver utöver det som en ice kräver? Även ice måste ju byggas, eller materialiseras den bara i bilen?
"LCA studies consider, all the environmentally significant processes throughout the life cycle of vehicles, from raw material extraction, production of components, assembly, transport, vehicle use to the end-of-life treatment. Since all the life stages are covered from a cradle to grave perspective, LCA prevents problem shifting."
Det tolkar jag som att de tagit med hela konkarongen för att undvika just den invändingen. De har alltså jämfört elbil och avgasbil sida vid sida från gruva till grav.

Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
3P vit/vit, ibland
Tusentals laddstationer ska sättas upp i Stockholm
Upp emot 25 000 laddstationer kommer att behövas i Stockholm 2030 för att klara Trafikverkets prognos om elbilar.
– Vi ser en fascinerande utveckling när stora bilföretag inser värdet av att ställa om, säger Daniel Helldén (MP), trafikborgarråd.
Av Jan Majlard
De största ansamlingarna av laddstationer kommer att finnas på Ringvägen, väster om Götgatan, och efter Valhallavägen.
Platserna har granskats av Stockholms stads förvaltningar med avseende på skötsel, framkomlighet och långsiktighet och har nu fastställts av trafiknämnden.
– Det ska vara stor rörlighet vid platserna. De ska inte betraktas som parkeringsplatser, säger Daniel Helldén.
Prioriteringen följer de långsiktiga mål som klubbats i kommunfullmäktige.
Till årsskiftet ska cirka 100 laddstationer vara i gång på gatorna. I Stockholms parkeringshus finns ytterligare cirka 1 000 laddstationer.
– Vi siktar på 500 laddstationer ute på gatorna till 2020, säger Daniel Helldén.
Trafikborgarrådet märker av en förändring:
– Fler aktörer syns i gatubilden. Det händer så mycket. Det ska bli intressant att höra vad resenärerna tycker om upplevelsen att åka i en tyst elbilstaxi, säger han.
Den som ansöker om att få sätta upp laddplatser på identifierade platser på gatan står för installation, samt drift och underhåll av laddarna.
Staden ansvarar för och bekostar skyltningen. Laddare som placeras på gatumark måste vara tillgängliga för alla att använda och ska hålla två kapaciteter – tre eller sex timmar.
Normalladdaren ska kunna betjäna minst två bilar samtidigt. Som aktör kan du anmäla intresse för max 10 platser vid ett tillfälle.
– Vi som kommun säljer inte el. Vi upplåter bara marken. Nu är det upp till marknadsaktörer att ta över, säger Daniel Helldén.
Många bostadsrättsföreningar har själva ordnat med laddare. Här finns tips om hur man fixar laddplats.
– Vi ser en fascinerande utveckling när stora bilföretag inser värdet av att ställa om. Till och med Volvo har ju uttalat det, säger Daniel Helldén.
Upp emot 25 000 laddstationer kommer att behövas i Stockholm 2030 för att klara Trafikverkets prognos om elbilar.
– Vi ser en fascinerande utveckling när stora bilföretag inser värdet av att ställa om, säger Daniel Helldén (MP), trafikborgarråd.
Av Jan Majlard
De största ansamlingarna av laddstationer kommer att finnas på Ringvägen, väster om Götgatan, och efter Valhallavägen.
Platserna har granskats av Stockholms stads förvaltningar med avseende på skötsel, framkomlighet och långsiktighet och har nu fastställts av trafiknämnden.
– Det ska vara stor rörlighet vid platserna. De ska inte betraktas som parkeringsplatser, säger Daniel Helldén.
Prioriteringen följer de långsiktiga mål som klubbats i kommunfullmäktige.
Till årsskiftet ska cirka 100 laddstationer vara i gång på gatorna. I Stockholms parkeringshus finns ytterligare cirka 1 000 laddstationer.
– Vi siktar på 500 laddstationer ute på gatorna till 2020, säger Daniel Helldén.
Trafikborgarrådet märker av en förändring:
– Fler aktörer syns i gatubilden. Det händer så mycket. Det ska bli intressant att höra vad resenärerna tycker om upplevelsen att åka i en tyst elbilstaxi, säger han.
Den som ansöker om att få sätta upp laddplatser på identifierade platser på gatan står för installation, samt drift och underhåll av laddarna.
Staden ansvarar för och bekostar skyltningen. Laddare som placeras på gatumark måste vara tillgängliga för alla att använda och ska hålla två kapaciteter – tre eller sex timmar.
Normalladdaren ska kunna betjäna minst två bilar samtidigt. Som aktör kan du anmäla intresse för max 10 platser vid ett tillfälle.
– Vi som kommun säljer inte el. Vi upplåter bara marken. Nu är det upp till marknadsaktörer att ta över, säger Daniel Helldén.
Många bostadsrättsföreningar har själva ordnat med laddare. Här finns tips om hur man fixar laddplats.
– Vi ser en fascinerande utveckling när stora bilföretag inser värdet av att ställa om. Till och med Volvo har ju uttalat det, säger Daniel Helldén.
ms 76132 "Eleamore"
3h laddare är antagligen 7.2kW och 6h är troligen 3.6kW, Dvs glorifierade vägguttag. Jag skulle vilja ha 11kW längs gatan, men 3.6kW duger gott om jag får stå där hela dagen. Tror dom att folk bara behöver 20kWh?
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
3P vit/vit, ibland
Eller är det max parkeringstid som åsyftas?Remuz skrev:3h laddare är antagligen 7.2kW och 6h är troligen 3.6kW, Dvs glorifierade vägguttag. Jag skulle vilja ha 11kW längs gatan, men 3.6kW duger gott om jag får stå där hela dagen. Tror dom att folk bara behöver 20kWh?
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Tycker det är totalt feltänk att inte betrakta en destinationsladdare som parkeringsplats. Säg att du har ett ladduttag som ger 2,3-3,6kW då bör du få stå där i princip utan tidsbegränsning. Har du en laddgata med kanske 20 uttag så är det ju ganska lätt att lastbalansera bort 10 uttag om de inte råkar användas för tillfället. Ett sådant här ladduttag är ju ingen enorm investering och måste inte utnyttjas till 100% hela tiden.
Ex från parkeringshuset vid mitt jobb där det satts upp ca 100 ladduttag. Där finns så många uttag att de inte behöver reserveras eller vaktas emot ICE eller icke laddande bilar. Det finns ändå uttag finns ändå tillräcligt med uttag om någon vill ladda.
Laddskola hade nog varit bra för många politiker och ”sakkunniga”/tjänstemän. De måste förstå skillnaden mellan ladduttag och snabbladdare. Ett ladduttag är en parkering med laddmöjlighet med en snabbladdare motsvarar en tankstation. Det är aldrig okej att parkera vid en snabbladdare medan det kan vara det vid ett ladduttag om man samtidigt är inkopplad och har eller kommer ladda.
Ex från parkeringshuset vid mitt jobb där det satts upp ca 100 ladduttag. Där finns så många uttag att de inte behöver reserveras eller vaktas emot ICE eller icke laddande bilar. Det finns ändå uttag finns ändå tillräcligt med uttag om någon vill ladda.
Laddskola hade nog varit bra för många politiker och ”sakkunniga”/tjänstemän. De måste förstå skillnaden mellan ladduttag och snabbladdare. Ett ladduttag är en parkering med laddmöjlighet med en snabbladdare motsvarar en tankstation. Det är aldrig okej att parkera vid en snabbladdare medan det kan vara det vid ett ladduttag om man samtidigt är inkopplad och har eller kommer ladda.
Nja, frågan det... Exempelvis på Strandvägen som E.ON driftar så är det 3h-begränsning (förutom nattetid) och alla de stolparna är 22kW. Borde det inte då vara så att 3h = 22kW och 6h = 11kW?Remuz skrev:3h laddare är antagligen 7.2kW och 6h är troligen 3.6kW, Dvs glorifierade vägguttag. Jag skulle vilja ha 11kW längs gatan, men 3.6kW duger gott om jag får stå där hela dagen. Tror dom att folk bara behöver 20kWh?
Börjar det bli 3h P med 22kW i stan överallt så får jag nog uppgradera till 16.5kW i bilen.
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
3P vit/vit, ibland
Jag ser parkeringsbegränsningarna som ett jätteproblem.
Mailade Daniel Heldén om det idag. När jag besäker Stockholm är det oftast för jobb. Jag kan tyvärr inte åka kollektivt både p.g.a tidsåtgång (krångliga byten för mig och svårpassade tider) samt att jag oftast har mer utrustning med än jag kan bära.
Jag jobbar normalt under hela dagen, och behöver alltså parkera under dagen. Jag har vid nått tillfälle chansat och ställt mig 7-8h på de nya laddgatorna för att kunna köra utan diesel hem, men funderar på hur jag ska göra sen när dom kanske blir lite bättre på att lappa och jag skaffar elbil. Jag frågade Daniel om jag ska behöva ta andrabilen med bensin eller diesel de gånger jag ska till Stockholm då jag inte kommer kunna ladda under dagen. (Ja, jag skulle kunna snabbladda på vägen hem, men det tar emot när det nu ändå ska finnas laddplatser i stan och det finns gott om timmar för mig att långsamladda under dagen.)
Destinationsladdare bör fungera ungefär på samma sätt som vanliga parkeringsplatser! Man kank kanske sätta 12h-gräns eller nått så att det inte blir långtidspakering, men 3h eller änve 6h är för lite.
Mailade Daniel Heldén om det idag. När jag besäker Stockholm är det oftast för jobb. Jag kan tyvärr inte åka kollektivt både p.g.a tidsåtgång (krångliga byten för mig och svårpassade tider) samt att jag oftast har mer utrustning med än jag kan bära.
Jag jobbar normalt under hela dagen, och behöver alltså parkera under dagen. Jag har vid nått tillfälle chansat och ställt mig 7-8h på de nya laddgatorna för att kunna köra utan diesel hem, men funderar på hur jag ska göra sen när dom kanske blir lite bättre på att lappa och jag skaffar elbil. Jag frågade Daniel om jag ska behöva ta andrabilen med bensin eller diesel de gånger jag ska till Stockholm då jag inte kommer kunna ladda under dagen. (Ja, jag skulle kunna snabbladda på vägen hem, men det tar emot när det nu ändå ska finnas laddplatser i stan och det finns gott om timmar för mig att långsamladda under dagen.)
Destinationsladdare bör fungera ungefär på samma sätt som vanliga parkeringsplatser! Man kank kanske sätta 12h-gräns eller nått så att det inte blir långtidspakering, men 3h eller änve 6h är för lite.
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Om laddplatserna är få så är det ju inte så dumt för annars kommer ju stolpen att vara otillgänglig för andra.
Om nu 25000 behövs 2030 så verkar det feltänkt att ha som mål att ha 500 år 2020, skapligt ramp-up-plan att ha framför sig då - ungefär som model 3
Om nu 25000 behövs 2030 så verkar det feltänkt att ha som mål att ha 500 år 2020, skapligt ramp-up-plan att ha framför sig då - ungefär som model 3

Model S P85DL+
Range Rover SDV8 Autobiography - offline, o-smart, mekanisk, skönt
Range Rover SDV8 Autobiography - offline, o-smart, mekanisk, skönt
+1joel80 skrev:Jag ser parkeringsbegränsningarna som ett jätteproblem.
När jag är och handlar vill jag ha minst 3mil för att orka ta fram sladden, 45min på Ica Maxi (11kW) eller 2.5h på Ikea (3.7kW). På en parkering i stan borde man tänka att folk vill ha runt 5-10mil för det är vad en del pendlar. Så säg att vi siktar på 7mil som blir nånstans mellan.
På 12h P kan man då ha delad 3.7kW, ger minst 8km/h = 96km
På 6h P kan man ha delad 7.4kW, ger minst 16km/h = 96km
På 3h P kan man ha delad 11kW, ger minst 24km/h = 72km
Skulle kännas hyfsat sunt. Snabbladdare verkar tämligen onödigt i stan, men några behövs säkert.
På 12h P kan man då ha delad 3.7kW, ger minst 8km/h = 96km
På 6h P kan man ha delad 7.4kW, ger minst 16km/h = 96km
På 3h P kan man ha delad 11kW, ger minst 24km/h = 72km
Skulle kännas hyfsat sunt. Snabbladdare verkar tämligen onödigt i stan, men några behövs säkert.
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
3P vit/vit, ibland
Hm.. Jag har kört minst 17mil innan jag parkerar, och har minst 17mil tillbaka.. Men visst.. Hellre någon laddning än ingen alls.
Kan jag få i 3.7*8 blir det nästan 30kwh..då skulle jag i allafall med en Ioniq klara mig hem.. Hoppas att jag har nått alternativt till elbil om ett år som klarar runt 30mil även vintertid så jag inte blir så beroende av laddning under dagen..
Model 3 verkar vara körd.. Tror inte ens de som förbokat kommer få sin innan 2019..
Nästa Ioniq skulle nog funka.. Där har dom ju lovat större batteri.
Att fylla stan med 1-fas 16A är inte helt tokigt heller med tanke på alla hybrider som rullar. Ännu bättre om man kan lastbalancera.. Dra fram trefas till 3 laddplatser och låt dem dela.. Laddar alla får man bara 3.7kw (om dom andra laddar) men så fort nån är full eller så går det upp för de som har bättre laddare...
Kan jag få i 3.7*8 blir det nästan 30kwh..då skulle jag i allafall med en Ioniq klara mig hem.. Hoppas att jag har nått alternativt till elbil om ett år som klarar runt 30mil även vintertid så jag inte blir så beroende av laddning under dagen..
Model 3 verkar vara körd.. Tror inte ens de som förbokat kommer få sin innan 2019..
Nästa Ioniq skulle nog funka.. Där har dom ju lovat större batteri.
Att fylla stan med 1-fas 16A är inte helt tokigt heller med tanke på alla hybrider som rullar. Ännu bättre om man kan lastbalancera.. Dra fram trefas till 3 laddplatser och låt dem dela.. Laddar alla får man bara 3.7kw (om dom andra laddar) men så fort nån är full eller så går det upp för de som har bättre laddare...
Bilsweden och SPBI(svenska fossilenergi föreningen) bjuder in till seminarium, hur ska det få till det...
http://www.bilsweden.se/i-debatten/semi ... -fornybart
"Under seminariet kommer vår gemensamma position i frågan att presenteras."
Men ingen från nått elbolag med där, vad det ser ut som, jordbruksrepresentant dock
Men ingen från nått elbolag med där, vad det ser ut som, jordbruksrepresentant dock
ms 76132 "Eleamore"
Min gissning:12man skrev:Bilsweden och SPBI(svenska fossilenergi föreningen) bjuder in till seminarium, hur ska det få till det...
Avgasbilar med biogas...
Alla bensinstationer ska kunna leverera biogas
Skattebetalarna skall ge stora bidrag till biogasbilar.
Biogas skall räknas som nollutsläpp (fast det inte stämmer).
Släng med produktion av bensin och diesel från naturprodukter och att därför alla bilar skall räknas som nollutsläppsbilar...
Att detta kommer leda till exakt samma sak som Etanol-fiaskot på 90-talet ignorerar vi. Bara det ser ut som att avgasbilar kan köras på miljöbränsle räcker, att miljöbränslet inte räcker till mer än ett fåtal bilar och har stora utsläpp i produktionen ignoreras.
Detta är bara min gissning och jag kanske är lite väl cynisk men vi får se... Jag tror dock att BIL Swedens och SPBI:s medlemmar inte vill ändra sina affärsmodeller eller ställa om. De kommer att försöka få någon annan (skattebetalarna) att betala för att det ska se ut som att de bidrar till en bättre värld...
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Krav på biogas vid alla mackar vore bra. Då skulle många fler mackar gå i konkurs eller lägga ner och fossilister får söka på upptankat.nu efter tankställen när de ska åka långt.
haha, den hade varit fin. Tyvärr hade det väl varit som vanligt på skattebetalarnas bekostnad dock men visst hade det varit en rolig syn.LarsL skrev:Krav på biogas vid alla mackar vore bra. Då skulle många fler mackar gå i konkurs eller lägga ner och fossilister får söka på upptankat.nu efter tankställen när de ska åka långt.

Snacka om att selektera...
"– Det finns en potential inte minst på ställen som har dåligt med sol och vindkraft, men gott om vågor som vissa öar.". Vågor men ingen vind? vardådå?
men hade verkligen hoppats att vågkraft skulle funkat, har tvivlat länge, men skulle varit bra för att ge fredade områden för fisk, men kanske kan offshore vind ge det också
"– Det finns en potential inte minst på ställen som har dåligt med sol och vindkraft, men gott om vågor som vissa öar.". Vågor men ingen vind? vardådå?

men hade verkligen hoppats att vågkraft skulle funkat, har tvivlat länge, men skulle varit bra för att ge fredade områden för fisk, men kanske kan offshore vind ge det också
ms 76132 "Eleamore"
- TiborBlomhall
- Referralkod: ts.la/tibor72449
http://teslaclubsweden.se/de-franska-solvagarna/Kulingen skrev:Vägkraft... låter som en smart ide... solceller i vägenJerker skrev:
Ajdå, kan inte ens vara rolig längreTiborBlomhall skrev:http://teslaclubsweden.se/de-franska-solvagarna/Kulingen skrev:Vägkraft... låter som en smart ide... solceller i vägenJerker skrev:
Nä, med vägkraft menas att man sätter en propeller på varje bil så den kan generera ström medan den kör. Som den här:Kulingen skrev:Ajdå, kan inte ens vara rolig längreTiborBlomhall skrev:http://teslaclubsweden.se/de-franska-solvagarna/Kulingen skrev:Vägkraft... låter som en smart ide... solceller i vägenJerker skrev:
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14