Talar ändå inte för att de ska släppa fler bilar senare tyvärr.Yrsir skrev:Att Telsa är måna om gradvisa uppgraderingar stöds ju av förhållandet att Tesla inte har gått ut ”officiellt”, ingen reklam, inget skryt, ingen Twitter, inga massmail som i augusti etc. Tvärt om är det ju bara vi forumtroll och lite specialsiter som känner till det. Detta måste ju vara för att pressen på SC etc inte skall bli för stor.
Model S 75D 0-100 4,4sek
Moderator: Redaktion
Re: Model S 75D 0-100 4,4sek
Tesla gick ju ändå i sitt senaste nyhetsbrev ut med att prestandaförbättringen för 75D pushas ut "over the air".Verdi skrev:Talar ändå inte för att de ska släppa fler bilar senare tyvärr.Yrsir skrev:Att Telsa är måna om gradvisa uppgraderingar stöds ju av förhållandet att Tesla inte har gått ut ”officiellt”, ingen reklam, inget skryt, ingen Twitter, inga massmail som i augusti etc. Tvärt om är det ju bara vi forumtroll och lite specialsiter som känner till det. Detta måste ju vara för att pressen på SC etc inte skall bli för stor.
"New Features for Model S and Model X Model S and Model X are the quickest and safest cars in their class and now include new standard features at no additional cost. Smart Air Suspension provides better handling, efficiency and ride comfort with automatic location-based vehicle height adjustments....
In addition, new Model S and Model X 75 kWh vehicles received an over-the-air software update and now have improved performance, with the ability to accelerate from zero to 60 mph one second faster.
...We are also offering a new cream interior color."
XEEKR 7X Privilege 2025
Model Y Performance 2022, såld
Model 3 Performance 2020, såld
Model S 75D, BTX8, 2017, såld
Jag tror inte alla kan få uncork, men det finns ju en hel del bilar producerade sent på våren 2017 som fått nej och som rimligtvis kommer få ja. Och det gör ju allt osäkert tycker jag, särskilt när det skiljer sig mellan länder på ett svårförklarligt sätt. Men vi får se!
Har snackat med en ägare i Norge med en 2017 75D, VIN 199xxx som fått nej i flera instanser... Sista svaret kom direkt från USA:Yrsir skrev:Jag tror inte alla kan få uncork, men det finns ju en hel del bilar producerade sent på våren 2017 som fått nej och som rimligtvis kommer få ja. Och det gör ju allt osäkert tycker jag, särskilt när det skiljer sig mellan länder på ett svårförklarligt sätt. Men vi får se!
Tesla Model S60D 2016 - Big Blue
Citroen C-Zero 2015 - Lilla Blå
Ja, det såg ju inte så bra ut. Problemet är ju dock att det inte går att lita på beskeden. För en vecka sedan var ju beskedet att bara bilar byggda från slutet av juni 2017 som kunde uppgraderas pga. ny ”hårdvara”....
ALDA skrev:Har snackat med en ägare i Norge med en 2017 75D, VIN 199xxx som fått nej i flera instanser... Sista svaret kom direkt från USA:Yrsir skrev:Jag tror inte alla kan få uncork, men det finns ju en hel del bilar producerade sent på våren 2017 som fått nej och som rimligtvis kommer få ja. Och det gör ju allt osäkert tycker jag, särskilt när det skiljer sig mellan länder på ett svårförklarligt sätt. Men vi får se!
Sjukt, men tanke på att den bilen med VIN 199*** förmodligen är levererad efter den 1 Juli.
XEEKR 7X Privilege 2025
Nej, inte så ny. Tror det var en mars-modell. Men det kan ju forfarande bara vara en "excuse" för att numret inte är på listan ännu..detay skrev:ALDA skrev:Har snackat med en ägare i Norge med en 2017 75D, VIN 199xxx som fått nej i flera instanser... Sista svaret kom direkt från USA:Yrsir skrev:Jag tror inte alla kan få uncork, men det finns ju en hel del bilar producerade sent på våren 2017 som fått nej och som rimligtvis kommer få ja. Och det gör ju allt osäkert tycker jag, särskilt när det skiljer sig mellan länder på ett svårförklarligt sätt. Men vi får se!
Sjukt, men tanke på att den bilen med VIN 199*** förmodligen är levererad efter den 1 Juli.
Nu har förresten vissa 60D-ägare i USA fått bekräftelse från Tesla på att om dom uppgrader till 75kw så är det bara att komma til närmaste SC för uncorking.
Fingers crossed...
Jag har VIN 193*** och min är tillverkad i April och levererad 3 dagar innan dom nya siffrorna presenterades på Tesla 1 Juli.ALDA skrev:Nej, inte så ny. Tror det var en mars-modell. Men det kan ju forfarande bara vara en "excuse" för att numret inte är på listan ännu..detay skrev:ALDA skrev:Har snackat med en ägare i Norge med en 2017 75D, VIN 199xxx som fått nej i flera instanser... Sista svaret kom direkt från USA:Yrsir skrev:Jag tror inte alla kan få uncork, men det finns ju en hel del bilar producerade sent på våren 2017 som fått nej och som rimligtvis kommer få ja. Och det gör ju allt osäkert tycker jag, särskilt när det skiljer sig mellan länder på ett svårförklarligt sätt. Men vi får se!
Nu har förresten vissa 60D-ägare i USA fått bekräftelse från Tesla på att om dom uppgrader till 75kw så är det bara att komma til närmaste SC för uncorking.
Fingers crossed...
199*** lär vara tillverkad tidigast i April men mer sannolikt i Maj med leverans i Juli.
XEEKR 7X Privilege 2025
Jag tror också på maj eller juni 2017, kolla trackern som någon på TMC har gjort:
Jag är övertygad om att fler bilar kommer låsas upp, frågan är bara hur många. Jag kommer maila SC igen om ett par veckor.
Jag är övertygad om att fler bilar kommer låsas upp, frågan är bara hur många. Jag kommer maila SC igen om ett par veckor.
Känns verkligen som att Tesla håller tillbaka på vem som får detta och det verkar inte vara relaterat till hårdvaran. Jag har batteripack med partid: 1101082-00-A och fick nej samtidigt som minst 6 Amerikanare med samma pack fått ja.
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma
Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Eskalera! Det har jag gjort och hoppas på svar under veckan.chpaulin skrev:Känns verkligen som att Tesla håller tillbaka på vem som får detta och det verkar inte vara relaterat till hårdvaran. Jag har batteripack med partid: 1101082-00-A och fick nej samtidigt som minst 6 Amerikanare med samma pack fått ja.
XEEKR 7X Privilege 2025
Jag eskalerade och fick till svar nåt svepande om hårdvaran. Exakt vad som saknas på min fick jag inte veta. Tror inte den som skrev svaret vet det själv.detay skrev:Eskalera! Det har jag gjort och hoppas på svar under veckan.chpaulin skrev:Känns verkligen som att Tesla håller tillbaka på vem som får detta och det verkar inte vara relaterat till hårdvaran. Jag har batteripack med partid: 1101082-00-A och fick nej samtidigt som minst 6 Amerikanare med samma pack fått ja.
Verdi skrev:Jag eskalerade och fick till svar nåt svepande om hårdvaran. Exakt vad som saknas på min fick jag inte veta. Tror inte den som skrev svaret vet det själv.detay skrev:Eskalera! Det har jag gjort och hoppas på svar under veckan.chpaulin skrev:Känns verkligen som att Tesla håller tillbaka på vem som får detta och det verkar inte vara relaterat till hårdvaran. Jag har batteripack med partid: 1101082-00-A och fick nej samtidigt som minst 6 Amerikanare med samma pack fått ja.
Fick du svar centralt från USA? Vore intressant att veta mer exakt vad det är som skiljer bilarna åt.
XEEKR 7X Privilege 2025
Kan man eskalera till USA? Nej, jag valde bara "Eskalera denna fråga så att den granskas av ledningen" från My Tesla-sidan. Då fick jag svar från en svensk "service advisor", vad nu det är för nåt.detay skrev:Verdi skrev:Jag eskalerade och fick till svar nåt svepande om hårdvaran. Exakt vad som saknas på min fick jag inte veta. Tror inte den som skrev svaret vet det själv.detay skrev:Eskalera! Det har jag gjort och hoppas på svar under veckan.chpaulin skrev:Känns verkligen som att Tesla håller tillbaka på vem som får detta och det verkar inte vara relaterat till hårdvaran. Jag har batteripack med partid: 1101082-00-A och fick nej samtidigt som minst 6 Amerikanare med samma pack fått ja.
Fick du svar centralt från USA? Vore intressant att veta mer exakt vad det är som skiljer bilarna åt.
Här är vad han skrev iaf.
Såg ditt mail ang förfrågan om uppgradering utav prestandan på din bil.
Nyare bilar har den konfigurationen utav hårdvara som krävs för att detta ska vara möjligt. Detta var anledningen till att alla bilar som levererades på eller efter 2 Juli 2017 hade möjlighet till denna uppgradering då vi kunde säkerställa just detta innan leverans. Nu har Tesla gjort tester och även beslutat att bilar som levererades innan 2 Juli 2017 med samma konfiguration på hårdvaran också kan få denna uppgradering. Detta betyder dock inte att det finns ett speciellt VIN nr där uppgraderingen är tillgänglig utan det är olika på olika bilar. Alltså kan en bil som byggdes I slutet på 2016 ha denna möjlighet medan en bil från 2017 inte har det.
Eftersom Tesla insåg att detta var möjligt att utföra även på tidigare bilar så ville vi gärna dela med oss utav denna uppgradering till alla bilar som det är möjligt på. Vi tyckte att det var för bra för att inte dela med oss utav helt enkelt.
Hoppas att detta var tydligt, annars tveka inte på att höra av dig till mig!
Med Vänlig Hälsning / Best Regards,
Pissigt svar! Jag skulle inte ha nöjt mig med det utan skulle vilja ha svar från USA. Känns inte som svaret är välgrundat och att dom inte har alla pusselbitarna på plats i Sverige.
Tycker inte heller att svaret stämmer då de nyare bilarna har nya drivenheter. Så många bilar som inte har samma hårdvara som bilar byggda efter 1 juli som fått sina bilar uncorkade.
Det kan man ju se i listan som du själv lagt in din bil i:
... view#gid=0
Tycker inte heller att svaret stämmer då de nyare bilarna har nya drivenheter. Så många bilar som inte har samma hårdvara som bilar byggda efter 1 juli som fått sina bilar uncorkade.
... view#gid=0
XEEKR 7X Privilege 2025
Var det inte bara bilar med bakhjulsdrift som behövde ny hårdvara vilket gjorde att du var tvungen att lägga beställningen efter den 1:e juli för att få uppdateringen?detay skrev:Pissigt svar! Jag skulle inte ha nöjt mig med det utan skulle vilja ha svar från USA. Känns inte som svaret är välgrundat och att dom inte har alla pusselbitarna på plats i Sverige.
... view#gid=0
detay skrev:Pissigt svar! Jag skulle inte ha nöjt mig med det utan skulle vilja ha svar från USA. Känns inte som svaret är välgrundat och att dom inte har alla pusselbitarna på plats i Sverige.
... view#gid=0
Jag nöjde mig inte utan författade ett långt svar där jag gjorde klart att jag ville veta exakt varför det inte går och om beslutet är definitivt eller ej. Jag förklarade även att jag inte var nöjd med hur detta skötts och att jag köpt en "S 75D" och inte "den långsamma versionen av S 75D".

Nu verkar det som att det inte spelar nån roll då jag antagligen säljer min i slutet av veckan. Vilket jag antagligen hade gjort oavsett.
Som tibor förklarade kan det vara så att vissa komponenter i bilarna kommer från olika leverantören varav den enas komponenter klarar av den nya prestandan men inte den andras
För att spekulera vidare kanske tesla tagit in ny leverantör för motorkomponenter och då givetvis i första hand levererat bilar med dessa otestade komponenter i USA där av betydligt fler bilar som kan uncorkas där
Man kan tycka vad man vill men alla får minst det som bilen specades med vid beställning vissa får det lilla extra och så är det med det
För att spekulera vidare kanske tesla tagit in ny leverantör för motorkomponenter och då givetvis i första hand levererat bilar med dessa otestade komponenter i USA där av betydligt fler bilar som kan uncorkas där
Man kan tycka vad man vill men alla får minst det som bilen specades med vid beställning vissa får det lilla extra och så är det med det
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Visst är det så. Men nu är det ingen liten fiat vi kör runt i utan bilar för +1miljon. Då ska man förvänta sig bra support och tydliga svar. Jag skulle och kommer inte heller att acceptera ett luddigt nej. Speciellt inte då jag fick bilen 3dagar innan siten uppdaterades med nya siffror. Kändes sådär kan man ju säga. Å andra sidan så fick jag ett 85kwh batteri vilket så klart är positivt.e5m1r skrev:Som tibor förklarade kan det vara så att vissa komponenter i bilarna kommer från olika leverantören varav den enas komponenter klarar av den nya prestandan men inte den andras
XEEKR 7X Privilege 2025
Om jag får ett bra och tydligt nej där man förklarar vilken hårdvara jag saknar så blir jag lite besviken men lägger det inte på Tesla. Jag köpte bilen för ett år sedan och kan inte räkna med något alls egentligen. Och jag är väldigt glad att uppgradering från 60D till 75D blev nästan 8000 kronor billigare över en natt. Och bilen är fantastisk. Och nästan 100 extra hästar gratis är ju nästan för bra för att vara sant... Men det är något skumt med att denna sidan av atlanten ser så få uncorks, vill gärna veta varför.
Eller så kan det också vara att serviceorganisationen i USA och i Norge har helt andra resurser för att hantera dylik fysisk uppgradering utan att det påverkar andra teslaägare negativt? Trots allt så måste de prioritera och situationen är väl att serviceorganisationen i Sverige och i många andra länder redan går på knäna?e5m1r skrev:Som tibor förklarade kan det vara så att vissa komponenter i bilarna kommer från olika leverantören varav den enas komponenter klarar av den nya prestandan men inte den andras
Installerat 13,2 kWp solceller
Vad kostar uppgradering från 60 till 75kw i Sverige nu? I Norge har prisen bara gått ned med 500 NOK, till 20200 NOK.Yrsir skrev:Om jag får ett bra och tydligt nej där man förklarar vilken hårdvara jag saknar så blir jag lite besviken men lägger det inte på Tesla. Jag köpte bilen för ett år sedan och kan inte räkna med något alls egentligen. Och jag är väldigt glad att uppgradering från 60D till 75D blev nästan 8000 kronor billigare över en natt. Och bilen är fantastisk. Och nästan 100 extra hästar gratis är ju nästan för bra för att vara sant... Men det är något skumt med att denna sidan av atlanten ser så få uncorks, vill gärna veta varför.
21600sekALDA skrev:Vad kostar uppgradering från 60 till 75kw i Sverige nu? I Norge har prisen bara gått ned med 500 NOK, till 20200 NOK.Yrsir skrev:Om jag får ett bra och tydligt nej där man förklarar vilken hårdvara jag saknar så blir jag lite besviken men lägger det inte på Tesla. Jag köpte bilen för ett år sedan och kan inte räkna med något alls egentligen. Och jag är väldigt glad att uppgradering från 60D till 75D blev nästan 8000 kronor billigare över en natt. Och bilen är fantastisk. Och nästan 100 extra hästar gratis är ju nästan för bra för att vara sant... Men det är något skumt med att denna sidan av atlanten ser så få uncorks, vill gärna veta varför.
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
OK, då var det på tiden med en sänkning om priset var så mycket högre än i Norge...Smutt skrev:21600sekALDA skrev:Vad kostar uppgradering från 60 till 75kw i Sverige nu? I Norge har prisen bara gått ned med 500 NOK, till 20200 NOK.Yrsir skrev:Om jag får ett bra och tydligt nej där man förklarar vilken hårdvara jag saknar så blir jag lite besviken men lägger det inte på Tesla. Jag köpte bilen för ett år sedan och kan inte räkna med något alls egentligen. Och jag är väldigt glad att uppgradering från 60D till 75D blev nästan 8000 kronor billigare över en natt. Och bilen är fantastisk. Och nästan 100 extra hästar gratis är ju nästan för bra för att vara sant... Men det är något skumt med att denna sidan av atlanten ser så få uncorks, vill gärna veta varför.
Ahh, de har sänkt X lite också, till 48.500:- (från 53.000:- om jag minns rätt). Får man prestandauppdateringen så blir det att slå till...Smutt skrev:21600sekALDA skrev:Vad kostar uppgradering från 60 till 75kw i Sverige nu? I Norge har prisen bara gått ned med 500 NOK, till 20200 NOK.Yrsir skrev:Om jag får ett bra och tydligt nej där man förklarar vilken hårdvara jag saknar så blir jag lite besviken men lägger det inte på Tesla. Jag köpte bilen för ett år sedan och kan inte räkna med något alls egentligen. Och jag är väldigt glad att uppgradering från 60D till 75D blev nästan 8000 kronor billigare över en natt. Och bilen är fantastisk. Och nästan 100 extra hästar gratis är ju nästan för bra för att vara sant... Men det är något skumt med att denna sidan av atlanten ser så få uncorks, vill gärna veta varför.
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021