Lösningar för att kunna ladda 230V i Norge
Moderator: Redaktion
Lösningar för att kunna ladda 230V i Norge
Den UMC som Tesla skickar med bilarna funkar ju inte att använda i vanliga vägguttag Norge.
En del forummedlemmar har ju löst problemet genom att köpa en UMC av Tesla i Norge, men det finns ju billigare lösningar. Tänkte att vi kunde samla lite länkar på fungerande UMC'er från andra tillverkare, och lite länkar till ställen som säljer dem.
Sondell Köpe 2014 en laddkabel från Volvo http://tesla.sondell.biz/?p=434
bildelsbasen.se har i skrivande stund en begagnad för 1750kr https://www.bildelsbasen.se/se-sv/OEM/31407095/
En del forummedlemmar har ju löst problemet genom att köpa en UMC av Tesla i Norge, men det finns ju billigare lösningar. Tänkte att vi kunde samla lite länkar på fungerande UMC'er från andra tillverkare, och lite länkar till ställen som säljer dem.
Sondell Köpe 2014 en laddkabel från Volvo http://tesla.sondell.biz/?p=434
bildelsbasen.se har i skrivande stund en begagnad för 1750kr https://www.bildelsbasen.se/se-sv/OEM/31407095/
Re: Lösningar för att kunna ladda 230V i Norge
Hos Volvo kostade de drygt 3000kr ink moms då vi köpte häromåret. Fick beställas hem.
Finns både med schucko =13A och blå CEE =16A. Båda finns även med 4,5 eller 8m sladd. Så se till att beställ rätt.
Tror att artikelnumret för CEE 16A med 8m sladd är 31407096. Sen kan man köpa en omvandlare mellan schucko och CEE på tex Biltema. De är då märkta och godkända för 16A i max 6tim.
Finns både med schucko =13A och blå CEE =16A. Båda finns även med 4,5 eller 8m sladd. Så se till att beställ rätt.
Tror att artikelnumret för CEE 16A med 8m sladd är 31407096. Sen kan man köpa en omvandlare mellan schucko och CEE på tex Biltema. De är då märkta och godkända för 16A i max 6tim.
Hyundai Ioniq5, Seat Mii 1100mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:Kia EV9 650mil, BMW i4 1000mil, MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6 1500mil, Skoda Enyaq 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D 1500mil, P85 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Fd:Kia EV9 650mil, BMW i4 1000mil, MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6 1500mil, Skoda Enyaq 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D 1500mil, P85 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
- Teslaspolen
- Teslaägare
- Inlägg: 4057
- Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
- Ort: Siljan
Re: Lösningar för att kunna ladda 230V i Norge
Den vi funderat på är följande; https://gronnemil.no/produkt/elon-mode- ... il-type-2/
Vet inte hur andra tillverkare (ex Volvo, BMW etc) som säljer motsvarande UMC i Sverige fungerar i Norge.
Vet inte hur andra tillverkare (ex Volvo, BMW etc) som säljer motsvarande UMC i Sverige fungerar i Norge.
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
Re: Lösningar för att kunna ladda 230V i Norge
Montera schuko till en WC och sätt den i norgeläge? Jag har inte testat det ännu men det är min plan om jag åker till Norge
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
3P vit/vit, ibland
- Tars
- Teslaägare
- Inlägg: 6524
- Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
- Ort: Sigtuna
- Referralkod: ts.la/michael4548
Re: Lösningar för att kunna ladda 230V i Norge
Drar den dåliga Norgeskämt då?Remuz skrev:Montera schuko till en WC och sätt den i norgeläge? Jag har inte testat det ännu men det är min plan om jag åker till Norge
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla....
https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Just nu ingen tesla....
https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Re: Lösningar för att kunna ladda 230V i Norge
Den klarar TN/TT-nät, finns en dip-switchTars skrev:Drar den dåliga Norgeskämt då?Remuz skrev:Montera schuko till en WC och sätt den i norgeläge? Jag har inte testat det ännu men det är min plan om jag åker till Norge
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
3P vit/vit, ibland
- Tars
- Teslaägare
- Inlägg: 6524
- Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
- Ort: Sigtuna
- Referralkod: ts.la/michael4548
Re: Lösningar för att kunna ladda 230V i Norge
Jo, men det vet jag.Remuz skrev:Den klarar TN/TT-nät, finns en dip-switchTars skrev:Drar den dåliga Norgeskämt då?Remuz skrev:Montera schuko till en WC och sätt den i norgeläge? Jag har inte testat det ännu men det är min plan om jag åker till Norge
Har läst manualen några ggr.
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla....
https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Just nu ingen tesla....
https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5661
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Lösningar för att kunna ladda 230V i Norge
Well UMC behövs egentligen inte, det finns ju väldigt många laddstationer för både typ 2 och chademo förutom ett bra SuC nät. Undantag finns förstås, men med lite planering är det normalt problemfritt. Skaffa chademoadapter, typ 2 kabel å några RFID för grön kontakt,Fortum å kanske nån till. Sen är det •bar å åk•...
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
- Teslaspolen
- Teslaägare
- Inlägg: 4057
- Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
- Ort: Siljan
Re: Lösningar för att kunna ladda 230V i Norge
Beror VÄLDIGT mycket på vad man har för åkmönster. Vi körde Norge i två veckor i sommras utan schukoladdning; det var väldigt krångligt. Absolut att det behövs!Gustafsson skrev:Well UMC behövs egentligen inte, det finns ju väldigt många laddstationer för både typ 2 och chademo förutom ett bra SuC nät. Undantag finns förstås, men med lite planering är det normalt problemfritt. Skaffa chademoadapter, typ 2 kabel å några RFID för grön kontakt,Fortum å kanske nån till. Sen är det •bar å åk•...
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5661
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Lösningar för att kunna ladda 230V i Norge
Generaliserade kanske lite väl mycket där ... jag har dock inte behövt använda min (Norska ) UMC en enda gång i Norge och då har jag ändå kört ca 2500 mil där.Teslaspolen skrev:Beror VÄLDIGT mycket på vad man har för åkmönster. Vi körde Norge i två veckor i sommras utan schukoladdning; det var väldigt krångligt. Absolut att det behövs!Gustafsson skrev:Well UMC behövs egentligen inte, det finns ju väldigt många laddstationer för både typ 2 och chademo förutom ett bra SuC nät. Undantag finns förstås, men med lite planering är det normalt problemfritt. Skaffa chademoadapter, typ 2 kabel å några RFID för grön kontakt,Fortum å kanske nån till. Sen är det •bar å åk•...
I andra delar av landet är det säkert väldigt önskvärt med nattladdning med UMCn..jag måste dock medge att det kan vara praktiskt och har utnyttjat möjligheten vid hotell några gånger....
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
- Teslaspolen
- Teslaägare
- Inlägg: 4057
- Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
- Ort: Siljan
Re: Lösningar för att kunna ladda 230V i Norge
Gustafsson skrev:Generaliserade kanske lite väl mycket där ... jag har dock inte behövt använda min (Norska ) UMC en enda gång i Norge och då har jag ändå kört ca 2500 mil där.Teslaspolen skrev:Beror VÄLDIGT mycket på vad man har för åkmönster. Vi körde Norge i två veckor i sommras utan schukoladdning; det var väldigt krångligt. Absolut att det behövs!Gustafsson skrev:Well UMC behövs egentligen inte, det finns ju väldigt många laddstationer för både typ 2 och chademo förutom ett bra SuC nät. Undantag finns förstås, men med lite planering är det normalt problemfritt. Skaffa chademoadapter, typ 2 kabel å några RFID för grön kontakt,Fortum å kanske nån till. Sen är det •bar å åk•...
I andra delar av landet är det säkert väldigt önskvärt med nattladdning med UMCn..jag måste dock medge att det kan vara praktiskt och har utnyttjat möjligheten vid hotell några gånger....
Vi bode i en fiskestuga vid havet en vecka, närmaste Typ-2 uttag var 20-30 km bort, närmaste åt rätt håll SuC säkert 250 km bort och CHAdeMO var 100-150 km bort. Utanför Trondheim var det här, var struligt.
Sedan semestrade vi runt till olika sevädheter söderöver mot Geiranger, tre dagar/nätter tog vi på oss och varje ställe vi stannade på (kampingar) hade vi kunnat ladda om vi hade haft schuko som fungerat, men icke.
Nog för att det gick, vi fastnade ju inte, så var det struligt. Och dom andra två fossilbilarna som vi åkte med fick se en rätt negativ sida av eldrift, endast pga detta.
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5661
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Lösningar för att kunna ladda 230V i Norge
Nej det där lät ju inte så kul förstås... att behöva ladda med volvokabel måste f.ö. glädja några
Kan man inte ”fulkoppla” en svensk på nåt sätt, lura den att den ena polen är en riktig nolla ?
Kan man inte ”fulkoppla” en svensk på nåt sätt, lura den att den ena polen är en riktig nolla ?
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
- Teslaspolen
- Teslaägare
- Inlägg: 4057
- Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
- Ort: Siljan
Re: Lösningar för att kunna ladda 230V i Norge
Tja, det står ju bara Mennekes eller liknande på dom, inte Volvo. Annars hade det varit illa.
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A