Och den är förstås momssmittad. Alltid är det nåt...Niclas skrev:68028 den röda har definitivt plusfjädringen, den har jag haft som lånebil och det var den som övertygade mig att P85D med plus är den bästa bilen Tesla byggt. Jag hade P100D då men den röda P85D hade sååå mycket bättre känsla i chassi och styrning att jag sålde P100D.
2016 90D eller 2015 P85D?
Moderator: Redaktion
Re: 2016 90D eller 2015 P85D?
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Re: 2016 90D eller 2015 P85D?
Å så har den inte Ludicrous eller premiuminteriör eller Ultra Hifi
Tesla Model S P85DL+ (nr 9)
Tidigare bilar
Model S P100D+ Tars Edition
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Model S P85 levererad 12 juni 2014
Tidigare bilar
Model S P100D+ Tars Edition
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Model S P85 levererad 12 juni 2014
Re: 2016 90D eller 2015 P85D?
Tvärt om. Den gamla kan ha riktiga dubbel-laddare (22kw). Det får du inte idag.Verdi skrev:Är det några uppenbara nackdelar med pre facelift förutom utseendet? Har pre facelift sämre lysen? Har för mig att jag läst det.
Re: 2016 90D eller 2015 P85D?
...och ang premiumpaket så har nog alla P85D baklucka. Den var standard på den tiden.
Re: 2016 90D eller 2015 P85D?
Ok, så kan man då anta att t ex den här röda har motsvarande teknikpaket? https://www.tesla.com/sv_SE/used/5YJSA7H49FFP75316Surfaren skrev:Teknikpaketet har de saker som listas längst ner på en bil med teknikpaket.
Så småningom försvann teknikpaketet (med/utan autopilot) och istället hamnade dess delar i premiumpaketet och i Autopilotpaketet (och kanske några blev standard?). Om en AP-bil har "komfortfunktioner" så är AP aktiverad.
Är återgången till "bänken" bak ett tecken på att den är nyare än de andra?
Är tamejfan hopplöst att klura ut sånt här enbart via det som står på begagnatsidan.
För övrigt börjar en P85D med relativt högt förmånsvärde och hyfsat drägligt pris närma sig break even när det är samma kostnad att ha den privat. Men inte riktigt tyvärr.
Re: 2016 90D eller 2015 P85D?
Den får man inte dra moms på så priset blir lite sämre för min del...Niclas skrev:68028 den röda har definitivt plusfjädringen, den har jag haft som lånebil och det var den som övertygade mig att P85D med plus är den bästa bilen Tesla byggt. Jag hade P100D då men den röda P85D hade sååå mycket bättre känsla i chassi och styrning att jag sålde P100D.
Re: 2016 90D eller 2015 P85D?
Ja, "bänken" kom tillbaka på nyare bilar.
Någon enstaka bil verkar ha fått Nextgen bak monterat i efterhand. Som jag fick på min P90D.
Någon enstaka bil verkar ha fått Nextgen bak monterat i efterhand. Som jag fick på min P90D.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Re: 2016 90D eller 2015 P85D?
Hur tar du reda på sånt?Surfaren skrev:Här är förresten det gäng som har låg registrerad effekt, vilket kan vara ekonomiskt fördelaktigt när försäkringen ska betalas.
https://www.tesla.com/sv_SE/used/5YJSA7H20FFP73940
https://www.tesla.com/sv_SE/used/5YJSA7H20FFP73906
https://www.tesla.com/sv_SE/used/5YJSA8H27FFP71740
https://www.tesla.com/sv_SE/used/5YJSA7H24FFP68028
https://www.tesla.com/sv_SE/used/5YJSA7H28FFP67349
Ingen av dem är blå.
Re: 2016 90D eller 2015 P85D?
Om det står "premium interiör och belysning paket" istället för "förstklassigt interiörpaket", är det också ett tecken på att den är nyare?jpetters skrev:Ja, "bänken" kom tillbaka på nyare bilar.
Någon enstaka bil verkar ha fått Nextgen bak monterat i efterhand. Som jag fick på min P90D.
Re: 2016 90D eller 2015 P85D?
De flesta P85D på blocket ligger mycket högre i pris. 150-200 tusen mer. Frågade en här som säljer sin för 929' varför hans är så mycket dyrare. Han sa att Tesla sätter pris efter skick. Kan det verkligen vara så uselt skick på ALLA Teslas P85D att priset måste sänkas så oerhört? Han hävdar vidare att han är erbjuden mer i inbyte än vad de tar för sina begagnade.
Är detta sant så seglar ju 90D:n upp som huvudspåret igen...
Är detta sant så seglar ju 90D:n upp som huvudspåret igen...
Re: 2016 90D eller 2015 P85D?
Det här låter ju lite oroande då jag är lite sugen på en P100D. Hade ju kallt räknat med att en ny P100D var MINST lika bra som en äldre P85D på alla punkter. Så den överlägna prestandan i högre hastigheter uppvägde inte chassibristerna? Går det att uppgradera chassit på en ny P100D?Niclas skrev:68028 den röda har definitivt plusfjädringen, den har jag haft som lånebil och det var den som övertygade mig att P85D med plus är den bästa bilen Tesla byggt. Jag hade P100D då men den röda P85D hade sååå mycket bättre känsla i chassi och styrning att jag sålde P100D.
Re: 2016 90D eller 2015 P85D?
Har för mig att Mati fick mer i inbyte för sin P85 än vad den såldes för av Tesla. Det jag sett av den var inte att den var i uruselt skick direkt. Tror den såldes i förra veckan till en medlem här förresten. Kan inte tänka mig att de P85D som ligger ute är i dåligt skick. Tesla brukar ju vara duktiga på att göra i ordning bilarna också.Verdi skrev:De flesta P85D på blocket ligger mycket högre i pris. 150-200 tusen mer. Frågade en här som säljer sin för 929' varför hans är så mycket dyrare. Han sa att Tesla sätter pris efter skick. Kan det verkligen vara så uselt skick på ALLA Teslas P85D att priset måste sänkas så oerhört? Han hävdar vidare att han är erbjuden mer i inbyte än vad de tar för sina begagnade.
Är detta sant så seglar ju 90D:n upp som huvudspåret igen...
Elbilist sedan 2014
Re: 2016 90D eller 2015 P85D?
Nja jag hävdar att Tesla sätter INBYTESpris efter utrustning och mil! Sen räknar de säkert med att spendera mer eller mindre pengar för att fixa till div saker. Sen sätts troligen UTpriset delvis efter skicket till slut. Dock med en anpassning till "normalt slitage för miltalet" som de uttrycker det.
Fått inbytespris på min augusti 2016 och september 2017. Ingen av gångerna ville man ens kolla på den. Trots att vi stod fysiskt utomhus och trots att min bil stod nytvättad 30m därifrån.
Blev bjuden 770 förra augusti och 520 nu i september. Så även Teslas inbytespriser har gått ned rejält.
Så man bör nog kolla på dagsaktuellt inbytespris. Då Tesla redan har 8st P85D av 17st begagnade Model S. Så ska det nog vara en väldigt speciell bil för att de ska betala mycket för att få in ytterligare en P85D.
Men inget fel i att vilja ha bra betalt för sin pärla om man ska sälja den och är beredd på att vänta in "rätt" kund som söker efter just det. Med risken att det inte blir någon försäljning, men man mår nog i alla fall ganska gott i sin P85D under tiden i så fall!
Fått inbytespris på min augusti 2016 och september 2017. Ingen av gångerna ville man ens kolla på den. Trots att vi stod fysiskt utomhus och trots att min bil stod nytvättad 30m därifrån.
Blev bjuden 770 förra augusti och 520 nu i september. Så även Teslas inbytespriser har gått ned rejält.
Så man bör nog kolla på dagsaktuellt inbytespris. Då Tesla redan har 8st P85D av 17st begagnade Model S. Så ska det nog vara en väldigt speciell bil för att de ska betala mycket för att få in ytterligare en P85D.
Men inget fel i att vilja ha bra betalt för sin pärla om man ska sälja den och är beredd på att vänta in "rätt" kund som söker efter just det. Med risken att det inte blir någon försäljning, men man mår nog i alla fall ganska gott i sin P85D under tiden i så fall!

Renault R5 beställd, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
- Gyllenstake
- Teslaägare
- Inlägg: 9
- Blev medlem: 01 jul 2017 08:43
- Ort: Kungsbacka
Re: 2016 90D eller 2015 P85D?
Hej!
För att återgå till ursprungsfrågan;
Jag var i exakt samma sits inför mitt teslaköp. En ”långsam” faceliftad eller en snabbare äldre.
Valde själv en P85DL. Då jag igentligen inte är så intresserad av bilar, men ett stort fan av tesla och får chansen att köpa en bil till ett vettigt pris som bräcker allt motstånd kunde jag inte motstå. Sedan även aspekten: om tre år när alla stora tillverkare rullar ut bilar med vettiga batterier, vad gör min bil attraktiv på andrahandsmarknaden? Jo ett acceleration som de andra bara kan drömma om. (Volvo polstar, vilket skämt.)
Så ta en snabb
För att återgå till ursprungsfrågan;
Jag var i exakt samma sits inför mitt teslaköp. En ”långsam” faceliftad eller en snabbare äldre.
Valde själv en P85DL. Då jag igentligen inte är så intresserad av bilar, men ett stort fan av tesla och får chansen att köpa en bil till ett vettigt pris som bräcker allt motstånd kunde jag inte motstå. Sedan även aspekten: om tre år när alla stora tillverkare rullar ut bilar med vettiga batterier, vad gör min bil attraktiv på andrahandsmarknaden? Jo ett acceleration som de andra bara kan drömma om. (Volvo polstar, vilket skämt.)
Så ta en snabb

P85DL
Re: 2016 90D eller 2015 P85D?
Tror också L kan vara det som gör att ens P85D sticker ut på olika sätt. Så sikta på en L eller uppgradera!
Renault R5 beställd, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Re: 2016 90D eller 2015 P85D?
Det stämer inte att de P85D som Tesla säljer är i dåligt skick. Jag köpte min från Tesla och den var i superskick.
Tyvärr är P100D sämre i chassi och styrning, dessutom tyngre än P85D. Känns lite pråm.
Det går inte att uppgradera chassit till plus så lätt, klart att det är tekniskt möjligt men i praktiken omöjligt.
Tyvärr är P100D sämre i chassi och styrning, dessutom tyngre än P85D. Känns lite pråm.
Det går inte att uppgradera chassit till plus så lätt, klart att det är tekniskt möjligt men i praktiken omöjligt.
Tesla Model S P85DL+ (nr 9)
Tidigare bilar
Model S P100D+ Tars Edition
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Model S P85 levererad 12 juni 2014
Tidigare bilar
Model S P100D+ Tars Edition
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Model S P85 levererad 12 juni 2014
Re: 2016 90D eller 2015 P85D?
Gyllenstake skrev:Hej!
För att återgå till ursprungsfrågan;
Jag var i exakt samma sits inför mitt teslaköp. En ”långsam” faceliftad eller en snabbare äldre.
Valde själv en P85DL. Då jag igentligen inte är så intresserad av bilar, men ett stort fan av tesla och får chansen att köpa en bil till ett vettigt pris som bräcker allt motstånd kunde jag inte motstå. Sedan även aspekten: om tre år när alla stora tillverkare rullar ut bilar med vettiga batterier, vad gör min bil attraktiv på andrahandsmarknaden? Jo ett acceleration som de andra bara kan drömma om. (Volvo polstar, vilket skämt.)
Så ta en snabb
Ska försöka. Tyvärr är ingen av de som finns hos Tesla just nu 100% enligt mina önskemål. Men du har nog rätt. Accelerationen kommer alltid locka framöver också.
Re: 2016 90D eller 2015 P85D?
För detta använde jag biluppgifter.se. Kopiera in hela VIN (det står att man ska skriva regnr men VIN går lika bra). På sidan som kommer upp så har du en "prestandamätare" längst upp, när denna visar 2/10 tex så är det för att bilen har låg effekt i bilregistret. Effekten går även att utläsa i detalj längre ner på sidan.Verdi skrev:Hur tar du reda på sånt?Surfaren skrev:Här är förresten det gäng som har låg registrerad effekt, vilket kan vara ekonomiskt fördelaktigt när försäkringen ska betalas.
Om du sedan vill kolla en till bil så spar du tid på att kopiera in VIN direkt i adressfältet. Där står VIN för den bil du redan tittar på, bara att byta ut.
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Re: 2016 90D eller 2015 P85D?
Tack! Finns det nåt sätt att kolla chassit och ev Ludicrous också? För BMW finns det ju gott om siter där man kan skriva in sitt VIN-nummer och få en utförlig och komplett utrustningslista.Surfaren skrev:För detta använde jag biluppgifter.se. Kopiera in hela VIN (det står att man ska skriva regnr men VIN går lika bra). På sidan som kommer upp så har du en "prestandamätare" längst upp, när denna visar 2/10 tex så är det för att bilen har låg effekt i bilregistret. Effekten går även att utläsa i detalj längre ner på sidan.Verdi skrev:Hur tar du reda på sånt?Surfaren skrev:Här är förresten det gäng som har låg registrerad effekt, vilket kan vara ekonomiskt fördelaktigt när försäkringen ska betalas.
Om du sedan vill kolla en till bil så spar du tid på att kopiera in VIN direkt i adressfältet. Där står VIN för den bil du redan tittar på, bara att byta ut.
Re: 2016 90D eller 2015 P85D?
De som är aktuella är nu dessa:
1. Grå för 729'.
I trafik 2015-04-23.
Nackdelar: Inget premiumpaket och över 8000 mil.
Fördelar: Billigast och har allt annat, inklusive 21" fälgar, låg registrerad effekt.
2. Blå för 739'.
I trafik 2015-06-18.
Nackdelar: Frugan gillar inte färgen. Många mil men under 8 000, bara 19" fälgar, hög registrerad effekt
Fördelar: Har all utrustning, bra pris, rätt snygga 19" fälgar.
3. Grå för 759'.
I trafik 2015-04-23.
Nackdelar: Ingen ultra hifi, inget premiumpaket. Ganska höga mil. Ljusbrun klädsel.
Fördelar: 21" fälgar, låg registrerad effekt.
4. Röd för 765'
I trafik 2015-11-03.
Nackdelar: Ljusbrun klädsel och vitt innertak, hög registrerad effekt.
Fördelar: All utrustning, 21" fälgar, bra pris, nyare än de andra, hyfsat låga mil.
5. Röd för 790'
I trafik 2015-08-31
Nackdelar: Högt pris, ljusbrun klädsel, 19" fälgar, hög registrerad effekt.
Fördelar: All utrustning, låga mil.
Nummer 3 och 5 går bort direkt som det känns. Kvar är då 1, 2, och 4. Funderar på att stryka den blå också för den måste jag ev foliera, köpa vinterdäck och sen nya 21" sommarhjul så den hamnar långt över 800' innan jag är nöjd. Den röda för 765' är det klart bästa köpet om man bortser från inredningen. Den behöver bara en uppsättning vinterhjul för 33'.
Ska kolla med försäkringsbolaget också om effekten gör någon skillnad på premien och vad helförsäkring kostar när det blir dags för det.
Ja jag vet inte. Den 90D jag kollat på är däremot ganska så spot on på det mesta. Utrustning, inredning och färg är som jag vill ha det. Kanske fegar ur och tar den ändå. Den kan jag även kolla skick på innan jag betalar in handpenning...
1. Grå för 729'.
I trafik 2015-04-23.
Nackdelar: Inget premiumpaket och över 8000 mil.
Fördelar: Billigast och har allt annat, inklusive 21" fälgar, låg registrerad effekt.
2. Blå för 739'.
I trafik 2015-06-18.
Nackdelar: Frugan gillar inte färgen. Många mil men under 8 000, bara 19" fälgar, hög registrerad effekt
Fördelar: Har all utrustning, bra pris, rätt snygga 19" fälgar.
3. Grå för 759'.
I trafik 2015-04-23.
Nackdelar: Ingen ultra hifi, inget premiumpaket. Ganska höga mil. Ljusbrun klädsel.
Fördelar: 21" fälgar, låg registrerad effekt.
4. Röd för 765'
I trafik 2015-11-03.
Nackdelar: Ljusbrun klädsel och vitt innertak, hög registrerad effekt.
Fördelar: All utrustning, 21" fälgar, bra pris, nyare än de andra, hyfsat låga mil.
5. Röd för 790'
I trafik 2015-08-31
Nackdelar: Högt pris, ljusbrun klädsel, 19" fälgar, hög registrerad effekt.
Fördelar: All utrustning, låga mil.
Nummer 3 och 5 går bort direkt som det känns. Kvar är då 1, 2, och 4. Funderar på att stryka den blå också för den måste jag ev foliera, köpa vinterdäck och sen nya 21" sommarhjul så den hamnar långt över 800' innan jag är nöjd. Den röda för 765' är det klart bästa köpet om man bortser från inredningen. Den behöver bara en uppsättning vinterhjul för 33'.
Ska kolla med försäkringsbolaget också om effekten gör någon skillnad på premien och vad helförsäkring kostar när det blir dags för det.
Ja jag vet inte. Den 90D jag kollat på är däremot ganska så spot on på det mesta. Utrustning, inredning och färg är som jag vill ha det. Kanske fegar ur och tar den ändå. Den kan jag även kolla skick på innan jag betalar in handpenning...
Re: 2016 90D eller 2015 P85D?
Du har bättre koll på mig och mina bilar än vad jag själv har. Men det är alldeles riktigt det du skriver om min gamla bil. Att den var såld har jag såklart missat. Hoppas den har kommit till ett bra hem då.Klintan skrev:Har för mig att Mati fick mer i inbyte för sin P85 än vad den såldes för av Tesla. Det jag sett av den var inte att den var i uruselt skick direkt. Tror den såldes i förra veckan till en medlem här förresten. Kan inte tänka mig att de P85D som ligger ute är i dåligt skick. Tesla brukar ju vara duktiga på att göra i ordning bilarna också.Verdi skrev:De flesta P85D på blocket ligger mycket högre i pris. 150-200 tusen mer. Frågade en här som säljer sin för 929' varför hans är så mycket dyrare. Han sa att Tesla sätter pris efter skick. Kan det verkligen vara så uselt skick på ALLA Teslas P85D att priset måste sänkas så oerhört? Han hävdar vidare att han är erbjuden mer i inbyte än vad de tar för sina begagnade.
Är detta sant så seglar ju 90D:n upp som huvudspåret igen...
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 6198
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
- Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807
Re: 2016 90D eller 2015 P85D?
Det känns som att du tyckte bättre om din gamla bil.mati skrev:Du har bättre koll på mig och mina bilar än vad jag själv har. Men det är alldeles riktigt det du skriver om min gamla bil. Att den var såld har jag såklart missat. Hoppas den har kommit till ett bra hem då.

Den nya verkar mest ha blivit en besvikelse än så länge.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Re: 2016 90D eller 2015 P85D?
Ja, den gamla P85 hade själ. Den var ärlig och utan konstigheter. Rolig, tyst, stor frunk, dubbelladdare och regnsensor. Bilens specifikation motsvarade verkligheten. Inget "betala nu, resten kommer sen" eller "oj, vi fick inte till det". Den var dessutom bättre ihopsatt på så vis att den inte skramlade eller så.Nicke Nyfiken skrev:Det känns som att du tyckte bättre om din gamla bil.mati skrev:Du har bättre koll på mig och mina bilar än vad jag själv har. Men det är alldeles riktigt det du skriver om min gamla bil. Att den var såld har jag såklart missat. Hoppas den har kommit till ett bra hem då.![]()
Den nya verkar mest ha blivit en besvikelse än så länge.
Den nya bilen har inga jätteallvarliga fel direkt. Men det känns hela tiden som att jag har blivit lurad. Den känslan är jobbig och svår att komma ifrån.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: 2016 90D eller 2015 P85D?
Ringde länsförsäkringar. Halvförsäkring på min och den 90D jag kikat på hamnade på exakt samma. 8 694:-/år.
Halvförsäkring på en P85D, oavsett hög eller låg registrerad effekt, ligger på 19 700:-/år. Dock så kräver de snart helförsäkring som ligger på över 31 000:-/år.
Så här ser månadskostnaderna ut om man räknar påverkan på min privatekonomi. Har räknat den summa jag får för min vid ev försäljning som "inköpspris".
Behålla 75D: 8 500:-/mån
Överta 90D: 9 300:-/mån
Köpa P85D: 11 200:-/mån
Halvförsäkring på en P85D, oavsett hög eller låg registrerad effekt, ligger på 19 700:-/år. Dock så kräver de snart helförsäkring som ligger på över 31 000:-/år.
Så här ser månadskostnaderna ut om man räknar påverkan på min privatekonomi. Har räknat den summa jag får för min vid ev försäljning som "inköpspris".
Behålla 75D: 8 500:-/mån
Överta 90D: 9 300:-/mån
Köpa P85D: 11 200:-/mån