vad jag vet drömmer ingen om en Tesla...
Moderator: Redaktion
vad jag vet drömmer ingen om en Tesla...
citat från Greg Wapling som är marknadschef för Maserati Norra Europa i SvD:
Hur mycket delar ni teknik med Ferarri?
– Ferrari levererar bensinmotorer men Maserati har ett eget chassi som vi delar bland alla våra modeller.
Samtidigt kommer en helt ny spelare på marknaden in i samma klass som Ghibli – den eldrivna och hypade Tesla Model S.
Hur ser du på Tesla?
– Tesla Model S är en stor sedan och den kostar ungefär lika mycket som Ghibli. Men den är en antites – i tänkande och filosofi.
Hur menar du?
– Tesla är snabb och kompetent men själlös och ospännande. När det gäller känsla och begär är vi antites. Många funderar nog på att köpa en Tesla men vad jag vet drömmer ingen om en Tesla.
Kommer det elbilar från Maserati?
– Suven Levante blir första bilen med laddhybrid år 2017.
Är du orolig att ni hamnar på efterkälken med elektrifiering?
– Vår vd har beslutat att vi inte kommer att gå ut med produkter innan marknaden är redo. Nu lanserar vi en laddhybrid, sedan får vi se.
Hur mycket delar ni teknik med Ferarri?
– Ferrari levererar bensinmotorer men Maserati har ett eget chassi som vi delar bland alla våra modeller.
Samtidigt kommer en helt ny spelare på marknaden in i samma klass som Ghibli – den eldrivna och hypade Tesla Model S.
Hur ser du på Tesla?
– Tesla Model S är en stor sedan och den kostar ungefär lika mycket som Ghibli. Men den är en antites – i tänkande och filosofi.
Hur menar du?
– Tesla är snabb och kompetent men själlös och ospännande. När det gäller känsla och begär är vi antites. Många funderar nog på att köpa en Tesla men vad jag vet drömmer ingen om en Tesla.
Kommer det elbilar från Maserati?
– Suven Levante blir första bilen med laddhybrid år 2017.
Är du orolig att ni hamnar på efterkälken med elektrifiering?
– Vår vd har beslutat att vi inte kommer att gå ut med produkter innan marknaden är redo. Nu lanserar vi en laddhybrid, sedan får vi se.
Re: vad jag vet drömmer ingen om en Tesla...
Lasse Swärdi DN kommer säkert att citer detta som fakta, att ingen drömmer om Tesla
.
Idiot!

Idiot!
Model S85 uttagen juli 2014. Nästa bil blir en Model ≡ P1xxD
Jag drömmer om en Tesla nästa varje dag. Den är ju på väg men jag har den inte än.
Maserati har jag aldrig haft drömmar om.
Maserati har jag aldrig haft drömmar om.
Stolt ägare av en Model S Multicoat White från 2020.
- danni
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Åh, som jag drömmer om en Tesla! Det står till och med i min signatur... 
Ingen annan bil har någonsin väckt ett sånt habegär i mig. Jag har alltid suktat efter Porsche, Maserati, Ferrari, etc, men det har känts på ett helt annat plan. Lite orealistiskt, som något jag säkert kan få råd med någon gång i framtiden men som inte spelar någon större roll för mig i dagsläget. Men Tesla, den ändrade på det - den är så komplett, så futuristisk, så på ett helt annat plan än de där andra bilarna. Jag måste helt enkelt ha en. Men jag måste inte helt enkelt ha en Maserati.

Ingen annan bil har någonsin väckt ett sånt habegär i mig. Jag har alltid suktat efter Porsche, Maserati, Ferrari, etc, men det har känts på ett helt annat plan. Lite orealistiskt, som något jag säkert kan få råd med någon gång i framtiden men som inte spelar någon större roll för mig i dagsläget. Men Tesla, den ändrade på det - den är så komplett, så futuristisk, så på ett helt annat plan än de där andra bilarna. Jag måste helt enkelt ha en. Men jag måste inte helt enkelt ha en Maserati.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Flera som jag pratat med har sagt att just motorljudet från en bil som Maserati/Ferrari/Porsche är lockande.
Jag kan till viss del förstå det men efter att ha upplevt Tesla så för man ju en liten annan bild av det hela, saknar absolut inte motorljud, älskar vinandet i Teslan
Det kommer alltid att finnas nostalgiker som drömmer om svunna tider så de kommer nog att ha kvar en liten marknad även i framtiden.
Jag kan till viss del förstå det men efter att ha upplevt Tesla så för man ju en liten annan bild av det hela, saknar absolut inte motorljud, älskar vinandet i Teslan

Det kommer alltid att finnas nostalgiker som drömmer om svunna tider så de kommer nog att ha kvar en liten marknad även i framtiden.
Skitsnack av högsta nivå att ingen skulle drömma om en Tesla... Jag skulle kunna casha en Maserati när som helst men har inte gjort det. När Tesla dök upp började jag faktiskt drömma (på riktigt, på nätterna) om att köra en Tesla. Så nu är den strax på g. I mitt garage, min dröm. Och det är inte en Maserati. Och så länge jag har en högvarvig motor i min mc så faller snacket om "motorljud" platt.
P85D, 21 BBS, Wrapzone satin, panorama, autopilot, luftfjädring, NG säten, Ultra HIFI synth osvosv.
Sponsra min Roadster2! http://---
Sponsra min Roadster2! http://---
Dom har inte fattat nånting!
Vad kostar det att serva en Maserati, Porsche eller Ferrari?
Jag drömmer om en Tesla. Har HELT slutat att kolla på/efter andra bilar.
Bara ler och ruskar på huvudet (det skramlar inte) när jag ser nåt "häftigt".
Jag vill INTE ha en garanterad konkursmaskin som Maserati, Porsche eller Ferrari.
JAG VILL HA FRAMTIDEN era trögfattade biltillverkare.
Tyst, miljövänlig, snygg, snabb, "gratis" drift osv.
Jag tycker synd om Volvo...
Vad kostar det att serva en Maserati, Porsche eller Ferrari?
Jag drömmer om en Tesla. Har HELT slutat att kolla på/efter andra bilar.
Bara ler och ruskar på huvudet (det skramlar inte) när jag ser nåt "häftigt".
Jag vill INTE ha en garanterad konkursmaskin som Maserati, Porsche eller Ferrari.
JAG VILL HA FRAMTIDEN era trögfattade biltillverkare.
Tyst, miljövänlig, snygg, snabb, "gratis" drift osv.
Jag tycker synd om Volvo...

Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
- TiborBlomhall
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Jag tycker nästan synd om övriga biltillverkares marknads- och utvecklingschefer som blir konstant bombarderade med frågor om Tesla. Vad ska stackarna säga? Vad kan de säga? Och samtidigt få behålla jobben?
Så jag tycker nästan synd om dem. Men bara nästan
Så jag tycker nästan synd om dem. Men bara nästan

Problemet de har är väl att de inte kan sälja en bil som är nästan som Model S. Tesla har ju hunnit före och har, på förhållandevis kort tid, blivit etablerad som referens. För att konkurrera nu måste de alltså överträffa Model S på några av dessa väsentliga punkter:
- Pris
- Prestanda
- Räckvidd
- Produktionskapacitet, batteritillgång
- Laddningsnät
- Funktion (Familje- hobby- och sportbil i ett. Hur kan man lyckas med det? Räkna gärna upp några fler som kvalar in för det.)
- Design (Hur många har ni mött som säger att Model S är ful?)
- Service
Det räcker inte med att överträffa på de lätta punkterna:
- Detaljkvalitet
- Förvaringsfack
- Leveranstid
Dessutom kommer de ju inom kort att möta Model X och ganska snart Model 3.
Jag tror att andra biltillverkare internt skulle vinna på att ha utgångspunkten "Alla drömmer om en Tesla" Det är betydligt närmare den bild jag möter när man snackar med folk. Och ja, jag drömmer (mest dagtid) också om en i c:a 8 veckor till.
- Pris
- Prestanda
- Räckvidd
- Produktionskapacitet, batteritillgång
- Laddningsnät
- Funktion (Familje- hobby- och sportbil i ett. Hur kan man lyckas med det? Räkna gärna upp några fler som kvalar in för det.)
- Design (Hur många har ni mött som säger att Model S är ful?)
- Service
Det räcker inte med att överträffa på de lätta punkterna:
- Detaljkvalitet
- Förvaringsfack
- Leveranstid
Dessutom kommer de ju inom kort att möta Model X och ganska snart Model 3.
Jag tror att andra biltillverkare internt skulle vinna på att ha utgångspunkten "Alla drömmer om en Tesla" Det är betydligt närmare den bild jag möter när man snackar med folk. Och ja, jag drömmer (mest dagtid) också om en i c:a 8 veckor till.
Model S LR -19
Model S 85D - 15 såld
Björn:
Huvet på spiken
Från en som beställde innan det fanns varken superchargers eller försäljningsställen i Sverige. Har snart rullat/svävat 4000 bekväma/rena/gratis mil innan bilens ettårsdag. Och hela bilen är som en dröm.
Huvet på spiken

Från en som beställde innan det fanns varken superchargers eller försäljningsställen i Sverige. Har snart rullat/svävat 4000 bekväma/rena/gratis mil innan bilens ettårsdag. Och hela bilen är som en dröm.

Alla som äger en Tesla lever drömmen.
S Plaid Svart 2023-
XP Svart 2020-2023
X100D Vit 2017-2020
S85 Blå 2014-2017
XP Svart 2020-2023
X100D Vit 2017-2020
S85 Blå 2014-2017
Men han har ju rätt. ..
Han vet ingen som drömmer om en Tesla.
Han har helt enkelt inte frågat heller.
Jag drömmer inte heller om Tesla, jag drömmer om världens bästa bil, som just nu råkar vara TMS. ☺
Han vet ingen som drömmer om en Tesla.
Han har helt enkelt inte frågat heller.
Jag drömmer inte heller om Tesla, jag drömmer om världens bästa bil, som just nu råkar vara TMS. ☺
MODEL Y, DM LR Midnight Silver, Induction 20"
MODEL ≡, DM LR Svart Aero FSD
Nissan Leaf -15
+1olarsson skrev:Alla som äger en Tesla lever drömmen.
Ja, där var han allt bra vilse. Tror det är betydligt fler som drömmer om en Tesla än om en Maserati. Hur många medlemmar har forumet Maserati Club Sweden?
Där med inte sagt att Maserati inte skulle kunna bygga en fantastisk elbil. De har flera fördelar, framför allt ett redan högt prisläge på sina bilar. Sen tror jag också att de skulle slå Model S när det gäller design.
Där med inte sagt att Maserati inte skulle kunna bygga en fantastisk elbil. De har flera fördelar, framför allt ett redan högt prisläge på sina bilar. Sen tror jag också att de skulle slå Model S när det gäller design.
Jag drömmer inte om Tesla. Jag kör en. Drömmer inte längre om några andra bilar. Sorry Ferrari, Maserati, Aston Martin etc... You are not one of my dreams anymore, R.I.P.
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
"Tesla - bilen som dödar drömmar" - ja, faktiskt.hybris skrev:Jag drömmer inte om Tesla. Jag kör en. Drömmer inte längre om några andra bilar. Sorry Ferrari, Maserati, Aston Martin etc... You are not one of my dreams anymore, R.I.P.
Någon dag så ska jag dock äga en Ferrari - innan Teslan så var det en 458 (så snart dom droppat ett par (många) hundra tusen till) men ha en "supersportbil" med prestanda som min daily driver? Mjaeh. Nu lutar det mer åt en 328 GTS istället. Magnum!

Ägde den 1:a Maserati Quattroporten av nya typen, sålde tillbaka den efter ett halvt år och några hundra mil. Fullständigt vansinnig sekventiell växellåda och 1,6 l/mil. Tacka vet ja Teslan! Tankat för 40 kr sedan nyåret! 

- kanylbullen
- Teslaägare
Jaguars slogan har för övrigt varit just "don't dream it - drive it" den bil jag var mest inne på innan jag fick upp ögonen för Model S var faktiskt Jaguar XFR.
Byt till Tibber, ladda billigare och få 500 kr https://invite.tibber.com/a9a8a08d
Midnight Silver Model 3 LR AWD
Obsidian Black Model X 75D
Byt till Tibber, ladda billigare och få 500 kr https://invite.tibber.com/a9a8a08d
Jag tror han drömmer om Tesla. MardrömmarIdesta skrev:Många funderar nog på att köpa en Tesla men vad jag vet drömmer ingen om en Tesla.

Model Y (Tidigare Model S 100D, Model S 85)
O jag som är i Australien o drömmer om min Tesla. Har nog kollat batteristatus och temperatur i den minst en gång om dagen. Och när jag såg en vit Tesla glida förbi här i Canberra fick jag en ångestattack. Tur det bara är 2 dagar kvar tills jag är hemma igen.
- Teslaspolen
- Teslaägare
Har haft 0 intresse för allt vad bilar är tills en dag på Rörås gator då jag snubblade över en Tesla Roadster med en 3-fast sladd ikopplad genom ett fönster för snart två år sedan. Gick online, sökte lite på vad Tesla var, hittade TCS och nu är jag stenhårt fast.
Drömmer gärna om en egen Model S, men Model 3 eller en begagnad Model S inom 10 år är kanske möjligt. Vill absolut inte ha någon annan bil
Drömmer gärna om en egen Model S, men Model 3 eller en begagnad Model S inom 10 år är kanske möjligt. Vill absolut inte ha någon annan bil
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
Har aldrig varit inne på ett bilforum tidigare. Men efter att min bror berättat om Tesla som han sett i Täby centrum för ett år sedan googlade jag fram detta forum och har haft TCS som en del av min morgonrutin varje dag sedan dess. Det säger en hel del.
Jag försöker ständigt övertala mig själv och frugan att jag snart har råd. En dag...
Jag försöker ständigt övertala mig själv och frugan att jag snart har råd. En dag...
Det är väl bara Fossilmänniskor som fortfarande drömmer om vrålåk som grisar ner vårt klot. Ingen framsynt människa med gott om pengar köper väl en Maserati längre. Då är man ju helt ute. Som att köpa en fläskig tjock-TV. Eller en gammal Ericsson mobiltelefon.