Model S 75D 0-100 4,4sek

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare

Re: Model S 75D 0-100 4,4sek

Inlägg av Remuz »

Att köpa en tesla är som att köpa ett grafikkort, det är gammalt innan man får det. Jag har inte matta stolsryggar och har en segare X90D är det X100D som säljs nu så jag har klarat mig hyfsat.

Tänk den som köpte en P85D beggad av tesla för ett år sedan (jag var sugen på det). Dom ville ha 1100k då, nu är det 729k.
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
Användarvisningsbild
tobbeturbo
Teslaägare

Inlägg av tobbeturbo »

Kan det finnas chans att korka upp 60 också, eftersom de har 75-batteri?
Eller är det bara en dum fråga... :lol:
Referral: http://---
Användarvisningsbild
ALDA
Teslaägare

Inlägg av ALDA »

tobbeturbo skrev:
Kan det finnas chans att korka upp 60 också, eftersom de har 75-batteri?
Eller är det bara en dum fråga... :lol:
60D - ja, men du måste låsa upp dom sista 15kw först.... kostar en slant, men kan ju vara värt det...
Tesla Model S60D 2016 - Big Blue
Citroen C-Zero 2015 - Lilla Blå
Användarvisningsbild
Jensa
Teslaägare
Referralkod: ts.la/jens1164

Inlägg av Jensa »

ALDA skrev:
Henrik Torphammar skrev:
Gustafsson skrev:
Verdi skrev:
Gustafsson skrev:
Personligen tycker jag tillförlitlighet är mycket viktigare än 0-100 tid, min slår redan de flesta normala bilar och ger högst respektabla prestande. Jag tror att en "corked" bil går lugnare. På samma sätt som jag aldrig skulle köpa en trimmad ICE, skulle jag hellre köpa en begagnad bil som är original än en där tidigare ägaren fokuserar för mycket på 0-100.
Dessutom blir väl antalet Hk fler ? (och därmed försäkringspremien). Kanske rent av läge/tvång att besiktiga om bilen för högre effekt ?
Javisst, men det finns ändå ingen som kommer köpa en corked bil till samma pris som en uncorked. Säkert inte ens du. (annars kan du få köpa min. ;))
Nja jag tror du överdriver betydelsen av det där. För mig har det ingen betydelse, då hade jag köpt en P.
Det går att argumentera på alla håll och kanter. Någon menade ju att en upplåst 60:a skulle vara värd mindre eftersom en låst 60 har bättre batteri. Din slöare bil har ju mindre slitage....
Det har du helt rätt i faktiskt, finns flera sidor av saken. En låst 60'a har ju helt klart ett batteri i bättre skick efter många år, än en likvärdig 75'a... aldrig laddad mer än til ca. 86%.
Finns väl ingen garanti att ett mjukvarulåst 60 batteri ska vara i bättre skick än ett 75? Kan till och med vara bra för batteriet att laddas till 100%, om än sällan. Tesla rekommenderar ju att ladda fullt för att balansera cellerna emellanåt. Sen är det en fråga hur ägaren av 75:an skött sitt batteri, det är svårare att se vid ett begagnatköp.
2016 Model S 75
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av e5m1r »

Bad luck för vissa så är det bara
Värre tycker jag var när de sänkte priset för uppgradering 60-75 då kunde ägarna som köpt 75 från början känna att de betalade överpris för sina bilar
Sen tycker jag personligen att tesla är ett förhållandevis sjyst företag så de kommer uppgradera det som uppgraderas kan
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare

Inlägg av Gustafsson »

e5m1r skrev:
Bad luck för vissa så är det bara
Värre tycker jag var när de sänkte priset för uppgradering 60-75 då kunde ägarna som köpt 75 från början känna att de betalade överpris för sina bilar
Sen tycker jag personligen att tesla är ett förhållandevis sjyst företag så de kommer uppgradera det som uppgraderas kan
+1
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
Niclas
Teslaägare

Inlägg av Niclas »

Detta drabbar inte mig personligen, men jag tycker detta är väldigt dåligt skött av Tesla, ffa för alla ägare som inte har en 75D som kan korkas upp. Att göra detta gratis bara för vissa, som alltså inte betalat något för detta är fel för ALLA andra har betalat för antingen en snabbare bil eller sparat pengar på en 70/75 eller 60.
Såklart alla med en uppkorkad 75D är glada, men alla andra har ju förlorat på detta på olika sätt.
Jag tycker detta är dåligt sätt att hantera sina kunder.
Tesla Model S P85DL+ (nr 9)

Tidigare bilar
Model S P100D+ Tars Edition
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Model S P85 levererad 12 juni 2014
Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare

Inlägg av jpetters »

Håller helt med. Mycket märkligt att gör det retroaktivt om det endast, mer eller mindre, slumpmässigt är möjligt för ett mindre antal. Hade det gällt 100% så hade åtminstone all 75D ägare varit glada. Nu blir en del glada och många besvikna.
Sannolikt fler förlorare än vinnare på detta. Och dessutom illa hanterat.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

Det var ju konstigt hanterat redan från början när de började snacka om att bilar levererade från ett visst datum, snarare än byggda från ett visst datum, skulle få prestandan. Det visade ju att det var konstgjorda begränsningar.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
detay
Teslaägare

Inlägg av detay »

Jag fick ett nej på SC i Sollentuna och ringde för en second opinion till Mölndal och fick nej även där. Men dock så sa man i Mölndal att listan just nu gällde uncorking för ca 20000bilsr world wide. Vilket är långt ifrån alla. Så jag antar att det om tar det i vågor jämnt spritt geografiskt för att inte överbelasta sina egna service centres.

Någon annan med Btx8 batteri som fått sin uncorkad?

Ni som fått ja/nej får gärna uppdatera denna tracker:
XEEKR 7X Privilege 2025
Model Y Performance 2022, såld
Model 3 Performance 2020, såld
Model S 75D, BTX8, 2017, såld
Användarvisningsbild
SR-71-BlackBird
Teslaägare
Referralkod: ts.la/stefan9931

Inlägg av SR-71-BlackBird »

detay skrev:
Jag fick ett nej på SC i Sollentuna och ringde för en second opinion till Mölndal och fick nej även där. Men dock så sa man i Mölndal att listan just nu gällde uncorking för ca 20000bilsr world wide. Vilket är långt ifrån alla. Så jag antar att det om tar det i vågor jämnt spritt geografiskt för att inte överbelasta sina egna service centres.

Att dom påstår att din bil inte klarar uppdateringen är parodiskt, pinsamt!
Beställd 15/5-19, Tesla Model S Ludicrous, blå med svart inredning.
Beställd 28/9-19, Tesla Model 3 SR+ RWD, vit med svart inredning.
Beställd 22/11-19, Tesla Cybertruck Dual Motor AWD
Användarvisningsbild
Kulingen
Teslaägare

Inlägg av Kulingen »

SR-71-BlackBird skrev:
detay skrev:

Hur vet man om man har Btx8 batteri?
Tesla S75D (85kWh) 0-100 på dryga 4s - 2018.42.3 + Nya navigatorn
Verdi

Inlägg av Verdi »

Kulingen skrev:
SR-71-BlackBird skrev:
detay skrev:

Kolla hjulhuset höger fram. Långt nere i mitten nånstans.
Användarvisningsbild
Kulingen
Teslaägare

Inlägg av Kulingen »

Verdi skrev:
Kulingen skrev:
SR-71-BlackBird skrev:
detay skrev:

Brrrr, låter kallt vått och tråkigt ... får väl ta på mig blåställ och kolla
Kolla hjulhuset höger fram. Långt nere i mitten nånstans.
Tesla S75D (85kWh) 0-100 på dryga 4s - 2018.42.3 + Nya navigatorn
Användarvisningsbild
Yrsir
Teslaägare

Inlägg av Yrsir »

detay skrev:
Men dock så sa man i Mölndal att listan just nu gällde uncorking för ca 20000bilsr world wide. Vilket är långt ifrån alla. Så jag antar att det om tar det i vågor jämnt spritt geografiskt för att inte överbelasta sina egna service centres 0
Med tanke på den märkliga spridningen mellan tillverkningstid, batterier och VIN m.m. så börjar ju detta kännas som det kan stämma. Märkligt sätt att utföra det på bara...
Användarvisningsbild
detay
Teslaägare

Inlägg av detay »

SR-71-BlackBird skrev:
detay skrev:

Jag misstänker och hoppas på att bilen flaggas för uncorking i nästa batch av bilar. För om dom nu bara flaggat på 20k så finns det betydligt fler som kommer att flaggas på annars kan man inte säga att dom flesta 75d kommer att uncorkas.

Hypotes 1:

Jag tror som sagt att dom tar detta i omgångar för att inte överbelasta sig själva.

- Om det idag finns ca 150 SC i världen och man sålt ca 70 000 S/X 75d. (Rimlig siffra? räknar med tolalt 250 000 sålda teslor)
- Låt oss säga att 15 000 av dessa redan har den nya prestandan vid leverans av olika anledningar då återstår 55 000 bilar att uppgradera.
- 70% av dessa hänger inte på diverse forum och läser om uncorking och kommer att bli positivt överraskade när dom efter sin nästa service har en snabbare bil.
- Nu återstår det 16 500 bilar några av dessa hänger här på forumet. :) Dessa bilar kommer Teslas SC världen över att får uncorka, men inte alla på en gång
- Om vi tar ut ett snitt så innebär det att 6000 av oss, som bryr oss ,är flaggade för uncorking och kommer att vilja få bilen fixad på studs och ringa till SC för tid
- 6000 bilar A 3h/uncorking innebär 18 000h av servicetid utspritt på olika SC globalt.
- Låt säga att varje SC bokar in 3 uncorkings varje dag (150x3) så är listan av "jobbiga"-tesla ägare avverkad på ca 40dagar.

Jag sticker ut näsan och säger att nästa lista med bilar för uncorking dyker upp strax innan jul. Kanske är man med i den listan.

Fyy vilken dryg och rörig uträkning. Men ni förstår vart jag vill komma. :)

Hypotes 2:
Jag kan egentligen inte se varför denna SW uppgardering inte skulle kunna hanteras som alla andra.
Så uppdateringen pushas ut over-the-air när tillräckligt många varit inne på SC och Tesla ser att allt funkar som det ska.
ETA Januari.

/Optimisten
Senast redigerad av detay, redigerad totalt 3 gång.
XEEKR 7X Privilege 2025
Användarvisningsbild
detay
Teslaägare

Inlägg av detay »

Kulingen skrev:
SR-71-BlackBird skrev:
detay skrev:

Höger hjulhus, vrid ratten fullt åt vänster så kommer du att se en etikett som sitter långt ned precis under plasten i hjulhuset. Du behöver inget blåställ :)
XEEKR 7X Privilege 2025
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

Tesla, världsledande på information.....Not. (för sjuttioelfte gången)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Verdi

Inlägg av Verdi »

detay skrev:
SR-71-BlackBird skrev:
detay skrev:

Jag misstänker och hoppas på att bilen flaggas för uncorking i nästa batch av bilar. För om dom nu bara flaggat på 20k så finns det betydligt fler som kommer att flaggas på annars kan man inte säga att dom flesta 75d kommer att uncorkas.

Hypotes 1:

Jag tror som sagt att dom tar detta i omgångar för att inte överbelasta sig själva.

- Om det idag finns ca 150 SC i världen och man sålt ca 70 000 S/X 75d. (Rimlig siffra? räknar med tolalt 250 000 sålda teslor)
- Låt oss säga att 15 000 av dessa redan har den nya prestandan vid leverans av olika anledningar då återstår 55 000 bilar att uppgradera.
- 70% av dessa hänger inte på diverse forum och läser om uncorking och kommer att bli positivt överraskade när dom efter sin nästa service har en snabbare bil.
- Nu återstår det 16 500 bilar några av dessa hänger här på forumet. :) Dessa bilar kommer Teslas SC världen över att får uncorka, men inte alla på en gång
- Om vi tar ut ett snitt så innebär det att 6000 av oss, som bryr oss ,är flaggade för uncorking och kommer att vilja få bilen fixad på studs och ringa till SC för tid
- 6000 bilar A 3h/uncorking innebär 18 000h av servicetid utspritt på olika SC globalt.
- Låt säga att varje SC bokar in 3 uncorkings varje dag (150x3) så är listan av "jobbiga"-tesla ägare avverkad på ca 40dagar.

Jag sticker ut näsan och säger att nästa lista med bilar för uncorking dyker upp strax innan jul. Kanske är man med i den listan.

Hypotes 2:
Jag kan egentligen inte se varför denna SW uppgardering inte skulle kunna hanteras som alla andra.
Så uppdateringen pushas ut over-the-air när tillräckligt många varit inne på SC och Tesla ser att allt funkar som det ska.
ETA Januari.

/Optimisten
Jag tror dessvärre du har fel. Av följande anledningar.

* Det är ju inte jämnt utspritt geografiskt. På listan som cirkulerar på TMC så är det bara en enda amerikan som fått nej trots 75D, och det var en uppgraderad 60D. För alla utanför USA är det nästan tvärtom. Bara ett fåtal får ja. De flesta får nej. I vissa länder verkar INGEN få ja. T ex England.
* Det finns ingen rimlig anledning att inte vara ärlig och säga att vi kommer rulla ut det här till alla så småningom men vi kan inte göra alla på samma gång. Att säga "tyvärr, det går inte på din bil" om de vet att det inte är sant är ju bara dumt.

Jag tror att de medvetet sett till att de amerikanska bilarna har bättre hårdvara för att undvika kostsamma stämningar om saker går fel. Sen har bilar med den bättre hårdvaran ibland skickats till andra länder av olika anledningar. Men till England, som har högerstyrda bilar, har ingen bil som egentligen var tänkt för den amerikanska marknaden skickats då de har ratten på vänster sida.
Användarvisningsbild
ALDA
Teslaägare

Inlägg av ALDA »

Verdi skrev:
detay skrev:
SR-71-BlackBird skrev:
detay skrev:

Hypotes 1:

Hypotes 2:
ETA Januari.

/Optimisten
Jag tror dessvärre du har fel. Av följande anledningar.

* Det är ju inte jämnt utspritt geografiskt. På listan som cirkulerar på TMC så är det bara en enda amerikan som fått nej trots 75D, och det var en uppgraderad 60D. För alla utanför USA är det nästan tvärtom. Bara ett fåtal får ja. De flesta får nej. I vissa länder verkar INGEN få ja. T ex England.
* Det finns ingen rimlig anledning att inte vara ärlig och säga att vi kommer rulla ut det här till alla så småningom men vi kan inte göra alla på samma gång. Att säga "tyvärr, det går inte på din bil" om de vet att det inte är sant är ju bara dumt.

Jag tror att de medvetet sett till att de amerikanska bilarna har bättre hårdvara för att undvika kostsamma stämningar om saker går fel. Sen har bilar med den bättre hårdvaran ibland skickats till andra länder av olika anledningar. Men till England, som har högerstyrda bilar, har ingen bil som egentligen var tänkt för den amerikanska marknaden skickats då de har ratten på vänster sida.
Mitt intryck från Norge:

Baserat på vad jag hör från andra ägare på FB-grupper och elbilforum.no, så får de flesta 75D-ägare här grönt ljus för uncorking. Bara ett fåtal som har fått nej. Lite annorlunda mot i Sverige alltså. 60D och 70D får nej, utan ytterligare info eller bekräftelse på om det har nån betydelse om man uppgraderar till 75D.
Användarvisningsbild
SR-71-BlackBird
Teslaägare
Referralkod: ts.la/stefan9931

Inlägg av SR-71-BlackBird »

En 75D med BTX8 batteri är ju i praktiken en 85D och den har ju haft denna prestanda länge, därav det orimliga i Teslas svar angående denna bilen. Ren och skär ovilja kryddat med inkompetens!
Beställd 15/5-19, Tesla Model S Ludicrous, blå med svart inredning.
Beställd 28/9-19, Tesla Model 3 SR+ RWD, vit med svart inredning.
Beställd 22/11-19, Tesla Cybertruck Dual Motor AWD
Verdi

Inlägg av Verdi »

ALDA skrev:
Mitt intryck från Norge:

Baserat på vad jag hör från andra ägare på FB-grupper och elbilforum.no, så får de flesta 75D-ägare här grönt ljus för uncorking. Bara ett fåtal som har fått nej. Lite annorlunda mot i Sverige alltså. 60D och 70D får nej, utan ytterligare info eller bekräftelse på om det har nån betydelse om man uppgraderar till 75D.
Det ökar väl faktiskt chansen att fler får ja här i Sverige också så småningom. Om nu inte Norge också är en prioriterad marknad för bättre hårdvara såklart. Men ändå, hur kan de vara så jäkla klantiga i sin kommunikation. Även om Tesla ibland brister när det gäller det så vore det här nytt rekord i uselhet om det de nu säger inte stämmer.
Användarvisningsbild
detay
Teslaägare

Inlägg av detay »

Ja detta sköts dåligt av Tesla. Precis som i alla mjukvarubolag så lider man av att förändringstakten i tekniken är snabbare än förändringstakten i verksamheten.
Det här ställer höga krav på tydlig kommunikation och verktyg som inte verkar vara på plats.

Ska man vara positiv så hämmas inte produktutvecklingen av en mindre snabb verksamhet. Men nackdelen är just detta, att vi som är insatta och bryr oss hamnar i ett vakuum mellan SC och Tesla centralt.
XEEKR 7X Privilege 2025
Användarvisningsbild
ALDA
Teslaägare

Inlägg av ALDA »

Verdi skrev:
ALDA skrev:
Mitt intryck från Norge:

Det ökar väl faktiskt chansen att fler får ja här i Sverige också så småningom. Om nu inte Norge också är en prioriterad marknad för bättre hårdvara såklart. Men ändå, hur kan de vara så jäkla klantiga i sin kommunikation. Även om Tesla ibland brister när det gäller det så vore det här nytt rekord i uselhet om det de nu säger inte stämmer.
Håller med... vissa SC svävar ju fortfarande i okunnskap, och tror att det fortfarande bara gäller bilar producerade efter juni/juli-17 (oxå här i Norge).
Användarvisningsbild
Yrsir
Teslaägare

Inlägg av Yrsir »

Att Telsa är måna om gradvisa uppgraderingar stöds ju av förhållandet att Tesla inte har gått ut ”officiellt”, ingen reklam, inget skryt, ingen Twitter, inga massmail som i augusti etc. Tvärt om är det ju bara vi forumtroll och lite specialsiter som känner till det. Detta måste ju vara för att pressen på SC etc inte skall bli för stor.
Skriv svar