Spekulation Volvo Polestar (elbil?)

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare

Re: Spekulation Volvo Polestar (elbil?)

Inlägg av Remuz »

2028 kommer Remuz1, den kommer gå 75mil fossilbranschens tårar, det är mer än någon bil gör idag.

2047 kommer Remuz4 som gör 0-1000km/h på endast 23s, snabbare än Model S P100DL.

Wow, vilken nyhet, tror ni jag får mycket press?
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Varför ska man öht ha hybrider med mycket räckvidd? Jag förstår inte vitsen. Hybridernas förspråkare säger att man inte kör mer än x antal mil till vardags och då räcker det med ett litet batteri. För längre turer har man bensinmotorn. Ett argumemt som jag kan ha viss förståelse för. Men om man trycker in ett större batteri i en hybrid så har man förmodligen en massa överkapacitet till vardags, men på långfärd räcker det ändå inte riktigt hela vägen. Jag fattar inte. Varför inte gå all in med ett ännu större batteri och slippa nackdelen med två drivlinor och allt trassel det innebär?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

dhanjel skrev:
Polestar 2 som ska konkurrera mot främst model 3 är väl en ren elbil med produktionsstart 2019.
På vilket sätt då? Ska den få dragkrok?
Surfaren
elbilist

Inlägg av Surfaren »

No smoke and mirrors.
No acting.
No make-up.
450 hk ICE lär nog spy ut en del rök. En bil som låtsas vara en elbil. Undrar hur detta kommer återspeglas på förtroendet för Polestar? Var det nån som sa "sminka grisen"?
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Användarvisningsbild
Kulingen
Teslaägare

Inlägg av Kulingen »

Surfaren skrev:
No smoke and mirrors.
No acting.
No make-up.
450 hk ICE lär nog spy ut en del rök. En bil som låtsas vara en elbil. Undrar hur detta kommer återspeglas på förtroendet för Polestar? Var det nån som sa "sminka grisen"?
Att styla en Volvo är som att sminka en gris :D
Tesla S75D (85kWh) 0-100 på dryga 4s - 2018.42.3 + Nya navigatorn
http://---
vigge50

Inlägg av vigge50 »

Nu har Collin gjort en artikel om hur den står sig mot Tesla(?). Någon som vet hur man får tillgång till Aftonbladets artikel eller kanske har betalat?

https://www.aftonbladet.se/bil/a/B551G/ ... esla/promo
Användarvisningsbild
Beigler
Teslaägare

Inlägg av Beigler »

Det är tragiskt att de kunnat ta ett strategibeslut om att inte göra en riktig elbil utan en hybrid. Det som dock är absolut värst är hur de bedömt efterfrågan. Hur kan de någonsin tro att en bil som kan jämföras kanske med BMW i8 skall sälja i samma volymer som en Tesla model S. Det enda som är likvärdigt är prislappen. Jag tror det blir riktigt platt fall.

Med tanke på att de inte ens gör en kraftig elmotor utan krutet verkar läggas på bensinmotorn så kan man ju knappast se detta som ett tekniktest inför nästa modell. Nej, sälj alla aktier ni har i Volvo. De kommer inte bli långlivade om de inte tar bättre beslut än såhär.
vigge50

Inlägg av vigge50 »

Beigler skrev:
Det är tragiskt att de kunnat ta ett strategibeslut om att inte göra en riktig elbil utan en hybrid. Det som dock är absolut värst är hur de bedömt efterfrågan. Hur kan de någonsin tro att en bil som kan jämföras kanske med BMW i8 skall sälja i samma volymer som en Tesla model S. Det enda som är likvärdigt är prislappen. Jag tror det blir riktigt platt fall.

Med tanke på att de inte ens gör en kraftig elmotor utan krutet verkar läggas på bensinmotorn så kan man ju knappast se detta som ett tekniktest inför nästa modell. Nej, sälj alla aktier ni har i Volvo. De kommer inte bli långlivade om de inte tar bättre beslut än såhär.
Har de sagt att de ska upp i samma volymer som Model S? De har sagt att deras nya fabrik som ska producera Polarstar 1, 2 och 3 ska producera 80 000 bilar, Polarstar 1 ska däremot bara produceras i 500 exemplar om året.
Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare

Inlägg av jpetters »

Blev en variant på Fisker Karma, den sålde ju bra. Har faktiskt sett flera stycken...
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Användarvisningsbild
bonath
Teslaägare

Inlägg av bonath »

vigge50 skrev:
Nu har Collin gjort en artikel om hur den står sig mot Tesla(?). Någon som vet hur man får tillgång till Aftonbladets artikel eller kanske har betalat?

https://www.aftonbladet.se/bil/a/B551G/ ... esla/promo
"Polestar, Volvos prestandamärke ska bli en renodlad el-bilstillverkare."
Sa Volvo-chefen i somras. Och gjorde en del entusiaster besvikna. Medan miljövännerna jublade.
Men när den första modellen presenteras i Shanghai i dag är den en ladd-hybrid med bensinmotor på 400 hästkrafter och el-motorer på ytterligare 200 hk.
I somras förklarade Volvo-chefen Håkan Samuelsson att Volvos prestandamärke Polestar i fortsättningen bara ska tillverka el-bilar.
De som vant sig med att Polestar byggt både Volvos tävlingsbilar och värstingbilarna för gatbruk undrade om tiden var ur led. Som om BMW:s M-modeller eller Mercedes AMG-bilar skulle divas med el i framtiden. Omöjligt!
De flesta laddhybrider i dag kommer kanske fyra ml på el, sen är batterierna tomma och bensinmotorn går i gång. Polestar 1 har en räckvidd på hela 15 mil.
Men nu visar det sig att Polestar fortsätter på prestanda-spåret än en tid. För när Polestar 1, ja så heter den första modellen, presenteras i dag i Kina handlar det alltså om en ladd-hybrid med rejäl prestanda när det gäller hastighet och acceleration men även när det kommer till räckvidd på el.
De flesta laddhybrider i dag kommer kanske fyra ml på el, sen är batterierna tomma och bensinmotorn går i gång. Polestar 1 har en räckvidd på hela 15 mil.
Utvecklingen går extremt snabbt
Fast utvecklingen går ju framåt, inte bara för Polestar. Fyra mil i dagens modeller ökar sannolikt till tio eller femton mil för andra tillverkare också. Polestar 1 ska börja byggas i mitten av 2019. Då lär 15 mils räckvidd vara vardagsmat. Jämför med de bilar som bara har batteridrift. För bara något år sedan var den verkliga räckvidden kanske 15 mil. I dag nära på det dubbla.
Polestar ska byggas i Chengdu i Kina där Volvo redan har en fabrik. Produktionen blir till en början rätt blygsam, cirka 500 bilar om året.
Priset, runt 1,3 miljoner kronor, talar mot en högre tillverkningstakt.
Ren eldrift – konkurrerar med Tesla
Men Polestar 1 är bara början. Senare kommer Polestar 2 och Polestar 3. Och nu handlar det om ren el-drift.
Polestar 2 ska konkurrera med Teslas nya mellanklassbil Model 3 medan Polestar 3 blir en stadsjeep. Ja, riktigt anpassad för avgasfri stadskörning.
Polestar 1 är en 2+2-sitsig sportkupé. Längden är 4,5 meter, nästan en halvmeter kortare än Volvo S90 men byggd på samma plattform, den som kallas Volvo SPA, ungefär Skalbar plattformsArkitektur. Avståndet mellan hjulaxlarna är också kortat, med drygt 30 cm jämfört med S90.
Vikten hålls nere med hjälp av dyrbara lättviktsmaterial som kolfiber och kolfiberförstärkt plast.
Världsledande stötdämpare
Och som vanligt samarbetar Polestar med den världsledande stötdämpartillverkaren Öhlins som utvecklat ett fjädringssystem som anpassar sig efter körningen på 2 tusendelar av en sekund. Systemet är komfortabelt när det passar och inställt för körglädje när det ska gå undan.
Bensinmotorn är Volvos 2-liters fyrcylindriga motor från Skövde. Men nu på cirka 400 hästkrafter, Polestar anger inga exakta siffror. Den driver på framhjulen.
Två elmotorer på tillsammans 218 hk driver bak. Med alla tre motorer i gång blir effekten cirka 600 hk och då är bilen fyrhjulsdriven.
Körs bilen på enbart el är den bakhjulsdriven.
Ingen skrämselhicka
När Håkan Samuelsson presenterade ”nya” Polestar i somras sa han att sportbilstrimmaren ska knoppas av från Volvo och bli ett eget bilmärke. Och satsningen på el-bilar framstod som direkt riktad mot Tesla.
I dag framstår Volvos satsning som mer blygsam. Bensinmotor på 400 hästkrafter låter med som gamla skolan. 500 bilar om året låter inte heller som om konkurrenterna får skrämselhicka.
Men troligen är planen realistisk för en liten tillverkare som Volvo. Små steg framåt. Fortsätta att använda beprövad teknik och inga allt för djärva satsningar på dyr och okänd teknik.
Sen kan Volvo-chefen Håkan Samuelsson säga vad han vill om att alla Volvos modeller ska drivas med el. Bensin och diesel lär hänga med många år än. Hos Volvo och hos konkurrenterna. Och hos Polestar.
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

"Med Kina som motorn bakom elektrifieringen av den globala bilindustrin kommer Polestar att gå i bräschen för utvecklingen av nya teknologier och förstärka Volvo Cars ledarskap
inom elektrifiering och konnektivitet."

:lol: :lol: :lol:
Fy fan alltså, spyr man inte så får man magkramp i ett skrattanfall deluxe...
Det var några några ord som kom fel där lixom (plus några ord som saknades, typ några "inte"...)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
pegs
Teslaägare

Inlägg av pegs »

En sak som kanske inte är så patetisk. Thrust vectoring på den eldrivna bakaxeln...

Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Model Y (Tidigare Model S 100D, Model S 85)
Användarvisningsbild
Beigler
Teslaägare

Inlägg av Beigler »

vigge50 skrev:
Beigler skrev:

Har de sagt att de ska upp i samma volymer som Model S? De har sagt att deras nya fabrik som ska producera Polarstar 1, 2 och 3 ska producera 80 000 bilar, Polarstar 1 ska däremot bara produceras i 500 exemplar om året.
Ahh, du har rätt. Läste lite för snabbt.

Nåväl, de lär ju sig inte bygga elbilar tack vare detta. Så min oro om deras strategiska kompetens kvarstår.
Användarvisningsbild
P_EL
Teslaägare

Inlägg av P_EL »

Är inte hybridbil som att installera en oljepanna i villan för att man är rädd för strömavbrott...
Senast redigerad av P_EL, redigerad totalt 1 gånger.
Model S 90D -16
Model Y LR - 24
Jerka

Inlägg av Jerka »

Eller: en hybridbil är som en tjock-TV med LED-skärm. Man kan bygga den så men det finns ingen anledning. (Särskilt inte om den kostar 1,3 miljoner.)
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

P_EL skrev:
Är inte men hybridbil som att installera en oljepanna i villan för att man är rädd för strömavbrott...
:lol: Ja ungefär så. Eller så vill byggföretaget fortsätta sälja sina gamla oljepannor som de har sålt sedan urminnes tider och nu försöker de intala sina kunder att en oljepanna är det enda som fungerar när det är riktigt kallt ute.
Användarvisningsbild
Baretta
Teslaägare

Inlägg av Baretta »

Jag håller med om det som skrivs här men jag funderar på om vi inte är för hårda mot Volvo? Dom har väl inget val än att gå hybridvägen med små batterier då dom inte har nån egen batterifabrik som kan förse dom med billiga batterier?
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

Baretta skrev:
Jag håller med om det som skrivs här men jag funderar på om vi inte är för hårda mot Volvo? Dom har väl inget val än att gå hybridvägen med små batterier då dom inte har nån egen batterifabrik som kan förse dom med billiga batterier?
Är inte detta Volvos problem då? Om de inte kan hitta samarbetspartners så får de väl börja bygga batterifabrik? Att fortsätta bygga hybrider är ju inte lösningen på problemet.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare

Inlägg av Leo »

Tror den här modellen började konstrueras innan Volvo insåg att de behöver byta inriktning.

Troligtvis då man ville "återanvända" T8PHEV motorn som först kom i nya XC90 i så många modeller som möjligt.
Renault R5 beställd, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Användarvisningsbild
Baretta
Teslaägare

Inlägg av Baretta »

Ja hur som helst måste dom ju lösa batteriproblemet innan Polestar 2...
rmokvist

Inlägg av rmokvist »

https://www.nyteknik.se/fordon/en-svens ... na-6878368

Å herre min skapare....Vet inte vad jag ska säga. Bil för 1.3 mille och elektrisk räckvidd på "upp till 15 mil" och "ser inga konkurrenter"... :lol:
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Baretta skrev:
Som sagt. De kan bygga vad de vill. För min del får de bygga koleldade ångmaskiner. Och klarar de inte mer så må det väl vara så. Men gå inte ut med all bullshit om att det är en elbil. Det är det inte. Jag har en elbil i garaget och den har ingen bensinmotor. Punkt.
Användarvisningsbild
P_EL
Teslaägare

Inlägg av P_EL »

rmokvist skrev:

Å herre min skapare....Vet inte vad jag ska säga. Bil för 1.3 mille och elektrisk räckvidd på "upp till 15 mil" och "ser inga konkurrenter"... :lol:
"Ska blir en konkurrent till Tesla" en sekunden och "ser inga konkurrenter" andra sekunden. Strategin verkar solklar...
Model S 90D -16
Model Y LR - 24
Verdi

Inlägg av Verdi »

rmokvist skrev:

BMW i8 känns ju väldigt snarlik. Både pris, teknik och användningsområde.

I övrigt finns det väl faktiskt inga direkta konkurrenter? Och snälla. Säg INTE Tesla nu. För en Tesla är ingen konkurrent till en sån där maskin.
rmokvist

Inlägg av rmokvist »

rmokvist skrev:

Nu KAN det vara nyteknik eller jag själv som förvrängt hans ord. Han kan ju mycket väl ha sagt detta iom deras abonnemangssystem som dom vill köra med. Kan mycket väl vara så att dom är ensamma eller relativt ensamma om detta. Klickbait som jag gick på kanske? :)
Skriv svar