Totalsjälvkörningsförmåga?
Moderator: Redaktion
Totalsjälvkörningsförmåga?
Det tillvalet kostar 32 300kr före leverans och 47 000kr efter.
Det står mycket fin text i beskrivningen. Men vad ger det egentligen utöver Uppgraderad Autopilot ifall man köper det idag?
Det står mycket fin text i beskrivningen. Men vad ger det egentligen utöver Uppgraderad Autopilot ifall man köper det idag?
Model Y (Tidigare Model S 100D, Model S 85)
Re: Totalsjälvkörningsförmåga?
Du får absolut nada.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Säg inte det...mati skrev:Du får absolut nada.
AP2.0 orkar inte autonom körning, så AP2.1 kom nyligen.
Tesla sa då att uppgraderingen blir gratis. Den lär bara bli gratis för de som betalat för det innan.
Som självstängande laddlucka menar du? Sorry, kunde inte låta blidstr skrev:Tesla sa då att uppgraderingen blir gratis.

Frågan är f ö hur länge man tänker behålla bilen.
Om du inte har "Uppgraderad autopilot" på en nyare bil så har du ingen autopilot alls. Men hårdvaran finns med i bilen.dstr skrev:Säg inte det...mati skrev:Du får absolut nada.
AP2.0 orkar inte autonom körning, så AP2.1 kom nyligen.
Tesla sa då att uppgraderingen blir gratis. Den lär bara bli gratis för de som betalat för det innan.
Så det kanske inte är så konstigt om man inte får uppgraderingen utan att behöva betala lite till?
Sedan är det iofs förvillande att Autopilot HW ingick i baspriset 2014 och mjukvaran ingick kostnadsfritt när den kom.
Numera ingår fortfarande hårdvaran men inte mjukvaran. Den heter numera "Uppgraderad autopilot" och kostar 70´extra.
Orkar eller orkar inte? Tja, vi får se

Den ingick inte 2014, utan var del av ”Teknikpaketet med autopilot” för c:a 35 kkr som var ett rätt självklart val även om man inte var intresserad av autopiloten.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Ajdå. Du har rätt. Får ta tillbaka lite av min ”rant” ovanbylund skrev:Den ingick inte 2014, utan var del av ”Teknikpaketet med autopilot” för c:a 35 kkr som var ett rätt självklart val även om man inte var intresserad av autopiloten.

Skickat från min iPad med Tapatalk Pro
Du blandar ihop begreppen rejält. Tråden handlar inte om "uppgraderad autopilot".pegs skrev:Om du inte har "Uppgraderad autopilot" på en nyare bil så har du ingen autopilot alls. Men hårdvaran finns med i bilen.
Så det kanske inte är så konstigt om man inte får uppgraderingen utan att behöva betala lite till?
Hårdvaran finns INTE i 2.0-bilar för total självkörningsförmåga. Min gissning är att uppgraderingspriset kommer att fördubblas pga detta, men att de som betalat för det från början (innan 2.1 kom) är de som får uppgraderingen gratis.
Ett fördubblat pris betalar jag gärna om det någonsin fungerar, men jag ser inget som tyder på att det kommer bli så att min bil ens kan köra själv 1000meter oavsett vad jag betalardstr skrev:Du blandar ihop begreppen rejält. Tråden handlar inte om "uppgraderad autopilot".pegs skrev:Om du inte har "Uppgraderad autopilot" på en nyare bil så har du ingen autopilot alls. Men hårdvaran finns med i bilen.
Hårdvaran finns INTE i 2.0-bilar för total självkörningsförmåga. Min gissning är att uppgraderingspriset kommer att fördubblas pga detta, men att de som betalat för det från början (innan 2.1 kom) är de som får uppgraderingen gratis.
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Nja, så är det inte än iaf. Jag kan fortfarande köpa total självkörningsförmåga för superbilliga 47.000kr. Om jag skulle göra det så förutsätter jag att ny hårdvara ingår i detta. Det står officiellt inget om att min bil hårdvarumässigt inte klarar av det, trots att alla vet att den inte gör det. Frågan är vad som händer när bilarna faktiskt börjar bli självkörande, om det nu någonsin sker. Då kan det bli så att priset för uppgraderingen skjuter i höjden, men det lär dröja några år. Troligen måste även 2.1-bilarna rustas upp när det är dags.dstr skrev:Hårdvaran finns INTE i 2.0-bilar för total självkörningsförmåga. Min gissning är att uppgraderingspriset kommer att fördubblas pga detta, men att de som betalat för det från början (innan 2.1 kom) är de som får uppgraderingen gratis.
Ska ju även tilläggas att Elon sagt vid flera tillfällen att autopilot 2.0-bilar har allt som behövs för full autonomi, när mjukvaran är klar. Var ju först för några månader sedan som han sa att det KAN vara så att det behövs lite bättre hårdvara för full autonomi.
Det jag vill komma fram till är att de som köpt en bil med hårdvara 2.0 i tron att när väl Tesla blir färdiga med mjukvaran så kommer min bil att ha full autonomi tillgängligt via aktivering av mjukvaran och sedan visar det sig att nänä, du behöver allt köpa dig en ny bil min herre/fru för det funkade visst inte. Huruvida du betalt för full autonomi direkt eller innan det annonseras att 2.0 inte klarar full autonomi bör inte spela någon roll. Gör det det så kommer det bli ramaskrin och stämningar från alla möjliga håll vill jag lova. Har ju dessutom stått på deras hemsida vid beställning att NÄR mjukvaran är redo och det är lagligt i just ditt land att köra med full autonomi så kommer du kunna göra det om du betalar för mjukvaran. Står inte när du behöver betala för den heller utan bara att du behöver betala för den (olika pris då för "förköp" och "efterköp").
Men just nu är just den delen värd exakt 0. Hoppas den snart kan vara värd en slant dock.
Det jag vill komma fram till är att de som köpt en bil med hårdvara 2.0 i tron att när väl Tesla blir färdiga med mjukvaran så kommer min bil att ha full autonomi tillgängligt via aktivering av mjukvaran och sedan visar det sig att nänä, du behöver allt köpa dig en ny bil min herre/fru för det funkade visst inte. Huruvida du betalt för full autonomi direkt eller innan det annonseras att 2.0 inte klarar full autonomi bör inte spela någon roll. Gör det det så kommer det bli ramaskrin och stämningar från alla möjliga håll vill jag lova. Har ju dessutom stått på deras hemsida vid beställning att NÄR mjukvaran är redo och det är lagligt i just ditt land att köra med full autonomi så kommer du kunna göra det om du betalar för mjukvaran. Står inte när du behöver betala för den heller utan bara att du behöver betala för den (olika pris då för "förköp" och "efterköp").
Men just nu är just den delen värd exakt 0. Hoppas den snart kan vara värd en slant dock.

Jag förutsatte att min bil skulle ha 701hk och självstängande laddlucka, eftersom det var vad dom skrev och sade först, innan dom ändrade sig. När Ludicrous-uppgraderingen kom så trodde jag att jag skulle kunna trimma min bil till att göra 10.9 på strippen, för det var vad dom skrev och sade först, innan dom ändrade sig. Jag trodde min AP1, som lanserades för exakt 3 år sedan, skulle få advanced summon, eftersom det var vad dom skrev och sade först, innan dom ändrade sig.mati skrev:Nja, så är det inte än iaf. Jag kan fortfarande köpa total självkörningsförmåga för superbilliga 47.000kr. Om jag skulle göra det så förutsätter jag att ny hårdvara ingår i detta. Det står officiellt inget om att min bil hårdvarumässigt inte klarar av det, trots att alla vet att den inte gör det. Frågan är vad som händer när bilarna faktiskt börjar bli självkörande, om det nu någonsin sker. Då kan det bli så att priset för uppgraderingen skjuter i höjden, men det lär dröja några år. Troligen måste även 2.1-bilarna rustas upp när det är dags.dstr skrev:Hårdvaran finns INTE i 2.0-bilar för total självkörningsförmåga. Min gissning är att uppgraderingspriset kommer att fördubblas pga detta, men att de som betalat för det från början (innan 2.1 kom) är de som får uppgraderingen gratis.
Och nu skriver dom saker om uppgradering av hårdvara osv, innan dom ändrar sig igen.
Men ja, jag är också övertygad om att 2.5 / 3.0 är här innan blien är helt självkörande. Se bara på Model 3 som redan har 2.5.
- SR-71-BlackBird
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/stefan9931
Beställd 15/5-19, Tesla Model S Ludicrous, blå med svart inredning.
Beställd 28/9-19, Tesla Model 3 SR+ RWD, vit med svart inredning.
Beställd 22/11-19, Tesla Cybertruck Dual Motor AWD
Beställd 28/9-19, Tesla Model 3 SR+ RWD, vit med svart inredning.
Beställd 22/11-19, Tesla Cybertruck Dual Motor AWD
Jag är helt med på vad du menar. Och jag tror ärligt talat inte att bilarna öht blir helt självkörande. AP kommer säkerligen (eller förhoppningsvis) bli bättre. Vanliga AP2 kommer nog inte få mer features än AP1. Den kanske blir så småningom något bättre än AP1, men funktionaliteten kommer vara densamma. De som har köpt total självkörning kommer att få lite extra features som vanliga AP inte har. Kanske får de det som nu lovas för AP2, alltså automatisk transfer till annan motorväg osv, kanske även bättre summon. Och den kommer kanske bromsa vid korsningar och läsa stopp-skyltar och så. Något som vanliga AP inte kommer att göra. Och har vi tur så lyckas de med nånting som liknar en regnsensor.dstr skrev:...
Men ja, jag är också övertygad om att 2.5 / 3.0 är här innan blien är helt självkörande. Se bara på Model 3 som redan har 2.5.
Men total självkörning tror jag inte ett dyft på. Inte med den hårdvaran. Och inte så snabbt. Förr eller senare kommer även Tesla inse att det krävs mer än några kameror och upphottade parkeringssensorer för att få en helt 100% autonom bil. Frågan är hur de löser detta med kunderna. På samma sätt som du beskriver med laddluckan? Troligen.
Jag är faktiskt rädd att den här affärsprincipen kommer att slå tillbaka hårt på Tesla. Vissa tycker säkert att det är nyskapande och innovativt, men man tar i slutändan bra betalt för nånting som kunderna aldrig får. Nördarna och entusiasterna har på något sätt visat överseende med detta, men det kommer inte att hålla i längden. Tänk om Volvo eller vilken annan biltillverkare som helst hade gjort så. Bortsett från att de aldrig skulle våga, det skulle bli ramaskri utan dess like.
Som jag förstår det har man fortfarande oavsett AP1, AP2, AP2,1 ingen radar riktad bakåt utan endast backkameran och P-sensorerna.
Tror inte riktigt att man kan lita på att "sensorerna" som sitter i nybeställda bilar idag med 100% säkerhet identifiera bilar som kommer ifatt en bakifrån på Autobahn i 250km/h där jag glider runt i 120km/h.
EN kamera lär ju ju inte kunna avgöra bakomvarande bils hastighet/position med någon större precision/säkerhet som jag förstått det då den saknar stereo-seende så att säga. Där behövs nog en radar som många andra fabrikanter använder för att just detektera upphinnande bilar i så kallade "Side Assist system".
Volvos BLIS jobbar ju med kameror i backspeglarna om jag inte minns fel men de lär knappast ha tillräcklig tillförlitlighet för att med 100% säkerhet kunna låta styra om min bil har fritt att byta körfält.
Så jag tror inte nuvarande hårdvaran kommer att räcka heller till utan det behövs nog ännu mer alldeles oavsett hur/när/ vem som betalar osv (Däremot ryktas det om ett mystiskt "extrakablage" som går till bakre delen av nya bilen).
Tror inte riktigt att man kan lita på att "sensorerna" som sitter i nybeställda bilar idag med 100% säkerhet identifiera bilar som kommer ifatt en bakifrån på Autobahn i 250km/h där jag glider runt i 120km/h.
EN kamera lär ju ju inte kunna avgöra bakomvarande bils hastighet/position med någon större precision/säkerhet som jag förstått det då den saknar stereo-seende så att säga. Där behövs nog en radar som många andra fabrikanter använder för att just detektera upphinnande bilar i så kallade "Side Assist system".
Volvos BLIS jobbar ju med kameror i backspeglarna om jag inte minns fel men de lär knappast ha tillräcklig tillförlitlighet för att med 100% säkerhet kunna låta styra om min bil har fritt att byta körfält.
Så jag tror inte nuvarande hårdvaran kommer att räcka heller till utan det behövs nog ännu mer alldeles oavsett hur/när/ vem som betalar osv (Däremot ryktas det om ett mystiskt "extrakablage" som går till bakre delen av nya bilen).
Senast redigerad av Leo, redigerad totalt 1 gånger.
Renault R5 beställd, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Är det specifikt Tesla du inte tror kommer lyckas med total självkörning eller tror du inte någon biltillverkare överhuvudtaget kommer lyckas?
Har du sett denna filmen?
En till sån där film i optimala förhållanden utan sol regn snö osv och viktigast av allt vita linjerBaretta skrev:Är det specifikt Tesla du inte tror kommer lyckas med total självkörning eller tror du inte någon biltillverkare överhuvudtaget kommer lyckas?
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Jag tror inte att Tesla lyckas, åtminstone inte med nuvarande hårdvara. Alla andra som håller på med liknande system använder LIDAR och verkar dessutom ha kommit mycket längre än Tesla.
Såhär är det ju: Tesla är enda tillverkaren som faktiskt säljer bilar som påstås kunna bli autonoma så småningom. Men det är Nissan och framförallt GM som hittills har kunnat visa upp bilar som verkligen är mer eller mindre autonoma. Tesla har ingenting att visa upp. Med tanke på att de faktiskt tar betalt för sin påstådda totala självkörningsförmåga borde de vara mycket angelägna att visa för sina kunder att de är på god väg. Nånting borde man väl kunna få för sina pengar. Hade jag tagit betalt av mina kunder utan att kunna leverera hade jag åtminstone gjort allt för att hålla dem uppdaterade över utvecklingsstatusen. Varje framgång hade jag kommunicerat ut till mina kunder, och framförallt hade jag låtit dem ta del av framgångarna. Icke så med Tesla. Det är fullständigt knäpptyst. Inga videosnuttar som visar självkörande bilar, inga rapporter om Teslor som kör omkring förarlöst på gatorna i Kalifornien. Inget. Visserligen håller andra också på i hemlighet, men de har inte en massa kunder som otåligt väntar på att få valuta för pengarna.
Det finns bara två tolkningar. Antingen så har de absolut ingenting som fungerar, eller så skiter de fullständigt i sina kunder.
Såhär är det ju: Tesla är enda tillverkaren som faktiskt säljer bilar som påstås kunna bli autonoma så småningom. Men det är Nissan och framförallt GM som hittills har kunnat visa upp bilar som verkligen är mer eller mindre autonoma. Tesla har ingenting att visa upp. Med tanke på att de faktiskt tar betalt för sin påstådda totala självkörningsförmåga borde de vara mycket angelägna att visa för sina kunder att de är på god väg. Nånting borde man väl kunna få för sina pengar. Hade jag tagit betalt av mina kunder utan att kunna leverera hade jag åtminstone gjort allt för att hålla dem uppdaterade över utvecklingsstatusen. Varje framgång hade jag kommunicerat ut till mina kunder, och framförallt hade jag låtit dem ta del av framgångarna. Icke så med Tesla. Det är fullständigt knäpptyst. Inga videosnuttar som visar självkörande bilar, inga rapporter om Teslor som kör omkring förarlöst på gatorna i Kalifornien. Inget. Visserligen håller andra också på i hemlighet, men de har inte en massa kunder som otåligt väntar på att få valuta för pengarna.
Det finns bara två tolkningar. Antingen så har de absolut ingenting som fungerar, eller så skiter de fullständigt i sina kunder.
AP2 skulle vara ikapp AP1 i december 2016 och sen skulle det komma uppdateringar med förbättringar mot självkörande varannan vecka.mati skrev:Antingen så har de absolut ingenting som fungerar, eller så skiter de fullständigt i sina kunder.
Jag har svårt att tolka det på annat sätt än "ja" på båda dina påståenden.
Jag har sagt det förut och det tåls att sägas igen - den dag Tesla får en konkurrent så går dom under om dom fortsätter såhär.
Volvos BLIS använde kameror för några år sedan. Tills de insåg hur dåligt det fungerade.Leo skrev:Som jag förstår det har man fortfarande oavsett AP1, AP2, AP2,1 ingen radar riktad bakåt utan endast backkameran och P-sensorerna.
Tesla Model S 100D
Har de bytt till radar på nya XC90/V90/XC60 eller hur ser det ut?
Volvo påstår ju i sina övergripande beskrivningar att deras system identifierar djur i mörker, vilket ger intrycket att de kanske använder IR-kamera också??? Men läser man lite noggrannare anger de att det förutsätter att djuren är upplysta av bilens strålkastare! Dvs belyst mörker...

http://support.volvocars.com/se/Pages/a ... 517dc39eb9
Finns nog många som tror att Volvos system känner igen stillastående älgar, hundar, ser i mörker osv
Jag har en granne som berättade för mig att han hade en låne-V90 som plötsligt tvärnitade i mörkret. Det visade sig vara två älgar vid vägkanten. Själv såg han ingenting förrän bilen bromsade. Det verkar alltså fungera.
Poängen är nog just att systemen KAN känna igen, reagera, bromsa osv. Inte att de med 100% säkerhet GARANTERAT gör det. Vilket i princip är vad vi förväntar oss/kräver för helt autonom bilkörning. Egentligen borde vi ju nöja oss med att systemet kör aningens bättre än genomsnittsföraren men det lär aldrig lagstiftarna gå med på även om det statistiskt sett skulle spara liv så att säga.
Har läst någonstans att AP typ fattar 20 beslut i sekunden. Dvs i 20m/s=72km/h fattar den ett beslut/meter. Dvs 10 000 beslut/mil =10 miljoner beslut/1 000mil. Sen är det ju inte säkert att det felaktiga beslutet garanterat leder till en olycka men det är i alla fall ett "felaktigt" beslut utifrån hur man har tänkt att systemet ska agera.
Dvs varje självkörande bil måste helst fatta >10 miljoner korrekta beslut för att inte göra tokigt 1gg/år. Då pratar vi bara EN bil och ETT år. I Sverige rullar ca 5 miljoner bilar och den genomsnittliga körsträckan/år är 1000-1500mil/år.
Då börjar man inse kravet på hur noggrant/exakt/säkert systemet måste vara. Det räcker liksom inte långt med 99,99999% säkerhet då det motsvarar 1/10 miljoner om jag räknar rätt. Dvs varje bil fattar då ETT felaktigt beslut/ÅR med den säkerheten.
Har läst någonstans att AP typ fattar 20 beslut i sekunden. Dvs i 20m/s=72km/h fattar den ett beslut/meter. Dvs 10 000 beslut/mil =10 miljoner beslut/1 000mil. Sen är det ju inte säkert att det felaktiga beslutet garanterat leder till en olycka men det är i alla fall ett "felaktigt" beslut utifrån hur man har tänkt att systemet ska agera.
Dvs varje självkörande bil måste helst fatta >10 miljoner korrekta beslut för att inte göra tokigt 1gg/år. Då pratar vi bara EN bil och ETT år. I Sverige rullar ca 5 miljoner bilar och den genomsnittliga körsträckan/år är 1000-1500mil/år.
Då börjar man inse kravet på hur noggrant/exakt/säkert systemet måste vara. Det räcker liksom inte långt med 99,99999% säkerhet då det motsvarar 1/10 miljoner om jag räknar rätt. Dvs varje bil fattar då ETT felaktigt beslut/ÅR med den säkerheten.
Det är ju svårt att kvantifiera men hur många beslut fattar en människa per sekund eller per meter? Det är troligen betydligt fler, även om inte alla beslut är lika viktiga.