Beräknad förbrukning -20 med takbox

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
OlleBack
Teslaägare

Beräknad förbrukning -20 med takbox

Inlägg av OlleBack »

Halloj! Har bokat in sportlovet i branäs och sitter och kikar på abetterrouteplanner. Vad bör man räkna på för förbrukning?

Läst att med otur så kan vinter lägga på 40% och takbox 30% det ger en förbrukning på typ 350.

Med dom siffrorna blir det nästan lite jobbigt ta sig till sthlm->arboga->karlstad->branäs med 10-15% marginal vid laddning och arrival.

Är jag överdrivet försiktig? :)

/range-noob
Användarvisningsbild
PoloPrinsen

Re: Beräknad förbrukning -20 med takbox

Inlägg av PoloPrinsen »

Har du möjlighet så kan du ju kanske prova innan hur just DIN takbox påverkar i % i en men gärna i två olika hastigheter, låt säga 110 resp 80.
Jag kan tänka mig att påslaget i 80 lär vara betydligt mindre i kwh räknat mot i 110 och testar du en stund i 70 så lär det bli ännu mindre effektskillnad mot en "ren" bil.
Se till att ha rätt lufttryck i däcken och inget annat löst typ snö på bilen, det påverkar förbrukningen det med.
Mvh PP
Reserverat en Sion från Sonomotors. Har den nya, aktuella referral-koden som gäller april ut i år! Om du vill spara 125Euro så säg till! (får ej ange koden här i signaturen).
Användarvisningsbild
Jensa
Teslaägare
Referralkod: ts.la/jens1164

Inlägg av Jensa »

Körde hela vintern med takbox och hade vissa gånger förbrukning på upp till 300. Men var mild vinter i Dalarna, högsta förbrukningen blev i snöslask. Ska du köra långt tror jag du klarar dig gott på att räkna med 300 i förbruknkng max. Beroende på takbox då, har själv Thule Dynamic 900. Flera stopp utan laddning och att bilen kyls ned tar enormt på förbrukningen. Hade 255 i snittförbrukning under hela vintern.
2016 Model S 75
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare

Inlägg av Remuz »

10-15% marginal låter väldigt mycket vid laddning iaf. Sedan beror ju förbrukning också på vilken box du har så rådet är att testa.

Jag hade fö abrp på 10% i början men när jag upptäckte hur exakt den var drog jag ner det till 1%. Krisar det kan man alltid ta ner farten. Frågan är vad som är optimal fart i -20?
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
Användarvisningsbild
blincoln
Teslaägare

Inlägg av blincoln »

Jag körde Model S med jättetakbox från Lund till Sälen i vintras och drog ungefär 260-270 som referensförbrukning (i 110 km/h) i ABRP. Då var det väl en -5 ungefär; min känsla är att den inte drar så väldigt mycket mer för att det är -20 - vad säger ni andra?
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av e5m1r »

blincoln skrev:
Jag körde Model S med jättetakbox från Lund till Sälen i vintras och drog ungefär 260-270 som referensförbrukning (i 110 km/h) i ABRP. Då var det väl en -5 ungefär; min känsla är att den inte drar så väldigt mycket mer för att det är -20 - vad säger ni andra?
Temperatiren gör skillnad på kort resa
De första 5-10 mil är förbrukningen riktigt hög men sen är det som vanligt typ
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare

Inlägg av apkungen »

Jag tror på att om du räknar med 300 är du nog ganska säker. Men ligger du o blåser på på motorvägen I 130 så stiger det nog över 300
Användarvisningsbild
martin3

Inlägg av martin3 »

OlleBack skrev:
...
Läst att med otur så kan vinter lägga på 40% och takbox 30% det ger en förbrukning på typ 350.
När jag googlade vinterförbrukning för en månad sen kom jag fram till at 20% extra för vinter var rimligt, och 10-20% ytterligare för takbox. Så under 300 borde vara rimligt.
Användarvisningsbild
HBrosenius
Teslaägare

Inlägg av HBrosenius »

Kyla och vinterväglag gör mer än själva takboxen. Körde till Österrike och tillbaka i påskas med takbox och hade då en förbrukning på 245. Men då var det torrt och fint väglag hela vägen, gick å andra sidan rätt mycket fortare än på vägarna till Svenska fjällen.

Problemet att räkna inför fjällenresan är att både kyla, vinterdäck, väglag och takbox tillsammans påverkar. Tror dock inte du kommer långt över 250 om du håller hastighetsgränserna.
Vit MS Long Range Pluss, Ultra White klädsen, 21"
Vit X90D, 6-Sits, Svart klädsen, 19", Premiumpaket, Ultra Hifi
Vit X90D, 6-sits, Ultra White klädsel, 22", Premiumpaket, köldpaket, Ultra Hifi, dragpaket
Model S P85D -15 Midnight Silver
Användarvisningsbild
OlleBack
Teslaägare

Inlägg av OlleBack »

Tack!
Skriv svar