Kommer inte vara ett problem att få fullt i bilarna nattetid men om man vill ladda snabbt på fredag eftermiddag innan långresa så vore det smidigt med högre effekt. Är det någon som installerat laddbox med 22 kW effekt eller har alla strypt den vid 11kw?
Känns ju trist att behöva öppna upp väggen i efterhand om man vill dra grövre kablar för att kunna ha 22kwh. Men det kanske är bättre att dra nya kablar från centralen än att koppla ihop boxarna från master? Tänkte för laststyrningnens skull...
Kanske får kolla vad elektrikern vill ha extra när han ändå skall dra kabel.
Laddboxar
Moderator: Redaktion
Re: Laddboxar
Vilken bil tämkte du som kan ta emot 22 kw och i vilka lägen skulle du behöva det? Om du kommer hem på fredag och ska direkt i väg på långresa kanske du kan ha bilen fullafdad fredag morgon och bara fylla på det du kört under fredagen.danielalmestal skrev:Kommer inte vara ett problem att få fullt i bilarna nattetid men om man vill ladda snabbt på fredag eftermiddag innan långresa så vore det smidigt med högre effekt. Är det någon som installerat laddbox med 22 kW effekt eller har alla strypt den vid 11kw?
Känns ju trist att behöva öppna upp väggen i efterhand om man vill dra grövre kablar för att kunna ha 22kwh. Men det kanske är bättre att dra nya kablar från centralen än att koppla ihop boxarna från master? Tänkte för laststyrningnens skull...
Kanske får kolla vad elektrikern vill ha extra när han ändå skall dra kabel.
De få gånger du verkligen behöver set kanske du kan stanna några minuter extra på vägen?
Det är rejäla pengar i nätavgifter du betalar för väldigt få gånger om du ska ha 22 kw laddbox. Om du inte ska stänga av hela huset när du laddar 22kw lär du behöva större huvudsäkring än 32 A och jag tror nästa är 63A. Det är många tusen extra om man ens kan få det hem
Re: Laddboxar
De flesta villor/radhus i Sverige kan bara ha max 3x25A in, mer än så måste kabel från gatan bytas ut, lantbruk och BRF/hyreshus är en annan sak. Men att dra grövre kabel är ju bra för spänningsfallet om inte annat, och är väl bara ett fåtal här som har >25A servis.
ms 76132 "Eleamore"
Re: Laddboxar
Om du ska ladda med 22 kW så måste du ha huset säkrar till 32A minst, har du tillräckligt tjocka kablar dragna till huset för det? Om du bara har kablar till huset på 25A så känns det dumt att dra kablar ut till garaget för 32A om du int ekan tänka dig att dra om kablarna från vägen men då blir det nog riktigt dyrt.danielalmestal skrev:Kommer inte vara ett problem att få fullt i bilarna nattetid men om man vill ladda snabbt på fredag eftermiddag innan långresa så vore det smidigt med högre effekt. Är det någon som installerat laddbox med 22 kW effekt eller har alla strypt den vid 11kw?
Känns ju trist att behöva öppna upp väggen i efterhand om man vill dra grövre kablar för att kunna ha 22kwh. Men det kanske är bättre att dra nya kablar från centralen än att koppla ihop boxarna från master? Tänkte för laststyrningnens skull...
Kanske får kolla vad elektrikern vill ha extra när han ändå skall dra kabel.
Re: Laddboxar
Fast arbetet kan väl inte var så mycket mer på grövre kablar, och materialet borde väl inte göra det hela jättedyrt heller? Jag skulle nog överdimensionera lite när jobbet ändå görs.
Har man solceller och/eller batteri kan man ju klara högre effekt än ledningen in från nätet medger.
Har man solceller och/eller batteri kan man ju klara högre effekt än ledningen in från nätet medger.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS